127/1050cc sport n koneprojekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Hyvä et toimii suht ok kuitenkin. Vähän olisin veikannu kanssa tota ennemmin liian rikasta seosta sen tyhjäkäynnin nikottelun syyksi.

En ole varmaan edes katsonut noita tyhjäkäyntisuuttimii omasta. Toiminu ihan ok niillä mitkä nyt on ni ei ole ollut tarvetta.
http://www.fiat127.net
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

Sen verran on kokeen kiusaus edennyt että kun en viel suuttimia oo hyppysiini saanut niin tein sen ite.... eli pääsuuttimet tinasin ja pienensin 100 pintaan....ja sit lisäilmasuuttimen suurensin 200:aan... nyt kone ottaa jopa kierroksia hiukan ylemmäs... alkujaan 170:lisäilmasuutin oli kai se suurin syyllinen yläkierrosten rikkaaseen seokseen....ja toki 130:pääsuutin sitöä tuki.... ajattelin tossa että kasvatan kyseiset suuttimet vielä 110:n paikkeille ja kton miten vaikuttaa se.... Seosputkina tällä hetkellä sportista tutu F30:set... niitten vaikutust pakettiin en osaa sanoa.... ku ei oo nyt muitakaan seosputkia 4:jää samanlaista... mutta sanotaan nyt yhteenvetona et kupletin juoni alkaa pikkuhiljaa hahmottuua... ja tarkoitus kyllä hankkia ihan tehdastekoset suuttimet kun noihin voi pientä koko eroa aina tulla kun poraa.....vaikkakin aika marginaalista... :roll: nyt vaan kokeen vuoksi haen suuntaa ikäänkuin... Imuäänet on melko miehekkäät jos vertaa vakio kaasariin esim... 8)
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Seossuhde mittaria

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Kannattaisiko harkita ko. värkkiä? Ettei vaan väärillä seoksilla tuhoa moottoria. Maksaahan nuo jonkin verran ja pakosarjaan pitää laittaa paikka Lambda-anturille jne... Kyse on kuitenkin halvasta virikoneen henkivakuutuksesta; samalla näkee ainakin karkeasti missä seosten suhteen mennään... On nimittäin tullut tuhottua moottori väärillä seoksilla ja toisaalta katsottua huollossa, kun kaverit pistivät F-ryhmän golfin koneen paskaksi n. 4 ek kilometrin jälkeen; kyse oli uudesta koneesta...
Vaikka katuvehkeillä ihan noin tosissaan vedetä, niin ei vara venettä kaada (tai mäntiä sulata....) :wink:
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

mmmm vois olla ihan harkinnan arvonen juttu..... mitäs tää lambda nyt sit oikeen mittaakaan....?? paikan tekeminen pakosarjaan ei oo ongelma varmaankaan... kuis lähelle konetta se pitää laittaa.... että kairaako oikeen valurautasarjaan paikan vai vasta putki osuuteen?? Näillä säädöillä siis ei tosiaankaan oo takotus ajaa metriikään....ainuastaan sen verran penkissä käyttää että näkee ollaanko edes säätö alueella... :roll: Ja laiha seos ja mäntien sulaminen kyllä mielessä käynyt kans.... ja tarkotuksena ei tosiaan ole konetta palottaa heti alkuunsa...
Koneesta muuten että on kaikki liemet pysyny ihan kohtuu kivasti sisällä.....ainut mikä ihmetytti olibensa pumppu josta alkoi tulvimaan öljyä ulos siit kalvon alta...siin on ikäänkuin jonkin sortin huohotus tms reikä..... orkkis pumpuissa ei mokomaa ole mutta täs uudessa tarvike pumpussa on... en päässy jyvälle miks siin sellanen on mut siit tihkuu ajoittain öljyy pihalle.. :cry: jollei muuten ni laitan orkkis pumpun paikalleen....nekin kun toimivii kuitenkin on...
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8811
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ja toi ei pahemmin kerro mitään siitä että säädöt olis edes sinnepäin jos moottoria ilman kuormitusta kaasuttelee - kone kiinni autoon vaan ja sitten säätämään. Tosiaan kapeakaistalambdamittari on niin halpa että kannattaa tosiaan hankkia et näkee ollaanko edes tontilla, ja sen anturi tulee putkeen. Mikäs se mitta kollektorista olikaan - ja taidetaan tuo kai mainita mittarin ohjeissakin...

Vanha tapahan on se että kiihdytetään mielellään lievään ylämäkeen sopivalla vaihteella ja kellotetaan aikaa miten kauan tietty kierrosnopeusväliin menee - kun saadaan nopein aika niin suuttimet sille kierroslukualueelle on tehon kannalta kohdallaan...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

joo no ei tolla penkis käyttämisellä tietenkään mitään lopullisii säätöi löydä mut kyllä se jotain jo kertoo jos kone ei ota jenkaa yli 6000 ja käy röpeltämällä jne...
ja lopullinen säätö luonnollisesti pitä tehdä autossa paikallaan...
Mutta siis... mistäs putiikista mä tollasen lambdan nyt sit saan turun seudulta?? vaatii kaverikseen jonkin mittarin joka tulee mukana kaiketi?? ja sit tietenkin et mitä asiaa se mulle nyt sit kertoo ..?? ja minkä hintanen on kyseinen mittari suunnilleen?? asia ihan harkinnan arvonen toki...
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Mittareita

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

http://www.freetechnics.fi/

Tuolta nyt ainakin saa...

Oletko muuten varma, että oman mekaanisen pumpun tuotto riittää tuplille?
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

en toki asiast mitenkään varma ole mutta kyllä se musta aika perkeleesti tavaraa tuuppaa.... en tiedä voiko paluupuolen virtauksest mitään päätellä mutta kllä siel tavaraa tulee oihan solkenaan takasinkin.....et luulis riittävän..? tai onko jollain muita kokemuksii/havaintoi? mites mafialla mahtaa olla bensan syöttö??
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

sport-power kirjoitti:en toki asiast mitenkään varma ole mutta kyllä se musta aika perkeleesti tavaraa tuuppaa.... en tiedä voiko paluupuolen virtauksest mitään päätellä mutta kllä siel tavaraa tulee oihan solkenaan takasinkin.....et luulis riittävän..? tai onko jollain muita kokemuksii/havaintoi? mites mafialla mahtaa olla bensan syöttö??
Mitä ite oon noita mekaanisia joskus tutkinu ni tuottaa sit sen verran ,ettei varmasti lopu keksen , jos vaan kalvo on ehyt ja venttiilit kunnossa.
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Huhuja on ollut ettei se vakiopumppu ehkä riittäis, mutta mitä ite sellasta käytin niin kauan kuin se sitten hajos ja ostin sähköisen tilalle. Niin ei siinä menossa mitään eroa ollut sitten loppujen lopuks. Käynnisty vähän paremmin vaan kun heti oli painetta ja bensaa putkissa. Mutta ainakaan omas autos kaiken näköisiä tuplaviritelmiä käytettäessä ei oireita siitä ollut että olis tuotto loppunu.

Tietenkää pumppukohtasista eroista en osaa sanoa mitää.. itsellä oli aluks varmaan vakiopumppu, ja sit motonetpumppu.. samaan tapaan toimivat kunnes antautuivat molemmat.

Mutta se mikä on itseltä saanut menoveden loppumaan oli sportin kaasaripaketissa suuremmilla suuttimilla ja muulla virimeiningillä bensan paluuputki. Kone ei yksinkertaisesti saanut tarpeeks bensaa jos se oli kaasarissa kiinni. Ei auttanut vaikka teki uuden liittimet johon oli porattu vain pieni reikä paluuta varten. Sen kun sitten tukki niin meno oli hyvää enkä ole missään kokoonpanoissa sittemmin paluulinjaa käyttänytkään. En tiedä mikä sen saatto aiheuttaa sitten, bensa vaan tuntui mieluummin menevän takaisin tankkiin kuin koneeseen tuota paluulinjaa pitkin.

Tulvimis- tai muita ongelmia ei ole jos neulaventiilit ja kohot sun muut perusasiat vaan on kunnossa niinku niiden pitäis tämmösis projekteis olla muutenkin.
http://www.fiat127.net
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

tossa kun tosiaan kattelin sitä bensan virtausta koneen jäydessä niin aika haipakkaa sitä letkussa menee.....ja jos paluu letkun littaa eri astiaan niin ei se kauaa ime 5 litraa siit pytystä... et sikäli luulis riittävän.. :roll: Kyseuiseen kaasariin saa alkuperästä tiippari sarjaakin viel.....tosin hintaa silläkin on 50e/kaasari.... ja kun siin ei oikeestaan muita vuodon kohtia oo ku se akseli mitä epäilen.... ni täytyy nyt kattoo et lähenkö ensmäiseks siihen investoimaan... akselin raosta valskaava ilmamäärä kuitenkin sen verran pieni että ei kuulemma sotke seoksii vaan suurin murhe on ku kierrokset tiputtaa nopeesti tyhjäkäynnille niin sillon voi tehä kiusaa... :roll: mut kattotaan nytten...
kuviakin tost härvelist olis mutta kun tarttis viel koneelle siirtää ja blokiin laittaa... :(
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

Nyt saapui uudet pääsuuttimet (120) ja lisäilmat (205) postissa kotiin niin päässee koittamaan miltä vaikuttaa....seosputkiksi vaihdoin f30 malliset..... Ja jos jollain lojuu nurkissa F22 seosputket niin saa tarjota 4kpl mulle... 8) jos oikeen innostuu niin voipa olla et huomenissa sais tehdastekoset suuttimet paikalleen niin sit vähän näkee onko vaikutusta käyntiin ku tällä hetkellä on ne itte fiilatut paikallaan viel.... :roll:
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

tyhjäkäynnin ongelmat eli aivastelu kurkkuihin ja epävarma ja huojuva tyhjäkäynti korjaantui kun tyhjäkäynti suuttimet porasin IHHAN ITE 0.5 terällä auki...alkujaan olivat 42:set... eli terä vei niin pienen siivun että hyvä et silmällä lastun näki.... vaikutus oli kun yöllä ja päivällä tosin... Nyt on kone sen verran säädöissään että saa pukissa käyttely jo ruveta riittämään ja kone siirtyy odottelemaan nokalle pääsyä....ja siin odotelles ajattelin viel hiukan kireemmän kepin teettää laaksosella.... voi sit sellasenkin pistää paikalleen jos tuntuu että ei nykynen kepåpi vastaa odotuksia lainkaan...että näin tällä haavaa....
Toi tyhjäkäynnin suutin koko oli kyllä tolkuttoman pienetä kiinni :roll:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8811
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

sport-power kirjoitti: Toi tyhjäkäynnin suutin koko oli kyllä tolkuttoman pienetä kiinni :roll:
Niin on, siksi porailijalla pitääkin olla vakaa käsi. Itsellä tossa harrastekamppeessa TK:ssa 52:nen oli liian pieni ja 57:lla kulutti mielestäni aivan liikaa bensaa. Ja 55:sta ei silloon saanut Lortoihin joten oli pakko tulla toimeen 57:lla... Nyt ne taisi siellä olla paikalla jos oikeen muistan, vai olikohan siellä ne 52:set kun alkoi toimimaan niilläkin kun nenut vaihtoi. Ja itseasiassa tuo kokojuttu koskee myös muita suuttimia - tai no ilmankorjauksissa on ei niin pieni muutos vaikuta.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

joo toi poraus oli lähinnä kokeilu luontonen homma etä vaikuttaako se toivotulla tavalla....ja nyt kun suunta selvillä niin on helpo,mpaa osta esim tehdas tekoset 50:set tyhjäsuuttimet.... ei niitä porattuja viitti paikalleen jättää vaikka tuntuiskin toimivan....voi sit taas tyhjä käynnin seostemn säädön suhteen tulla pulmii jos määrä vaihtelee kurkuittain jo niin sit se seoksen haku voi olla työläst..siis nimenomaan toin tyhjä käynti seoksen.. Nyt kone vaikuttaa kuitenkin sellaselta et vois jopa toimia.... lähtee niin kylmänä kun vähän lämpinä käyntiin....käy ja kukkuu....ottaa kierroksia ja vaikutta sen suhteen tasapainoselta..... et siit hyvä lähtee jatkojalostaa säätöjä jahka saa nokalle...
Nyt ois seuraavana vuorossa viel ilmanputsari homman ratkasu johonkin suuntaan mutta kattoo nyt miten käy....ja tietysti vivustot ym hilut mitä tehty pitää maalata ja viimeistellä niin että saa joskus sit kasattua aalatuilla ja siisteillä osilla....siäkäli ku ite tehsyitst sellasii sit saa.. :lol:
Vastaa Viestiin