Roadsport projekti prätkän koneella.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Roadsport projekti prätkän koneella.

Viesti Kirjoittaja 131rally »

No niin, aikansa kun on bimmerillä ajellut alkaa Fiat taas polttelemaan :D

Olen jo vuosia haaveillut prätkän koneella olevasta pikku fiudesta, mutta olin kuvitellut ettei se ole laillinen mihinkään luokkaan. Kävi kuitenkin ilmi että Roadsporttiin semmoinen on luvallinen.

Tuosta kun katsotte Alasen Impin incaria niin ymmärrätte miksi tuo kiinnostaa... http://www.youtube.com/watch?v=0AQcTV94 ... re=related Tsiisus mitkä saundit. Tuo on tehty niin että siinä on Formula Fordin Hewland laatikko eli kusiaisen mallinen loota ja Yamahan R1 kone siinä jatkona.

Jos tuon teen niin alusta rakennetaan niin hyvin kuin on mahdollista sääntöjen puitteissa, käytännössä kaikista takamoottorisista poistetaan kaikki pohjapellit ripustusten lähimaastosta ja tehdään kaikki tyhjästä, samoin ohjaus. Murtsikan kanssa ehkäpä voisi selvitä omalla alustalla siitä camberkäyrien ja bumpsteerin korjauksien jälkeen + uniballit joka kohtaan jne. perusjutut.

Ongelmani siis on että mistä korista tuon tekisi. Tärkeysjärjestyksessä kaksi merkittävinä valintatekijää ovat a. ajettavuus pitää saada vimpan päälle b. pitää olla myös silmää miellyttävä malli. Seuraavassa omaa pohdintaani ja vaihtoehdot mieluisuus järjestyksessä:

- 850 Spider, matala ja cool muutenkin, huonosti tilaa koneelle verrattuna tavalliseen 850 sedaniin jossa tankin poistamalla loistavat tilat, ongelmana on ettei noita saa mistään, Saksastakin halvin mobilessa 6000e...
- 850 Coupe, ihan hyvän näköinen, ohjaamossa vesikenno kuten muissakin 850, hyvin tilaa koneelle kuten myös 850 sedanissa. Ongelma on myös tässä saatavuus, kuitenkin merkittävästi parempi kuin Spider
- X 1/9, huomio huomio en halua loukata tunteitanne mutta mielestäni se on melko ruma :oops: ajettavuus olisi varmaan paras kaikista vaihtoehdoista, konehuone aika eksoottinen luonnollisesti mutta ei ongelma, ihan älyttömästi ei ole aihioita mutta saatavilla ehkäpä enemmänkin :shock: kuin 850 Coupe, Dallara korisarja auttaisi jo paljon ulkonäköön, Abarthin proto korisarjan levikkeetkin olisivat aika ok, foorumin nopeimman auton ulkonäkö olisi jo ihan ok mutta liekkö kaikki korin osat siihen itse tehtyjä? Kertoisiko auton omistaja :wink:
- 600 Abarth 1000TCR eli isoilla levikkeillä, kaunein kaikista mutta pienin konehuone joka EHKÄ todellinen ongelma tässä projektissa, ajettavuus ehkäpä huonoin näistä kaikista vaihtoehdoista, helpoin aihion saatavuus,
- 850 Sedanissa olisi hyvää konehuoneen koko, vesikenno ohjaamossa (sadekelillä aika tärkeää), mutta keulan muotoilu ei ole hivele silmää eikä ilmanvastuskerrointa :shock: Jos siihen voisi sovittaa tämän meidän EVO korisarjan http://www.131abarth.com/fiat_850.htm niin sekin olisi jo ihan hieno, mutta nimenomaan keulan osalta ei taida täyttää sääntöjä

Mitäs mieltä foorumilaiset olisivat tämmöisestä projektista? Jos tuon aloitan niin ensin teen tallin valmiiksi että sopii rinnakkaisprojekti sinne, sitten kori jostain ja parin kolmen vuoden aikana valmiiksi auto. Sitten onkin Endurancea jo tullut tahkottua 7-8 vuotta ja voisi vaihtaa lajia ja merkkiä :wink: Prätkän koneen kokoon vaikuttaa auton paino. Tavoitteena olisi tehdä auton mahdollisimman kevyeksi ja koneen koko valita niin että Roadsport sääntöjen mukaisella maksimi lisäpainoilla 80kg voisi sitten saada painojakauman kohdalleen, tämä siis takamoottorien tapauksessa. 600-850 pitää siis saada painamaan ilman puntteja 550-600kg jolloin se vielä liikkuu litraisella koneella. Murtsikka tarvitsee jo isomman koneen? Kts. Gullin filmiä, kyllä kulkee pärrän koneella vähän painavampikin http://video.aol.com/video-detail/fiat- ... 2931982476

Niin ja onko tiedossa Spider/Coupe/X1/9 koreja joista tuommoisen voisi tehdä? Kunhan olisi kori ja luukut, muuta ei tarvitse.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

Mihin Roadsport-luokkaan ajattelit kyseisen auton mahduttaa (A, B vai C)?

Riippuu edelleen painosta, laskennallisesta tehosta, moottorin tyypistä, syöttötavasta, vanteista ja renkaista, yms. Tiedät kyllä, olethan asiaan perehtynyt. Ahtaa tuskin tarvitsee :wink:

Mulla tulee em. laskukaavan mukaan 3P:n laskennalliseksi tehoksi 228hv (1500cc ahdettu), minimipainoksi 868kg, max. vanteen levey 8", max. renkaan leveys 225mm. Näillä siis luokkaan A. Luokka B edellyttäisi 1250kg painoa muuten samalla tekniikalla :roll:

Kaikki A-luokan ehdot täyttyy heittämällä (lisäpainoilla), paitsi tehoa pitäisi olla rutkasti lisää laskennallisen tehon saavuttamiseksi :D Ehkä sitten joskus "100v" päästä, jos/kun 3P ajetaan viivalle.
Avatar
jeffgordon
Viestit: 231
Liittynyt: 22.08.2003 02:31
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

Ehdottomasti toteuttamisen arvoinen projekti!! :wink: Nuita pärräkoneisten videoita katsellut kieli pitkällä jo pitkän aikaa, tosi herkullisen kuuloisia! Noista koreista 600:nen eniten miellyttäis itseä, tosin niinkuin sanoit, alustan lähtökohta ei ole kauhean hyvä.. Kadulle on ollut suunnitelmissa tuollainen joskus vielä väsätä, korivaihtoehtona miettinyt C-City Kadettia tms. kevyttä etumoottori/takavetoa johon tuon vielä laillisesti ahdettuna saisi tehtyä.

Muutamia katsomisen arvoisia videoita;

http://youtube.com/watch?v=mnfxG42lOVA
http://youtube.com/watch?v=T-uP_NCRvok&feature=related
http://youtube.com/watch?v=2foTyhgwImc&feature=related
http://youtube.com/watch?v=OnqPyaljN8E&feature=related
Fiat 131 -76 20vt Abarth replica projekti
Subaru Impreza STI -05
Opel Kadett D Caravan 5d -84 2.0 16v Turbo
Opel Kadett D Caravan 3d -82 2.0 16v
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Tuotanoin, mulla olisi taas tarvetta murtsikan muille osille ja kilpuriahan ei kai tarvitse verottaa Suomeen?

Blocketissa:
http://www.blocket.se/vi/16531782.htm?ca=7_s

25000SEK pyytää autosta, purkaminen on sitten oma hommansa, mutta ei niin kovin iso homma kuitenkaan...

Jos kiinnostaa ostaa tuollainen puoliksi, niin pistä YV:tä ja mietitään asiaa.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
tötterö
Viestit: 529
Liittynyt: 12.12.2006 19:31

Viesti Kirjoittaja tötterö »

^Onko tuo kaunis jonkun silmään vai enkö ymmärrä kuvakulmaa/katseluetäisyyttä^?
tötterö
Viestit: 529
Liittynyt: 12.12.2006 19:31

Viesti Kirjoittaja tötterö »

Puskurissahan esiteltiin "Via Sverige" MP-koneellinen BMW..
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Luokkajako joo, olen sitä tietty kalkuloinut mutta vähän se on sekavan tuntuinen kaava. Meneekö se näin 1x90+0,5x70 jos on litran kone ja 1,3x90+0,5x70 jos on 1,3? Litraisen laskennallinen teho olis siis 125hp ja maximi paino luokkaan A olisi n. 680kg. Minimi olisi 475kg litraisella. 1,3 koneella olisi laskennallinen teho 152 jolloin minimipaino olisi 577kg. Jos tätä näin ajattelee niin silloin pitäisi valita kusiainen, tehdä siitä ultrakevyt jotta pääsisi n. 600kg painoon ja siihen sitten Hayabusan kone? Siitä saakin todella helposti vaikka 250hp joten todellinen tehopaino olisi 2,4kg/hv. Ihan kiva? Vai laskenko jotain väärin, ei ole ihan simppeli se sääntö näin äkkinäiselle. Ja eikös se niin mene että laskennallisen tehon saa ylittää, se on vain laskennallinen??

Tuosta murtsikka tarjouksesta pitää vielä luistaa, pitäisi ensin tehdä valinta korista, puntaroida kaikki asiat ja sitten tehdä vielä päätös aloittamisesta jne. Kiitos kuitenkin.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Molemmissa esittämissäsi kaavoissa on mielestäni tuo 0,5x70 liikaa. Tuossa esimerkissä
Esim.Autossa on 2 litrainen 4-sylinterinen läpihengittävä moottori 2:lla kaksikurkkuisella kaasuttimella. Auton paino on 980 kg ja teho (1.5 x 90 + 0.5 x 70) 170 hv, eli 980kg / 170 hv = 5.76 kg/hv. => Auto kuuluu luokkaan B
tuo 0,5x70 tulee 1,5-litran ylittävästä tilavuudesta (2l -1,5l = 0,5l)

Eli litrainen ahtamaton kone läpihengittävällä kannella (kaksi venttiiliä/sylinteri) ja ruiskutuksella --> Laskennallinen teho 90 hv --> Minimipaino luokkaan A 342kg ja maksimipaino 494,1kg.

Sama kone turbolla ja moniventtiilikannella --> laskennallinen teho 155hv --> Minimipaino luokkaan A 589kg ja maksimipaino 850,95kg.

Auton painoon nähden "liian leveät" tai profiililtaan "liian matalat" renkaat kasvattavat sitten vielä hieman laskennallista tehoa.

Noin nuo säännöt itse ymmärsin kun niitä joku aika sitten tulkkailin. Ja tuon laskennallisen tehon saa käsitääkseni ylittää. Hieno ajatus projektiksi, toivottavasti hanke ottaa tuulta siipiensä alle :D
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Jos vaan jotenkin tuollasen saa rakennettua niin toteuta ihmeessä :shock: Ja jos historia toistaa itseään niin tähän projektiin paneudutaan asiallisesti. Tahtoo nähdä tällaisen liikkuvan, varsinkin kisassa.

Itsellä ollu haaveena tehdä 126:sta mopon moottorilla ja ahdettuna, mutta ihan pelleilylaitteeksi, miksei kilpuriksi jos se jotenkin on mahdollista. Haaveeksi varmaan tulee jäämään, ei tuollasta koppaakaan löydä mistään järkevään hintaan. Ois se vaan hieno tuollainen kiukkunen pikku paskiainen :lol:
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

tötterö kirjoitti:^Onko tuo kaunis jonkun silmään vai enkö ymmärrä kuvakulmaa/katseluetäisyyttä^?
Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä...


Itse valitsisin 850 coupen tuohon aihioksi... Ainakin omaan silmään näytää hyvältä ja vois olla hyvinkin virtaviivainen koriltaan...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Eli litrainen ahtamaton kone läpihengittävällä kannella (kaksi venttiiliä/sylinteri) ja ruiskutuksella --> Laskennallinen teho 90 hv --> Minimipaino luokkaan A 342kg ja maksimipaino 494,1kg.
Jotenkin en usko että se sumppi painaa max 494kg? Ei kai se noin kevyt pysty olemaan?
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

UnoProjekti kirjoitti:,
Itsellä ollu haaveena tehdä 126:sta mopon moottorilla ja ahdettuna, mutta ihan pelleilylaitteeksi, miksei kilpuriksi jos se jotenkin on mahdollista. Haaveeksi varmaan tulee jäämään, ei tuollasta koppaakaan löydä mistään järkevään hintaan. Ois se vaan hieno tuollainen kiukkunen pikku paskiainen :lol:
Roadsportissa taisi olla vielä semmoinen kiva sääntö, joka kieltää sylinterimäärän muutokset. Tosin poikkeusluvalla saisi kait kisata kisan kerrallaan.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja 3P »

GreenThing kirjoitti:Roadsportissa taisi olla vielä semmoinen kiva sääntö, joka kieltää sylinterimäärän muutokset. Tosin poikkeusluvalla saisi kait kisata kisan kerrallaan.
GreenThing on oikeassa. Linkki HRF:n roadsport sääntöihin, joista asia selviää:

http://www.historicrace.fi/roadsport2007.htm

Tämän lisäksi pitää muistaa AKK:n sääntökirjan liite J (autojen tekniset määräykset ja kuljettajien ajovarusteet)

http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... -18175.pdf
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

131rally kirjoitti:Jotenkin en usko että se sumppi painaa max 494kg? Ei kai se noin kevyt pysty olemaan?
Alanen ajaa C-luokassa, joten painoa on hiukan enemmän...
Vastaa Viestiin