Harrastekäyttistaksi (Thema)
Lähetetty: 20.05.2008 22:32
Kaikilla pitää olla projekti. Mulla sitten vaikka kaksi. Jos tätä nyt voi projektiksi tässä vaiheessa sanoa, tai yleensäkään missään vaiheessa. Suurimmat hommat on tehty ennenkuin Fiatforumista tiesin mitään, ja onhan niistä kuvamateriaaliakin, jonka ehkä laitan joskus näytille, ehkä en. On vaan hirveää katsottavaa, kun sauma korkeaa mutta karkeaa. Pitkähkön hitsaustauon jälkeen kun luulin vian olevan ukossa, mutta se olikin (ukon lisäksi) myös koneessa, eli lankasuutin väljä. Vaihtoehdot oli tehdä ei-ihan-hirveän rumaa saumaa, tai sitten kestävää saumaa, valitsin jälkimmäisen. Ihan viimeiset saumat sitten tuli tehtyä uudella suuttimella, ja kylläpä söi miestä. Mutta se siitä.
Tuossa siis käytiin läpi hankinnan jälkeen tehtyjä töitä. Autoon oli uudehkona teetetty ruostesuojaus, mutta eihän se kaikkea pelasta. Kuten sitä, että helmakoteloihin pääsee kura esteettä pyöräkoteloiden muovitulppien puuttuessa. Helmojen alasaumat siis meni uusiksi. Myöhemmin vaihtui takapalkki, tehtiin tavanomaiset lämppärin ja käsijarrun korjaukset, hankittiin pikkuhiljaa pisteosia - kuten kuskin penkin verhoilu - huonokuntoisten tilalle. Kansiremppakin tuli tehtyä vuotavan tiivisteen myötä, ja harjoiteltua porttaamista. Vuoto ei remonttiin loppunut, ilmeisesti tolkuttomasti ylikiristetyt kannenpultit oli nostaneet kierteitä lohkosta tms. Öljyä menee semmoinen 1l/3-4tkm.
Mutta nyt loppui lätinät tältä erää. Siis menneistä. Thema on ollut seisonnassa tammikuun puolivälistä asti, odotellen uusia etujarruja Apparalla poltettujen tilalle, ja ehjää tankkia korjaamaan tiputteluvaivoja. Tankki on siis nyt alla, ja jarrut valmistumassa. Jarruille tulikin hintaa, laskeskelin että melkein 200€ yhteensä, kun tuli hankittua ylimääräiset satulat turhaan, loppu sitten toisista satuloista, Matkahuollon rosvohinnoittelusta, uusista jäähdytetyistä levyistä ja paloista. Mutta lyhyesti loput:
http://lampredi.ath.cx/Thema/200508/
- Rostex ei ole ruosteenestomaali, vaan ruostetta suojeleva maali. Onneksi tuo palkki ei ole tarkoituskaan pysyä vuosikymmeniä ehjänä, pikaisesti hiaistu ja maalattu vasaralakalla + hölvätty koteloöljyllä.
- Vanhan mallin jäähdytetyt jarrusatulat käy uudemman mallin rautoihin muuten, mutta uusia paloja ei saisi paikalleen. Käytännössä kaikki osat on erilaisia mäntiä myöten. Uudemmissa pidempi mäntä, mikä tässä tapauksessa oli harmi, koska mulle nyt tulleissa satuloissa oli männät ikävästi ruostuneet liukupintojen yläosista. Katsotaan mitä käsittelyt niille tekee.
- Vanhan mallin levyt + uudemmat satulat-kombinaatiolla palan kitkapinnan ehdoton minimipaksuus on 2,5mm, tai enemmän, jos levy on kulunut.
- 20tkm näkyy olevan sopiva käyttöikä tarvikepaloille.
Tuossa siis käytiin läpi hankinnan jälkeen tehtyjä töitä. Autoon oli uudehkona teetetty ruostesuojaus, mutta eihän se kaikkea pelasta. Kuten sitä, että helmakoteloihin pääsee kura esteettä pyöräkoteloiden muovitulppien puuttuessa. Helmojen alasaumat siis meni uusiksi. Myöhemmin vaihtui takapalkki, tehtiin tavanomaiset lämppärin ja käsijarrun korjaukset, hankittiin pikkuhiljaa pisteosia - kuten kuskin penkin verhoilu - huonokuntoisten tilalle. Kansiremppakin tuli tehtyä vuotavan tiivisteen myötä, ja harjoiteltua porttaamista. Vuoto ei remonttiin loppunut, ilmeisesti tolkuttomasti ylikiristetyt kannenpultit oli nostaneet kierteitä lohkosta tms. Öljyä menee semmoinen 1l/3-4tkm.
Mutta nyt loppui lätinät tältä erää. Siis menneistä. Thema on ollut seisonnassa tammikuun puolivälistä asti, odotellen uusia etujarruja Apparalla poltettujen tilalle, ja ehjää tankkia korjaamaan tiputteluvaivoja. Tankki on siis nyt alla, ja jarrut valmistumassa. Jarruille tulikin hintaa, laskeskelin että melkein 200€ yhteensä, kun tuli hankittua ylimääräiset satulat turhaan, loppu sitten toisista satuloista, Matkahuollon rosvohinnoittelusta, uusista jäähdytetyistä levyistä ja paloista. Mutta lyhyesti loput:
http://lampredi.ath.cx/Thema/200508/
- Rostex ei ole ruosteenestomaali, vaan ruostetta suojeleva maali. Onneksi tuo palkki ei ole tarkoituskaan pysyä vuosikymmeniä ehjänä, pikaisesti hiaistu ja maalattu vasaralakalla + hölvätty koteloöljyllä.
- Vanhan mallin jäähdytetyt jarrusatulat käy uudemman mallin rautoihin muuten, mutta uusia paloja ei saisi paikalleen. Käytännössä kaikki osat on erilaisia mäntiä myöten. Uudemmissa pidempi mäntä, mikä tässä tapauksessa oli harmi, koska mulle nyt tulleissa satuloissa oli männät ikävästi ruostuneet liukupintojen yläosista. Katsotaan mitä käsittelyt niille tekee.
- Vanhan mallin levyt + uudemmat satulat-kombinaatiolla palan kitkapinnan ehdoton minimipaksuus on 2,5mm, tai enemmän, jos levy on kulunut.
- 20tkm näkyy olevan sopiva käyttöikä tarvikepaloille.