eipä kestä. toivottavasti niistä on jelppiä rojektiin....Ippe kirjoitti:Nyt on Tie Unon jarrut saatu hankittua, kiitos Kamiselle näistä!
X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Jäähdytin näyttää aika pahalta, korjauskelpoiselta kylläkin.
Jenkkifoorumilla mainitaan että VW Sciroccon syylärin saisi melko helposti sopimaan, maksaa näköjään motonetissä 59€...
"And the MkI and II VW Scirocco radiator is not a direct fit, but a common upgrade...."
Edit: klonkkarin syyläri on kirjan n. 30cm korkea, eli voisi hyvinkin sopia, kuvissa näyttäisi olevan ilmaruuvikin sopivalla kohdalla, letkut pitää tosin muokata, kun fiatissa on letkut eripuolin syyläriä ja saksan ihmeessä samalla puolella.
Jenkkifoorumilla mainitaan että VW Sciroccon syylärin saisi melko helposti sopimaan, maksaa näköjään motonetissä 59€...
"And the MkI and II VW Scirocco radiator is not a direct fit, but a common upgrade...."
Edit: klonkkarin syyläri on kirjan n. 30cm korkea, eli voisi hyvinkin sopia, kuvissa näyttäisi olevan ilmaruuvikin sopivalla kohdalla, letkut pitää tosin muokata, kun fiatissa on letkut eripuolin syyläriä ja saksan ihmeessä samalla puolella.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Nyt on kokonainen TUrboUnon tekniikka hankittu, pitää alkaa sovitella siitä kantta 1.5sen päälle ja koittaa tilata Iapelin männät toista alakertaa varten.
Olisiko jollain kaaviota Mk.1 Turbo Unon moottorin sähköistä ja letkuista, sellaista karkean yksinkertaista mallia, josta selviää mistä mihin pitää johtoja ja letkuja mennä.
Olisiko jollain kaaviota Mk.1 Turbo Unon moottorin sähköistä ja letkuista, sellaista karkean yksinkertaista mallia, josta selviää mistä mihin pitää johtoja ja letkuja mennä.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Pitkästä aikaa tuli tällekin tehtyä jotain, sisusta alkaa olla purettu ja mätää löytyi nopalla tarkastelulla yllättävän vähän, seuraavaksi sisustan osien puhdistus ja jonkin moinen tekniikka kasaan, jarrut pitää myös tehdä ja joko korjauttaa jäähdytin tai sovittaa klonkswagenin jäähdytin keulalle.
Osia on tullut vuosien varrella kerätty aika paljon, joten katsotaan mitä tuolle lopulta tehdään, todenänköisesti vapaastihengittävänä kaasuttimen tai useamman voimin tuo tulee liikkumaan, koten jossain vaiheessa pitää hukata Unon imu- ja pakosarjat yms. osat pois.
Jos tuolla pääsisi vähän pöristelemään tämän vuoden puolella, niin voisi olla paremmin motivaatiota jatkaa rakentamista talven aikana...
Osia on tullut vuosien varrella kerätty aika paljon, joten katsotaan mitä tuolle lopulta tehdään, todenänköisesti vapaastihengittävänä kaasuttimen tai useamman voimin tuo tulee liikkumaan, koten jossain vaiheessa pitää hukata Unon imu- ja pakosarjat yms. osat pois.
Jos tuolla pääsisi vähän pöristelemään tämän vuoden puolella, niin voisi olla paremmin motivaatiota jatkaa rakentamista talven aikana...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Etupalassa ollut lommo on nyt häivytetty niin hyvin kuin se koputtelemalla onnistui, sitten vielä tinaa tai kittiä päälle, sisusta on nyt purettu siihen pisteeseen ettei enempää pureta, ovipahvit ja varapyörän suojapala puhdistettu, seuraavaksi penkkien puhdistus ja takaiskaritornien hitsaus...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Kävin penkomassa kellarista laatikollisen osia, josko sitä tänään tekisi takajarrusatuloille huollon.
Samalla tuli huomattua että noita osia on aika paljon varastossa...
Samalla tuli huomattua että noita osia on aika paljon varastossa...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Yhden takajarrusatulan sain purettua ja kasattua, valitettavasti oli 34mm tiivistesarjoja ja 38mm satula, tilasin sitten parit tiipparisarjat noihin 38mm satuloihin ja TIE Unon etusatuoloihin.
Yllättävän hankala tuo satula on kasata ensimmäisellä kerralla, kun jousiprikat pitää puristaa kasaan vivun ja kiilan paikalleen saamiseksi, piti ihan tehdä työkalu hommaa varten.
Kai se pitää ne 34mm satulatkin kaivaa varastosta ja katsoa jos nekin saisi kuntoon, sitten voisi testailla jarrujen painotusta eri kokoisilla takasylintereillä...
Edit:
Eipä olekkaan kuin yksi 38mm takasatula, sen parina tullut olikin 34mm, eipä se nyt sinällään haittaa, kun sattuivat olemaan niin päin että mulla oli tuolle 34mm satulalle pari jo valmiiksi varastossa
Yllättävän hankala tuo satula on kasata ensimmäisellä kerralla, kun jousiprikat pitää puristaa kasaan vivun ja kiilan paikalleen saamiseksi, piti ihan tehdä työkalu hommaa varten.
Kai se pitää ne 34mm satulatkin kaivaa varastosta ja katsoa jos nekin saisi kuntoon, sitten voisi testailla jarrujen painotusta eri kokoisilla takasylintereillä...
Edit:
Eipä olekkaan kuin yksi 38mm takasatula, sen parina tullut olikin 34mm, eipä se nyt sinällään haittaa, kun sattuivat olemaan niin päin että mulla oli tuolle 34mm satulalle pari jo valmiiksi varastossa
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Lattiamatto on nyt pesty ja penkkien ehostaminen aloitettu.
Tilasin Valeon tekemän kytkinpaketin (sama 190mm kuin Mk.1 Turbo-Unossa), näköjään noihin saa OMP:n race-malliakin, mutta ei taida olla mun autossa moisesta kuin harmia.
Tilasin Valeon tekemän kytkinpaketin (sama 190mm kuin Mk.1 Turbo-Unossa), näköjään noihin saa OMP:n race-malliakin, mutta ei taida olla mun autossa moisesta kuin harmia.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Minkälaisen työkalun teit? Yhtä Deltan satulaa talvella purin, jossa on ilmeisesti samanlainen periaate. Kärsivällisyys loppui sen kanssa äheltäessä kesken. Ihan akuuttia tarvetta ei enää ole, kun sain paremmat satulat hommattua, mutta toisaalta tuon osat pysyisi varmaan tallessa paremmin nipussa.Ippe kirjoitti:Yllättävän hankala tuo satula on kasata ensimmäisellä kerralla, kun jousiprikat pitää puristaa kasaan vivun ja kiilan paikalleen saamiseksi, piti ihan tehdä työkalu hommaa varten.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti
Tuo työkalu koostuu pultista, prikasta ja mutterista ja se sattuu sopimaan ruuvipenkin leuoissa olevaan reikään, joten itse puristaminen tehtiin ruuvipenkissä.
Jarrusatuloita kasatessa kannattaa olla kaveri apuna, yksin meinaa olla hankalaa.
Tuolta katsoin ohjeita:
http://www.mirafiori.com/faq/content/re ... lipers.htm
Jarrusatuloita kasatessa kannattaa olla kaveri apuna, yksin meinaa olla hankalaa.
Tuolta katsoin ohjeita:
http://www.mirafiori.com/faq/content/re ... lipers.htm
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76