X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Eikös tou m45 eattoni pumppaa puolilitraa kierroksella.
1.5 kone 750cc kierroksella.
eli ei se m45 hirveen suuria paineita saa aikaseksi jos kierrosluvut pysyy maltillisena.
Avatar
eaton/holset power
Viestit: 1470
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja eaton/holset power »

Tuo M45 tuottaa 45 kuutiotuumaa per kierros, eli 737cc.
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ippe tais ihan itsekin tuon ilmamäärän mainita :lol:

Ja kevut "porttaus" eatonille niin tuottaa enemmän :D
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

vvieri kirjoitti:
Ippe kirjoitti:Tasavertaisuuten muiden murtolukuun tekniikan vaihtoja tehneiden kanssa, jos tuo saa ja minä en se on syrjintää ja syrjintä on vakavin rikos mitä Suomen maa päällään kantaa :P
Höpö-höpö, unohdit nyt veronkierron ja muut holhousvaltiota vastaan tehdyt rikokset. Valtiollisilla instansseillahan on vapaus syrjiä kansalaista niin paljon kuin haluavat, koska myös lain ja 'oikeuden' valvonta on valtion hallussa. :roll: Henki. koht. mielipide.
Unohtamatta sitäkin tosiasiaa, että ennen lakimuutosta (viimeisintä, koskien tekniikkamuutoksia) tehtyjä tekniikanvaihtoja ei muutenkaan voi ottaa vertailuksi. Ennen oli ennen ja nyt on nyt, enää ei voi turbottaa DX-Corollaakaan ilman tehorajoja, vaikka ennen niinkin sai tehdä (hirveä laite, tolkuttomasti tehoa, ja muita muutoksia esim. jarruihin ja alustaan sitten minimaalisesti. Liekö enää kilvissäkään, muistaakseni ruskea, päälle päin melko vakion näköinen yksilö.) Konttoritasolla kun nykyisen lain mukaiset muutoksetkaan eivät kelpaa aina esimerkiksi, kuten muuan foorumilainen 600-harrastaja taisi saada huomata ("Ei meitä toisten konttoreiden laittomuudet kiinnosta.")
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

eaton/holset power kirjoitti:Tuo M45 tuottaa 45 kuutiotuumaa per kierros, eli 737cc.
jaa juu! muisti vähä pätkii. 8)
No eipä tuolla silti painetta hirveesti aikaseksi saa taitaa 1 bar olla aika maximi.
Eihän tuo ahdistin saa pyöriä kuin sen 14000rpm.
Tietysti jos jelppaa eattonia vähän turbolla ni alkaa puhtia löytymään.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuonne kirjoittelin joskus vähän laskelmia välityksen valinnasta:
http://www.turbo124.com/forum/viewtopic ... 68&p=17451

Koska ahdin on vakiotilavuustyyppinen, ei porttaamisella ole mitään järkyttävän suurta vaikutusta virtaukseen. Hyötysuhteeseen se kylläkin auttaa.

Tuossahan noista on taulukkoa:
Kuva
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

luigi kirjoitti:[quote="vvieri"ottaa vertailuksi. Ennen oli ennen ja nyt on nyt, enää ei voi turbottaa DX-Corollaakaan ilman tehorajoja, vaikka ennen niinkin sai tehdä (hirveä laite, tolkuttomasti tehoa, ja muita muutoksia esim. jarruihin ja alustaan sitten minimaalisesti. Liekö enää kilvissäkään, muistaakseni ruskea, päälle päin melko vakion näköinen yksilö.) Konttoritasolla kun nykyisen lain mukaiset muutoksetkaan eivät kelpaa aina esimerkiksi, kuten muuan foorumilainen 600-harrastaja taisi saada huomata ("Ei meitä toisten konttoreiden laittomuudet kiinnosta.")
Ihan offtopiccina:

Broidilla oli kahendeksankymmentäjotain mallin Toyota Camry, 2-litrainen moinipisteruisku, kulki kyllä ihan pirusti, mutta ei noissa tule tehorajaa ahtaessa ihan heti vastaan, kun Suomessakin on saanut tehtaan turbosarjaa optiona, sehän on ihan vastaava kuin jenkkiautojen optiomoottorit... oli tuossa öljyä polttavassa pommissa nimittäin ihan suomenkielinen esite noista Toyota-virityssarjoista, oliko korpivaaran leimalla vielä...
No kuivauksen jälkeen tuonkin auton osti Romu-Keinänen ;-)

Murtolukuun kun saisi verrokiksi sen Dallaran, ei tarttis miettiä tehon nousua ihan heti...


Tuo Eaton M45 voisi olla aika hyvä vaihtoehto, 1.5 kampi ja 1.6 männät sekä suorasytkä tai nokkajakaja...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, 45:nen Eatoni on tuon kokoiseen kattilaan juuri passeli.

Turha noita menneitä aikoja on haikailla, silloin sentään laskettiin aina se 40% tehoa päälle (coolerin kanssa 60%) eikä voinut kikkailla edes dynolappujen kanssa. Siinä mielessä jotkin asiat on nyt vapaamminkin.. :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Mitenkäs tuo nokkajakaja sopii vanhemman mallin nokan ja nokkakotelon kanssa, kattelin että joku tuossa nettivaraosassa myisi M45:sta 350€ hintaan...

Tuo nimittäin varmaan mahtuisi paremmin kuin hyvin, jos vaan saa jakajan ja bensapumpun muualle, pienen coolerin saisi sitten konehuoneeseen vasemman puolen ilmanottoaukon kohdalle.

Teholapun tuon kanssa varmaan joutuu hakemaan kuitenkin, ellei kelpaa sellaisenaan, pitää vaan laitaa pienet välitykset ensi alkuun...

Sitten pitää kuitenkin laatikko rempata jollain tapaa, ehkä Mikah suostuu vielä niitä tekemään?
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
eaton/holset power
Viestit: 1470
Liittynyt: 20.10.2006 21:42
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja eaton/holset power »

Ippe kirjoitti:Teholapun tuon kanssa varmaan joutuu hakemaan kuitenkin, ellei kelpaa sellaisenaan, pitää vaan laitaa pienet välitykset ensi alkuun...
jos haluat rahaa säästää noiden välityksien suhteen niin teetä vaan heti semmoiset välitykset mitä olet ajatellut laittaa ja lisäät ahtoputkeen vaikka säädettävän dumpin ja jätät siitä vastapaine ohjauksen letkun pois käytöstä penkkireissun ajaksi. voit sitten sillä dumpilla säädellä paineita jotta saa sopivat laput penkissä. muutenhan tuossa dumppi touhussa ei ole mitään järkeä, niiden paineiden säätöjen suhteen.
Kovahkoa nettivirittämistä. -0,3 bar
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Eikös tuo hihnaprofiili ole aika standardikamaa, eli kun tekee koneen päähän sopivan kiinnityksen hihnapyörälle, niin välityksiä pääsee kyllä vaihtelemaan aika helposti.

Tehotavoitteet ovat aika alhaaalla tällä hetkellä...

Pakkohan siihen dumppi tehdä, ettei tule koneen aivastaessa oksennusta samaan syssyyn... :wink:

Luultavasti kun penkaa noita erinäisiä romukasoja, niin hihnapyöriä kyllä löytää, kuten teräsaihiotakin ja on tuossa muutamalla porukasta sorvikin käytössä.

TIG-hitsausta kun pääsisi harjoittelemaan, olisi aika hyvä saada tehtyä muutama alumiinikappale, mutta kyllä teräksestäkin saa ihan käypäsiä aikaiseksi.

Koitin tuossa välillä googlettaa ihan yksinkertaisia suorasyttyvehkeitä, mutta ei oikein osunut, hassua, kun joskus pyörien värkkejä tuntui olevan tarjolla ihan kiusaksi asti..

Jos nyt pistäisi tuon leimakuntoon vaparikoneella ja alkaisi tehdä remmikonetta ensi kesäksi, jos siitä saisi vaikka 110 hp irti ahtimella, niin olisi alkuun hyvä.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin, halpa suorasytty tulisi sen megaruiskiksen kylkiäisenä mutta jos ei sitä vielä halua päivittää... :lol:

Nokan päähän saa jakajan kun tekee vaan hahlon nokkaan käyttöpyörää varten. En löytänyt kuvaa mutta mallin saa jakajallisen koneen nokasta. Toki sellaista nokkaakin voi käyttää, ahdettu toimii ihan kivasti vaparin nokalla.

Ahtimien mukana tuleville moniurahihnoille löytyy huonosti pyöriä ja sellainen hihna tarvitsee ison jännityksen, joten käyttäisin sinuna standardi hammashihnapyöriä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Megaruutta ei ole mitenkaan poissuljettu vaihtoehto, eli pistetään harkintaan lähtökohdaksi.

Nyt vaikuttaa pumpun saanti todennäköiseltä.

Millaisilla ahdoilla noita Roots-pumppuja on tavattu käyttää katuautoissa, kun vähän mietityttää tuo setupin sopivaksi saaminen.

Voipi olla että tulee väännettyä imusarja kaasaripelin sarjasta muokkaamalla, pitää katsoa saako siitä tehtyä helpolla, kun kaasuläppä näköjään pitää kuitenkin olla ennen ahdinta...


Lähinnä mietityttää että mitä tulee puristuksiksi jos kasaa 1.5:sen 1.6:sen männillä, ainakin tulee laskettua ruttuja aika paljon...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Voipi olla että tulee väännettyä imusarja kaasaripelin sarjasta muokkaamalla, pitää katsoa saako siitä tehtyä helpolla, kun kaasuläppä näköjään pitää kuitenkin olla ennen ahdinta...
Miksi sen muka pitää olla ennen ahdinta?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kaasuläpän ei välttämättä tarvi olla ennen ahdinta, mutta jos et käytä välijäähdytintä niin silloin tuon saa ehkä helpommin toimimaan. Jos taas välijäähyllä varustetaan niin systeemillä rupeaa olemaan tilavuutta sen verran paljon että laittaisin läpän lähemmäs moottoria.

Itse asiassa tuon voisi tehdä kaasarillakin jos tekee perinteisen painekotelon kaasarin yläpuolelle....
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin