X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Katopas Autoracingin sivuilta Compomotiven ML-vannevalikoimaa.
Kuvissa luultavasti 13x10". Sitä saa ET 0-12 tai -38. Riittää tuomaan renkaan ulkoreunan tarpeeksi ulos Saa muuten olla aika leveä gummi 10":ssa Noitahan on käytetty pääasiassa slicksien kanssa.
Saahan tuota 13":sta 5,5-10" leveinä. ET:kin aika kiitettävästi valittavissa.
13":n jälkeen menee melkein 15":ksi. Näkyy löytyvän 7" ja 8" leveitä eri kokoisilla ET:lla.
Ensin on kyllä hankittava se korisarja...
Kuvissa luultavasti 13x10". Sitä saa ET 0-12 tai -38. Riittää tuomaan renkaan ulkoreunan tarpeeksi ulos Saa muuten olla aika leveä gummi 10":ssa Noitahan on käytetty pääasiassa slicksien kanssa.
Saahan tuota 13":sta 5,5-10" leveinä. ET:kin aika kiitettävästi valittavissa.
13":n jälkeen menee melkein 15":ksi. Näkyy löytyvän 7" ja 8" leveitä eri kokoisilla ET:lla.
Ensin on kyllä hankittava se korisarja...
http://www.erikoisvanne.fi/Compomotive% ... motive.htm
http://www.erikoisvanne.fi/Classic%20wh ... wheels.htm
Ei pahan hintasia sarjoja.
Ittelle tilasin 2kpl CX 5.5x13 ET 32 ja 2kpl 13x7 ET 6. yht: 355e
10" levee vanne vaatii ainakin 245 renkaan
http://www.erikoisvanne.fi/Classic%20wh ... wheels.htm
Ei pahan hintasia sarjoja.
Ittelle tilasin 2kpl CX 5.5x13 ET 32 ja 2kpl 13x7 ET 6. yht: 355e
10" levee vanne vaatii ainakin 245 renkaan
Fiat 600 999Tic vm-73
-
- GFF
- Viestit: 1245
- Liittynyt: 09.08.2005 10:27
- Paikkakunta: Iisalmi
-Janne- kirjoitti:http://www.erikoisvanne.fi/Compomotive% ... motive.htm
http://www.erikoisvanne.fi/Classic%20wh ... wheels.htm
Ei pahan hintasia sarjoja.
Ittelle tilasin 2kpl CX 5.5x13 ET 32 ja 2kpl 13x7 ET 6. yht: 355e
10" levee vanne vaatii ainakin 245 renkaan
Saiko ihan 98 jaolla? ja 58,1 kokosella keskireijällä?
Kun tuolla listassa on vain 100 jaolla ja 57,1 keskireijällä.
GFF 1738
-
- GFF
- Viestit: 1245
- Liittynyt: 09.08.2005 10:27
- Paikkakunta: Iisalmi
Ei paha hinta 312,90 € 4kpl 7x13" et6 4*100 jaolla ja 57,1 keskireijällä.-Janne- kirjoitti:Noita 5.5 leveitä sai 98 jaolla ja 57.1 reijällä. Mut 7 leveitä vaan 4x100.
Toi 57 on 600seen sopiva. uudemmissa taitaa ollakkin se 58.
noihin vaan epäkeskopultit ja mahd sorvata tota reikää toi 1mm isommaksi.
Niin 128:sin alle, nam.
autoracingillä maksaa 7x13 ja et 0 tosin oikealla jaolla yms. 740€ 4kpl...
OT aika pahasti...
GFF 1738
Mä ottaisin ennemmin Compolta sen CXR:n... Saa kanssa 9" ja 10" leveenä, ja musta sopeis paremmin Dallara-Äksyn tyyliin mutta nuo onkin niitä makuasioita. Ainakin Kuhmon V70-rengasta saa 235/45-13 koossa ja tolla renkaalla pidonkin pitäisi olla korikitin tasolla... Totahan käytetään mm. uudemmissa historiceissa radalla. Tossa on joku saitti josta löytyy ton renkaan kokoja. Yokohamalla tais olla A032:sta 215/50-koossa ja silläkin voi jotenkin pärjätä, mutta kympin vanteelle tuo on liian kapea.3P kirjoitti:Katopas Autoracingin sivuilta Compomotiven ML-vannevalikoimaa.
