X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Sain tänään kuskin penkin ommeltua kasaan, parista kohtaa oli sauma ratkennut ja nahan ompeleminen käsin on aika tympeää hommaa...

Kytkinpaketti on matkalla DHL:n kyydissä ja jotain nippeleitä on tulossa Eurosportilta, Turbo Unon etujarrut olisi seuraava kunnostuksen kohde, niin saisi isommat jarrut eteen, samoin Weber 34DMTR pitäisi huoltaa.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Unon etusatulat olivat suuresta lika- ja ruostekerroksesta huolimatta ok. uudet kumit vaihdoin niihin puhdistamisen jälkeen.

Siivoilin tuota koppaa roskista yms. tauhkasta ja se oikeastaan ole kobin paha, vaikka ruostetta muutamasta kohdasta löytyykin, kolme selkeää paikkaamista kohtaa löytyy ovien lisäksi, molemmin puolen takana iskaritornin kohdalla ja apparin jalkatilassa suorakaiteen muotoinen reikä.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

2 kappaletta Weber 36 DCNVA:ta pitäisi olla tänään tai huomenna mulla, katsotaan minkälaisessa kunnossa ja millä suuttimilla nuo sattuvat olemaan.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Nyt on nuo 36 DCNVA:t kotiutuneet, pitää jossain vaiheessa arpoa niihin sisuskalut...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Pitästä aikaa sain jotain tämän suhteen aikaiseksi, DCNVA:t tuli purettua ja pesin niitä tovin ultraäänipesurilla, aika kiltisti ne purkautuivat.

Seuraavaksi pitää tilata imusarja ja aloittaa kaasuttimien sisuskalujen arvonta, nyt on erilaiset setupit kaasareissa, eli ne eivät ole pari, joten tästä pitää ensin päättää lähdetäänko 26mm vai 28mm kurkuilla liikkeelle, pitää ottaa Weber-opus kouraan ja katsoa mitä tuon kokoiisiin arvotaan soholle sisuskaluiksi.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Tilasin Vick's Autosportista alumiinijäähdyttimen, kyseessä pitäisi olla bolt-on syyläri, uutta tuotantoa.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Moro,
Löytyisi joutavana Fiat soch myllyyn imusarja kahdelle Weber 40 DCNF:lle - ollut 1600 cc tipossa n. 16 vuotta sitten. Pitäisi olla sovitettavissa nuo talbootin kaasarit (?)... Jos kiinnostaa, ota yhteyttä.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Kiitos outlawvj:lle, imusarja oli sopuhintainen ja oli mukavaa jutella!

Tässä muistin että mulla on yksi saastemallin soho, eli ilmeisesti alkupään Stradan (Ritmo) 1500:nen, varastossa, pitää katsoa millainen kansi siinä on, jos siinä on sellainen kansi kuin luulen, niin se voisi toimia 1.5:sen mäntien ja pitkäiskuisen kampuran kanssa suoraan, koska joissain USA-mallin kansissa on koko sylinterin levyinen syvennys palotilassa, tosin tämä selviää vasta mittaamalla.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Seuratessani Nipan ja Trooperkeleen murtolukuprojekteja tuli pieni inspiraatio oman ajokuntoon saattamiselle.

Ehkä se on rumana ja ruosteisena ajossa vielä tänä syksynä, katsotaan mitä tässä nyt saa aikaseksi...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Nipa kävi hakemassa huoltotarpeita ja kyllähän käytössä olevan murtoluvun näkeminen lisäsi taas halua saada oma ajokuntoon.

Keulan olen saanut osapuilleen kasailtua, tosin puskinkäpyjä en ole ehtinyt rakentamaan ja valoja pitää vielä sovitella ja ajovaloumpiot vaihtaa, ei muuten mene uudemman ja vanhemman maskeissa ruuvinpaikat lähellekkään, ainoastaan sivuilla olevat ovat edes lähellä.

TX Heat-jäähdytin sopi aika helposti paikalleen, tosin flektin kiinnityspultit olivat hieman eri kohdissa kuin alkuperäisessä, mutta muuten sopi hyvin.

Katsotaan jos tuo liikkuisi ennen talvea...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Tuulilasi oli aika tiukassa, vasaroimalla lähti irti ja sen seurauksena piti imuroida...

Huomenna käyttämätön lasi paikoilleen, Pilkington on tuon lasin tehnyt vuonna -97 ja mulla se on odottanut asentamista jo 8 vuotta ;)
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Lasi sopi paikoilleen, eipä ole ennen tullut liimalasia vaihdettua ihan itse.


Sikan tuulilasinliimaussarjassa olisi muuten ollut mukana lanka lasin irtisahaamista varten...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Olikohan ihan Motonetissa tai jossain vastaavassa kaupassa myynnissä lasiveitsiä liimalasin irroitusta varten. Nopea väline silloin kun vanhaa lasia ei tarvitse saada ehjänä, mutta tekee jonkin verran sirua eli kojelaudan peittäminen on tarpeen. Eli L-mallinen terä tukevassa kahvassa ja vetonaru toiselle kädelle.
Sain aikoinaan vinkin, että jos lasille ei ole erillisiä korkonastoja, leikkaa vanhan liiman kolmiomallisesti niin että sisäreunalle jää alkuperäinen korko.

Wanhoissa liimalaseissa voi olla sähkövastus sisäänleivottuna, jos löytää johdot niin mittaa vastuksen ja syöttää niihin sähköä palon sulattamiseksi. Ainakin 124 Coupessa on joissain malleissa tuollainen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mig-lankaa kanssa voi irtisahaamisessa käyttää. Saa aika siististi noin irti. Vaatii toki hommaan kaverin ja kärsivällisuuttä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ohuehko monisäikeinen vaijeri tuntui sahaavan sileää lankaa paremmin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin