Prisma "hf" integrale

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Etuveto-Prisman (1.6) satulat on ainakin samat, kuin Regata 100S:ssä. Nelikon jarrut lienee samat 1.6:n kanssa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Johan, onkos näissä nyt kolmea erilaista satulakiinnityksen etäisyyttä? Eikös Regata ole ainoa pikkulevyille suunniteltu jossa on 240 levyt, ja sen takia satulakiinnike pidempi? Ja näissä jotka on alkujaan isoille levyille on navassa pultinpaikat kauempana? ja samat satulakiinnikkeet kuin pikkulevyisissä? Ja Cromassa sitten pultinpaikat vielä kauempana? Eikös ole niin että Prisman etujarrut ei sovi kolmenumeroisiin, mutta Regatan sopii? Ajattelin että Croma, Prisma, Tempra ym. olis kaikki samalla kauemmalla satularungon kiinnityksellä mutta näin ei taida olla. Päälle vielä Deltagrale eli neljäs satulakiinnitys.
Ei ole prisman satularunkoja nyt irtonaisena verrokiksi, tai yhdet oli mutta oletan että on Regatan kun kiinnityspulttien etäisyys levykolosta on sentin suurempi kuin noissa Croman rungoissa. Toisaalta kun 131:seen laitoin ne Croman satulat niin ei se Croman levy siinäkään paljoa liian iso ollut, muutama milli vain.
Vois sitten hommata nuo etupalat, jos ne sopii niitten Croman jäähdytettyjenkin kanssa. Periaatteessa noihin Prisman levyihin voisi laittaa ne Croman 54mm satulat, tuskin niistä männät pihalle pullahtaa vaikka levyt vähän ohuemmat onkin.
Ja nää on tosiaan muualta tulleet enkä tiedä minkä ikäisestä Cromasta, mutta olettaisin sitä vanhempaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Reginan 257mm on tosiaan bolt-on kolmenumeroisiin, ja näin pitäisi olla myös Tempran. Prismasta mulla ei tosiaan tietoa mutta muistikuva on että 4wd HF-Deltan satulankiinikkeessä olis sama etäisyys navasta kuin turbiini-Unossa eli myös silloin Cromassa - voisi sen perusteella arvata että Prismassa vois olla tosiaan sama ellei oo identtinen Reginan kanssa. Delta-Gralen etäisyydestä ei taas mulla ole tietoa. Croman satulan kanssa tosiaan kolmenumeroiseen se 240mm levy on passeli.

Myös eroa voi olla sivusuunnassa mutta tuosta selviää yleensä prikkojen kanssa. Kiinityspulttijako on noissa tosiaan sama mutta miten sen Delta-Gralen kanssa on? Aparaatti-Ritmoissa se poikkeaa joten niiden jarrujen sovittaminen vaatii aina työtä enemmän. Ja SXI-Ibizan satulan jako on muistaakseni kanssa sama eli tuo on yksi päivitysvaihtoehto noihin kolminumeroisiin.

Ja se uudempi satula on silmiinnähden erilainen verrattuna noihin vanhempiin joten eron huomaa helpolla. Ja noita Croman jäähdyttämättömien jarrujen satuloita pitäisi löytää todella helpolla kun suurin osa on niitä joten se voisi olla tosiaan yksi päivtys ellei levyjäkään vaihda. Jos siis Prisma-Gralessa on 48mm satulat.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
jkiuru
GFF
Viestit: 564
Liittynyt: 11.02.2003 17:56
Paikkakunta: Lahti

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja jkiuru »

Sämpy kirjoitti:Joo etuvetoisessa olikin napakat jarrut. miksköhän kaikissa kolmessa nelikossa tuntui niin hengettömiltä? Parisataa kiloa tais olla lisäpainoa mutta silti.
Kyllä toisessa nelikossasi on ihan napakat jarrut!


Jouni K.
aloitteleva Fiat-ropaaja vaikka tittelit, onneksi,
poistettiinkin
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Joo taas on viisaampi. Tässä on 257 jäähdyttämättömät levyt 48mm männällä, ja nuo Croman menisi heittämällä. tai en halkaisijaa mitannut mutta näytti samalta päällekkäin croman levyn kanssa.
Mitkäköhän tuossa farmariregata100S.ssä sitten on? Kun ne mahtu työmaan sorviin jossa 250 maksimi, ei tullut silloin levyjä mitattua. 240 pitäis kuitenkin mennä millä tahansa (?) girlingin satuloilla ja raudoilla vanhoihin malleihin, joten mitä ihmeellistä niissä Regatan raudoissa sitten on?

Mutta joo, oli aika paksussa ruosteessa Prisman levyt, vain sentin kaistale keskellä jarrupalaa oli ottanut kunnolla kontaktia, ja sekin lasittunut. Tein kotikoneistuksen eli lamellilaikalla levyt ja palat puhtaaksi.

Vaan sitten pitemmällä koeajolla löytyi lisää vikaa, tehostajasta. Kestää "latautua" n. 5-15 sekuntia jarrutuksen jälkeen, muuten puuttuu tehostus kokonaan! Ja sittenkin oli hiukan sattumankauppaa että paljonko poljin painuu. Toimiessaan alkoi jarrutkin jo löytymään.

Pesun jälkeen kun ajoin katokseen, niin tuntui tehostin taas toimivan normaalisti. Lähden huomenaamulla sillä kouluun niin näkee herkistyykö vai jumittaako tehostin aina kylmänä. Letku ja liitosventtiili oli kunnossa.

Käsijarru on silti ihan hengetön, vaan ei ole säädettykään. Kantapää ovesta olisi tehokkaampi hidastin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
jkedino
Viestit: 366
Liittynyt: 18.11.2008 17:33
Paikkakunta: Pielavesi

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja jkedino »

Tervehdys

Oliskohan siihen tehostajan letkuun päässyt vettä, joka aiheuttaa vähän outoa toimintaa. Tai takaiskuventtiili vuotaa. Joskus vähän samantyyliseen vikaan olen törmännyt. Myös pääsylinteri voi vuotaa jarrunestettä tehostajaan.

Juha
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

irrotin sen takaiskuventtiilin tehostajasta, ja letkun imusarjasta ja testasin venttiilin toiminnan. Sitten pistin vielä käyntiin takaiskuventtiili irti tehostajasta että kuulee toimiiko imusarjan liitin ja hyvin imaisi venttiilin päästä. Tuon jälkeen se sitten on pelannutkin, en tiedä oliko letkussa vettä/tukos vai alkoiko vain sattumalta toimimaan. Onhan tuo seissytkin viime keväästä, heinäkuussa ajoin "verstaalle" kaikki 20 metriä. Metkat oireet joo, kun kokeili pihalla niin poljin painui ensin kunnolla, moottorin sammutuksen jälkeen parilla polkaisulla jäykistyi niin luuli tehostajan olevan ok. Lyhyellä koeajolla kun paineli peräkkäin olikin sitten ilman tehostusta.
Samalla kun tuo tehostin korjaantui, alkoi kattokonsolin kellokin toimimaan. Muistaakseni on ollut pimeänä aina, olen luullut sen olevan rikki. Varsinainen "Christine" :D
Vaan on sillä kiva ajaa, alkaisi nyt se lumisade! Pääsee kokemaan onko torsenista apuja.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jos noi croman jarrut on ne mitkä tuli täältä niin ne on -86 automaatista...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ai niin, nyt alkaa olla jonkinlaista käsitystä mitä tuo torsen tuo ajotuntumaan. Tosin sen voi tiivistää että kaikin puolin parempi! Perän liukuminen mutkissa kaasusladissa ei peloista huolimatta lisääntynyt vaan pikemminkin väheni ja rauhoittui, kuitenkin sladi edelleen irtoaa kohtuuhelpolla ja pysyy sopivassa kulmassa. Liikennevaloista riittää nyt puoli autonmittaa kytkimellä että voi runtata kaasua, ennen vaadittiin 1-2 autonmittaa alkuvauhtia.
Kuitenkaan muutokset eivät ole kovin suuria, ei voi verrata etuvedon muuttamista nelikoksi vaikka nytkin tuli yksi vetävä pyörä lisää.
Ainut kerta kun sai auton takapäähän sivuttaisliiketaipumuksia oli reilumpi paikaltaanlähtö ylämäkeen.
Kaiken kaikkiaan hauskasta tuli vielä hauskempi. Tulisi vielä tuota lunta lisää.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Asentelitko takaperään torsenin kiinteän lukon tilalle vai mitä? :?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Prisma "hf" integrale

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Koko perä vaihtui Deltan peräksi.

Ei puutu Deltismistä enää kuin etujarrut, ahdin ja tietenkin ne levikkeet jos Integralesta puhutaan. Nyt vois kyllä olla hiukan enempi potkuakin.. toisaalta kyllä tuokin kulkee kun kierrättää mutta ei oikein kaupungissa kehtaa, ehkä remmiahdin olis passelimpi ratkaisu.

Deltan jarruja tuskin kannattaa laittaa tuomaan lisää jousittamatonta painoa. Menis navat ja vetarit samalla vaihtoon. Eikä voimansiirron sulakkeidenkaan löytyminen niin kivaa olisi näin puoli"käyttöautossa".
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin