X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

ViestiKirjoittaja Sämpy » 06.10.2014 19:02

Juu, tosin halpakaupan fillarin yleisvaijerit on aika surkeaa laatua, pulttikaupasta sai parempaa, parhaaksi koettu väline toistaiseksi. Joku väitti että sidontavyöllä saa hyvin, tuli sitäkin kokeiltua. Muovinen leikkasi hyvin muutaman vedon ja suli sitten. Metallista en ole kokeillut.

Jokohan on aika ot, kun lasikin oli jo laitettu ajat sitten. :?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 5979
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

ViestiKirjoittaja Ippe » 07.10.2014 07:19

No, hitsauslankaa tuli kokeiltua, 0.7mm kiiltävä lanka ei kestänyt, 0.8mm musta ei kestänyt, eikä kestänyt 1.0mm musta lankakaan :D

Olisihan tuohon lasin irroittamiseen olemassa kaikenlaisia keinoja, mutta lauantai-iltana ei enää mennä kauppaan eikä viitsi lasimestariakaan häiritä kovin myöhään.

Pitää pengata laatikkoon vaihteensiirtotangon stefa, se on tainnut hieman päästää läpi ja stefa on sama kuin monissa muissakin.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80
Avatar
Ippe
GFF
 
Viestit: 2478
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

ViestiKirjoittaja Ippe » 19.10.2014 09:50

Tekniikka tuli nostettua konehuoneeseen eilen.

Oikea iskaritorni ja tukivarsi irti ja vetari vasemmalta veks, jakopään puoli ensin nousi paikalleen, laatikon pää edellä ei mahtunut.

Nopeusmittarin vajerin lähtöön on joku katkaissut vaijerin tai jotain, eikös tuon pitäisi lähteä laatikosta irti kun ottaa lukitusruuvin irti ja nostaa, ehkä perää pitää pyörittää samalla?
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80
Avatar
Ippe
GFF
 
Viestit: 2478
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

ViestiKirjoittaja Ippe » 28.10.2014 20:18

Murtsikan Sohc on pörissytkin jo muutaman kerran, Weber 34DAT on tällä kertaa toimittamassa kaasuttimen virkaa ja kipinää tekee alkuperäinen Bosch-jakaja.

Pakosarjasta korkkasi pinnapultteja kaksin kappalein, eli siitä riittää vielä askarreltavaa, ehkäpä vaihdan sarjan toiseen.

Veli jaksoi leikellä alkuperäiseen äänenvaimentimeen huoltoaukot ja hitsailla helistimet takaisin kiinni, tuo orkkispönttö on monimutkaisempi kuin itse luulin...

Ehkä tuo on tosiaan jo ensi kesänä ajossa?
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80
Avatar
Ippe
GFF
 
Viestit: 2478
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

ViestiKirjoittaja Ippe » 04.11.2014 22:43

Nyt äksy on katsastettu, 2m pitkä katsastumies ajoi sillä ja penkki oli paikoillaan :D

Puuhaa tuossa riittää vielä, ennakkoa pitää kääntää pienemmälle kun ritisee vedättäessä, käsijarrua pitää kiristää ja kaikkea pientä...

X1/9 on kyllä ihan käsittämättömän hauska ajettava!
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80
Avatar
Ippe
GFF
 
Viestit: 2478
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

ViestiKirjoittaja Nipa » 04.11.2014 23:00

Onnea leimalle. Nythän on talvi aikaa hifistellä auto kesäkuntoon.
Kun kuulen maininnan nollatoleranssi, poistan pistoolistani varmistimen.
Avatar
Nipa
GFF
 
Viestit: 2484
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

ViestiKirjoittaja wellu » 05.11.2014 08:15

Leima tuli? Onneksi olkoon!

Nyt on talvi aikaa ajaa rallia. Siihenhän kaikki keskimoottoriset on tehty eikä seisomaan. :mrgreen:
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3263
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

ViestiKirjoittaja Ippe » 14.11.2014 21:04

En viitsi suolata murtoluvun koppaa, tuo kun vaikuttaa vielä suht' hyvältä, ainakin moniin muihin nähtyihin verrattuna.

Ritinää (nakutusta?) kuuluu kuormitettaessa ja mieleen tuli että tuo menee laihalle, siispä vaihdoin enemmän bensaa antavat suuttimet ja seosputket paikalleen ja ritinä väheni (eli en saanut kuin pieniltä kierroksilta isolla vaihteella kiihdyttämällä ritinää aikaiseksi).

Seuraavaksi pitäisi varmaan arpoa suuttimia vähän lisää, sillä nyt bensaa taitaa tulla alussa liikaa ja lopussa liian vähän, pitää nyt ensin etsiä kaikki säätöosat samaan paikkaan ja ottaa Bradenin raamattu kouraan, jos siitä saisi tolkkua, tai sitten rakennella 36 DCNVA:t kasaan ja laittaa ne 34 DAT:n tilalle, samalla voisi vaihtaa parempi kuntoisen pakosarjankin...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80
Avatar
Ippe
GFF
 
Viestit: 2478
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

ViestiKirjoittaja Vode131 » 15.11.2014 12:59

Olisko vaan ennakkoa liikaa. :roll:
1100 R
132 GLS
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
http://vode131.kuvat.fi/#/
Avatar
Vode131
GFF
 
Viestit: 1456
Liittynyt: 25.02.2003 16:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

ViestiKirjoittaja Ippe » 15.11.2014 20:41

Mäkin mietin tuota ennakkoa, mutta tyhjäkynnillä ennakko on 5 astetta kuten pitäisikin, eikä tuossa tunnu ennakko lisääntyvän liian nopeasti.

Pitää vielä etsiä ennakkokäyrä, muistaakseni nuo käppyrät löytyivät manuaalista, tosin mulla Bosch-sytkä ilman alipainesäätöä, eikä sitä ole kaikissa kirjoissa erikseen esilteltynä (Vuonna 1980 taisi olla ainakin neljä erilaista sytkää tarjolla murtolukuun).
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80
Avatar
Ippe
GFF
 
Viestit: 2478
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

ViestiKirjoittaja wellu » 15.11.2014 23:34

Keskipakosäädön jouset kuoleentuneet --> ennakko kasvaa nopeasti ja aikaisemmin --> rapisee, ropisee ja kilisee. Mäntäpistiäisen pesimähuuto.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3263
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

ViestiKirjoittaja Ippe » 16.11.2014 11:48

Tuota noin, mä olen siinä uskossa että Boschin tekemässä jakajassa ei ole keskipakosäätöä:
http://x19.xwebforums.org/wiki/images/2/2e/WrokshopManual_39.pdf

Pitää tutkia ja ihmetellä, tässähän on myös se mahdollisuus että joku nostanut puristuksia tai jotain.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80
Avatar
Ippe
GFF
 
Viestit: 2478
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

ViestiKirjoittaja TfP-Motors » 16.11.2014 16:07

Ippe kirjoitti:Tuota noin, mä olen siinä uskossa että Boschin tekemässä jakajassa ei ole keskipakosäätöä


Ippe kirjoitti:Mäkin mietin tuota ennakkoa, mutta tyhjäkynnillä ennakko on 5 astetta kuten pitäisikin, eikä tuossa tunnu ennakko lisääntyvän liian nopeasti.

Pitää vielä etsiä ennakkokäyrä, muistaakseni nuo käppyrät löytyivät manuaalista, tosin mulla Bosch-sytkä ilman alipainesäätöä, eikä sitä ole kaikissa kirjoissa erikseen esilteltynä (Vuonna 1980 taisi olla ainakin neljä erilaista sytkää tarjolla murtolukuun).


Sullahan on kumma jakaja jos ei ole keskipako eikä alipainesäätöä, Kyllä siellä varmasti keskipakosäätö on vaikka sitä ei pdf-manuaalissa esiteltäisikään. Kannattaa tarkastaa mitä ennakko on kierroksilla.
Kuva
Avatar
TfP-Motors
GFF
 
Viestit: 1413
Liittynyt: 22.02.2003 11:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

ViestiKirjoittaja Ippe » 16.11.2014 20:51

Alipainesäätö vaikuttaa vain osakuormilla ja etenkin moottorijarrutuksessa, eli se on sinällään aika turha ;)

Kaiketi tuolta jakajasta löytyy triggerien alta keskipakosäätö ja mitä lampun kanssa tuli kokeiltua, niin ennakkoa tuli 3000rpm kohdalla n. 12 astetta, ilmeisesti 5500rpm kohdalla pitäisi olla maksimiennakko ja sen tiedon mukaan ennakko tulisi lisää ihan fiksusti.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80
Avatar
Ippe
GFF
 
Viestit: 2478
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

ViestiKirjoittaja wellu » 16.11.2014 22:38

Nyt kun on kuitenkin "tallissa", niin pura jakaja ja pese se. Edellisessä Y10:ssä oli jakajan keskipakosäädön mekanismissa hapettumaa/karstaa. Varovasti viilaillen ja kunnolla pesten (uä-pesu koko jakajalle), minkä jälkeen pysyvä ohut öljy (en muista millä sivelin nuo liikkuvat osat) ja kasaan. Ai että toimi herkästi sen jälkeen.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3263
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä