Tervehdys kaikille! Delta Integrale -projekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Rosso Corsa
Viestit: 359
Liittynyt: 20.08.2005 07:11

Viesti Kirjoittaja Rosso Corsa »

-HH- kirjoitti:Taitaa olla parempi vaan juu niin että jos noinkaan yleisellä harrastepelillä ei uskalla ajaa niin ei ainakaan hanki mitään harvinaisempaa... 8)
Juuri näin, itse en pidä gralea mitenkään uniikkina (viiatti mikä viiatti :wink: ) jota pitäisi vain säilyttää (kenelle niitä säilötään?) tallissa ja ajaa ainoastaan kerran, pari kesässä ja sekin pelko perseen alla että alkaa sataa.
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Auto tykkää, kun sillä ajetaan.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
pg49
Viestit: 53
Liittynyt: 26.06.2008 14:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pg49 »

En nyt ymmärrä mistä on modostunut käsitys että en meinaisi ajaa,tarkoitus on kyllä pitää kesät ns.käyttöautona ja ajaa talvet toisella autolla,kyse on talvikäytöstä.Pidin sitä kuitenkin 5 vuotta ympärivuotisena käyttöautona ja näin mitä se teki.Vai onkohan tässä kyse siitä että kun on neliveto niin silloin pitäis ajaa talvetkin.


Mitäs mieltä ootte,kun mulla on myös 1960 vm. Cadillac(mihin saa osiakin),pitäiskö mun ajella silläkin ympäri vuodet?,väitän että Grale on kuitenkin harvinaisempi näky kuin kyseinen dollarihymy,turha väittää että on eri asia,mulle nämä on samanlaisia HARRASTEpelejä molemmat,tosin Lancia on lähempänä sydäntä. :wink:

Pakko kyllä sanoa,että täällä on"vallalla"vähän erikoinen mielipide harrasteautojen käytöstä :shock: ,tai sitten mä oon ite vähän erikoinen. :?

Tämäkin taitaa olla semmonen aihe mistä on niin monta mielipidettä kuin on kirjoittajaakin,joten eiköhän tämä riitä tältä erää :) .
McJAS
Viestit: 236
Liittynyt: 09.10.2006 13:20
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja McJAS »

Itse en ainakaan aio siviilipelillä leikkimään, kun on tullut kokeiltua miten kaaret kestävät (lue: ikuiset selkä- ja niskavaivat). Nimittäin tuollainen paristaa heppainen kuitenkin lähtee aika liukkaasti eikä se tarvitse kuin sen pienen virheen. Ja jos se jotakuta harmittaa, että autolla ajetaan vain siviiliä, niin ainahan sen voi tulla rahatukon kanssa hakemaan ja näyttää miten sillä ajetaan :wink: .
Jari
Lancia Beta Montecarlo r.4 Historic I -76 (kesk.)
Lancia Delta HF Integrale 16V -90
Fiat Ducato eiku Peugeot Boxer II 2,8 -02
Ford F150 4x4 -91, hah ei enää
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Nuo harrasteautot, joilla pääosa porukasta ajelee, taitaa olla jo poikkeuksetta niin vanhoja ettei uusia peltiosia niihin ole saatavilla. Tai ei ainakaan 131:een, jolla itse oon tavannut noissa talvitapahtumissa kurvailla, ole tultu tarjoamaan.

Toki kukin ajaa autollaan niinkuin haluaa. Siitä huolimatta auton ympärivuotinen suolaus on eri asia kuin ajaa vartavasten jonnekin harrastetapahtumaan kerran, pari talvessa. Toki siitä tulee lisäkuluja, kun väliaikaisesti liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo otetaan hetkeksi liikenteeseen. Itse ajattelin kuitenkin näin toimia, kun ainoa liikennöintikunnossa oleva, oikeastapäästäraapiva autoni (ei herneitä!) oletettavasti siirtyy tekniikkapäivityksen myötä yhä enemmän harrasteautostatuksen puolelle. (Ja taitaa muuten Fiat 131:ä olla nykyään vähemmän rekisterissä kuin töpöperäisiä Graleja :lol: )

On totta, että ei ole kovin fiksua urheilla noissa ränneissä turvakaarettomilla autoilla, mutta itse olen pyrkinyt ottamaan ajotavassa sitten vähän enemmän varman päälle kuin turvakaarellisella autollani kesäisin asfaltilla.

Kuitenkin, kun ottaa huomioon sekä 131:n että Gralen maineikkaat historiat ralliautoina, niitä soisi näkevän enemmänkin ajotapahtumissa nimenomaan ajettavina. Vaikka edes silleen varman päälle ajettavina, en minä halua kenenkään autoa rutattuna noissa tapahtumissa nähdä. Vaikka olisi vääränmaalainenkin auto. :lol:

Kaikesta huolimatta on mukava saada taas uusi Grale-projekti tälle foorumille. Projektikuvia odotellessa...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kuten Ville jo totesikin niin todellakin pitää ajaa omien taitojensa mukaan noissa ajoharjoittelutapahtumissa, ja varmanpäälle eikä millään hullulla riskillä (ja vain itseä vastaan!). Ainakin mulle tuo asia että tapahtumaan tulee autolla ajamalla paikalle tarkoittaa sitä että sillä koitetaan myös lähteä sieltä samaan tyyliin kotiin. Itsellä on iän myötä selvästi tullut pupu pöksyyn ja riskien ottaminen on sitä että mennään jopa metrin päähän kaiteesta, tai lumipenkasta... :lol: Asiasta tuli väännettyä viime kesänä juniorin kanssa kun kuulemma jarrutin ihan liikaa tiettyyn kurvii, ja muut ajoi kuulemma sen paljon kovempaa. Tosin ne olikin rata-autoja, mutta vertailukohta näemmä aina löytyy...
Ja vaikka autossa olisi kaaretkin niin ei sitä siltikään kannata rytätä, vaan sen verran pitää olla itsehillintää että se kalustoa ei turhaan riko.

Toinen tärkeä pointti musta noissa tapahtumissa on se että oppii sen miten se oma auto käyttäytyy, ja on se tällaisille ei autourheilijoille myös sellainen tapahtuma jossa pääsee pitämään ajotaitoaan edes vähän yllä.

Lähinnä tuo suunsoittaminen noiden töpöperäisten Gralejen osalta taitaneen juontaa sieltä että kun on tapahtuma jossa autolla pääsee ajamaan vaikka radalla/jääradalla, mahdolliset paikalle ilmaantuneet autot seisovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta pääasiassa varikolla, ja suurin yleisöryntäys saavutetaan kun on näyttelytapahtuma. :roll: Mutta tosiaan jokainen tekee autoillaan mitä haluaa, ja kyllä mä tota omaa töpöperäistä etuvetoa aion radalla jatkossakin ulkoiluttaa. Mutta vaan kesäsin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
pg49
Viestit: 53
Liittynyt: 26.06.2008 14:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pg49 »

Tuolla muutamia kuvia.

http://pg49.kuvablogi.com
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

There are 2 ways to do it - my way and the right way.
pg49
Viestit: 53
Liittynyt: 26.06.2008 14:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pg49 »

Meltdown kirjoitti:mitäs noi on? http://kuvablogi.com/nayta/1241542/

Siinä on etupalkki,helmat,takaperä"kehikko" ja takapalkki.
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

noihan on ihan uuden näköisiä peltiosia, mistäs olet ne hommannut?
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
pg49
Viestit: 53
Liittynyt: 26.06.2008 14:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pg49 »

Meltdown kirjoitti:noihan on ihan uuden näköisiä peltiosia, mistäs olet ne hommannut?
Uusia ne ovatkin,uutena ostin myös katon takareunan sisäpalkin,takaluukun,apumiehen etuoven ja etulokasuojat.

Hyvillä kaverisuhteilla Italkoniin :wink: ,ja normaali asiakas-suhteilla Azzurroon hommasin ne.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hyvä homma, jotta saa niitä uusia peltiosia! Helpottuu remontti huomattavasti, paitsi joidenkin tarvikepeltien kanssa joita joutuu sovittelemaan oikein urakalla. :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Nämä vinoilut osallistumisesta gralella taitaa olla jonkun sortin sisäpiirijuttu, joka ei ymmärrettävästi aukea forumille vasta tulleelle. Hetkittäin vähän sisäänlämpiävää täällä tämä meininki, mikä toisaalta on joskus ihan hyväkin juttu, mutta uusia naamoja saattaa ihmetyttää... Viimeisimmässä ajotapahtumassa, jossa itse olin mukana (Punkaharjulla) graleja oli kaksinkin kappalein ja molemmilla myös ajettiin. Yhtään mirahirviötä tai rytmirapanttia ei näkynyt mailla eikä halmeilla. ;)
vvieri kirjoitti:ainoa liikennöintikunnossa oleva, oikeastapäästäraapiva autoni (ei herneitä!) oletettavasti siirtyy tekniikkapäivityksen myötä yhä enemmän harrasteautostatuksen puolelle.
Oikein! Kyllä autolla pitää uskaltaa ajaa! Rokkiralliin vai jokkikseenko tuo nyt menee? :mrgreen:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

:mrgreen: :lol:

Ikuinen vääntö näistä :) Niinku todettu, kukin nauttii eri tavoin ajamisen nautinnosta ja varjelee ajokkiaan sen mukaisesti. Jollekkin riittää ruosteenraiskaama litranen fire uuno jossain loskaisella kinttupolulla, joku taas vaatii priimakuntoisen tehokkaan gralen, kuivan kesäkelin ja kunnon baanaa(Apparasta en sit tiedä onko se sitä metallikaiteineen :roll: ). Jotenkin itselläkin kallistuisi jälkimmäiseen :roll:

Pelen kilpagralea en kyllä raaskisi sora/kura/suolakylpyyn päästää, on se sen verran siistiksi rakennettu :)

Itelle nää autonromut on enemmän rakentelun kohteita eikä ole mitään varsinaista hinkua ratalle ruoskimaan vaikka siihen tarkoitukseen tekeekin. Voi sitä hupia ajamisen muodossa hakea muualtakin rakentelun lomassa. Voi mennä vaikka kartingia ajamaan jos kova hinku iskee :)
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

luigi kirjoitti:Oikein! Kyllä autolla pitää uskaltaa ajaa! Rokkiralliin vai jokkikseenko tuo nyt menee? :mrgreen:
Luigilla on näemmä joku provovaihde nyt päällä, kun oli lykkäämässä Themaani paaliin ja nyt vielä Mirkkuakin jokkikseen tai vielä pahempaa, rokkiralliin. :lol: Rekisterikilvet eivät kuitenkaan autostani ole lähtemässä, voin vihjeeksi sanoa. :lol:
No, ei offtopiccia tämän enempää. Ehkä avaan projektitopicceja, ehkä en. :lol:

Mielenkiinnolla seuraan, miten tämä rojekti valmistuu.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin