X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
X on taas liikenteessä, pikkuratti pitää vaihtaa pois, isompi on mukavampi.
DCNVA:t ovat kohta kasassa, pikkuinen Facet tulossa niitä ruokkimaan. Ilmanputsarikotelo pitää rakentaa, ajattelin tehdä alumiinisen kotelon ja pienellä etsimisellä löytyi sopiva putsarielementti,, joka on sopivan kokoinen kahden tuollaisen Weberin päälle. Ryypyn osat jätin vielä noihin kaasuttimiin kiinni, vaikka Mauri aikoinaan ehdotti niiden poisjättämistä tarpeettomina.
Kesällä ajattelin laitaa tuon huoltotauolle, niin saisi koneen rempattua ja kasattua tuplilla ja Vick's Autosportin nokalla. Olisi nimittäin kiva saada tuo kone tehtyä ja ajettua tehomittaus siitää...
DCNVA:t ovat kohta kasassa, pikkuinen Facet tulossa niitä ruokkimaan. Ilmanputsarikotelo pitää rakentaa, ajattelin tehdä alumiinisen kotelon ja pienellä etsimisellä löytyi sopiva putsarielementti,, joka on sopivan kokoinen kahden tuollaisen Weberin päälle. Ryypyn osat jätin vielä noihin kaasuttimiin kiinni, vaikka Mauri aikoinaan ehdotti niiden poisjättämistä tarpeettomina.
Kesällä ajattelin laitaa tuon huoltotauolle, niin saisi koneen rempattua ja kasattua tuplilla ja Vick's Autosportin nokalla. Olisi nimittäin kiva saada tuo kone tehtyä ja ajettua tehomittaus siitää...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Ainakin tuos mun satakakseiskas ryypyt helpottaa oleellisesti käynnistämistä, jos ryypyt toimii, suosittelen vaijerin paikoilleen laittamista...
Mulla on huonoja kokemuksia sen tulitikkuaskin kokousen facetin pumpun käytöstä, suosittelisin suoraan isompaa pumppua ja paineensäädintä tuplille...
Mulla on huonoja kokemuksia sen tulitikkuaskin kokousen facetin pumpun käytöstä, suosittelisin suoraan isompaa pumppua ja paineensäädintä tuplille...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Kyllä tuo Facet on aika paljon isompi kuin tikkuaski, Facet Posi-Flow siis kyseessä.
Jätän ryypyt paikoilleen ja ehkä laitan niille vaijerinkin, tässähän on alunperin DATR kaasuttimena, eli ryyppy on automaattinen jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan toimiva keksintö ja vaijeria ei ole lainkaan.
Jätän ryypyt paikoilleen ja ehkä laitan niille vaijerinkin, tässähän on alunperin DATR kaasuttimena, eli ryyppy on automaattinen jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan toimiva keksintö ja vaijeria ei ole lainkaan.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
No joo, tuo on varmastikkin jo kunnollinen pumppu, tarkoitin sitä kanttista metallikuorista vähä tulitikkuaskia suurempaa kapistusta...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
DCNVA:t ja DCNVH:t jäävätkin yli, sillä löysin parin DCNF:iä
Murtsika lepää nyt talviunta tallissa. Tarkoitus olisi että nukutuksen aikana vaihdetaan ainakin etujarrut isompiin ja kunnostetaan kattopala. Keväällä vähän ajoa ja sitten koritöiden kimppuun...
Murtsika lepää nyt talviunta tallissa. Tarkoitus olisi että nukutuksen aikana vaihdetaan ainakin etujarrut isompiin ja kunnostetaan kattopala. Keväällä vähän ajoa ja sitten koritöiden kimppuun...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Turbo-Unon etujarruja aloin sovitella paikoilleen.
Mitenkäs jarruletkun kanssa kannattaisi tehdä, Unon letkut suoraan kierteellä satulaan, vai murtsikan letkut banjoineen?
DCNF:t näyttäisivät olevan huollettuina varastoidut, mikä on tosi kiva juttu!
Mitenkäs jarruletkun kanssa kannattaisi tehdä, Unon letkut suoraan kierteellä satulaan, vai murtsikan letkut banjoineen?
DCNF:t näyttäisivät olevan huollettuina varastoidut, mikä on tosi kiva juttu!
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Unon letkut on tosi pitkät, kai jotain 460mm tai sinnepäin Turbossa ja vakiossakin 435 ja murtsikan letkut 240mm Joten tuskin osuu ihan suoraan. Ja murtsikan banjot taitaa olla 10x1,25 kierteellä kun Unon satulat 10x1 kierteellä.
Mutta voin olla väärässäkin tai muistelen että joku olisi täällä hiljan tehnyt jonkin sovituksen, jossa banjopultit sopi satuloihin, joihin kuuluisi tulla kierre suoraan????
10x1 ulkokierteellä löytyy kyllä lyhyempiäkin letkuja, 285mm, 305mm jne. Tuon lyhempiä en omilta listoiltani löytänyt. Ja banjopultillisiakin eri pituuksia, kun vaan mallailee että minkämittaiset letkut olisi hyvät.
Mirafioriin passasi aikanaan Tipon 390mm suorakierreletkut Unon satuloihin, alkuperäiset banjoversiot on 320mm. Kun hiukan sovitteli kiinnitystä iskaritolppiin, taisi ne vähän pitkiksi jäädä.
Mutta voin olla väärässäkin tai muistelen että joku olisi täällä hiljan tehnyt jonkin sovituksen, jossa banjopultit sopi satuloihin, joihin kuuluisi tulla kierre suoraan????
10x1 ulkokierteellä löytyy kyllä lyhyempiäkin letkuja, 285mm, 305mm jne. Tuon lyhempiä en omilta listoiltani löytänyt. Ja banjopultillisiakin eri pituuksia, kun vaan mallailee että minkämittaiset letkut olisi hyvät.
Mirafioriin passasi aikanaan Tipon 390mm suorakierreletkut Unon satuloihin, alkuperäiset banjoversiot on 320mm. Kun hiukan sovitteli kiinnitystä iskaritolppiin, taisi ne vähän pitkiksi jäädä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Itse vaihdoin murtsikan etujarruputkien liitokset kun ei muuten tuntunut saavan sopivia letkuja edes teetettynä. Tuon jälkeen onnistui mittojen mukaan metallipunosletkut.
T: Saku
T: Saku
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Hyvä pointti, noissa taisi olla pitkälle 80-luvulle 1,25 nousu. Ehkä loppuun asti? Jolloin joutuu vaihtamaan juntturin putken päähän kun sellaista letkua ei ole, että olisi toisessa päässä eri nousu, ja Unossa on 1mm nousulla.
Mirkussa meni tuolloin joka tapauksessa putket uusiksi, niin asian kanssa ei tarvinnut taistella eikä jäänyt mieleen.
Paitsi jos siinä banjopultissa sattuu olemaan 1mm nousu..
Mirkussa meni tuolloin joka tapauksessa putket uusiksi, niin asian kanssa ei tarvinnut taistella eikä jäänyt mieleen.
Paitsi jos siinä banjopultissa sattuu olemaan 1mm nousu..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Minä muistaisin että se putken kierre olisi vaihtunu -82/83 millin nousuksi.
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Se olisi kiva tietää, Malo Ackronin luettelo ei tunne kuin 1,25 nousulla olevat letkut, joiden väittää sopivan kaikkiin äksiin. Useimmissa Fiudeissa tuolloin 82/83 tosiaan vaihtuu kierre.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Kävin vilkaisemassa autosportin luettelosta ja sielläkin kaupataan vain 1,25 nousulla olevia letkuja, joten on hyvin mahdollista että näissä kierre ei vaihdu. Tosin etuletku pitäisi olla eri 1300 ja 1500 malleissa, onko kellään mittatietoa?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Tuon mukaan kierre olisi vaihtunu `84
http://mrfiat.com/fiat-x1-9-1984-88-rea ... -hose.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mrfiat.com/fiat-x1-9-1984-88-rea ... -hose.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Voi olla, tosin tuolla myydään myös "131 Racing"in jarruletkua, joka on pitkä ja kierretään suoraan satulaan... Sellaista oli 83-> perusmirkuissa, muttei koskaan Racingissa. Ja sellaiseksikin tuo näyttää kovin pitkältä.
Mutta pysytään nyt äxissä. Itse asiassa tuon linkin letkun mainittu Fiat-numero 5937834 on sama, kuin Malo Ackronin luettelossa 1,25 nousuisen letkun, jonka sanotaan sopivan kaikkiin. Ja jossa on toisessa päässä tuumainen 3/8"-24 kierre.
Toisaalta aika outoa, että Ackronilla etuletku on vanhalla 442 alkuisella numerolla, joka viittaa 70-luvun loppupuolelle eli täsmäisi 1500 malliin ja takaletkun numero on selkeästi 80-lukuinen. Tosin noissa luetteloissa on aina vain 1 numero, joka voi olla kyseisen osan viimeisin.
Jossain on feilua, kun tietäisi missä. Olisiko jollain 84-88 äksän omistajalla tietoa jarruliitinten kierteestä?
Ippen autohan on joka tapauksessa vanhempi ja isommalla nousulla. Pitää itekkin jossain vaiheessa mittailla, että millä kierteellä se banjopultti on vanhemmissa satuloissa.
Mutta pysytään nyt äxissä. Itse asiassa tuon linkin letkun mainittu Fiat-numero 5937834 on sama, kuin Malo Ackronin luettelossa 1,25 nousuisen letkun, jonka sanotaan sopivan kaikkiin. Ja jossa on toisessa päässä tuumainen 3/8"-24 kierre.
Toisaalta aika outoa, että Ackronilla etuletku on vanhalla 442 alkuisella numerolla, joka viittaa 70-luvun loppupuolelle eli täsmäisi 1500 malliin ja takaletkun numero on selkeästi 80-lukuinen. Tosin noissa luetteloissa on aina vain 1 numero, joka voi olla kyseisen osan viimeisin.
Jossain on feilua, kun tietäisi missä. Olisiko jollain 84-88 äksän omistajalla tietoa jarruliitinten kierteestä?
Ippen autohan on joka tapauksessa vanhempi ja isommalla nousulla. Pitää itekkin jossain vaiheessa mittailla, että millä kierteellä se banjopultti on vanhemmissa satuloissa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Eikös 1300 äksän etujarruletku ole 270mm ja 1500 240mm pitkiä