X1/9 -80 Ippen ikuisuusprojekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Wesulius kirjoitti:
Voipi olla että tulee väännettyä imusarja kaasaripelin sarjasta muokkaamalla, pitää katsoa saako siitä tehtyä helpolla, kun kaasuläppä näköjään pitää kuitenkin olla ennen ahdinta...
Miksi sen muka pitää olla ennen ahdinta?
Eihän sitä mikään pakota, pitää vielä pohtia rakennetta, pitää vakoilla miten muut ovat tehneet...

Elikkä jos ilmalle olisi sitten niin päin että: ahdin -> dumppi -> välijäähy -> kaasuläppä -> imusarja -> moottori

Tämä olisi oikeastaan aika järkevän oloinen kanavisto.
Pitää aloittaa värkkääminen tässä keväällä, jos pistäisi tuosta kaasarin säätöihin ja tuulilasin vaihtoon ja veisi leimalle, niin voisi sitten aloittaa toisen moottorin rakentelun rauhassa...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Nyt suunnitelma on tullut sellaiseksi että puran sisustan ja tekniikan irti ja vien auton hitsailtavaksi, koputeltavaksi ja maalattavaksi osaavalle ja arvostetulle tekijälle, eli vaimon enolle, siinä on mies jolla on tietoa, taitoa ja tarpeeksi pitkä pinna tehdä hyvää jälkeä...

Oli kuulemma vähän aikaa sitten yhden X:n maalannut, tässä yksilössä kuulemma on Fordin 1300cc BDA kone ja Hewlandin laatikko, vanha SS1300 kilpuri siis...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Mulla on tuossa murtoluvussa ollut pieniä vaihteistomurheita, lähinnä välystä ja synkronoinnissa heikkoutta 3.vaihteella, joten aika varovasti on tullut ajeltua, nyt olen selvitellyt uusien ja kunnostettujen askien hintaa ja sain tarjouksen korjatusta laatikosta rahteineen Suomeen 565£ eli ~700€, alkaa olla sen hintainen että taitaa olla hankintalistalla, kun tässä tapauksessa jää vielä tuo vanha mulle, niin voi sitten senkin ottaa auki ja katsoa kuinka huonona se oikeastaan on.

Mitä mieltä arvon raati on tälläisestä ratkaisusta, tunnetusti murtsikan laatikko menee säälimättömällä käytöllä aika helposti huonoksi ja etenkin väärien öljyjen kanssa.

Nyt kun olen vielä sopinut kaupat TIE-Unon jarruista, niin alkaa olla seuraava kokoonpano selvillä, eli vähän piristetty soho 1.6:sen kampiakselilla ja sorvatuilla tasalakisilla männillä, 9.9mm nostoinen tehdastekoinen nokka ja Weber 34DMTR kaasariksi, jos näillä saisi sen ~10% tehonlisän aikaiseksi?

Pitää alkaa moottoria tekemään seuraavaksi ja jossain vaiheessa koittaa saada koppa hitsailtavaksi...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Eikös vanhemman mallisesta 100S:n laatikosta saisi sopivia sisuskaluja remppaan? Aattelin vain, että tuolla hintaa noita korjaisin kyllä minäkin... :lol: Ellei nyt tolkuttomasti uutta osaa ole laitettu kiinni, onko tuosta asiasta muuten millaista tietoa olemassa?

Murtoluvun laatikko on sinänsä kyllä harvinainen väärinpäin olevan vaihdevivun ja poikkeavan koneen kallistuskulman takia joten tottakai tämän takia pitää laskea laatikolle lisähintaa. Ja sille, että vanhakin loota jää itselle.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Kyllähän tuosta 100S:n laatikosta saa varaosia, mutta ainakin välitykset eroavat jossain määrin ja tuosta tiheästä askista ei oikein huvita luopua, kun matka-ajoa ei tuolla enää taida juuri tulla ja tarvitsee siin äkuitenkin tiivistesarjan ja todennäköisesti jotain uutta sisuskaluakin.

Rahallahan noihin saisi melkein mitä vaan sisuksia Quaifelta tai Jupiter racingilta.

Tuossa olisi hyvänä puolena vanhan jääminen itselle, sitä voi sitten kaikessa rauhassa alkaa rakentamaan.

Noissa kunnostetuissa kyllä jännittää aina se mitä niille on oikeasti tehty, ehkä jopa muutakin kuin ulkopuolinen pesu :lol:

Lisähintaa murtoluvun laatikoille taitaa tehdä etenkin se että niitä menee helposti rikki, jos yrittää esim. sudittaa ympyrää.

moottorin Kallistuksen tekemä ero on kyllä aika mitätön, sillä noita risteytty Mk1 Tie Unon askien kanssa onnistuneesti.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin, kytkinkotelon puolinen kuoren puoliskohan tuossa on erilainen mutta tuo tekee niistä harvinaisen. Itse välitykset tuskin on rikki, joten osia pystynee hyvinkin hyödyntämään 100S:n laatikosta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Mä olen ymmärtänyt että kunnolla porsineissa on yleensä perä hajonnut ja tehnyt silppua, minkä jälkeen korjaaminen alkaa olla aika työlästä, mulla ei tälläistä ongelmaa kyllä omassa ole...

Lähinnä mitä on noiden osia katsonut, niin synkat, laakerit ja tiivisteet tekevät jo äkkiä sen 300€ osina, jos noista nettikaupoista tilaa, niin voi alkaa miettiä noissa sitä rempan mielekkyyttä, lähinnä se että kun sen kerran menee avaamaan, pitäisi tehdä yhden kerran siitä taas hyvä.

Tuolla brittiputkalla on runkopantti 70£ ja rempatun laatikon hinta 400£ loput hinnasta tulee rahdista...

Pitää varmaan kaivella pikku hiljaa Ebaystä vanhemman puskureita, olisivat mun mielestä paras vaihtoehto, kun kaupungissa olisi hyvä olla jonkinlaiset suojaimet autolla, ettei joudu peltihommiin ihan pienestä kolhusta...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, ongelmaksi vaan muodostuu se että miten iso osa siitä 300 EUR osalastista on siellä brittilässä rempattuun laatikkoon vaihdettu. Toisaalta, ei niitä laakereitakaan ole aina tarvetta vaihtaa. Kai jonkinlaisen takuun silti huolletulle laatikolle saa eli siinä mielessä turvallinen ratkaisu.

Tuon mallinen laatikko on helppo rempata jos tietää mitkä synkat on huonot ja pitää vaihtaa; muuten homma voi olla hankala ellei suosista vaihda sitten ainakin ne kakkosen ja kolmosen synkat. Laakereista taas näkee mattaantumana kun ne alkaa kulumaan:
Kuva

Tosiaan, väärinkäytöllä nuo hajoaa kuten Turbo Unon askitkin, eli yhdellä pyörällä sudittelemalla, jolloin tasauspyörästö tulee morjenstamaan. Lukon kanssa kestävyys onkin sitten ihan eri luokkaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
127 MK1
Viestit: 519
Liittynyt: 21.02.2006 14:59
Paikkakunta: Itäinen suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 127 MK1 »

Kyllähän tuosta 100S:n laatikosta saa varaosia, mutta ainakin välitykset eroavat jossain määrin ja tuosta tiheästä askista ei oikein huvita luopua
paljonko 1/9:n perävälitys on? ja mistä firmasta löysit noita synkroja yms myytävän?
Autot:
-Volvo Amazon
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Perä taisi olla: 4.077:1

Synkroja löytyy ainakin Laursenilta, Vic's autosportilta ja monelta muulta...

Kreikkailasten sivuilta löytyy aika hyvä lista varaosakaupoista:
http://x19gr.50webs.com/spares.htm

Noilta sivuilta löytyy myös tehtaan korjauskirja yms. hyödyllistä.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Olikos pelkkiä synkkarenkaita, vai myös kytkentärenkaat...? Nuo jälkimmäiset maksoi ainakin aikoinaan Konelassa ihan v*tusti kun joskus niitä Trapanttiin kysyin. Ja yleensä pelkkien synkkarenkaiden uusimisella pääsee jo pitkälle (tai no kakkosen ja ykkösen synkkahan on erilainen, niiden osatapeeseen ei niin oo tullut perehdyttyäkään :oops: ) - osa porukasta vaan kääntää ne...

Niin juu - äksyssä oli tuo lyhyt perä kun vaihteistonpuolen vällärit on ne aavikkomalliset...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
meteor
Viestit: 4
Liittynyt: 07.11.2008 18:01
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja meteor »

Haluan kiittää -HH- :ta linkistä joka opasti löytään sopivat renkaat omaan projektiin (skoda 13RS replica -75) olin ostanut compon vanteet erikoisvanne oy:sta ja koko on 8x13 , Camskill niminen englantilainen firma josta löytyi Kumhot v70 eteen 215/50-13 ja taakse 235/45-13 valita voi kolme eri kovuutta ja käyvät myös kadulle ja hinta n.120€ kappaleelta. Näitä leveitä 13" ei kovin helposti löydä ja varsinkin jos radalla meinaa ajaa. Tässäkin tapauksessa hyödytti käydä eri automerkkien harrastajasivuilla, aina jollakin on tietoa mistä mitäkin osia voi saada. Toivottavasti Ippe saa projektin valmiiksi.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ei mitään, ole hyvä vaan. :D Noinhan sitä tieto löytyy kun surffailee eri foorumeilla ja pitää korvansa muutekin auki... Projektisikin kuulostaa mielenkiintoiselta, heitä vaikka YV:nä infoa jos haluat...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Nyt on Tie Unon jarrut saatu hankittua, kiitos Kamiselle näistä!
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Nyt on kiikarissa Ebaystä etuspoilerin keskipala, katsotaan lähettääkö myyjä ulkomaille...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Vastaa Viestiin