'57 työn alla..

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
jarkko76
Viestit: 226
Liittynyt: 03.11.2004 13:28
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja jarkko76 »

Miksi te poijjaat ette puhalluta noita koreja, paaaalllljon helpompaa tuo hitsaus sen jälkeen eikä tule ylläreitä.
Nelipyöräisistä siirrytty kaksipyöräisiin päristimiin.
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Se huono puoli puhalluksessa on, että sitä hiekkaa menee joka kotelo täyteen, ja luo samantien potentiaalisen ruostepesän. Mutta onhan niitä etujakin niin paljon, että kannattaa moista harkita, jos siihen on mahdollisuus.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Viesti Kirjoittaja 100D »

Edellisen puhallutin hitsauksen jälkeen, sekin oli niin mätä ettei siitä olisi jäänyt muuten mitään jäljelle..
jape
Viestit: 646
Liittynyt: 21.04.2005 21:07

Viesti Kirjoittaja jape »

se on tosi että hiekka puhalluksessa menee sitä hiekkaa sellaisiin paikkoihin joihin sitä ei tarviis mennä mutta onko liian suuri vaiva puhallella paineilmalla ja samalla pyöritellä sitä koria ympäriinsä sekä vielä imurilla hääriä niin että ne hiekat tulee pois sieltä ei toivotusta paikasta ? ja jos se aihio on niin toivottoman mätä niin sitten kaapii mekaanisesti pois kaiken mikä on pellin päällä ja alkaa sitten korjaamaan niitä lahoja jos kerta ei uskalla puhaltaa ? miksi paikkoja täytyy tehdä paksusta materiaalista ohuempi on helpompi käsitellä ja hitsata ja jos tekee kesäistä harraste autoa niin eikait sen ruostumisesta ole pelkoa kunhan sen korin käsittelee oikean oppisesti kunnon maaleilla korjaustöiden jälkeen ? lopuksi vertaus : kun kaveri sai lainaksi navetan vintiltä kupla hää autoksi vei sen leimalle ja kas reikä pohjassa (muistaakseni joku peukalon mentävä) hän sipasi siihen puikolla hitsaten nurkista kiinni a4 kokoisen 4mm paksun rosteri levyn ja siihen purkillisen massaa suti siihen päälle ja sanoi ettei ainaskaan samasta kohtaa enää koskaan ruostu puhki !
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Viesti Kirjoittaja 100D »

Rakentelen tuota omaksi iloksi omien mieltymysten mukaan. Materiaalien paksuus (?) johtuu pitkälti siitä, että ex-työnantajalta sai jämäpaloja ilmaiseksi :)

En minä kyllä pidä paksujakaan levyjä hankalina hitsattavina tai muokattavina, tosin mä olenkin ollut telakalla töissä joskus ;)
jape
Viestit: 646
Liittynyt: 21.04.2005 21:07

Viesti Kirjoittaja jape »

joo toi on hyvä kommentti omaksi iloksi omien mieltymyksien mukaan ! ja hatun nosto että viitsii ja julkee esitellä työn hedelmiä niistä raati kiittää ! ja kommentoijia aina riittää...tänäpäivänä rakennus materiaalin saaminen veloituksetta on hyvä asia meinaan ku 1mm 2m2 kylmävalssattu maksaapi sellaiset 45e meilläpäin ja siihen kaasut langat laikat yms tarpeet päälle ni kyllä saa hitsauksille hintaa + muu rakentaminen siihen päälle...itse olen käyttänyt kori töissä 0.75mm se kun tuntuu sopivan omille käsille parhaiten, ihmetyttää kun monella on sellainen ajatus että teen kaiken 1.5mm jotta ei heti ruostuisi puhki>hitsauksen valmistuttua vedetään pelkkää massaa pellille ja todetaan että nyt kyllä kestää... jään innolla seuraamaan projektia
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Täytyy kyllä sen verran kehaista että saumat näyttää siltä että pellinpalat pysyvät kiinnikkin! 8) Ei ole mitään "pullapitkoa" mikä on sieltä täältä hiukan kiinni perusaineessa :lol:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Viesti Kirjoittaja 100D »

