Harrastekäyttistaksi (Thema)

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Harrastekäyttistaksi (Thema)

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kaikilla pitää olla projekti. Mulla sitten vaikka kaksi. Jos tätä nyt voi projektiksi tässä vaiheessa sanoa, tai yleensäkään missään vaiheessa. Suurimmat hommat on tehty ennenkuin Fiatforumista tiesin mitään, ja onhan niistä kuvamateriaaliakin, jonka ehkä laitan joskus näytille, ehkä en. On vaan hirveää katsottavaa, kun sauma korkeaa mutta karkeaa. :oops: Pitkähkön hitsaustauon jälkeen kun luulin vian olevan ukossa, mutta se olikin (ukon lisäksi) myös koneessa, eli lankasuutin väljä. Vaihtoehdot oli tehdä ei-ihan-hirveän rumaa saumaa, tai sitten kestävää saumaa, valitsin jälkimmäisen. Ihan viimeiset saumat sitten tuli tehtyä uudella suuttimella, ja kylläpä söi miestä. Mutta se siitä.

Tuossa siis käytiin läpi hankinnan jälkeen tehtyjä töitä. Autoon oli uudehkona teetetty ruostesuojaus, mutta eihän se kaikkea pelasta. Kuten sitä, että helmakoteloihin pääsee kura esteettä pyöräkoteloiden muovitulppien puuttuessa. Helmojen alasaumat siis meni uusiksi. Myöhemmin vaihtui takapalkki, tehtiin tavanomaiset lämppärin ja käsijarrun korjaukset, hankittiin pikkuhiljaa pisteosia - kuten kuskin penkin verhoilu - huonokuntoisten tilalle. Kansiremppakin tuli tehtyä vuotavan tiivisteen myötä, ja harjoiteltua porttaamista. Vuoto ei remonttiin loppunut, ilmeisesti tolkuttomasti ylikiristetyt kannenpultit oli nostaneet kierteitä lohkosta tms. Öljyä menee semmoinen 1l/3-4tkm.

Mutta nyt loppui lätinät tältä erää. Siis menneistä. :roll: Thema on ollut seisonnassa tammikuun puolivälistä asti, odotellen uusia etujarruja Apparalla poltettujen tilalle, ja ehjää tankkia korjaamaan tiputteluvaivoja. Tankki on siis nyt alla, ja jarrut valmistumassa. Jarruille tulikin hintaa, laskeskelin että melkein 200€ yhteensä, kun tuli hankittua ylimääräiset satulat turhaan, loppu sitten toisista satuloista, Matkahuollon rosvohinnoittelusta, uusista jäähdytetyistä levyistä ja paloista. Mutta lyhyesti loput:
http://lampredi.ath.cx/Thema/200508/
- Rostex ei ole ruosteenestomaali, vaan ruostetta suojeleva maali. Onneksi tuo palkki ei ole tarkoituskaan pysyä vuosikymmeniä ehjänä, pikaisesti hiaistu ja maalattu vasaralakalla + hölvätty koteloöljyllä.
- Vanhan mallin jäähdytetyt jarrusatulat käy uudemman mallin rautoihin muuten, mutta uusia paloja ei saisi paikalleen. Käytännössä kaikki osat on erilaisia mäntiä myöten. Uudemmissa pidempi mäntä, mikä tässä tapauksessa oli harmi, koska mulle nyt tulleissa satuloissa oli männät ikävästi ruostuneet liukupintojen yläosista. Katsotaan mitä käsittelyt niille tekee.
- Vanhan mallin levyt + uudemmat satulat-kombinaatiolla palan kitkapinnan ehdoton minimipaksuus on 2,5mm, tai enemmän, jos levy on kulunut.
- 20tkm näkyy olevan sopiva käyttöikä tarvikepaloille. :mrgreen:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Harrastekäyttistaksi (Thema)

Viesti Kirjoittaja -HH- »

luigi kirjoitti: 20tkm näkyy olevan sopiva käyttöikä tarvikepaloille. :mrgreen:
Siis mitkä endurace-palat ne on kun kesti noin pitkään...? Mä pääsin Delta HF:n orgispaloilla (eli sama pala kuin turbo-Themassa/Cromussa) reilusti alle 10tkm. :mrgreen: Tosin noita on ajettu kahessa autossa, ja toisessa pelkästään radalla... :oops: No oli niistä 3/4 pintaa jäljellä kasi-aikojen jäljiltä, ja Ritmossa ne sen jälkeen kesti joku 6000km...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Harrastekäyttistaksi (Thema)

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

-HH- kirjoitti:
luigi kirjoitti: 20tkm näkyy olevan sopiva käyttöikä tarvikepaloille. :mrgreen:
Siis mitkä endurace-palat ne on kun kesti noin pitkään...? Mä pääsin Delta HF:n orgispaloilla (eli sama pala kuin turbo-Themassa/Cromussa) reilusti alle 10tkm. :mrgreen: Tosin noita on ajettu kahessa autossa, ja toisessa pelkästään radalla... :oops: No oli niistä 3/4 pintaa jäljellä kasi-aikojen jäljiltä, ja Ritmossa ne sen jälkeen kesti joku 6000km...
Sun tarttis rasvata ne satulan liukutapit ja mäntä :lol:
Tai sitte jos ne on kunnossa ni kerätä vähän enemmän rohkeutta ,ettei tarvii niin paljo jarrun päällä seistä.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Eka kertaa asvalttiradalla, niin jarrutukset oli piiiiitkiä... :lol: Jäähdyttelykierroksen jälkeenkin vielä savu nousi ja nesteet ruplatteli. Ehkä ensi ratapäivillä jo vähän fiksummin. Ainakin ruplattelujen pitäisi vähentyä, kun Tutelan Extremet pistin just tilaukseen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Harrastekäyttistaksi (Thema)

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Wesulius kirjoitti: Sun tarttis rasvata ne satulan liukutapit ja mäntä :lol:
Tai sitte jos ne on kunnossa ni kerätä vähän enemmän rohkeutta ,ettei tarvii niin paljo jarrun päällä seistä.
Ei noista tappien raswaamisesta niin kauaa aikaa ole joten kyllä se menee se uskalluksen piikkiin - tosin sen verran sitä rohkeutta sentään oli että radallekin menin toisin kuin joku muu... :roll: Varikolla parkissa kun ne palat ei kulu...

Ja tiettykään nuo jarrut ei oo savunneet eikä Extremet oo kiehuneet... :wink:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Extremejen vaihdon jälkeen kyllä jarruliemien kiehumisongelmat loppuivat. Toki on tässä yritetty opetella jarrutuksiakin.

Mitä tuolle rälläkän teräsuojalle on tapahtunut? Nappasiko teräsharja vähän kiinni (tuo on ikävä ominaisuus noilla...).
Heh, samanlainen kotelonsuoja-aineella kyllästäminen tuli tehtyä oman taxin takapalkille... pitää seurata kuinka pysyy.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

vvieri kirjoitti:Mitä tuolle rälläkän teräsuojalle on tapahtunut? Nappasiko teräsharja vähän kiinni (tuo on ikävä ominaisuus noilla...).
Niinhän tuossa kävi, suoja siis putosi paikaltaan, kun oli löystynyt ja kiinni sitä pitää kitkan lisäksi vain kuvassakin näkyvä surkea pikkunysä. Lopputuloksena on huonolla tuurilla muutos sormisuojasta sormileikkuriksi, onneksi ei ollut näpit tiellä. Vatkaus oli niin kova, että piti roikottaa johdosta samalla, kun yritti repiä piuhaa irti töpselistä. Repesi irti sitten hieman ennen. Korjattu nyt hitsaamalla uusi pätkä pantaan tuhoutuneen tilalle, hirvitti tulla ajella mitään, kun on nähnyt noita haljenneita laikkoja...
Heh, samanlainen kotelonsuoja-aineella kyllästäminen tuli tehtyä oman taxin takapalkille... pitää seurata kuinka pysyy.
Kokemuksen perusteella paksussakin ruosteessa olevan palkin kestoikä pitenee vuodella-parilla, kun hölvää kunnolla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

luigi kirjoitti:
vvieri kirjoitti:Mitä tuolle rälläkän teräsuojalle on tapahtunut? Nappasiko teräsharja vähän kiinni (tuo on ikävä ominaisuus noilla...).
Niinhän tuossa kävi, suoja siis putosi paikaltaan, kun oli löystynyt ja kiinni sitä pitää kitkan lisäksi vain kuvassakin näkyvä surkea pikkunysä. Lopputuloksena on huonolla tuurilla muutos sormisuojasta sormileikkuriksi, onneksi ei ollut näpit tiellä. Vatkaus oli niin kova, että piti roikottaa johdosta samalla, kun yritti repiä piuhaa irti töpselistä. Repesi irti sitten hieman ennen. Korjattu nyt hitsaamalla uusi pätkä pantaan tuhoutuneen tilalle, hirvitti tulla ajella mitään, kun on nähnyt noita haljenneita laikkoja...
Heh, samanlainen kotelonsuoja-aineella kyllästäminen tuli tehtyä oman taxin takapalkille... pitää seurata kuinka pysyy.
Kokemuksen perusteella paksussakin ruosteessa olevan palkin kestoikä pitenee vuodella-parilla, kun hölvää kunnolla.
Aijaa!
Epäilen kyllä tuollaisen ruostuneen palkin kestävyyttä.
Itselläni oli sellainen ruosteeton ja kovin kevyeltä tuntuin vrt. unon palkkiin, varmaan jostain 0.6mm pellistä väännetty kasaan.
Hyvin se tosiaan kannattaa suojata jos kuvittelee sen siellä kestävän suolattuna.
Alkuperäinen maalikin on aivan suolesta , sen sai pestyä lelumallin painepesurilla helposti pois.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Eikös Unon palkki ole alta avoin? Theman/Croman palkissahan jäykkyys on tehty koteloimalla, poistamalla se pohjapelti palkista tulee todella pehmeä pyöriteltävä, melkein saa käsivoimilla korkkiruuville (no ei nyt ihan, mutta kuitenkin.) Se alkuperäinen maali lienee tarkoitettu vain varastointisuojaukseen, maalatahan se uusikin palkki pitää, jos meinaa kestävän.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Riippuu myös siitä että missä käytössä se kinneri on. Yllättävän kestävältä se tosiaan tuntuu (ja hajoneet palkit on olleet oikeesti jo toooosi ohuiksi ruostuneita) myös vanhana ja pintaruosteisana. Mullakin lienee orgis palkki tuolla käyttötaxin alla ja on sitä vähän joskus rytkytettykin. :roll: Tosin se tuli öljyttyä useampi vuosi sitten ja ilman sitä käsittelyä se olis kyllä jo vainaa...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jarrut alkaa olemaan paloja ja nesteitä vaille valmiit. Asennuksessa onnistuin rikkomaan toisen uusista pölysuojakumeista, toinen säilyi ehjänä, vaikka jäi ilkeän näköisesti väliin. Löytyihän tuota varastosta ehjä käytettykin. Värivalinnat on sen mukaan, mitä maalia on eniten sattunut olemaan, mutta eihän nuo nyt ihan kauhean näköiset ole. Ainakaan vielä. :mrgreen:
http://lampredi.ath.cx/Thema/Jarrut/

Orggissatulat pääsivät samaan käsittelyyn, tai no pintamaalaus jäänee pois, eli pohjamaalissa varastoon. Todella hyväkuntoiset olivat, sisällä vaan uskomaton määrä jotain mujua. Liekö kiehuminenkin irroitellut jotain.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Pistä ne vanhat jarrut Ykään! :wink: Ihan fiksut tööningjarruthan :P noista tuli, mutta männät ei olleet kyllä mitkään kauheen hyvät.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ykässä haluan säilyttää mahdollisuuden 13" vannekokoon, joten viime kesästä asti on jo ollut odottamassa asennusta Dedran 240mm levyille satulat. Männät oli tosiaan surkeassa kunnossa, mutta tuo rupinen alue jää juuri ja juuri tiivisteen ulkopuolelle, ja ruostehan siitä on saatu pois. Pistin aika reilulla kädellä jarrurasvaa noiden kumien alle, joten eiköhän tuo kestä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tänään otettu liikenteeseen. Tuntuu ruotsinlaivalta 5200:n Y10-kilometrin jälkeen. :lol: Tosiaan noiden satuloiden kaveriksi tuli Mintexin palat ja voimaa jakamaan Tutelan Extremet. Ilmaus onnistui todella helposti. Aika heikosti pitää vielä alkutaipaleella nuo palat, no eipä ole tarkoituskaan vielä kovasti jarrutella - pito tuntuu kyllä lisääntyvän koko ajan, kun pikkuhiljaa muotoutuvat levyihin.. Ja kyllä, tuli putsattua rasvat levyistä. ;)
http://lampredi.ath.cx/Thema/Jarrut/
Talvellahan tuli lisäiltyä mittaristoon 16V:n pikkumittarit, mikä onnistuikin varsin pienellä vaivalla, kun mittariston rungossa oli paikat valmiina samoin kuin piirifoliossakin. Foliosta vaan hieroi lakat kytkentäkohdista pois. Itse kytkennät menee juuri oikeille liittimille. Moottorista vain puuttuu vielä anturit. Samalla tuli laitettua vuokraperäkärrin aikana hajonnut monivikatori, tuossahan on koukun sähköt kytketty valmistajan ohjeiden vastaisesti suoraan rosvoliittimillä takavaloilta. Oli sitten yksi sunttivastus kärynnyt oikein huolella (piirilevyssäkin oli hiiltynyt monttu), ja resistanssi laskenut, minkä vuoksi tarvittiin hieman isompi polttimo ettei tule vikahälytystä. "Uusi" tehovastus lähti rikkinäisestä Prisman vastaavasta laitteesta, samalla laitoin hyppyjohtimen korvaamaan palaneella kohdalla olleen kytkennän. Lopuksi polyesterilakat uusien tinausten päälle.
http://lampredi.ath.cx/Thema/Mittaristo/
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Näyttää nuo ratapäivätkin lähestyvän, niin jotain piti edes niiden takia olla tekevinään. Kuten vuotavan pakoputken korjauksen. Varastossa oli Croma CHT:n käytetty putki, joka muistikuvan mukaan oli hyväkuntoinen, mutta on tainnut vuodet ulkovarastossa tehdä tehtävänsä. Siitä kelpasi etuvaimennin ja pätkät molemmin puolin, lisäksi pistin uuden pilteman 2" joustokappaleen. Toivottavasti todella rapean näköinen loppupätkä kestää syksyn ajot. Mintexin paloilla saa näpsäkästi haukkaavat jarrut, mutta melkoisen herkästi (=jatkuvasti) nuo kitisee varsinkin kevyemmissä jarrutuksissa. Lienee hinta vähän kovemmasta kitkamateriaalista tms.

Onhan niitä hartaasti kohta neljä vuotta odotettuja outoja sähkövikojakin alkanut tulemaan. Toinen tosin taitaa olla itseaiheutettu (ja ehkä se toinenkin, kun välillä vilkauttaa ristikkäisiä parkkivalojen vikavaloja), kun on tainnut mittaristosta jäädä jotain löysälle, kun kiekkamittari on koko ajan pidempiä aikoja hengetön. Nyt kun keula oli ylhäällä meinasin laittaa isolla rahalla DA:lta hankitun öljynlämpöanturin kiinni, mutta mitä vielä... Ne tulpat öljynsuodattimen jalassa on alumiinia, joka murenee pyöreäksi, kun 12mm kuusiokololla yritti availla. Lisämurenemista sai aikaan, kun yritti taltalla avata. Ei niitä saa irti, ellei irrota koko jalkaa, tai tiputa konetta alas. :evil: Melko karmeassa kunnossa olevaa etukelkkaa tuli sen verran katsottua, että varmaan uskaltaa vielä radalle. Ensi vuonna tuo on kyllä vaihdettava, vaikka vielä leiman saisikin. Oikea takapyörän laakeri on niinikään vaihtolistalla, huutaa jo kaupunkinopeuksissa. Varastossa olisi käytetty Croman vastaava, mutta mistäpä tuota tietää onko ehjä, joten uuden taidan tilata. Se kun uhkaa polttoainekulujen osuus autoilun kustannuksista nousta kestämättömän suureksi, niin silloin pitää lisätä niitä muita kuluja.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin