TE27 coupé Levin/SR5 look

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
jape
Viestit: 646
Liittynyt: 21.04.2005 21:07

Viesti Kirjoittaja jape »

suosittelisin kokeilemaan johonkin hukka osaan noita em. menetelmiä tuosta pellin kiristämisestä ja sitten toteamaan että kaasupillit pienellä suuttimella on se ainut ja oikea ratkaisu ! pillillä pieni pisteinen puna sen jälkeen pallopää vasaralla napsu punaan ja märkää rätti siihen perään ja tarpeeksi kun toistaa niin siitä alkaa kiristymään ! ja kohtuus kaikessa saa sen kyljen yms. vedettyyn sisäänpäin lommolleen jos vain halua riittää...
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Itse asiassa uskoisin sopivan kokoisen kaasupillin olevan parhaimmasta päästä tuohon hommaan. Akkukaapelikikkaa näin joidenkin volkkarirakentajien käyttävän, ja kokeilin itsekin, mutta omat halpisnarut oli hieman liian heppoisia siihen hommaan. Kunnon kaasupilli (kova kuumuus hyvin pienelle alueelle, peltiähän ei ole tarkoitus grillata kiharalle) varmaan aloittelijalle sopii parhaiten, mutta mulla ei semmoista ole. Suurimman osan työstä tein lopulta pikkuvasaralla peltiä sopivista kantti- ym. kohdista naputellen. Kannattaa maltin kanssa tutkailla, mistä kohdasta peltiä pitäisi venyttää tai kutistaa, että lommo oikenee tai pelti kiristyy, loppujen lopuksi melko mitättömän oloisilla muutoksilla on merkittävä vaikutus.

Ammattilaisen työskentelynopeus kannattaa unohtaa, siihen pääsee vain kokemuksella. Itse taisin takalokasuojan etuosan kanssa nysvätä 8 tuntia, siis pelkkää oikomista opetellen. Lopputulos kuitenkin oli, että löysänä lepattava ja kiharainen kylki tuli topakaksi ja ainakin hieman vähemmän kiharaiseksi, ja auton painossa säästettiin ainakin kilo vähemmän kittitarpeen muodossa. Tuossa hommassa oppii kyllä kunnioittamaan oikeita peltiseppiä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuo naputtelun yhdistäminen kuumennukseen onkin uutta, toivottavasti ei ihan pian tule tiedolle käyttöä. ;) No, ties vaikka jo ensi kesänä innostuisi Prisman koritöitä aloittelemaan...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

eaton/holset power kirjoitti:kestääköhän muuten 180A mikki kuinka rajua oikosessa pitoa, onhan se tavallaan hitsatessakin oikosessa kaiketi, mutta onko mitään riskitekijöitä, etten korvenna mun sodanaikaista hitsiä :roll:
En suosittele kokeilemaan - hitsauslaitteen tasasuuntausdiodit on todella narusti mitoitettuja verrattuna hitsin nimellisvirtaan, noilla mennään lähes aina pelkästään hetkellisen virrankeston arvoilla...
Mielummin hommaan joku muuntaja, siis jossa ei ole tasasuuntaajaa perässä (puikkomuuntaja tulee lähinnä kyseeseen, tai sitten joku oma viritys).

Onko tuo kutistuminen nyt sitten sama ilmiö kuin laakerikoolin kutistuminen kun sinne hitsaa palon sisälle? Jos pyöräyttää hitsauspalon pellin keskelle, niin laajeneeko vai kutistuuko se siitä kohtaa loppujen lopuksi (mistä kai hitsausten vetelyssäkin on kyse)?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
jape
Viestit: 646
Liittynyt: 21.04.2005 21:07

Viesti Kirjoittaja jape »

arvoisa pellin kutistus/venytys raati olen ehkä väärä neuvomaan ( liian nuori :oops: ) mutta kuitenkin esitän niinkuin olen noita tehnyt ! tuo akun ja kaapelien kanssa touhuaminen kuulostaa lähinnä ankkalinnan touhuilta enkä yhdistä sitä peltitöihin mitenkään noh olen kuullut aikoinnaan yhden volkkari miehen maalanneen auton happi pullolla kompuran puuttuessa ! elikkäs se pienin mahdollinen suutin siihen polttimeen ja karkea liekki (pieni ja terävä) se vasara toiseen käteen joko pieni pallopäinen tai sitten sellainen teräväkärkinen peltiseän vasara ja viereen ämpäri jossa kylmää vettä ja jokin paksuhko rätti (ei ohutta lakanaa vaan jokin pyyhe tms) puna piste sellainen 6-10mm ja heti pieni napautus keskelle punaa ja heti perään kylmää ja märkää rättiä ! jos kaksi lommoa vierekkäin niin siihen kannakselle lämpöä ja lommot vetäytyy pois ! jos yksinäinen lommo niin varovasti keskelle yksi piste ja ym. toiminnat ja sitten tarkistellaan tiukkaantuiko jos tarvitsee lisää vedättää niin olen antanut ekan pisteen ympärille sellaisen 5-sakaraisen tähden muodossa lämpöä muttakin tosi pienillä pisteillä jotta kutistus on vähäisempää ja sitten olen naputtanut pallopää vasaralla lommoa ulospäin eli ekana kutistanut ja sitten venyttänyt...migillä ei saa niin paljon lämpöä pienelle alalle kuin pilleillä ! lisäksi migillä tehdessä tulee tietysti niitä "pallukoita" elikkäs on hiottava laikalla ja taas lisää työvaiheita....no harrastuksessa niitä ei lasketa...ja ennen kaikkea on varmistettu ettei siellä pellin takana ole mitään palavaa ja että alkomametri näyttää nollaa eikä sosiaali tilassa kukaan ole nukkumassa....naapuri hallissa roihahti tässä vähän aikaa sitten..
Avatar
triheadwolf
Viestit: 188
Liittynyt: 27.03.2006 16:58
Paikkakunta: Jyväskylä > Kajaani > Tampere < Pori

Viesti Kirjoittaja triheadwolf »

Miggiin saa, tai ainakin on saanut sellaista hiilitappia, jolla voi lämmittää peltiä. Se on mun kokemuksien mukaan ihan pätevä tapa, varsinkin sellaisiin pintoihin joiden taakse ei vastimella niin helpolla pääse.

Itse olen sellaisella tehnyt ulkoa sisään päin tihenevää spiraalia ja sitten rätillä kylmäksi. Kutistuminen on huomattavasti maltillisempaa kuin tuolla pillillä punaiseksi metodilla, mutta se antaa samalla enemmän varaa virheisiin ja ei tule liian helposti kutistettua liikaa. Toisekseen se ei karkaise peltiä niin pahasti kun lämpötilat on paljon miedompia.
[b][color=red]I[/color][/b]nsinööri

[color=green][b]Opel Manta 1973 | [/b][/color][url=http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=11314]Fiat 127 1982 projekti[/url]
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Asetyleenihappiliekillä poltat vielä tallis :oops:

Itte meinasin viiatin kyljestä paukutella lommon pois asiaan tarkoitettulla "vasaralla" ja vastimella :shock:.
jape
Viestit: 646
Liittynyt: 21.04.2005 21:07

Viesti Kirjoittaja jape »

joo oon kuullut tuosta hiili tapista ja nähnyt mutten kokeillut ! tartteis varmaan joskus kokeilla ni tietäis miten käyttäytyy...jaa että asetti/happi kaluilla palaa talli mikä sen tekee ? niinkuin kirjoitin niin varovaisuutta ja harkintaa kun käyttää ni ei satu havereita niin tulen kanssa kuin kuumien määrällä eli kohtuus kaikessa !
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Saa sen tallin poltettua migilläkin...kuten taisi käydä tuossa mainitussa Imatran tapauksessa? Lommojen oikominen vastimen kanssa toimii, kunhan pelti ei ole kovin pahasti venynyt. Omat ankkalinnan touhut akkukaapeleiden kanssa kyllä tuottivat kuuman pisteen peltiin, mutta niitä hyppynaruja olisi saanut jäähdytellä parin pisteen jälkeen minuuttitolkulla, eli ei mitään järkeä niiden kanssa leikkiä. Auton maalaminen happipullolla kuulostaa kaupunkilegendalta, koska liuotinmaali todennäköisesti suorittaisi spontaanin syttymisen alta aikayksikön. Vaikka onhan sitä juopoilla ja hulluilla uskomattoman hyvä tuuri aina siihen asti kunnes se loppuu. :shock:

Hyviä vinkkejä Japelta, tästä aiheesta on ollutkin aika hankala löytää kunnon neuvoja!
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

remmi/turbomies laitto kyl asiasloganin allekirjotukseen. :wink:
pakko oli taas OT:n alla jauhaa skebelii :wink:
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

luigi kirjoitti: Auton maalaminen happipullolla kuulostaa kaupunkilegendalta, koska liuotinmaali todennäköisesti suorittaisi spontaanin syttymisen alta aikayksikön. Vaikka onhan sitä juopoilla ja hulluilla uskomattoman hyvä tuuri aina siihen asti kunnes se loppuu. :shock:
Heh ite oon kuullut kovan legendan et joku kova seppä oli autonsa maalannu pölynimurilla :lol: Sellasen wanhan imurin saa puhaltamaankin.
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

teemuv kirjoitti:
luigi kirjoitti: Auton maalaminen happipullolla kuulostaa kaupunkilegendalta, koska liuotinmaali todennäköisesti suorittaisi spontaanin syttymisen alta aikayksikön. Vaikka onhan sitä juopoilla ja hulluilla uskomattoman hyvä tuuri aina siihen asti kunnes se loppuu. :shock:
Heh ite oon kuullut kovan legendan et joku kova seppä oli autonsa maalannu pölynimurilla :lol: Sellasen wanhan imurin saa puhaltamaankin.
Elektroluxin imureihin sai lisävarusteena maalausvarustuksen. Eli ei ole legendaa. Faijakin sanoi joskus kännispäissään moisella auton maalanneensa. Oli kuulemma vähän huono ja roskainen pinta. Ei olis uskonnu. :lol:
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

No mulla on maaliruisku, jonka puhaltimena toimii sellainen imurin tyyppinen härveli, paitsi että tämä ainoastaan puhaltaa. Kyllä sillä saa ihan kohtalaisen pinnan ainakin pienempiin pintoihin (Solifer Export tuli maalattua), ja ruiskutin sillä Kobat tuohon Y10:iinkin. Imurista nyt saattaa tulla jokunen roska, "huonolla tuurilla." :lol: Ennakko-odotukset se ylitti kyllä moninkertaisesti, kyllä sillä tekee pohjamaalaukset ja esim. sisäpintojen maalaukset, miksei johonkin vaatimattomampaan hommaan ulkopinnankin maalauksen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
127Fiat
Viestit: 5
Liittynyt: 08.09.2007 18:53
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 127Fiat »

triheadwolf kirjoitti:Miggiin saa, tai ainakin on saanut sellaista hiilitappia, jolla voi lämmittää peltiä. Se on mun kokemuksien mukaan ihan pätevä tapa, varsinkin sellaisiin pintoihin joiden taakse ei vastimella niin helpolla pääse.

Itse olen sellaisella tehnyt ulkoa sisään päin tihenevää spiraalia ja sitten rätillä kylmäksi. Kutistuminen on huomattavasti maltillisempaa kuin tuolla pillillä punaiseksi metodilla, mutta se antaa samalla enemmän varaa virheisiin ja ei tule liian helposti kutistettua liikaa. Toisekseen se ei karkaise peltiä niin pahasti kun lämpötilat on paljon miedompia.
Tuo on se keino mitä minä olen töissä suosinut, suosittelen kokeilemaan.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hmm... taidankin purkaa vanhan kuivapariston ja kokeilla... :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin