X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
kaminen
Viestit: 129
Liittynyt: 18.10.2006 19:48
Paikkakunta: pielavesi

Viesti Kirjoittaja kaminen »

Ippe kirjoitti:Nyt on Tie Unon jarrut saatu hankittua, kiitos Kamiselle näistä!
eipä kestä. toivottavasti niistä on jelppiä rojektiin....
ei riemulla rajaa kun fiatilla ajaa...
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Nyt pitäisi hakea tullipostista yllätyskasa osia, kun tuli Ebaystä ostettua ja sfnetin autoryhmistä tuttu J. Anderson ne välitti eteenpäin, kun ei myyjä lähettänyt U.S.A:n ulkopuolelle jostain syystä...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Tullipostissa taisi olla hyvä päivä, ei mennyt tullia...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Nyt on purkaminen aloitettu, jos tällä viikolla olisi tekniikka poissa autosta ja sitten sisustan purku...

Ihme ja kumma pakosarjan ja putken liitoksesta kaikki neljä mutteria aukesivat ilman katkeamisia, kerrankin ;-)
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Nyt on vanha tekniikka irti ja uusi moottori menossa kasaan päin.

Jarrut pitää tehdä, takasatulat ovat totaalisen jumissa ja käsijarruvaijeri yms. sälää pitää hommata, varmaan pitää vaihtaa vesiletkut ja alustan puslat voisi vaihtaa uretaanisiin samalla...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Kohta menee kokeiluun "eurosport-uk"-nettikauppa, näyttäisi olevan perusosaa murtsikaan aika hyvin kaupan, myöskin uretaanisia alustan puslia näyttää löytyvän...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Jäähdytin näyttää aika pahalta, korjauskelpoiselta kylläkin.

Jenkkifoorumilla mainitaan että VW Sciroccon syylärin saisi melko helposti sopimaan, maksaa näköjään motonetissä 59€...

"And the MkI and II VW Scirocco radiator is not a direct fit, but a common upgrade...."

Edit: klonkkarin syyläri on kirjan n. 30cm korkea, eli voisi hyvinkin sopia, kuvissa näyttäisi olevan ilmaruuvikin sopivalla kohdalla, letkut pitää tosin muokata, kun fiatissa on letkut eripuolin syyläriä ja saksan ihmeessä samalla puolella.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Nyt on kokonainen TUrboUnon tekniikka hankittu, pitää alkaa sovitella siitä kantta 1.5sen päälle ja koittaa tilata Iapelin männät toista alakertaa varten.

Olisiko jollain kaaviota Mk.1 Turbo Unon moottorin sähköistä ja letkuista, sellaista karkean yksinkertaista mallia, josta selviää mistä mihin pitää johtoja ja letkuja mennä.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Pitkästä aikaa tuli tällekin tehtyä jotain, sisusta alkaa olla purettu ja mätää löytyi nopalla tarkastelulla yllättävän vähän, seuraavaksi sisustan osien puhdistus ja jonkin moinen tekniikka kasaan, jarrut pitää myös tehdä ja joko korjauttaa jäähdytin tai sovittaa klonkswagenin jäähdytin keulalle.

Osia on tullut vuosien varrella kerätty aika paljon, joten katsotaan mitä tuolle lopulta tehdään, todenänköisesti vapaastihengittävänä kaasuttimen tai useamman voimin tuo tulee liikkumaan, koten jossain vaiheessa pitää hukata Unon imu- ja pakosarjat yms. osat pois.

Jos tuolla pääsisi vähän pöristelemään tämän vuoden puolella, niin voisi olla paremmin motivaatiota jatkaa rakentamista talven aikana...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Etupalassa ollut lommo on nyt häivytetty niin hyvin kuin se koputtelemalla onnistui, sitten vielä tinaa tai kittiä päälle, sisusta on nyt purettu siihen pisteeseen ettei enempää pureta, ovipahvit ja varapyörän suojapala puhdistettu, seuraavaksi penkkien puhdistus ja takaiskaritornien hitsaus...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Kävin penkomassa kellarista laatikollisen osia, josko sitä tänään tekisi takajarrusatuloille huollon.

Samalla tuli huomattua että noita osia on aika paljon varastossa...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Yhden takajarrusatulan sain purettua ja kasattua, valitettavasti oli 34mm tiivistesarjoja ja 38mm satula, tilasin sitten parit tiipparisarjat noihin 38mm satuloihin ja TIE Unon etusatuoloihin.

Yllättävän hankala tuo satula on kasata ensimmäisellä kerralla, kun jousiprikat pitää puristaa kasaan vivun ja kiilan paikalleen saamiseksi, piti ihan tehdä työkalu hommaa varten.

Kai se pitää ne 34mm satulatkin kaivaa varastosta ja katsoa jos nekin saisi kuntoon, sitten voisi testailla jarrujen painotusta eri kokoisilla takasylintereillä...

Edit:

Eipä olekkaan kuin yksi 38mm takasatula, sen parina tullut olikin 34mm, eipä se nyt sinällään haittaa, kun sattuivat olemaan niin päin että mulla oli tuolle 34mm satulalle pari jo valmiiksi varastossa :D
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Lattiamatto on nyt pesty ja penkkien ehostaminen aloitettu.

Tilasin Valeon tekemän kytkinpaketin (sama 190mm kuin Mk.1 Turbo-Unossa), näköjään noihin saa OMP:n race-malliakin, mutta ei taida olla mun autossa moisesta kuin harmia.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Eejii
Viestit: 784
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Ippe kirjoitti:Yllättävän hankala tuo satula on kasata ensimmäisellä kerralla, kun jousiprikat pitää puristaa kasaan vivun ja kiilan paikalleen saamiseksi, piti ihan tehdä työkalu hommaa varten.
Minkälaisen työkalun teit? Yhtä Deltan satulaa talvella purin, jossa on ilmeisesti samanlainen periaate. Kärsivällisyys loppui sen kanssa äheltäessä kesken. Ihan akuuttia tarvetta ei enää ole, kun sain paremmat satulat hommattua, mutta toisaalta tuon osat pysyisi varmaan tallessa paremmin nipussa.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Tuo työkalu koostuu pultista, prikasta ja mutterista ja se sattuu sopimaan ruuvipenkin leuoissa olevaan reikään, joten itse puristaminen tehtiin ruuvipenkissä.

Jarrusatuloita kasatessa kannattaa olla kaveri apuna, yksin meinaa olla hankalaa.

Tuolta katsoin ohjeita:
http://www.mirafiori.com/faq/content/re ... lipers.htm
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Vastaa Viestiin