Nyt jouduin ekaa kertaa turvautumaan "kaupanpeltiin", kun vanhat varastot loppuivat :) Ostin 1x2m millisen tavallisen levyn, nuo paksummathan on sä-siä.. pohjaan vedin hitsussaumoihin saumamassan, rostexin,minkälie alkydimaalin ja vasta sen päälle massan. Pintapelleissä saumat tinataan. Millistä käytän itse mieluiten paikkauksiin ja nythän sitä taas on hetkeksi :)
jape
Viestit: 646
Liittynyt: 21.04.2005 21:07

Viesti Kirjoittaja jape »

^ei tuosta ekasta lauseesta mut muut virkkeet kuulostaa hyvin selkeeltä ja mieluisalta projekti kertomukselta ja kuvat puhukoot loput....kiitos
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Viesti Kirjoittaja 100D »

muut harrasteet ovat vieneet aikaa tältä, jotain kuitenkin olen valmistellut.. http://personal.inet.fi/koti/viljanen/ripustus.jpg kylä se tästä..
Cicatrix
Viestit: 364
Liittynyt: 07.07.2004 10:58
Paikkakunta: Kni

Viesti Kirjoittaja Cicatrix »

D-mallin jarrutaustat....meinaat vissiin kasata myös D-mallin laatikolla.
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Viesti Kirjoittaja 100D »

Cicatrix kirjoitti:D-mallin jarrutaustat....meinaat vissiin kasata myös D-mallin laatikolla.
Jep, osia on kertynyt vuosien varrella paljon nurkkiin ja nyt on hyvä tilaisuus käyttää ne pois. Museorekisteriin tuolla ei olla menossa missään vaiheessa.

Edit: tosin nuo jarrut tulivat käyttöön jo loppuvuodesta '59 mutta nuo ovat tosiaan 600D-mallista
Avatar
jarkko76
Viestit: 226
Liittynyt: 03.11.2004 13:28
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja jarkko76 »

jape kirjoitti:joo toi on hyvä kommentti omaksi iloksi omien mieltymyksien mukaan ! ja hatun nosto että viitsii ja julkee esitellä työn hedelmiä niistä raati kiittää ! ja kommentoijia aina riittää...tänäpäivänä rakennus materiaalin saaminen veloituksetta on hyvä asia meinaan ku 1mm 2m2 kylmävalssattu maksaapi sellaiset 45e meilläpäin ja siihen kaasut langat laikat yms tarpeet päälle ni kyllä saa hitsauksille hintaa + muu rakentaminen siihen päälle...itse olen käyttänyt kori töissä 0.75mm se kun tuntuu sopivan omille käsille parhaiten, ihmetyttää kun monella on sellainen ajatus että teen kaiken 1.5mm jotta ei heti ruostuisi puhki>hitsauksen valmistuttua vedetään pelkkää massaa pellille ja todetaan että nyt kyllä kestää... jään innolla seuraamaan projektia
Mistä te tuota pelliä ostatte jos tuon verran maksaa? Ite olen töissä ohutlevyfirmassa joten pitääkö alkaa peltikauppiaaksi. :lol:
Romukaupasta just hain 6mm teräspuikkoa 2*3m pätkää ja maksoi kokonaiset 0,50snt.
Nelipyöräisistä siirrytty kaksipyöräisiin päristimiin.
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Viesti Kirjoittaja 100D »

Eipäs muuten olleetkaan jarrukilvet kusiaisesta, olivatkin 850 osia.. Luulin jo hävittäneeni kaikki kasipätkän osat mutta kilvet, yksi takapyörännapa ja vetonivel löytyi vielä..
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

jarkko76 kirjoitti:Mistä te tuota pelliä ostatte jos tuon verran maksaa? Ite olen töissä ohutlevyfirmassa joten pitääkö alkaa peltikauppiaaksi. :lol:
Jahas, hyvä tietää, vielä näin lähietäisyydeltä... :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin