Roadsport projekti prätkän koneella.
Lähetetty: 09.07.2008 15:18
No niin, aikansa kun on bimmerillä ajellut alkaa Fiat taas polttelemaan
Olen jo vuosia haaveillut prätkän koneella olevasta pikku fiudesta, mutta olin kuvitellut ettei se ole laillinen mihinkään luokkaan. Kävi kuitenkin ilmi että Roadsporttiin semmoinen on luvallinen.
Tuosta kun katsotte Alasen Impin incaria niin ymmärrätte miksi tuo kiinnostaa... http://www.youtube.com/watch?v=0AQcTV94 ... re=related Tsiisus mitkä saundit. Tuo on tehty niin että siinä on Formula Fordin Hewland laatikko eli kusiaisen mallinen loota ja Yamahan R1 kone siinä jatkona.
Jos tuon teen niin alusta rakennetaan niin hyvin kuin on mahdollista sääntöjen puitteissa, käytännössä kaikista takamoottorisista poistetaan kaikki pohjapellit ripustusten lähimaastosta ja tehdään kaikki tyhjästä, samoin ohjaus. Murtsikan kanssa ehkäpä voisi selvitä omalla alustalla siitä camberkäyrien ja bumpsteerin korjauksien jälkeen + uniballit joka kohtaan jne. perusjutut.
Ongelmani siis on että mistä korista tuon tekisi. Tärkeysjärjestyksessä kaksi merkittävinä valintatekijää ovat a. ajettavuus pitää saada vimpan päälle b. pitää olla myös silmää miellyttävä malli. Seuraavassa omaa pohdintaani ja vaihtoehdot mieluisuus järjestyksessä:
- 850 Spider, matala ja cool muutenkin, huonosti tilaa koneelle verrattuna tavalliseen 850 sedaniin jossa tankin poistamalla loistavat tilat, ongelmana on ettei noita saa mistään, Saksastakin halvin mobilessa 6000e...
- 850 Coupe, ihan hyvän näköinen, ohjaamossa vesikenno kuten muissakin 850, hyvin tilaa koneelle kuten myös 850 sedanissa. Ongelma on myös tässä saatavuus, kuitenkin merkittävästi parempi kuin Spider
- X 1/9, huomio huomio en halua loukata tunteitanne mutta mielestäni se on melko ruma ajettavuus olisi varmaan paras kaikista vaihtoehdoista, konehuone aika eksoottinen luonnollisesti mutta ei ongelma, ihan älyttömästi ei ole aihioita mutta saatavilla ehkäpä enemmänkin kuin 850 Coupe, Dallara korisarja auttaisi jo paljon ulkonäköön, Abarthin proto korisarjan levikkeetkin olisivat aika ok, foorumin nopeimman auton ulkonäkö olisi jo ihan ok mutta liekkö kaikki korin osat siihen itse tehtyjä? Kertoisiko auton omistaja
- 600 Abarth 1000TCR eli isoilla levikkeillä, kaunein kaikista mutta pienin konehuone joka EHKÄ todellinen ongelma tässä projektissa, ajettavuus ehkäpä huonoin näistä kaikista vaihtoehdoista, helpoin aihion saatavuus,
- 850 Sedanissa olisi hyvää konehuoneen koko, vesikenno ohjaamossa (sadekelillä aika tärkeää), mutta keulan muotoilu ei ole hivele silmää eikä ilmanvastuskerrointa Jos siihen voisi sovittaa tämän meidän EVO korisarjan http://www.131abarth.com/fiat_850.htm niin sekin olisi jo ihan hieno, mutta nimenomaan keulan osalta ei taida täyttää sääntöjä
Mitäs mieltä foorumilaiset olisivat tämmöisestä projektista? Jos tuon aloitan niin ensin teen tallin valmiiksi että sopii rinnakkaisprojekti sinne, sitten kori jostain ja parin kolmen vuoden aikana valmiiksi auto. Sitten onkin Endurancea jo tullut tahkottua 7-8 vuotta ja voisi vaihtaa lajia ja merkkiä Prätkän koneen kokoon vaikuttaa auton paino. Tavoitteena olisi tehdä auton mahdollisimman kevyeksi ja koneen koko valita niin että Roadsport sääntöjen mukaisella maksimi lisäpainoilla 80kg voisi sitten saada painojakauman kohdalleen, tämä siis takamoottorien tapauksessa. 600-850 pitää siis saada painamaan ilman puntteja 550-600kg jolloin se vielä liikkuu litraisella koneella. Murtsikka tarvitsee jo isomman koneen? Kts. Gullin filmiä, kyllä kulkee pärrän koneella vähän painavampikin http://video.aol.com/video-detail/fiat- ... 2931982476
Niin ja onko tiedossa Spider/Coupe/X1/9 koreja joista tuommoisen voisi tehdä? Kunhan olisi kori ja luukut, muuta ei tarvitse.
Olen jo vuosia haaveillut prätkän koneella olevasta pikku fiudesta, mutta olin kuvitellut ettei se ole laillinen mihinkään luokkaan. Kävi kuitenkin ilmi että Roadsporttiin semmoinen on luvallinen.
Tuosta kun katsotte Alasen Impin incaria niin ymmärrätte miksi tuo kiinnostaa... http://www.youtube.com/watch?v=0AQcTV94 ... re=related Tsiisus mitkä saundit. Tuo on tehty niin että siinä on Formula Fordin Hewland laatikko eli kusiaisen mallinen loota ja Yamahan R1 kone siinä jatkona.
Jos tuon teen niin alusta rakennetaan niin hyvin kuin on mahdollista sääntöjen puitteissa, käytännössä kaikista takamoottorisista poistetaan kaikki pohjapellit ripustusten lähimaastosta ja tehdään kaikki tyhjästä, samoin ohjaus. Murtsikan kanssa ehkäpä voisi selvitä omalla alustalla siitä camberkäyrien ja bumpsteerin korjauksien jälkeen + uniballit joka kohtaan jne. perusjutut.
Ongelmani siis on että mistä korista tuon tekisi. Tärkeysjärjestyksessä kaksi merkittävinä valintatekijää ovat a. ajettavuus pitää saada vimpan päälle b. pitää olla myös silmää miellyttävä malli. Seuraavassa omaa pohdintaani ja vaihtoehdot mieluisuus järjestyksessä:
- 850 Spider, matala ja cool muutenkin, huonosti tilaa koneelle verrattuna tavalliseen 850 sedaniin jossa tankin poistamalla loistavat tilat, ongelmana on ettei noita saa mistään, Saksastakin halvin mobilessa 6000e...
- 850 Coupe, ihan hyvän näköinen, ohjaamossa vesikenno kuten muissakin 850, hyvin tilaa koneelle kuten myös 850 sedanissa. Ongelma on myös tässä saatavuus, kuitenkin merkittävästi parempi kuin Spider
- X 1/9, huomio huomio en halua loukata tunteitanne mutta mielestäni se on melko ruma ajettavuus olisi varmaan paras kaikista vaihtoehdoista, konehuone aika eksoottinen luonnollisesti mutta ei ongelma, ihan älyttömästi ei ole aihioita mutta saatavilla ehkäpä enemmänkin kuin 850 Coupe, Dallara korisarja auttaisi jo paljon ulkonäköön, Abarthin proto korisarjan levikkeetkin olisivat aika ok, foorumin nopeimman auton ulkonäkö olisi jo ihan ok mutta liekkö kaikki korin osat siihen itse tehtyjä? Kertoisiko auton omistaja
- 600 Abarth 1000TCR eli isoilla levikkeillä, kaunein kaikista mutta pienin konehuone joka EHKÄ todellinen ongelma tässä projektissa, ajettavuus ehkäpä huonoin näistä kaikista vaihtoehdoista, helpoin aihion saatavuus,
- 850 Sedanissa olisi hyvää konehuoneen koko, vesikenno ohjaamossa (sadekelillä aika tärkeää), mutta keulan muotoilu ei ole hivele silmää eikä ilmanvastuskerrointa Jos siihen voisi sovittaa tämän meidän EVO korisarjan http://www.131abarth.com/fiat_850.htm niin sekin olisi jo ihan hieno, mutta nimenomaan keulan osalta ei taida täyttää sääntöjä
Mitäs mieltä foorumilaiset olisivat tämmöisestä projektista? Jos tuon aloitan niin ensin teen tallin valmiiksi että sopii rinnakkaisprojekti sinne, sitten kori jostain ja parin kolmen vuoden aikana valmiiksi auto. Sitten onkin Endurancea jo tullut tahkottua 7-8 vuotta ja voisi vaihtaa lajia ja merkkiä Prätkän koneen kokoon vaikuttaa auton paino. Tavoitteena olisi tehdä auton mahdollisimman kevyeksi ja koneen koko valita niin että Roadsport sääntöjen mukaisella maksimi lisäpainoilla 80kg voisi sitten saada painojakauman kohdalleen, tämä siis takamoottorien tapauksessa. 600-850 pitää siis saada painamaan ilman puntteja 550-600kg jolloin se vielä liikkuu litraisella koneella. Murtsikka tarvitsee jo isomman koneen? Kts. Gullin filmiä, kyllä kulkee pärrän koneella vähän painavampikin http://video.aol.com/video-detail/fiat- ... 2931982476
Niin ja onko tiedossa Spider/Coupe/X1/9 koreja joista tuommoisen voisi tehdä? Kunhan olisi kori ja luukut, muuta ei tarvitse.