Prisma "hf" integrale

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja väisänen »

8) Sämpy tekee nyt kyllä liian hyvän 8)
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Komia auto täytyy sanoa. Melkeen voisi tehdastekoiseksi luulla. :)
Eipä tuo jarrusatuloiden maalaamattomuus haittaa noilla vanteilla. :P
Avoimemmissa vanteissa ruosteiset satulat eivät ole mitään kauheen hienot.
Eli semmosilla mielellään maalaus tai edes lakkaus, jollei maalatut iske omaan silmään.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Voi perr...
Tai siis hyvinhän on päivä mennyt, akselistot niputettu ja kuorrutettu omatökötillä, sekä asennettu levyt ja jarrusatularaudat. Siihen sitten sutjakkaasti mennyt kasaus loppuikin.
Jarrujahan en ole purkanut missään vaiheessa, ettei mene liian vaikeaksi homma. Kaikki liitokset kun on edellisen omistajan jäljiltä eikä ole onneksi tarvinnut koskaan ilmata takapäätä.
Vasemman jarrusatulan mäntä ei meinannut kiertyä sisään, mutta aikansa pyörittyään se kuitenkin onnistui. Mäntä oli luonnollisesti ensin poljettu ulos ja voideltu. Pyöri kyllä hyvin.
Vasen oli jo aika raskas polkea ulos, ja oikea oli sitten tosi raskas, antaen viitteitä että paineensäätimellä ei ole ehkä kaikki kunnossa. Tuo säädin on oletettavasti umpijumissa jossain "perusasennossa". Ihme olisi jos vielä liikkuisi.
No joo, siis oikean satulan mäntä tuli kyllä ulos mutta ei mene sisään. Pari tuntia taisin pyöritellä ja kehittelin kaikkia konsteja joilla saisi painettua samalla kun pyörittää. Ei mitään. Nichts. nada.
Ajatuksen että neste ei pääse tarpeeksi vapaasti pois sylinteristä, koitin avata ilmaruuvin. Napsahti välittömästi. Jarrusatulan letkuliitos ei aukea. Letkun ja putken liitos ei aukea. putken ja paineensäätimen liitos ei aukea. Varmaan ollut mukavaa sillä, joka nuo on vetänyt hauis napsuen kiinni, ei ole yhtä sitkeitä tullut vastaan. Joskus kun vanha ja ruosteinen laitetaan kolmannen kerran kiinni niin ehkä, mutta nää näytti olevan "nuljaamattomia".
Nyt vituttaa niin että savu pimentää kämpän.
Jos koittais vielä takoa paineensäädintä vasaralla "aukipäin".
Noista satuloistakaan ei tainnut saada mäntää ulos kuin takomalla sen u-raudan irti alumiinirungosta. Ja paljonpa iloa siitäkin jos ei saa ilmattua. Kai sen letkuliitoksen jotenkin saa auki, jos siitä saa ilmattua tarvittaessa?
Noitten ilmaruuvien mukana kun tuppaa tulemaan kierteetkin kun hitsillä irroittaa.
Ja olikohan tuo paineensäädin missään muussa mallissa sama, tai saakohan mistään jos tarvii?
En ole koskaan purkanut tuommoista satulaa, niin ei osaa suoraan sanoa mitä voi tehdä kun ei kierry sisään. Mäntä kuitenkin pyörii herkästi, miltei sormin.
Alkaa tuntumaan että laitetaan pyörät paikalleen ja tuupataan talliin talveks ja palataan keväällä asiaan. Ei ole nyt rahaa mihinkään kalliisiin jarrukilkkeisiin.
Niin, ja omaan perverssioon sopisikin että jarrusatulat paistaa ruosteisina. Tärkeintä on ruosteettomuus niissä paikoissa joita kukaan ei näe :wink:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Onkos se tuo säädin? Eli tosiaan Cromista ja Themoista sitä voi kanssa kattella.
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... ucts_id=93

Siellä kumin alla on sellainen käpälä joka painaa sitten niitä tappeja - niiden pitäisi liikkua jarrua painaessa ja sieltä kyllä näkee mikäli ne jumittaa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

..jos olis joku joka painais poljinta samalla kun itse on auton alla..
Pitää katsella mitä tuolle saa tehtyä, säädin taitaa sentään olla sama eli noita sitten saa. Kunhan tässä ilkeää lähteä hommiin, 7 astetta pakkasta ja pilkkopimeää.
Onkin eka kerta kun näitten satuloitten kanssa on ongelmia, aiemmin on lähtenyt hyvin pelittää kun rasvaa ja pyörittää takaisin. Eikä siinäkään mitään, mutta kun on koko viikon tehny urpona hommia että tuon sais pois taivasalta niin kyl vituttaa kun viimenen homma ennen pyörien paikalleenlaittoa kusee tällälailla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ja kai se umpijumissa oleva paineensäädin sitten nitkahti vielä asteen kiinnipäin eilen. Sain lopulta satulasta jarruletkun metrin pituisilla putkipihdeillä irti, ja kokeilin mäntää niin SPRUISK ja jarrumehut umpijäisen auton päällä ja mäntä pohjassa :D

Sitä letkun ja putken liitostakin kokeilin että tietäis onko letku vai säädin paskana, niin putken ympärillä oleva muhvi pamahti lopulta murusiksi. On ainakin riittävän tiukassa..

meinaa tulla kirjotusvirheitä kun sormet umpijäässä..

Säädin on niin alhaalla kun sorkkaraudalla saa ja hakkasin vielä vasaralla mutta ei auttanu mitään. Kai se on uus tilattava ja letkut samalla ja ehkä satulat saa ilmattua letkuliitoksesta kun ei päästä niihin nyt ilmaa. Itseasiassa satula on paikallaan ja sikäli vois laittaa nippuunkin, mutta ei tuolla taida takajarruja tarpeeks löytyä ja jää varmaan päälle..

Koska vanhat ei varmaankaan säätimestä irtoa, pitää toivoa että jarruputkista, ainakin niistä edestä tulevista löytyy tarpeeks ylimäärästä että saa uudet muhvit niihin. Näky olevan kuparinikkeliputket. Ainakin jarrusäätimen vivuston saa nyt hyvin irti :D

Eli seuraavaks pyörät paikalleen ja kattomaan aurauksia että saa tiukata akseliston. Olis vaan ens viikolle aikataulutettu muita projekteja, ja ajattelin että tän sais kaikessa rauhassa loppuun ja pois työlistalta, tana..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No ehkä tämäkin tästä. Putkissa ainakin pitäis just riittää pituutta, ainakin tämän kuvan perusteella:
http://www.flickr.com/photos/70634411@N ... 0/sizes/l/
Ja tuossa toinen kuva pyöränripustuksesta, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan:
http://www.flickr.com/photos/70634411@N ... 3/sizes/z/

Vasemman satulan ilmausnippakin aukesi, säätimen loppuja putkia en ole vielä yrittänyt. Paineensäädin on tilattu ja jarruletkuasiaa selvitellään. Tuli vaan lappu että ens keskiviikkona alkaa täyspäivänen opiskelu, joten loput projektit kuten autokatoksen perustukset tai Regata tai kesäLancia jää taas hamaan tulevaisuuteen.

Ja muutama varasatulakin taitaa löytyä maailmalta, joista ilmausnipatkin on auki. Näköjään aiheellista olla pari hyllyssä varalta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

njoo.. ehkä tämäkin joskus. Säädintä ja letkuja odotellaan, sitten pitää vielä metsästää niihin sopivat nipat. Vanha säädin on irroitettu sahaamalla putket poikki, mutterimopolla voisi kokeilla lähteekö nipat. Noista puolet on erikokoisella kannalla joten lienee eri kierteelläkin, ilmeisesti ettei voi järjestystä sekoittaa. Putkien päät jo oikaisin ja putsasin kartioiden tekoa varten, mutta valitettavasti toinen edestä tuleva putki on alkuperäinen teräsputki. Toivottavasti ei tarvitse alkaa vaihtamaan, jos tuohon yksinkertaisen kartion tekis ja katotaan pitääkö. Koko putken vaihto edellyttää auton saamista eri asentoon.
Ja toisesta jarrusatulasta sain vaihdettua katkenneen ilmaruuvin, minkä lisäksi on nyt yhteensä 6 varasatulaa joista 2 on periaatteessa heti asennuskelpoisia. Jos ens kesänä purkais kaikki kuitenkin ja huoltais kunnolla ajan kanssa, vois saada 2 paria hyviä. Motonetista saa jotain Tempran tiivistesarjaa joka vois käydä? Tarvitsee tehdä oikein mitoitettu vastine rautaosan irroitukseen, sekä puristin levyjousta varten että saa kässärivivut paikalleen ilman epätoivon hetkiä.
Huomen kouluun 6-12 kuukaudeksi, ja lisäks lupasin vaihtaa vapaa-ajalla yhteen S80:een automaattivaihteiston kun tarpeeks ruinattiin. Vieläkin harmittaa ettei saanu tätä pois alta, aina roikkuu näitä keskeneräisiä projekteja. Verstaan huoltopaikallakin kellottaa yks 1,7 dieselkone, ja vieressä lancia jolle ei ole vuoteen ehtinyt tehdä mitään.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Johan se on tämäkin nipussa. Mitä nyt pakoputki vuotaa akselin etupuolelta, vaikkakaan en sormella vuotokohtaa löytänyt niin ääni kuuluu nyt kun on hiljaisempi vaimennin ja enemmän vastusta.
Ja nopeusmittari on ollut mykkä 2 vuotta, ei ole konttorilla huomanneet.
Vielä kun raaskisi ottaa liikennekäyttöön ennen oikeaa talvea, niin saisi alustaan santaa tuossa hiekkatiellä.
Jarruista sen verran että tässä on ollut aina jokseenkin surkeat jarrut, eikä muisto toisista vastaavista Prismoista ole juurikaan parempi. Kuitenkin nyt tuntui pihalla että jarruttaa paremmin pakilla kuin eteenpäin joten ainakin takajarrut toimii! Etuset on tietenkin ruosteessa kun seisoi paikoillaan heinäkuusta, katsotaan kun saa vähän ajettua, noita säätöjä. Paineensäätimen nakkasin arviolta puoleenväliin.
Mutta voi nuo etupalatkin olla täkäläiseen ilmastoon sopimattomat, jotkin Motonetin mitäliemerkkiset. Mitenkäs vaatiiko DeltaGralen jarrut 15" pyörät? Semmoisetkin olisi hyllyssä, pitäisi vaan sovittaa akseleihin jotenkin. Taikka Croman jäähdytetytkin löytyisi. Mutta lämpö ei liene näin talviajossa ongelma vaan pikemminkin sen puute, minkähän merkkiset palat pitäis metsästää?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja väisänen »

delta gralen jarrut vaatii 15 tuunasen vanteen. Ainakin jos laittelee gralen levyllä nippuun...
muistaakseni (voinpa muistaa väärinkin mikä lienee todennäköisempää) satulan ja vanteen väliin jäi jotakuinkin 9 mm. tilaa.

Heikan myymät mikäliet minteksit on ainakin täällä toiminu ihan ok.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Aikanaan TM:n vertailussa Prisma (1.6i.e) oli nopein sekä kiihtymään, että pysähtymään, ja omatkin kokemukset jarruista ei vihjaa, että tehottomuudessa olisi kyse ominaisuudesta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Joo etuvetoisessa olikin napakat jarrut. miksköhän kaikissa kolmessa nelikossa tuntui niin hengettömiltä? Parisataa kiloa tais olla lisäpainoa mutta silti. No jos viikonloppuna alottais laikkojen kiillotuksen yleisillä teillä niin katotaan paraneeko.
Aika paljon rautaa muistaakseni irtoaa vanteisiin näillä paloilla, ei siis sitä normaalia mustaa likaa. vaikka pintaa on ja palatkin mielestäni oikeinpäin.. :roll:
Mintexit on Mirafiorissa ja olen kanssa ollut oikein tyytyväinen. Hyvät jo kylmänä ja affenistolla vaan paranee. Ei kai se konkurssi niistä ole kiinni..kai..
alkuperäiset etuvilkut pitäis saada vielä asennettua.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ainoa asia joka itseä noissa Mintexessä on häirinnyt on vinkuna kevyessä jarrutuksessa - mutta tosiaan paranevat vaan lämmetessään. Jos normaaliajon lisäksi piipahtaa välillä radalla niin tuntuu että ne vakiopalat on siihen ihan riittävät eikä tarvii mitään puoliraceja hommata.

Tossa etuveto-Mirkussa on jotkut tuntemattomat tarvikepalat - ottavat kylmänä tosi hättäseen kiinni mutta ei ne ainakaan parane lämmetessään... Ja jarrupölyä tulee enemmän kuin tarpeeksi.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No nyt on ekat ajelut suoritettu. Positiivista on, että alusta ei kolise, voimansiirto on jokseenkin hiljainen ja menee suoraan kuin juna. Ja kaikki sähkötkin toimii :mrgreen:
Mutta ne jarrut....
Alkaa epäilyttää että onko tässä edes oikea pääsylinteri, pitäisiköhän olla 19.05 vai 22.2? Näkyy olevan alumiininen ja lähdöt sivulle mutta mistä sen koon nyt päälle tietää..
Poljin painuu kun pistää käyntiin joten eiköhän tehostin pelaa.
Käsijarrukin on ihan tehoton, pitää koittaa jotain toista vipujen asentoa.

Jos rupeaa parempia paloja hankkimaan niin sitten olis melkein järkevää vaihtaa samalla jarrut. olisi automaattiCroman jarrut täydellisenä. Muistelen että noita Croman jarruja olisi kahta hiukan eri kokoa, mutta Motonet ei koosta puhu mitään. Nämä on halkaisijaltaan 255 ja aika kuluneet, levyn paksuus nyt jotain 17mm. Männät on 54mm. OLETTAISIN että menee ihan pulttaamalla paikalleen ja sopii noihin Ritmon 14" alujen sisään.
Mitenkäs onko noissa Croman jarrupaloissa eroja, että tietää hommata oikeat? Samat palat ei varmaan käy näihin Prisman jäähdyttämättömiin. Tietenkin käytetytkin olisi jotka tuli jarrujen mukana.

Niin ja taka-auraukset tuli laitettua oikein tieteellisesti.. eli jos auraus on 2-4mm vanteesta, ja etu- ja takapyörän väli on silmällä katottuna jotain 5 vanteen mittaa, niin laskin 6x2mm =12mm. Siihen päälle raideväliero 5mm jaettuna kahdella =14,5mm eli kun takarenkaan ulkosyrjästä silmällä sihtaa eturenkaaseen päin, niin sen linjan pitää osua eturenkaaseen n. 1,5cm ulkoreunasta? No kuten todettua suoraan menee ja mutkissakin istui hyvin..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Vanhemman Croman palan kanssa yhteensopiva on turbiini-Unskin ja ainakin etuveto-Prisman pala, uskoisin että myös nelikossa on samat. Se pala on vaihtunut 80-90 lukujen vaihteessa, en muista oliko viimisissä I-korisessa jo sitä uudempaa mallia. Sen pala on isompi ja satula samoin, männänkoko on sama joten sen perusteella ei voi tietää. Uuden levyn paksuudessa on eroa - vanha on 20mm paksu ja uudempi 22mm. Halkaisija on molemmissa sama 257mm.
Eli jos satula näyttää samalta kuin turbiini-Unskissa (eiks sulla ollut tämmöset Mirkussa?) kyseessä on vanhempi tuotos. Vai oliko nää siitä yksilöstä joka aikoinaan sun pihalla oli? Eiks se ollut aika alkupään auto eli olis sen mukaan vanhat.

Miten tuon Prisman olka-akselissa mahtaa olla nuo satulan korvat? Meinaan Cromun satulankiinike vaatii noissa pikkunavoissa (kasin, seiskan, perus-Ritmon, Regatan etc.) 240mm levyn kun Cromun navassa ne kiinikkeet on ulompana. Tuli meinaan todettua asia aikoinaan kun piti laittaa Cromun/Theman napaan tubriini-Unon jarrut et olis sopineet 13" pyörät mutta vaatkin niissä kaveriksi 257mm levyn... :?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin