X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Katsoo millaisilla nipoilla/kierteillä sekä pituudella tarvitsee letkut ja käväisee Mamasanissa teettämässä. Hyvä valikoima nippoja sekä nopea toimitus :thumb:
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Kiitoksia vinkeistä!

Tilasin M10X1 banjopultit, jos niillä saisi jarrut kasattua ja sitten voisi siirtä polttoainepuolen kimppuun.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

DCNF:iä kokeilin purkaa ja molempiin katkesi toinen tyhjäkäyntiseoksen? säätöruuvi paikalleen. Nyt nuo ovat olleet liotuksessa muuaman päivän ja loppuviikosta kokeilen kaivaa katkenneet säätöruuvit pois kaasareista.

Banjopultteja odottelen edelleen, jos ne tällä viikolla löytäisivät perille...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

DCNF:stä tuli hylkytavaraa, rungot menivät entisiksi. Säätöosat jätetään muiden säätämistä varten.

Sain Turbo-Unon etujarrut paikoilleen, Nivan jarruletkut sopivat tähän hyvin.

Nyt eivät jarrut puolla jarrutuksen alussa, mikä on oikein mukavaa.

Etupää oli mennyt etuvarsien kumien vaihdon yhteydessä aika runsaalle auraukselle, mikä söi eturenkaat loppuun, yksi pari renkaita tuli nyt vaihdettua sen takia.

Jos tuolla nyt ajelisi ja Bellan jälkeen tiputtaisi tekniikan pois...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
RHR
GFF
Viestit: 296
Liittynyt: 29.10.2004 22:31
Paikkakunta: Nurmo

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja RHR »

Milläs kierteellä noi sun satulat on ja mistä löysit putket?
Omassa nyt seiskan letkut apinoituna banjolla satulaan, mutta turbon satulassa letku tulee ilmeisesti suoraan satulaan kiinni.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Banjoilla laitoin letkut kiinni satulaan, M10x1 banjopultit hommasin erikseen. Nyt letkut lähtevät satulasta ja ne on kiinnitetty napaan ennen kuin ne suuntaavat korissa kiinni olevaan jarruputkeen. Näin banjoliitosta ei nyitä ajossa.

Olisi mulla ollut Turbo-Unon letkujakin, mutta niissä on korin puolellakin M10x1-kierre, enkä halunnut tehdä uusia jarruputkia tähän hätään.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Tämäkin auto heräsitalviunilta.

Kohta se saa mennä taas hetkeksi korjauksen alle, ovien hitsaus, pari puslaa ja pyöränlaakeri, sekä vihdoin virinokka ja tuplakaasarit. Sekä alumiiniset pätkäpuskurit, sellaiset tuli askarreltua talven pimeinä hetkinä.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Oikea ovi tuli purettua, ensin tyhjäksi ja sitten irti autosta. Pintapellin alareuna oli aika hapan ja runko-osaakin pitää korjata. Ei tämä kuitenkaan ollut niin paha kuin pelkäsin. Ovenkahvasta hajosi se pieni tappi, joka käyttää lukkoa, katsotaan jos sen voisi korjata vaikka putkisokalla, tai sitten pitää vaihtaa kahva.

DCNF-pari pitäisi kasailla ja mitata Vickauton nokasta perusympyräm niin saisi selville tarvitseeko nokkakoteloa madaltaa.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Oikean puolen ovi on sentään edistynyt. Vielä pitää hitsata, hioa, naputella, maalata, kitata ja kaikkea, mutta pintapellin korjauspalan pitkä vaakasauma on kertaalleen hitsattu a hiottu. Tällä hetkellä ovi mahtuu aukkoonsa ja istuu siedettävästi paikalleen.

Alareunan korjauspalassa oli sellainen juttu että takareunan kaareva muoto oli vedetty suoraksi, mikä teettää jonkin verran työtä.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Oikean puoleinen ovi on ollut aika työläs, eilen sitä jo tinailtiin, vielä pistehitsausta ja tinaamista jäljellä.

Olen miettinyt että aikoinaan Niels Laursenilta olisi saanut uusia ovia (tyhjä peltinen ovi) ~800€/kpl ja 15 vuotta takaperin ne tuntuivat kovin arvokkailta, olisipa sitä aikoinaan ollut älykäs ja ostanut ne hinnasta huolimatta...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Sain oven pitkän sauman vihdoin tinattua ja höylättyä, lopuksi ovi sai vielä pohjamaalin. Vielä tuo tarvitsee hieman filleriä ja hiontaa, pohjavärin, värimassan ja lakan...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Höh, tuli aika iso sävyero uuden ja vanhan pintamaalin välille. No maalaillaan uudella sävyllä harjoitellaan samalla pohjien tekemistä pala kerrallaan...

Oikea ovi sentään sopi paikalleen ja nyt pitää kasailla siihen lasimekanismit sun muut.

Etukannen pohjat tuli tehtyä huolimattomasti ja siinä näkyy muuutama virhe, pitää tehdä se joskus uudestaan.

Jännä tätä on tehdä, aika tuhti kerros filleriä tähän on ruiskuteltu värinvaihdon yhteydessä, joten kaikkea saa hioa pitkään ja hartaasti, samalla erilaiset kolot teettävät paljon työtä.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Olipas homma saada ikkunahissin vaijerikoneisto paikalleen, mutta meni se lopulta, tiistai-ilta tuli ährättyä oven kanssa. Viikonloppuna pitää kasailla ilsää.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Ikkuna menee ylös ja alas kuten pitää, jee!

Saakohan näihin uusia ikkunalasin alareunassa olevia peltikanavia, toinen kun on jonkun itse tekemä ja toinen melko hapan...?

Takapyöränlaakerissa on välystä, eli laakerin vaihtamisen aloitin. Pitää tehdä prässiin palikat navan kiinnittämistä varten.

Puskurien kanssa pitäisi puuhailla, hitsaamisen kanssa on sellainen haaste että Esabin vanhus (LAR500 Pulssiyksiköllä) polttaa sulakkeen, pitäisi selvittää että onko 3x32A liian vähän, vai onko koneessa vikaa.

Kuskin ovi on vielä tekemättä, voi olla että se(kin) jää syksyn urakaksi ja pyrin saamaan auton ajokuntoon kesäksi.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Onkohan tasasuuntausdiodit oikosissa koneesta. Viime kesänä omaan Migatroniciin piti uusia, paljon ei maksanut, kun Partcon tiskiltä haki uudet.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin