Sivu 1/11

X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Lähetetty: 30.03.2008 15:51
Kirjoittaja Ippe
Elikkäs 2004 syksyllä Ruotsista haettu murtoluku, 1.5 ja 5-vaihdetta...

Halu tälläiseen kapistukseen tuli joskus 2002 paikkeilla, kun duunikaveri oli etsinyt tälläistä aikanaan ja jo 2004 tuli hankkiminen ajankohtaiseksi.

Blocket.se:stä ja x19.nu:sta katselin näitä ja Upsalassa oli lupaava yksiö kaupan, vähän sähköpostin vaihtoa ja ruotsia hyvin osaava kaveri mukaan.

Auto sitten tuli ostettua ja paikallisella katsastusasemalla ei tiedetty oikeasraan mitään auton maasta viemisestä, joten sovittiin että lähetän kilvet postissa edelliselle omistajalle...

Akku oli finaalissa, joten paikallisesta Biltemasta uusi ja eikun menoksi, Tukholmaan päästiin mukavasti ja aikaa lautan lähtöön oli vielä reilusti joten katto irti ja kruisailemaan, uskomaton fiilis omalla keskimoottoriautolla kaahailla ;-)

Lautalla Tukholmasta Turkuun, lautasta ulos ja saman tien tulliin, tullissa meni < 30min ja siirtolaput kourassa irroittamaan kilpiä autosta.

Turusta Helsinkiin matkalla tuli käyntihäiriö mitä ihmeteltiin n. 1h, syyllisenä löysällä oleva pääsuutin Weberissä, matka jatkui sitten ongelmitta.

Syksy menikin tarrakilvillä ajaessa ja joulukuussa tuli veropäätös.

Seuraavalle leimalle meni iskarit vaihtoon, ei kai muuta ollutkaan.

Sitten kävi köpelösti ja meni öljyt ja vedet sekaisin, mistä seurasi koneen avaaminen ja kansipahvin vaihto, ei tullut oikein hyvää ja meni konekin vaihtoon... Oli muuten EGR-kannella tämä yksilö alunperin.

Kaasari vaihtui DMTR34:seen.

Nyt on leima ummessa ja osia hyllyssä, pitäisi kasata yksi kone, tai ainakin vaihtaa venttiilivarren kumit ja vaihteiston huolto lähestyy.
Tuulilasi pitäisi vaihtaa, uusi on jo odottamassa.
Myöskin tuli hankittua varalle alustan osia ja luukkuja yms.
Turbo Unon etujarrusatulat ovat hyllyssä, pitäisi levyt ja palat ostaa, niin saisi paremmat jarrut eteen.


Nyt jos hankkisin murtolukua osaisin etsiä vikapaikkoja paljon paremmin, mutta tuskin ostan toista, ellei tule jostain paljon ylimääräistä rahaa.

Halua olisi tehdä ahdettu Dallara-replica, mutta aikaa on rajoitetusti, katsotaan mitä tästä tulee...

Jos vaikka kevään mittaan ehtisi tuota vähän tekemään.

Lähetetty: 31.03.2008 07:54
Kirjoittaja vvieri
Ruåtsin malleissa on usein enemmän saasteheebeleitä kuin Suomi-malleissa. Se selittäisi tuon kannen...

Lähetetty: 31.03.2008 15:14
Kirjoittaja Sämpy
Kuvia saa aina laitella.. Kiinnostaisi kovasti miltä tuolla tekniikkapuolella näyttää ja miten palikat on saatu sopimaan, esitekuvista ei paljoa selviä.

Kuinkahan paljon paremmin olisi mennyt kaupaksi jos olisi se odotettu twincam-versio tullut myyntiin järkihinnalla. Tuli sitten MR2 ja korjasi markkinat.. Fieroonkin odotettiin isompaa moottoria turhaan, kai jokin politiikka soti V8-mallia vastaan.

Lähetetty: 31.03.2008 21:48
Kirjoittaja Ippe
Vähän on mietityttänyt tuo orkkiskone, se kun on aika arvoitus jos auto on kiertänyt 24 vuotta muilla ennen minua...

Ruotsissa on voinut olla hyvinkin jenkkiversioita, niissä on ollut tuo pienempi DATR32 kaasutin ja myöskin nokka ja männät kaiketi erilaiset.

Pitää ottaa kuvia kun pääsee autoa ihmettelemään seuraavan kerran, tänään se kuitenkin oli käynnissä :)

X:syyn piti tulla isompaa konetta, mutta sitten tehtiin Beta Montecarlo...

Lähetetty: 31.03.2008 21:55
Kirjoittaja Luigi
Ippe kirjoitti:X:syyn piti tulla isompaa konetta, mutta sitten tehtiin Beta Montecarlo...
...johon laitettiin 120-hevosvoimainen hirviömoottori. En oikein ymmärrä aina noita Fiat-konsernin ideoita. Tuskin ne nyt näiden pelkäsi Ferrareiden kanssa kilpailevan. :roll:

Lähetetty: 31.03.2008 22:57
Kirjoittaja Ippe
Sinällään murtsikassa on ihan perus sohc-tekniikka, varsin pitkälle samalla tavalla kuin 128:sissa, mutta sifteritanko lähtee eteenpän.

Bensatankki on kuskin takana ja varapyörä apparin takana, syyläri on keulalla ja ilma kulkeutuu siitä auton alle, kilpureissa tämä on usein muutettu niin että ilma tulee nokkapeiton läpi ulos.
Akku on etukontissa.

Tässähän istutaan alhaalla ja jalat ovat melkein suoraan eteenpäin, eikä kuskin paikalle kovin pitkillä koivilla ole asiaa, ellei tee ohutta penkkiä alkuperäisen tilalle (tämä vaihtoehto kiinnostaa erästä ystävääni suuresti, jos otan kuskin penkin irti sovitamme varmaan miestä kuskin paikalle ja kokeilemme onko toivoa mahtua ajamaan)

Etukonttiin mahtuu aika paljon tavaraa, takakonttiin vähän vähemmän, taakse ehkä 2 koria kaljaa ja sitten ei muuta.

Perssonit tässä on joka nurkassa, takana alhaalla kolmiotukivarret ja edessä tukivarret ja reaktiotangot eteenpäin, kallistuksenvakaajia ei ole.

Levyinä toimii Fiatin pikkulevyt joka kulmassa, jarru- ja kytkinpääsyliterit ovat matkustamon puolelle, kojelaudan alla.

edit:

Laursenin sivuilla on kuvaus turboUnon tekniikan sovittamisesta, selkiää aika paljon tuosta konehuoneesta:http://www.laursen-online.dk/x1-9/servi ... nv-ut.html

Lähetetty: 07.04.2008 14:41
Kirjoittaja Ippe
luigi kirjoitti:
Ippe kirjoitti:X:syyn piti tulla isompaa konetta, mutta sitten tehtiin Beta Montecarlo...
...johon laitettiin 120-hevosvoimainen hirviömoottori. En oikein ymmärrä aina noita Fiat-konsernin ideoita. Tuskin ne nyt näiden pelkäsi Ferrareiden kanssa kilpailevan. :roll:
OT: Ei siis niin että tuli Beta Montecarlo, vaan rallia varten tehtiin kai ensin Stratos, X1/9 Abarth-malleja tehtiin vain muutama, myöskin alumiinikorisia X:siä on tehty muutama ja radalle Dallara teki X:n pohjalta kilpureita.

Tavallaan ymmärrän tuon pienimoottorisuuden, sillä kilpailukäytössä luokka missä ajetaan on ratkaiseva ja murtoluku on kaiketi ollut oiva kapistus pikkuluokissa pienellä laihdutuksella ja moottorin kutittelulla, ilmeisesti 1300cc ja 1600cc luokissa ei keskimoottorisia vaihtoehtoja ole kuitenkaan ollut kovin paljoa, sitten Beta Montecarlo taas oli jo pykälää isommissa luokissa...

Lähetetty: 08.04.2008 14:13
Kirjoittaja Sämpy
Mutta miksi 1,5 sohc eikä 1,6 TC? Ymmärrän kyllä että käytännössä ero ei ole iso, mutta imagollisesti ihan eri juttu, hiukan kalliimmasta hinnasta huolimatta. Kun Ritmoon kuitenkin sai tuonkin niin kyllä häiritsisi ostajana perusRitmon tekniikka ilman eksotiikkaa. Eihän sen ole pakko olla vakiona mutta jo optio jostain paremmasta nostaa statusta. Jos Fieroonkin olisi edes optiona saanut täyden määrän sylintereitä, vaikkei niitä olisi myyty kuin muutama...

850 ja 124 Sporteissa oli kuitenkin vakiosta erottuva tekniikka. Ja Fiatilla voimakas historia tuplanokkavien saralta.

No niin, otetaas taas pari pilleriä ja rauhoitutaan hieman.. :oops:

Lähetetty: 08.04.2008 14:38
Kirjoittaja Luigi
Tätä minäkin tarkoitin, kun autoja kuitenkin myydään mielikuvilla. Tai jätetään myymättä. Firmalla kuitenkin olisi ollut tehokkaampaakin tekniikkaa tarjolla, ja imagollisesti Monte Carlokin olisi ollut jo eri luokkaa, jos tehtaalta olisi ollut saatavilla malli, jossa suorituskyky vastaa ulkonäköä, vaikka myyntimallit olisikin olleet pääasiassa perheauton voimanlähteellä. No tulihan se sitten tavallaan lopulta, 037 Stradalena...

Lähetetty: 09.04.2008 22:53
Kirjoittaja Cicatrix
Olisiko sillä ollut vaikutusta että auto suunniteltiin 70-luvun alkupuolella ja tuolloinhan uutta Fiatilla oli tuo SOHC. TC taasen oli pyörinyt jo 124-125 mallien nokalla useita vuosia ja koettiin ehkä liian vanhaksi futuristiseen koriin. Olihan Runabaut Barchetta-protoautossa Autobianchin A112 tikkukone eli siitä sitä itkua vasta saataisiin jos se olisi jäänyt tuotantomalleihin :lol:

Lähetetty: 10.04.2008 06:43
Kirjoittaja Sämpy
Ehkä jonkinlainen vaikutus.. ero ei ollut tosin suuri -66 vs. -69 muistaakseni.

Jollain olisi voinut välähtää ja pistää valmistukseen "limited edition" 16V malli kun tuo kehiteltiin, niin, olikos se -76?

Lähetetty: 10.04.2008 06:51
Kirjoittaja vvieri
Toisekseen, sohokone on kyllä TC:tä sirompi ja siten kevyempi muutenkin pieneen autoon...

Lähetetty: 10.04.2008 13:40
Kirjoittaja Sämpy
Varsinkin kun korista tuli suunniteltua painavempi kun huhut USA:n rajusti tiukkenevista kolaritesteistä saavutti Italian suunnitteluvaiheessa. Ilmeisesti huhut oli liioiteltuja ja kori olisi kelvannut heikompanakin sitten lopulta? No ei tuo suuri vahinko liene nykyomistajille.

Lähetetty: 11.04.2008 17:33
Kirjoittaja Ippe
Sämpy kirjoitti:Varsinkin kun korista tuli suunniteltua painavempi kun huhut USA:n rajusti tiukkenevista kolaritesteistä saavutti Italian suunnitteluvaiheessa. Ilmeisesti huhut oli liioiteltuja ja kori olisi kelvannut heikompanakin sitten lopulta? No ei tuo suuri vahinko liene nykyomistajille.
Kolariturvallisuusvaatimuksia sitten höllennettiin jenkkilässä, koska X1/9 oli ainoa avoauto joka ne läpäisi ;-)

Linkkivinkki muillekin: http://www.abarth.se/scuderiacarlo/

Näyttäisi olevan aika kohtuuhintaisia levikepaloja X1/9:siin ja kustuun, alkoi kovasti kiinnostamaan!

Myösikn tuli katseltua muiden projekteja netistä ja tuntuu että jos tuosta uhraisi takakontin (tai ainakin puolet siitä), niin sinne aika näppärästi rakenettua turbotekniikan, youtubessa oli vähän videota kuinka murtoluvulla kyytetään Evomitsuja ja isoja kyykkäpyöriä (Savijo:n kanssa tuskin kuitenkaan kannattaa kokeilla ;) )

Lähetetty: 15.04.2008 13:27
Kirjoittaja Ippe
Mitenköhän pitää murtolukuun valita renkaat ja vanteet, jos tuollaisen Dallara-kitin hommaa, vakio 175/70R13 näyttäisi varmaan aika ankealta noissa pyöränkoteloissa.

Tässä vähän kuvia muiden autoista:

Vakio koppa:
Kuva

Dallara takaa:
Kuva

Dallara edestä:
Kuva

Ilmeisesti Dallaran tekemä kone, ainakin kansi näyttäisi Dallaran Sohcin päälle tekemältä 16V-kannelta:
Kuva

Jos tekisi ihan 1.5sen turboSOHCin ja dallara-korisarjalla, niin olisiko se hyvä idea?

[edit by W: kuvalinkkejä korjailtu]