Tollanen Dallara-äksy olis kyllä makia peli ja mulla on jotenkin sellainen kutina että nuo vanteet ja renkaat lienee yksi helpommista asioista tollasella prokkiksessa. Lisäksi Italiassa on pajoja jotka tekee sellaiset vanteet kun haluat joten eiköhän vaihtoehtoja ole...
Ahdettu soho taitaisi olla järkivalinta koneeksi, tai sitten Marean 16-naulanen vois olla vielä timantimpi. Mutta siinähän on vähän paljon tehoa vakiomootoriksi - tai sitten sitä pitää kuristaa turbolla... Tietty jos haluaa fiilistellä niin voisihan tollanen olla vaparikin, mutta tehossa se ei kyllä ahdetulle pärjää.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Juu, tuohan riippuu siitä mitä on hakemassa. Alkuperäistyyliä tietysti edustaisi todella korkealle kiekuva 16v vapari... sillä ei tietysti päästä niin hyvään kompromissiin tehojen ja käyttöominaisuuksien suhteen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
TrooPerkele kirjoitti:Ei paha hinta 312,90 € 4kpl 7x13" et6 4*100 jaolla ja 57,1 keskireijällä.-Janne- kirjoitti:Noita 5.5 leveitä sai 98 jaolla ja 57.1 reijällä. Mut 7 leveitä vaan 4x100.
Toi 57 on 600seen sopiva. uudemmissa taitaa ollakkin se 58.
noihin vaan epäkeskopultit ja mahd sorvata tota reikää toi 1mm isommaksi.
Niin 128:sin alle, nam.
autoracingillä maksaa 7x13 ja et 0 tosin oikealla jaolla yms. 740€ 4kpl...
OT aika pahasti...
Hinta riippuu taas siitä mitä ja mistä hakee...
Autoracingista saat Compoja millä tahansa keskireijällä, ET:t määritelty kullekin vannekoolle ja -mallille valmiiksi. Onneksi ET:ssa on paljon valinnanvaraa. Ja 4x98 57,1 keskireijällä onnistuu vanteella kuin vanteella.
Tuo Erikoisvanteen valikoima räätälöintien suhteen on suppeampi.
Eli jos haluaa kerralla oikeanlaisen vanteen (keskireikä, pulttijako, leveys) niin sitten RyöstöRacingiin, vaikka vähän maksaakin. Edellyttää, että Compot miellyttävät silmää ja sopivat asennettavaan sovellukseen... Ei tarvitse pelata epäkeskopulteilla eikä tyytyä kompromissiin vanteen leveyden, ET:n tai keskireijän suhteen.
jos compoja haluaa ni täältä ne edukkaimmin on yleensä saanu-> rallimiesten vannekauppa
pessimisti ei pety.
Tässähän on sellainen visiointivaihe menossa, kun nyt on 13.5kk vanhan pojan isä, niin aikaa ei ole auton kanssa puuhaamiseen, mutta osia voi haalia ja suunnitella etukäteen mitä tuolle tekee
Suuri pohdinta rakentamisessa on se että hakeeko muutoslupaa, vai koittaako saada muutoskatsastettua ihan noissa muutosrajoissa.
Jos lupia halee, niin sitten voi harkita vaikka 1.8 16v konetta ahtimella, tai TC:tä ahtimella, luulisin että 110kw koneelle saisi vielä luvat, kun vaan jarruja kasvattaa ja pitää huolen hakemuksen asiallisuudesta, kyllähän tuosta voi tehdä vaikka lujuuslaskelmat ja FE-analyysit, niitähän meillä tehdään harva se päivä paljon hankalammista rakenteista
Dallaran näköisen pitäisi kyllä kulkeakin ja jos noita pyöriä valitsee, niin 15" vanteen sisään saisi jo ihan oikeat jarrutkin, kun noita 13" vanteen sisälle meneviä kunnon hiilikuitujarruja ei taida mun budjettiin saada...
Myöskin tuo 1.8 16V voisi olla varaosien puolesta parempi kone kuin TC ja muutenkin vähän modernimpi.
Toisaalta 8V turbo TC-tekniikoita taitaa olla hyvin saatavilla.
Itse pidän tuosta Dallaran tavasta levittää murtolukua, toiset pitävät eurosportin tai Abarthin pullisutksista, se on makuasia, tietenkin dallaraan sopisi se hondan kone, joka herra Kallion autossakin on, mutta haluaisin pysyä Fiatin omissa moottoreissa.
Ilmeisesti jos koneen vaihtaa läpihengittävään, niin bensatankki ja varapyörä kannattaa siirtää eteen ja välijäähdytin sijoittaa takakonttiin.
Onko täällä tietoa noista Dallara-levikesarjoista, miten suuria paloja niissä tuppaa tulemaan, onko niissä yleensä pelkkä pullistus, vai koko siipi?
Jollain puljulla tuli koko 1/3 pala, eli tyyliin perä ja keula ovet oli lasikuitupaloina ja pellit jätettiin kokonaan pois, näin se kai alunperin on tehty.
Suuri pohdinta rakentamisessa on se että hakeeko muutoslupaa, vai koittaako saada muutoskatsastettua ihan noissa muutosrajoissa.
Jos lupia halee, niin sitten voi harkita vaikka 1.8 16v konetta ahtimella, tai TC:tä ahtimella, luulisin että 110kw koneelle saisi vielä luvat, kun vaan jarruja kasvattaa ja pitää huolen hakemuksen asiallisuudesta, kyllähän tuosta voi tehdä vaikka lujuuslaskelmat ja FE-analyysit, niitähän meillä tehdään harva se päivä paljon hankalammista rakenteista
Dallaran näköisen pitäisi kyllä kulkeakin ja jos noita pyöriä valitsee, niin 15" vanteen sisään saisi jo ihan oikeat jarrutkin, kun noita 13" vanteen sisälle meneviä kunnon hiilikuitujarruja ei taida mun budjettiin saada...
Myöskin tuo 1.8 16V voisi olla varaosien puolesta parempi kone kuin TC ja muutenkin vähän modernimpi.
Toisaalta 8V turbo TC-tekniikoita taitaa olla hyvin saatavilla.
Itse pidän tuosta Dallaran tavasta levittää murtolukua, toiset pitävät eurosportin tai Abarthin pullisutksista, se on makuasia, tietenkin dallaraan sopisi se hondan kone, joka herra Kallion autossakin on, mutta haluaisin pysyä Fiatin omissa moottoreissa.
Ilmeisesti jos koneen vaihtaa läpihengittävään, niin bensatankki ja varapyörä kannattaa siirtää eteen ja välijäähdytin sijoittaa takakonttiin.
Onko täällä tietoa noista Dallara-levikesarjoista, miten suuria paloja niissä tuppaa tulemaan, onko niissä yleensä pelkkä pullistus, vai koko siipi?
Jollain puljulla tuli koko 1/3 pala, eli tyyliin perä ja keula ovet oli lasikuitupaloina ja pellit jätettiin kokonaan pois, näin se kai alunperin on tehty.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Teknisesti laskelmat ja todisteet varmasti onnistuvat, mutta miten perustelet sen, että tarvitset tehoa noin paljon etkä silti hanki valmiiksi tehokkaampaa autoa? Tuohon se useinmiten on kaatunut...Ippe kirjoitti:tuosta voi tehdä vaikka lujuuslaskelmat ja FE-analyysit, niitähän meillä tehdään harva se päivä paljon hankalammista rakenteista
Tuollainen vaihtoehto saada pellin alle anomuksilla tehokkaampaa tekniikkaa kiinnostaisi minuakin, mikäli vaan mahdollista. Joskus voi olla tietysti mahdollista koittaa esitellä kapistus yhtäläisyyksien vuoksi toisena automallina, jossa olisi tehokkaammat verrokkimoottorit. Toisaalta, saahan siitä 'omatekoisesta' 1.8 16v koneesta penkittämällä ahtimen kanssa mataliakin tehoja... Jokaisessa tapauksessa mennään vähän lain äärirajoilla mutta onnistumisen mahdollisuus on olemassa.
Juu, mutta raakaa litratehoa haettaessa on hankalaa keksiä parempaa aihiota kuin tuo vanhempi 16v kattila... Saisihan siihen 1.8:iin sitten muuttuvan venttiilinajoituksen ja muuta mukavaa ja tuosta saisi muutenkin ehkä nöyremmän voimanlähteen...Myöskin tuo 1.8 16V voisi olla varaosien puolesta parempi kone kuin TC ja muutenkin vähän modernimpi.
dallaraan sopisi se hondan kone, joka herra Kallion autossakin on,
Dallaraan sopii se Dallaran 16v kone, eikä todellakaan mikään Hondan... johonkin MR2:een pikemminkin. Vaikka Joken auto onkin sellaisella nykyään pilattu. Oon samaa mieltä sun kanssa, pitäydy Fiuden koneissa.
Juu... melko haastavaa saada ilma menemään coolerin kautta mutta kanavia tekemällä ja lämpömittauksilla varmasti sekin onnistuu.Ilmeisesti jos koneen vaihtaa läpihengittävään, niin bensatankki ja varapyörä kannattaa siirtää eteen ja välijäähdytin sijoittaa takakonttiin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Ajattelin että jos meinaa Dallara Silhouette replikan tehdä, niin voisi olla tehokkaampi kuin 1.2*86hp/sae, jos tuota perustelisi samalla ympäristöystävvlisyydellä, eikös sellainen 2.0 16V TC katilla ole varmasti vähäpäästöisempi kuin vanha kaasarikone
Nuo ilmoitetut tehot on muutenkin aika erikoisia, kun 1.5sesta sohosta tulee murtoluvussa se sama 86 heppaa mitkä tulee regatassakin, vaikka on kireämpi nokka ja isompi kaasari, samoin taitaa olla osassa TC-koneista ilmoitetut tehot vähän alakantissa...
Koitan tässä selvitellä miten AKE:lla suhtaudutaan noihin muutoksiin, tasavertaisuuteen voisi vedota, mutta siinä voi tehdä vahingossa kiusaa muille, joten ei oikein viitsi.
Lähinnä ajattelin vaihtoehtona pistää jonkun uudemman auton purkuun ja viedä siitä tekniikan ja jarrut samalla.
Nuo ilmoitetut tehot on muutenkin aika erikoisia, kun 1.5sesta sohosta tulee murtoluvussa se sama 86 heppaa mitkä tulee regatassakin, vaikka on kireämpi nokka ja isompi kaasari, samoin taitaa olla osassa TC-koneista ilmoitetut tehot vähän alakantissa...
Koitan tässä selvitellä miten AKE:lla suhtaudutaan noihin muutoksiin, tasavertaisuuteen voisi vedota, mutta siinä voi tehdä vahingossa kiusaa muille, joten ei oikein viitsi.
Lähinnä ajattelin vaihtoehtona pistää jonkun uudemman auton purkuun ja viedä siitä tekniikan ja jarrut samalla.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
TÄH?!? Mihin ihmeen tasavertaisuuteen - samat säännöt Äksääkin koskee kuin muitakin autoja... Jotenkin veikkaan että kuutiotilavuuden ja tehon nosto vanhalla 16v-kattilalla ei kuulu samoihin asioihin kun ympäristöystävällisyys... Ehkä joku tiisseli voisi kelvatakkin, mutta vois olla pikkasen koominen nakuttava Dallara...Ippe kirjoitti: Koitan tässä selvitellä miten AKE:lla suhtaudutaan noihin muutoksiin, tasavertaisuuteen voisi vedota, mutta siinä voi tehdä vahingossa kiusaa muille, joten ei oikein viitsi.
Ja tuo korikitti taitaa viedä myös hiukan prosentteja, ja jos sen lisäksi koko tekniikka vaihdetaan niin alkaa olla vaara että nekin menevät kortille. Siksi vois olla ihan fiksu veto käyttää orgiskonetta ja laatikkoa tekniikan lähtökohtana. Kyllä siitä sen verran voimaa ottaa puhaltimella että alkuperäisen Dallaran tehoille ei tarvii hävitä, mutta mitään isoja kyykkyjä sillä lienee aika turha lähteä haastamaan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Tasavertaisuuten muiden murtolukuun tekniikan vaihtoja tehneiden kanssa, jos tuo saa ja minä en se on syrjintää ja syrjintä on vakavin rikos mitä Suomen maa päällään kantaa
Kaikkea sitä on tullut pyöriteltyä mielessä, remmiahdin ja SOHC voisi olla aika hieno yhdistelmä, kunhan saa kierroksia paljon, Eaton M45 olisi aika passeli vaikka 0.8 bar ylipaineelle, saisi kierrättää moottoria >7000 rpm ahtimen puolesta, sijoittelu voi tuottaa päänvaivaa, mutta kyllähän murtolukuun tilaa saadaan, sen on moni jo osoittanut.
Ilmeisesti leimakunnossa ei parane ihan kauheasti laittaa kierroksia ahtimelle, mutta tuo M45 taitaa puskea kierroksella saman verran 1.5l kone ottaa kierroksella, eli paine on helppo laskea välityssuhteesta
Sinällään soho on aivan mainio moottori, yksinkertainen ja kestävä, johon saa eri versioiden osia risteyttämällä hyvin tehtyä muutoksia.
Millaisia puristuksia noitten ahtimien kanssa on ollut tapana käyttää?
Mihinköhän tuollainen EatOn istuisi parhaiten sohossa, olisiko sellaisessa ideaa, että sytkän siirtäisi pois lohkosta ja sijoittaisi ahtimen moottorin etupuolelle, vai kenties jonnekin muualle.
Virranjakan siirtäminen tai siitä luopuminen kuulostaa helpommalta kuin vesipumpun ja ja larturin siirtäminen.
Remmiahtimen kanssa ahtoputkiston pituus ei ihan helposti tuota ongelmaa?
Mitenkäs remmin kanssa tehdään ylimääräiselle ilmalle, päästetäänkö se vaan ahtimen jälkeen pihalle, vai mitä sille tehdään, vai käykö moottori ryntäämättä tyhjää kun vaan kaasuläpällä rajoitetaan imuilman määrää?
Kaikkea sitä on tullut pyöriteltyä mielessä, remmiahdin ja SOHC voisi olla aika hieno yhdistelmä, kunhan saa kierroksia paljon, Eaton M45 olisi aika passeli vaikka 0.8 bar ylipaineelle, saisi kierrättää moottoria >7000 rpm ahtimen puolesta, sijoittelu voi tuottaa päänvaivaa, mutta kyllähän murtolukuun tilaa saadaan, sen on moni jo osoittanut.
Ilmeisesti leimakunnossa ei parane ihan kauheasti laittaa kierroksia ahtimelle, mutta tuo M45 taitaa puskea kierroksella saman verran 1.5l kone ottaa kierroksella, eli paine on helppo laskea välityssuhteesta
Sinällään soho on aivan mainio moottori, yksinkertainen ja kestävä, johon saa eri versioiden osia risteyttämällä hyvin tehtyä muutoksia.
Millaisia puristuksia noitten ahtimien kanssa on ollut tapana käyttää?
Mihinköhän tuollainen EatOn istuisi parhaiten sohossa, olisiko sellaisessa ideaa, että sytkän siirtäisi pois lohkosta ja sijoittaisi ahtimen moottorin etupuolelle, vai kenties jonnekin muualle.
Virranjakan siirtäminen tai siitä luopuminen kuulostaa helpommalta kuin vesipumpun ja ja larturin siirtäminen.
Remmiahtimen kanssa ahtoputkiston pituus ei ihan helposti tuota ongelmaa?
Mitenkäs remmin kanssa tehdään ylimääräiselle ilmalle, päästetäänkö se vaan ahtimen jälkeen pihalle, vai mitä sille tehdään, vai käykö moottori ryntäämättä tyhjää kun vaan kaasuläpällä rajoitetaan imuilman määrää?
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Höpö-höpö, unohdit nyt veronkierron ja muut holhousvaltiota vastaan tehdyt rikokset. Valtiollisilla instansseillahan on vapaus syrjiä kansalaista niin paljon kuin haluavat, koska myös lain ja 'oikeuden' valvonta on valtion hallussa. Henki. koht. mielipide.Ippe kirjoitti:Tasavertaisuuten muiden murtolukuun tekniikan vaihtoja tehneiden kanssa, jos tuo saa ja minä en se on syrjintää ja syrjintä on vakavin rikos mitä Suomen maa päällään kantaa
Ennakkotapaukset muutenkin käyvät varsin huonosti perusteluiksi AKElle noissa asioissa. Kannattavampi keino on keksiä jonkin kikka, jolla pystytään käyttämään verrokkina isompaa kattilaa, ja perustella se muutoskatsastuksessa. Kannattaa tietysti ensin olla yhteydessä katsastuskonttoreihin ja valita niistä ne, joilla on ylipäätään innostusta alkaa perehtymään vähän vaativampiinkin työtehtäviin.
Juu, ja tuohan on vapaasti valittavissa ahtimen välityssuhteen avulla. Yli 2:1 suhteilla kierroksia ei koneessa enää tarvikaan olla niin paljon, joskin Eatonit on parhaimmillaan pienehköillä ahtopaineilla joten isommille kannattaisi valita Lysholmi tai vastaava... Tai jos sitä raakaa tehoa haluaa niin perinteinen turboresepti.Ippe kirjoitti:passeli vaikka 0.8 bar ylipaineelle, saisi kierrättää moottoria >7000 rpm ahtimen puolesta,
Jep, tuolla tavoin saadaan teoreettinen maksimipaine, paine käytännössä riippuu sitten muunmuassa nokista...Ippe kirjoitti:ahtimelle, mutta tuo M45 taitaa puskea kierroksella saman verran 1.5l kone ottaa kierroksella, eli paine on helppo laskea välityssuhteesta
Tuo on ihan totta, hirvittävän kestävä kattila. Lisäksi jos muutosprosentit ottaa, niin moottorista niin on optiona vielä se 1.6 16v:kin...Ippe kirjoitti:Sinällään soho on aivan mainio moottori, yksinkertainen ja kestävä, johon saa eri versioiden osia risteyttämällä hyvin tehtyä muutoksia.
Riippuu ihan kokonaan ahtopaineista, ja välijäähdyttimen käytöstä. Remmiahtimenkin kanssa kannattaa käyttää välijäähdytintä, remmiahtimella kun kompuran hyötysuhde ei ole turbon tasolla joten lämpöä syntyy. Samaa luokkaa olevat puristussuhteet siis kuin turbollakin...Ippe kirjoitti:Millaisia puristuksia noitten ahtimien kanssa on ollut tapana käyttää?
Noin mä varmaan sen tekisin (ja itse asiassa pysty-TC:n kanssa mulla olikin vastaava tilanne). Murtoluvussa on lisäksi ideaa muutenkin käyttää nokan päähän tulevaa jakajaa, jo huoltoystävällisyydenkin vuoksi.Ippe kirjoitti:Mihinköhän tuollainen EatOn istuisi parhaiten sohossa, olisiko sellaisessa ideaa, että sytkän siirtäisi pois lohkosta ja sijoittaisi ahtimen moottorin etupuolelle, vai kenties jonnekin muualle.
Ahdetussahan kannattaa olla muutenkin sytytysjärjestelmä, joka ottaa ahtopaineen vaikutuksen huomioon...
Nojoo, varsinaista turboviivettä ei ole mutta vaikuttaahan ahtoputkiston tilavuus jotain... toisaalta ahtimen tuotto ja moottorin ilmantarve on aika posketon putkiston ja mahd. coolerin tilavuuteen verrattuna...Ippe kirjoitti:Remmiahtimen kanssa ahtoputkiston pituus ei ihan helposti tuota ongelmaa?
Perinteinen tapa on ollut laittaa kaasuläppä ennen remmiahdinta, ja sitä käytetään melko yleisesti vielä nykyäänkin. Tuolloinhan ilmaylimäärää ei ole, joskin pumppu imee kevyessä ajossa ja tyhjäkäynnillä läpän taakse alipainetta. Mä halusin tapani mukaan kaasuläpän per sylinteri, joten ahtimen jälkeen pitää olla isot tuuletusventtiilit joilla ylimääräinen ilma siirretään painekotelosta pois.Ippe kirjoitti:Mitenkäs remmin kanssa tehdään ylimääräiselle ilmalle, päästetäänkö se vaan ahtimen jälkeen pihalle, vai mitä sille tehdään, vai käykö moottori ryntäämättä tyhjää kun vaan kaasuläpällä rajoitetaan imuilman määrää?
Noiden vakiomäärän ilmaa kierroksella siirtävien ahtimien, jollainen Eatonkin on, kanssa pitää olla muutenkin tarkempi kuin turbon, sillä välijäähdyttimestä lähtee helposti vaikkapa pääty irti jos ilmalla ei ole muuta reittiä paeta... Ainakin yksinkertainen pop-off -venttiili on pakollinen sijoittipa kaasuläpän mihin tahansa, siltä varalta että kone aivastaa imusarjaan päin...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -