'57 työn alla..

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Hmm ei ainakaan viimeksi croman helman alle kattellessa tullut havaittua mitään massan levymäistä irtautumista :wink: En kyllä muista vedinkö pajapohjamaalin päälle pintamaalia vai en mutta kaikki märkää märälle ja liimatkin näkyi vielä olleen kiinni :lol: Eli pellille ensin NorMaalin Pajapohjamaali 1k (konepajapohjamaalille on ihan standardi olemassa), sen verran kuivaa että liima ei tipu irti ja sauman päälle palko. Saattoi olla että vedin vähän päälle pajapohjaa ja massa viimeiseksi.

Pajapohjamaali tuntuu kestävän ihan pelkästäänkin ruostumatta pahemmin :wink: Kyllähän siihen sitten ajan mittaan tulee ruostepilkkuja kiveiskuista ja suolasta mutta aika hyvä suoja se on teräkselle.

Paukkupullot ovat sitten jotain mihin en enää ole koskenut aikoihin pl. mattamusta dekoratiivisiin tarkoituksiin :roll: Noilla kaikki tuntuu vain ruostuvan kahta kauheemmin :lol:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1495
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

arpati kirjoitti:Paukkupullot ovat sitten jotain mihin en enää ole koskenut aikoihin pl. mattamusta dekoratiivisiin tarkoituksiin :roll: Noilla kaikki tuntuu vain ruostuvan kahta kauheemmin :lol:
Tuntuu juu että paukkuväri oikein houkuttelee ruostetta... Joskus muinoin kun olin autoliikkeessä töissä, noita paukkuvärjäyksiä harrastettiin enemmänkin... Ei menny kun viikko niin vanteet ja helmat oli taas ruosteessa...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kuullostaa erittäin lupaavalta, koska isukki "suojannut" 128:in helmat 1,5kk sitten suojaspraylla.. :roll:
Soitti vain ja sanoi, että nyt on helmat suojattu hyvin, eli en edes itse päässyt valvomaan ko. tapahtumaa.. :evil:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
jeffgordon
Viestit: 231
Liittynyt: 22.08.2003 02:31
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

Juu ja minä jätin kanssa koteloihin pelkästään tuon ruskean ruosteenestopohjamaalin, tosin pensselillä sudin mihin pääsin + sinkkispraytä + pohjamaalia mihin ei päässyt. Toki kotelosuojaa sitten reijistä perään, mutta eihän sitä jokapaikkaan mene, rupes vähän hirvittämään.. :roll:
Fiat 131 -76 20vt Abarth replica projekti
Subaru Impreza STI -05
Opel Kadett D Caravan 5d -84 2.0 16v Turbo
Opel Kadett D Caravan 3d -82 2.0 16v
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Viesti Kirjoittaja 100D »

131rally kirjoitti:Mites kun tuo taitaa olla jotain rostexia? Ja siihenkö suoraan helmamassa?
Rostexia ja Ferrexiä pensselillä levitettynähän siinä on. Mistä helmamassan keksit? Kotelonsuoja-ainettahan minä siihen ajattelin laittaa ja sen päälle alustamassa. Helmamassat taitaa jäädä laittamatta tähän ajopeliin tyystin.
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kun nyt olet jo ehtinyt r(u)ost(e)exit ja ferrexit (jälkimmäisten toimimattomuudesta en kyllä mene sanomaan mitään, toistaiseksi on ainakin vaikuttanut pelanneen KOPKOPKOPKOPKOPKOPKOP...) sinne pohjaan laittamaan, niin laita nyt päälle vielä joku pintamaalikin! Pelkällä massalla (vaikka sitten kotelosuojankin kanssa) saat aikaiseksi erittäinkin potentiaalisen ruostepesän. Ihan vaikka Miranolia tai jotain, siihen päälle sitten massaa tai mitä nyt haluatkin laittaa, kun pinta ei ole vielä ihan kovaksi kuivunut (mikä Miranolin tapauksessa ei ainakaan tapahdu turhan nopeasti), jolloin tarttuvuuden luulisi olevan parempi.

Tässä mallia Rostexista, puolisentoista vuotta ehti olla alla. Levitetty uudelle, ruosteettomalle pellille, pinnalle kiveniskumaali.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Viesti Kirjoittaja 100D »

Oho.
Minulla on kyllä yhdeksän litraa keltaista 2-k maalia jolla ajattelin tämän maalata, eiköhän siitä parilitraa liikene alustaankin :)
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

:shock: On vähän mielenkiintoinen kuva vaikkei oikein selvinnytkään mitä siinä on :lol:

Itte en laita enää mitään tavaraa autoon missä lukee ruosteenestopohjamaali :wink: Jostain syystä ne ei pysy kiinni :? Eli vankka kannatus Pajapohjalle alustaan ja 2k epoksipohja paikkoihin mitä ei tarvi hitsata...

Sinkkimaalit ovat sitten vihonviimeisiä tai ainakin wurthin sinkkispray ja joskus ostamani suti tavara mahto ollajoku ZINC ja joku numero perässä ja joka on irronnut joka paikasta mihin sitä olen laittanut :shock:


Jos vedätte pohjamaalin kauan ennen pintamaalia tai massaa niin vetäkää hyvät ihmiset siihen uusi kerros pohjamaalia että pintaan tuleva tavarakin tarttuu kunnolla. paras olis kun vetää pintaan tulevan tavaran kun pohjaväri mattaantuu ja itte on noitten ruostekorjausten yhteydessä välillä niin kiire että kaikki on vielä märkää kun vetää tavaraa pälle eikä ne silti irronneet ole! Päivastoin!!! :mrgreen:

Tässä muutama kuvatus paskaisesta croman helmasta

Takapää näyttä vielä ihan hyvältä viime marraskuussa tehdyn korjauksen jälkeen taitaa sittenkin olla vain pajapohja + liima + pajapohja + helmamassa (pinta kuivui nopeammin kun lähdin heti ajoon) :mrgreen: Tuo hiekan ja kuran ruskea rantu on pu liimatiivistemassaa joka on aika pehmeä pinnastaan vieläkin kun kynnellä painaa :lol: En viittinyt tonkia syvemmälle että onko koko palko vieläkin pehmeää ettei mene vesi eteenpäin... :wink:

Etupäässä on jo ikäänkuin kevyitä merkkejä ruosteestakin mutten vielä enempää tonkinut. Johtunee siitä että autossa ei ole lainkaan roiskeläppiä ja paikka on aivan etupyörän takana :oops: En usko että toikaan kovin äkkiä pahaksi muuttuu, hiekka vaan syö pellin näkyviin ajan mittaan :wink:

Sitä en sitten tiedä millai toi kestäisi kehä kolmosen sisällä ym suolatuissa olosuhteissa tuollaisena mutta kiinni ainakin on pysynyt... Kalvonpaksuudetkin ovat olleet "riittäviä" :lol:

EDIT ja paikat ovat siis kanttipala peltiä tuosta kantista ruskeaan rantuun... Liimaa ei ole laitettu peittämään muutamaa täppiä (hitsattu ympäri paitti tuo huuli pisteillä) vaan kosteussuluksi jos jää joku huokonen hitsiin jotka nekin kyllä vähemmässä kun vetää 2-3 sentin pätkät kerralla (pätkimällä nopeesti isolla virralla= lähes normi sauman näköinen mutta lämpee vähemmän eli palaa puhki harvemmin :wink:)...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Hyvä että muillakin on ollut samansuuntaisia kokemuksia niin en ihan huulia heilutellut tyhjästä! Pohjamaali+sulkuväri ennen massoja. Itse laittaisin kiveniskumassan pohjaan ensin,sitten vasta alustamassan. Niinhän se Fiatkin tehtaalla laittaa kovaa massaa ekana. Samoin BMW. En siis tarkoita spray eväitä vaan kannukamaa.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

arpati kirjoitti::shock: On vähän mielenkiintoinen kuva vaikkei oikein selvinnytkään mitä siinä on :lol:
Theman taka-akselipalkki. Hitsasin uuden umpinaisen pohjapellin, ja siihen sitten tietysti valumareiät ja sisälle maali + kotelosuoja. Päättikin sitten lähteä lahoamaan päältä päin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

"Rostexia ja Ferrexiä pensselillä levitettynähän siinä on. Mistä helmamassan keksit? Kotelonsuoja-ainettahan minä siihen ajattelin laittaa ja sen päälle alustamassa. Helmamassat taitaa jäädä laittamatta tähän ajopeliin tyystin."

Tuota kotelonsuoja-ainetta jäin vielä ihmettelemään. Siiskö meinaat sitä vahamaista evästä jota laitetaan koteloiden sisälle vetää siihen pohjamaalin ja alustamassan väliin? Onkohan meillä terminologiassa eroa?? Helma-massalla tarkoitan sitä nopeasti kovettuvaa röpelöpintaista massaa..
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
jarkko76
Viestit: 226
Liittynyt: 03.11.2004 13:28
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja jarkko76 »

Helma eli kiveniskumassa. Vetelä kotelosuoja-aine koteloihin, ulkopintaan hyvä pohjamaali, päälle esim raskaankaluston maali, päälle alustamassa.
Helmoihin ja pyöränkoteloihin voi vetää kiveniskumassan ennen alustamassaa.

Mutta oma mielipide on että kun käyttöautolle joutuu mikkiä näyttämään niin silloin on aika laittaa vaihtoon.
Nelipyöräisistä siirrytty kaksipyöräisiin päristimiin.
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Viesti Kirjoittaja 100D »

Kelit olivat niin hyvät että pakkohan se oli taas harrastaa :)
Pyöräkotelon fiksasin..
Kuva

.. ja varapyöräkoteloa korjailin. Isompi korjauspala oli aika työläs naputeltava varsinkin kun se on aika paksua tavaraa. Eipähän heti ruostu puhki..
Kuva
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Toi akkuteline kyll yleensä haihtunut taivaan tuuliin!. :shock: Siisti tulee.
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Viesti Kirjoittaja 100D »

Vaikka museoautoa tuosta ei tulekaan, niin yritän tehdä sen asiallisesti..
Kuva
Kuva
Kuva
Mulla on tunne että tuosta tulee aika hyvä..
Vastaa Viestiin