Sivu 7/11

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Lähetetty: 06.10.2014 19:02
Kirjoittaja Sämpy
Juu, tosin halpakaupan fillarin yleisvaijerit on aika surkeaa laatua, pulttikaupasta sai parempaa, parhaaksi koettu väline toistaiseksi. Joku väitti että sidontavyöllä saa hyvin, tuli sitäkin kokeiltua. Muovinen leikkasi hyvin muutaman vedon ja suli sitten. Metallista en ole kokeillut.

Jokohan on aika ot, kun lasikin oli jo laitettu ajat sitten. :?

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Lähetetty: 07.10.2014 07:19
Kirjoittaja Ippe
No, hitsauslankaa tuli kokeiltua, 0.7mm kiiltävä lanka ei kestänyt, 0.8mm musta ei kestänyt, eikä kestänyt 1.0mm musta lankakaan :D

Olisihan tuohon lasin irroittamiseen olemassa kaikenlaisia keinoja, mutta lauantai-iltana ei enää mennä kauppaan eikä viitsi lasimestariakaan häiritä kovin myöhään.

Pitää pengata laatikkoon vaihteensiirtotangon stefa, se on tainnut hieman päästää läpi ja stefa on sama kuin monissa muissakin.

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Lähetetty: 19.10.2014 09:50
Kirjoittaja Ippe
Tekniikka tuli nostettua konehuoneeseen eilen.

Oikea iskaritorni ja tukivarsi irti ja vetari vasemmalta veks, jakopään puoli ensin nousi paikalleen, laatikon pää edellä ei mahtunut.

Nopeusmittarin vajerin lähtöön on joku katkaissut vaijerin tai jotain, eikös tuon pitäisi lähteä laatikosta irti kun ottaa lukitusruuvin irti ja nostaa, ehkä perää pitää pyörittää samalla?

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Lähetetty: 28.10.2014 19:18
Kirjoittaja Ippe
Murtsikan Sohc on pörissytkin jo muutaman kerran, Weber 34DAT on tällä kertaa toimittamassa kaasuttimen virkaa ja kipinää tekee alkuperäinen Bosch-jakaja.

Pakosarjasta korkkasi pinnapultteja kaksin kappalein, eli siitä riittää vielä askarreltavaa, ehkäpä vaihdan sarjan toiseen.

Veli jaksoi leikellä alkuperäiseen äänenvaimentimeen huoltoaukot ja hitsailla helistimet takaisin kiinni, tuo orkkispönttö on monimutkaisempi kuin itse luulin...

Ehkä tuo on tosiaan jo ensi kesänä ajossa?

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Lähetetty: 04.11.2014 21:43
Kirjoittaja Ippe
Nyt äksy on katsastettu, 2m pitkä katsastumies ajoi sillä ja penkki oli paikoillaan :D

Puuhaa tuossa riittää vielä, ennakkoa pitää kääntää pienemmälle kun ritisee vedättäessä, käsijarrua pitää kiristää ja kaikkea pientä...

X1/9 on kyllä ihan käsittämättömän hauska ajettava!

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Lähetetty: 04.11.2014 22:00
Kirjoittaja Nipa
Onnea leimalle. Nythän on talvi aikaa hifistellä auto kesäkuntoon.

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Lähetetty: 05.11.2014 07:15
Kirjoittaja wellu
Leima tuli? Onneksi olkoon!

Nyt on talvi aikaa ajaa rallia. Siihenhän kaikki keskimoottoriset on tehty eikä seisomaan. :mrgreen:

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Lähetetty: 14.11.2014 20:04
Kirjoittaja Ippe
En viitsi suolata murtoluvun koppaa, tuo kun vaikuttaa vielä suht' hyvältä, ainakin moniin muihin nähtyihin verrattuna.

Ritinää (nakutusta?) kuuluu kuormitettaessa ja mieleen tuli että tuo menee laihalle, siispä vaihdoin enemmän bensaa antavat suuttimet ja seosputket paikalleen ja ritinä väheni (eli en saanut kuin pieniltä kierroksilta isolla vaihteella kiihdyttämällä ritinää aikaiseksi).

Seuraavaksi pitäisi varmaan arpoa suuttimia vähän lisää, sillä nyt bensaa taitaa tulla alussa liikaa ja lopussa liian vähän, pitää nyt ensin etsiä kaikki säätöosat samaan paikkaan ja ottaa Bradenin raamattu kouraan, jos siitä saisi tolkkua, tai sitten rakennella 36 DCNVA:t kasaan ja laittaa ne 34 DAT:n tilalle, samalla voisi vaihtaa parempi kuntoisen pakosarjankin...

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Lähetetty: 15.11.2014 11:59
Kirjoittaja Vode131
Olisko vaan ennakkoa liikaa. :roll:

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Lähetetty: 15.11.2014 19:41
Kirjoittaja Ippe
Mäkin mietin tuota ennakkoa, mutta tyhjäkynnillä ennakko on 5 astetta kuten pitäisikin, eikä tuossa tunnu ennakko lisääntyvän liian nopeasti.

Pitää vielä etsiä ennakkokäyrä, muistaakseni nuo käppyrät löytyivät manuaalista, tosin mulla Bosch-sytkä ilman alipainesäätöä, eikä sitä ole kaikissa kirjoissa erikseen esilteltynä (Vuonna 1980 taisi olla ainakin neljä erilaista sytkää tarjolla murtolukuun).

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Lähetetty: 15.11.2014 22:34
Kirjoittaja wellu
Keskipakosäädön jouset kuoleentuneet --> ennakko kasvaa nopeasti ja aikaisemmin --> rapisee, ropisee ja kilisee. Mäntäpistiäisen pesimähuuto.

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Lähetetty: 16.11.2014 10:48
Kirjoittaja Ippe
Tuota noin, mä olen siinä uskossa että Boschin tekemässä jakajassa ei ole keskipakosäätöä:
http://x19.xwebforums.org/wiki/images/2 ... ual_39.pdf

Pitää tutkia ja ihmetellä, tässähän on myös se mahdollisuus että joku nostanut puristuksia tai jotain.

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Lähetetty: 16.11.2014 15:07
Kirjoittaja TfP-Motors
Ippe kirjoitti:Tuota noin, mä olen siinä uskossa että Boschin tekemässä jakajassa ei ole keskipakosäätöä
Ippe kirjoitti:Mäkin mietin tuota ennakkoa, mutta tyhjäkynnillä ennakko on 5 astetta kuten pitäisikin, eikä tuossa tunnu ennakko lisääntyvän liian nopeasti.

Pitää vielä etsiä ennakkokäyrä, muistaakseni nuo käppyrät löytyivät manuaalista, tosin mulla Bosch-sytkä ilman alipainesäätöä, eikä sitä ole kaikissa kirjoissa erikseen esilteltynä (Vuonna 1980 taisi olla ainakin neljä erilaista sytkää tarjolla murtolukuun).
Sullahan on kumma jakaja jos ei ole keskipako eikä alipainesäätöä, Kyllä siellä varmasti keskipakosäätö on vaikka sitä ei pdf-manuaalissa esiteltäisikään. Kannattaa tarkastaa mitä ennakko on kierroksilla.

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Lähetetty: 16.11.2014 19:51
Kirjoittaja Ippe
Alipainesäätö vaikuttaa vain osakuormilla ja etenkin moottorijarrutuksessa, eli se on sinällään aika turha ;)

Kaiketi tuolta jakajasta löytyy triggerien alta keskipakosäätö ja mitä lampun kanssa tuli kokeiltua, niin ennakkoa tuli 3000rpm kohdalla n. 12 astetta, ilmeisesti 5500rpm kohdalla pitäisi olla maksimiennakko ja sen tiedon mukaan ennakko tulisi lisää ihan fiksusti.

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Lähetetty: 16.11.2014 21:38
Kirjoittaja wellu
Nyt kun on kuitenkin "tallissa", niin pura jakaja ja pese se. Edellisessä Y10:ssä oli jakajan keskipakosäädön mekanismissa hapettumaa/karstaa. Varovasti viilaillen ja kunnolla pesten (uä-pesu koko jakajalle), minkä jälkeen pysyvä ohut öljy (en muista millä sivelin nuo liikkuvat osat) ja kasaan. Ai että toimi herkästi sen jälkeen.