'57 työn alla..
Hmm ei ainakaan viimeksi croman helman alle kattellessa tullut havaittua mitään massan levymäistä irtautumista En kyllä muista vedinkö pajapohjamaalin päälle pintamaalia vai en mutta kaikki märkää märälle ja liimatkin näkyi vielä olleen kiinni Eli pellille ensin NorMaalin Pajapohjamaali 1k (konepajapohjamaalille on ihan standardi olemassa), sen verran kuivaa että liima ei tipu irti ja sauman päälle palko. Saattoi olla että vedin vähän päälle pajapohjaa ja massa viimeiseksi.
Pajapohjamaali tuntuu kestävän ihan pelkästäänkin ruostumatta pahemmin Kyllähän siihen sitten ajan mittaan tulee ruostepilkkuja kiveiskuista ja suolasta mutta aika hyvä suoja se on teräkselle.
Paukkupullot ovat sitten jotain mihin en enää ole koskenut aikoihin pl. mattamusta dekoratiivisiin tarkoituksiin Noilla kaikki tuntuu vain ruostuvan kahta kauheemmin
Pajapohjamaali tuntuu kestävän ihan pelkästäänkin ruostumatta pahemmin Kyllähän siihen sitten ajan mittaan tulee ruostepilkkuja kiveiskuista ja suolasta mutta aika hyvä suoja se on teräkselle.
Paukkupullot ovat sitten jotain mihin en enää ole koskenut aikoihin pl. mattamusta dekoratiivisiin tarkoituksiin Noilla kaikki tuntuu vain ruostuvan kahta kauheemmin
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Tuntuu juu että paukkuväri oikein houkuttelee ruostetta... Joskus muinoin kun olin autoliikkeessä töissä, noita paukkuvärjäyksiä harrastettiin enemmänkin... Ei menny kun viikko niin vanteet ja helmat oli taas ruosteessa...arpati kirjoitti:Paukkupullot ovat sitten jotain mihin en enää ole koskenut aikoihin pl. mattamusta dekoratiivisiin tarkoituksiin Noilla kaikki tuntuu vain ruostuvan kahta kauheemmin
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
- jeffgordon
- Viestit: 231
- Liittynyt: 22.08.2003 02:31
- Paikkakunta: Kannus
Juu ja minä jätin kanssa koteloihin pelkästään tuon ruskean ruosteenestopohjamaalin, tosin pensselillä sudin mihin pääsin + sinkkispraytä + pohjamaalia mihin ei päässyt. Toki kotelosuojaa sitten reijistä perään, mutta eihän sitä jokapaikkaan mene, rupes vähän hirvittämään..
Fiat 131 -76 20vt Abarth replica projekti
Subaru Impreza STI -05
Opel Kadett D Caravan 5d -84 2.0 16v Turbo
Opel Kadett D Caravan 3d -82 2.0 16v
Subaru Impreza STI -05
Opel Kadett D Caravan 5d -84 2.0 16v Turbo
Opel Kadett D Caravan 3d -82 2.0 16v
Rostexia ja Ferrexiä pensselillä levitettynähän siinä on. Mistä helmamassan keksit? Kotelonsuoja-ainettahan minä siihen ajattelin laittaa ja sen päälle alustamassa. Helmamassat taitaa jäädä laittamatta tähän ajopeliin tyystin.131rally kirjoitti:Mites kun tuo taitaa olla jotain rostexia? Ja siihenkö suoraan helmamassa?
Kun nyt olet jo ehtinyt r(u)ost(e)exit ja ferrexit (jälkimmäisten toimimattomuudesta en kyllä mene sanomaan mitään, toistaiseksi on ainakin vaikuttanut pelanneen KOPKOPKOPKOPKOPKOPKOP...) sinne pohjaan laittamaan, niin laita nyt päälle vielä joku pintamaalikin! Pelkällä massalla (vaikka sitten kotelosuojankin kanssa) saat aikaiseksi erittäinkin potentiaalisen ruostepesän. Ihan vaikka Miranolia tai jotain, siihen päälle sitten massaa tai mitä nyt haluatkin laittaa, kun pinta ei ole vielä ihan kovaksi kuivunut (mikä Miranolin tapauksessa ei ainakaan tapahdu turhan nopeasti), jolloin tarttuvuuden luulisi olevan parempi.
Tässä mallia Rostexista, puolisentoista vuotta ehti olla alla. Levitetty uudelle, ruosteettomalle pellille, pinnalle kiveniskumaali.
Tässä mallia Rostexista, puolisentoista vuotta ehti olla alla. Levitetty uudelle, ruosteettomalle pellille, pinnalle kiveniskumaali.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
On vähän mielenkiintoinen kuva vaikkei oikein selvinnytkään mitä siinä on
Itte en laita enää mitään tavaraa autoon missä lukee ruosteenestopohjamaali Jostain syystä ne ei pysy kiinni Eli vankka kannatus Pajapohjalle alustaan ja 2k epoksipohja paikkoihin mitä ei tarvi hitsata...
Sinkkimaalit ovat sitten vihonviimeisiä tai ainakin wurthin sinkkispray ja joskus ostamani suti tavara mahto ollajoku ZINC ja joku numero perässä ja joka on irronnut joka paikasta mihin sitä olen laittanut
Jos vedätte pohjamaalin kauan ennen pintamaalia tai massaa niin vetäkää hyvät ihmiset siihen uusi kerros pohjamaalia että pintaan tuleva tavarakin tarttuu kunnolla. paras olis kun vetää pintaan tulevan tavaran kun pohjaväri mattaantuu ja itte on noitten ruostekorjausten yhteydessä välillä niin kiire että kaikki on vielä märkää kun vetää tavaraa pälle eikä ne silti irronneet ole! Päivastoin!!!
Tässä muutama kuvatus paskaisesta croman helmasta
Takapää näyttä vielä ihan hyvältä viime marraskuussa tehdyn korjauksen jälkeen taitaa sittenkin olla vain pajapohja + liima + pajapohja + helmamassa (pinta kuivui nopeammin kun lähdin heti ajoon) Tuo hiekan ja kuran ruskea rantu on pu liimatiivistemassaa joka on aika pehmeä pinnastaan vieläkin kun kynnellä painaa En viittinyt tonkia syvemmälle että onko koko palko vieläkin pehmeää ettei mene vesi eteenpäin...
Etupäässä on jo ikäänkuin kevyitä merkkejä ruosteestakin mutten vielä enempää tonkinut. Johtunee siitä että autossa ei ole lainkaan roiskeläppiä ja paikka on aivan etupyörän takana En usko että toikaan kovin äkkiä pahaksi muuttuu, hiekka vaan syö pellin näkyviin ajan mittaan
Sitä en sitten tiedä millai toi kestäisi kehä kolmosen sisällä ym suolatuissa olosuhteissa tuollaisena mutta kiinni ainakin on pysynyt... Kalvonpaksuudetkin ovat olleet "riittäviä"
EDIT ja paikat ovat siis kanttipala peltiä tuosta kantista ruskeaan rantuun... Liimaa ei ole laitettu peittämään muutamaa täppiä (hitsattu ympäri paitti tuo huuli pisteillä) vaan kosteussuluksi jos jää joku huokonen hitsiin jotka nekin kyllä vähemmässä kun vetää 2-3 sentin pätkät kerralla (pätkimällä nopeesti isolla virralla= lähes normi sauman näköinen mutta lämpee vähemmän eli palaa puhki harvemmin )...
Itte en laita enää mitään tavaraa autoon missä lukee ruosteenestopohjamaali Jostain syystä ne ei pysy kiinni Eli vankka kannatus Pajapohjalle alustaan ja 2k epoksipohja paikkoihin mitä ei tarvi hitsata...
Sinkkimaalit ovat sitten vihonviimeisiä tai ainakin wurthin sinkkispray ja joskus ostamani suti tavara mahto ollajoku ZINC ja joku numero perässä ja joka on irronnut joka paikasta mihin sitä olen laittanut
Jos vedätte pohjamaalin kauan ennen pintamaalia tai massaa niin vetäkää hyvät ihmiset siihen uusi kerros pohjamaalia että pintaan tuleva tavarakin tarttuu kunnolla. paras olis kun vetää pintaan tulevan tavaran kun pohjaväri mattaantuu ja itte on noitten ruostekorjausten yhteydessä välillä niin kiire että kaikki on vielä märkää kun vetää tavaraa pälle eikä ne silti irronneet ole! Päivastoin!!!
Tässä muutama kuvatus paskaisesta croman helmasta
Takapää näyttä vielä ihan hyvältä viime marraskuussa tehdyn korjauksen jälkeen taitaa sittenkin olla vain pajapohja + liima + pajapohja + helmamassa (pinta kuivui nopeammin kun lähdin heti ajoon) Tuo hiekan ja kuran ruskea rantu on pu liimatiivistemassaa joka on aika pehmeä pinnastaan vieläkin kun kynnellä painaa En viittinyt tonkia syvemmälle että onko koko palko vieläkin pehmeää ettei mene vesi eteenpäin...
Etupäässä on jo ikäänkuin kevyitä merkkejä ruosteestakin mutten vielä enempää tonkinut. Johtunee siitä että autossa ei ole lainkaan roiskeläppiä ja paikka on aivan etupyörän takana En usko että toikaan kovin äkkiä pahaksi muuttuu, hiekka vaan syö pellin näkyviin ajan mittaan
Sitä en sitten tiedä millai toi kestäisi kehä kolmosen sisällä ym suolatuissa olosuhteissa tuollaisena mutta kiinni ainakin on pysynyt... Kalvonpaksuudetkin ovat olleet "riittäviä"
EDIT ja paikat ovat siis kanttipala peltiä tuosta kantista ruskeaan rantuun... Liimaa ei ole laitettu peittämään muutamaa täppiä (hitsattu ympäri paitti tuo huuli pisteillä) vaan kosteussuluksi jos jää joku huokonen hitsiin jotka nekin kyllä vähemmässä kun vetää 2-3 sentin pätkät kerralla (pätkimällä nopeesti isolla virralla= lähes normi sauman näköinen mutta lämpee vähemmän eli palaa puhki harvemmin )...
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Hyvä että muillakin on ollut samansuuntaisia kokemuksia niin en ihan huulia heilutellut tyhjästä! Pohjamaali+sulkuväri ennen massoja. Itse laittaisin kiveniskumassan pohjaan ensin,sitten vasta alustamassan. Niinhän se Fiatkin tehtaalla laittaa kovaa massaa ekana. Samoin BMW. En siis tarkoita spray eväitä vaan kannukamaa.
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Theman taka-akselipalkki. Hitsasin uuden umpinaisen pohjapellin, ja siihen sitten tietysti valumareiät ja sisälle maali + kotelosuoja. Päättikin sitten lähteä lahoamaan päältä päin.arpati kirjoitti: On vähän mielenkiintoinen kuva vaikkei oikein selvinnytkään mitä siinä on
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
"Rostexia ja Ferrexiä pensselillä levitettynähän siinä on. Mistä helmamassan keksit? Kotelonsuoja-ainettahan minä siihen ajattelin laittaa ja sen päälle alustamassa. Helmamassat taitaa jäädä laittamatta tähän ajopeliin tyystin."
Tuota kotelonsuoja-ainetta jäin vielä ihmettelemään. Siiskö meinaat sitä vahamaista evästä jota laitetaan koteloiden sisälle vetää siihen pohjamaalin ja alustamassan väliin? Onkohan meillä terminologiassa eroa?? Helma-massalla tarkoitan sitä nopeasti kovettuvaa röpelöpintaista massaa..
Tuota kotelonsuoja-ainetta jäin vielä ihmettelemään. Siiskö meinaat sitä vahamaista evästä jota laitetaan koteloiden sisälle vetää siihen pohjamaalin ja alustamassan väliin? Onkohan meillä terminologiassa eroa?? Helma-massalla tarkoitan sitä nopeasti kovettuvaa röpelöpintaista massaa..
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Helma eli kiveniskumassa. Vetelä kotelosuoja-aine koteloihin, ulkopintaan hyvä pohjamaali, päälle esim raskaankaluston maali, päälle alustamassa.
Helmoihin ja pyöränkoteloihin voi vetää kiveniskumassan ennen alustamassaa.
Mutta oma mielipide on että kun käyttöautolle joutuu mikkiä näyttämään niin silloin on aika laittaa vaihtoon.
Helmoihin ja pyöränkoteloihin voi vetää kiveniskumassan ennen alustamassaa.
Mutta oma mielipide on että kun käyttöautolle joutuu mikkiä näyttämään niin silloin on aika laittaa vaihtoon.
Nelipyöräisistä siirrytty kaksipyöräisiin päristimiin.
Toi akkuteline kyll yleensä haihtunut taivaan tuuliin!. Siisti tulee.
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94