127/1050cc sport n koneprojekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

127/1050cc sport n koneprojekti

Viesti Kirjoittaja sport-power »

Eli niinkun lupasin tuolla aikasemmas projekti jutussa niin sportti seiska on saamassa uutta pataa nokalle!!
Homma alko kun sain sattumalta naantalista harrastajalta(pa) sportin lohkon ja vähän muitakin sportin hilua..
ennen varsinaista aloitusta hain tietoa täältä ja monesta muusta paikasta kyseisen koneen virittämisestä...ja taustoista jne...
lopulta alkoi selviämään että kone on ex ralli kuski esko suomisen autosta oleva kone...ja koneessa kiinnioli jopa korkeapuriste männät..

Tämä siis taustoista...

Koneen suurin puute oli kansi jota ei ollut...ja muitakin puutteita oli jten hankin kokonaisen stradan osapuutteita varten(100e)... sit kun auto oli purettu niin alko nokan ja kaasareiden ajattelu...ajatuksena oli jopa MP:n kaasarit mutta lopulta päädyin weberin dcnvh 36 tupliin(talbot) jotka hain uudestakaupungista purkamosta(90e/pari) ja kun näille kaasareille on kans vähän hankala saada imusarjaa niin päätin että yritetään tehä ite...homma on siinä vaiheessa nyt että laipat on teetettävänä ammattikoulussa...Muuten homman pitäis onnistua(jatkossa lisää)
Ja sit toi nokka hommeli...oli hankalaa saada nokkaa...oikeenlaista ja halvalla...a yleensäkin...joten isäukon ex työkaveri ehdotti laaksosen eeroa...jolla nokka nyt sit teetettiin...(120e) nokan arvon oli muistaakseni 10.3 nostolla ja n.260 astetta ....

Ja nyt työn alla on kanne työstö ennen kuin se läöhtee koneistamoon venttiilien suurennukseen...ajatuksena isontaa imuventa36-37...ja sit tietenkin noi normaalit hommat kuten seetien hionnat ja plaanaukset...yms.. Mutta niistä sit kun sinne päästään.. :shock:

Viimesin homma mitä tehtiin oli alakerran purku....akajerta oli tosi siisti ja vähän ajetun olonen...Ja männätkin olivat uudenveroiset...ei niillä oo varmaan tonnia ajettu :D

alakerran kuntoa kun mietittiin niin päätettiin se kuitenkin purkaa etta saa selvyyden sen kunnosta...hyvä näin koska männän renkaissa oli jonkin veran pinta ruostetta ja muutenkin hyvä putsata kaikki laakeri pinnat..yms..

sit homma jatkui lohkon tyhjentämisellä ja nyt kun oltiin lähes ruosteeton lohko hyvin putsattu niin kone maalattiin ensin kunnos primerilla ja sit 2k epoksi pintamaalilla...(harmaanvihreä) jasamalla kun siinä maalin kuivumista odotellessa mäntiä ihmettelin tajusin että ne oli ylikoko männät....76.4 :shock: Eli lohko on joskus aikanaan porattu ja kasatt uudesaan....mutta ilmeisemmin melko uutena koska männissä on valmistus ajaksi merkattu jotain alkuvotta 81.....

Mutta näin tää homma etenee ja kuvia löytyy tuoltaa WWW eli mun kuvablokista ja lisää tulee jahka ehtii...
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

Lisäilin kuvablokiin vähän kuvia mm männistä ja on siell kuva kampiakslistakin ja vähän kuvaa kanavasta...joka tosin on kesken eränen vielä...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Laitetaan vielä linkki tuohon asiaan liittyvään kansikeskusteluunkin:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=18790
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
pa
Viestit: 5
Liittynyt: 08.08.2003 17:41
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja pa »

Kone meni näköjään ihan oikeaan paikkaan :D


Ja niinkuin oli puhetta, valmista auto pitää tulla näyttämään,
kunhan joskus tulen takaisin...
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

Niin tosiaan ju....sinne asti en sillä lähde... :lol: Itteasias tos loppukesästä seillä ihalla käytiinkiin mutta olit sillon jo matkan päällä...

Kyllä kone rojekti nyt ihan kivasti etenee...tai niin hyvin kun se näillä tiedoiklla ja taidoilla voi :roll: :oops:

Tänään nappasin pari kuvaa maalatusta lohkosta ja laitan nekin tonne blokiin ja sit vähän muitakin kuvia...
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

noniin...nyt on niitä kuvia lisätty...on siellä kuva lohkostakin.. :lol:

Huomenna ajattelin jatkaa kannen jyrsimistä ja sit jo aikaa jää niin räjäyttää se sportin loota auki että näkee vaivaako sen sielua joku...
Sit tarttis kans pikkuhiljaa putsailla noit lohkon tiivistepintoja ja alkaa suunnittelee alakerran kasausta pikkuhiljaa..
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

tänään tuli kaiverrettua noita palotiloloja uuteen malliin ja aika kivasti homma tuntui onnistuvan ihan porakonella ja kovapalaterällä...tai raspilla...Kuhan koko ajan on kieli keskellä suuta ettei tuu entinen kansi :shock:

Kuvia palotilosta on lisätty kuvablokiin..
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Ihan mielenkiintoista, ite en koskenut juuri ollenkaan palotiloihin muutakuin koversin vähän lisää tilaa imuventiilin ympärille. En tiedä sitten että kuinka suuri tuo hyöty oikeasti on? kun puristussuhde pienenee aikalailla tuossa touhussa myös.. Sinulla on kyllä nuo pattimännät niin siihen lienee varaakin.. jännää seurata kuitenkin.
Tuohon puolittaiseen kysymykseen palotilojen muotoilun ja puristussuhteen heikkenemisen vaikutuksista olisi kiva saada mielipiteitä. Itse siis en juuri tuon puristussuhteen takia juuri alkanut kaivamaan.
http://www.fiat127.net
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

En nyt oo viel kerinny mittaamaan kuin iso tilavuus tosta lähti mutta ei se tosiaankaan kovin paljoa oo kasvanu...eihän ne pienet viisteet siinä tulpan kupeessa oo kun varmaan sokeripalan kokoset yhteensä tilavuudeltaan ja kun ei niistä oo periaattes lähteny kun kulma pois, kun oon sen vaan pyöristäny niin että kun virtaus venan välistä tulee niin taittuu siitä sit jouhevasti kohti mäntää ettei törmää siihen pystysuoraan seinään ekana...
Noita kuvia kun kattoo niin toki näyttää siltä että palotila ois kasvanu aivan törkeesti kun on kalvain kiillottanu vähän laajemmaltakin alueelta...Mut sit kun on tilavuudet mitattu niin ollaan viisaampia...ehkä jo tänään tai it huomenna.. :roll:
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

Noniin...nyt on siis noi palotilat saatu muotoihinsa ja ovat sitä mitä kuvista näkyy...asiaa tossa kattelin ja huomasinkin että ei sieltä männän toiselta puolelta niin kovin paljoa kannata ottaa pois kun ottaa huomioon venttiilin kulman ja sen reunuksen koreuden joka siinä on....eli heti kun mäntä lähtee alas ja venttiili on pari milliä auki niin pääsee puhaltamaan jo suoraan sinne palje alueelle... Vähän kuitenkin pyöristelin ja vähän laajensin...mutta kuvat kertokoon..
Ja sit sen jälkeen täräytettiin loota auki ja kateltiin sitä sit jonkin aikaa...huomenna loota sessio jatkuu..
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=18790&start=15
Tuollahan noita venttiilin kaiveluita vs. puristussuhde on mietitty. Jos palotila pahoin maskaa imuventtiilin hengitystä niin kannattaa kaivella puristussuhteenkin kustannuksella; ellei sylinteri pääse täyttymään kunnolla niin puristuspaineet todellisuudessa jää kuitenkin pieniksi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

vaihihdeloota hommeli etenee...loota purettiin jo eilen ja kaikki muu tuntui olevan iskussa paitsi perä vaikutti kehnolta... Tarttis saada loota kasaan että pääsis sitä vähän ulkosesti sit laittamaan...en kylläkään usko että sitä mitä ruvetraan lasikuulapuhaltamaan tms...taidan antaa vaan teräsgharja hoitoa porakoneella ja pestä hyvin...Ja tietysi tota sitruuna happoa siihen vois koittaa että onko niin tehokasta kamaa kun noi pyörä hemmot sanoo....pitäis kulemma hapettumien lähteä hevon tuuttiin sillä :roll:
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

homma on ollu lähes paikoillaan...Huohotin putken alapäähän eli siihen jakajan viereen on värkätty sitä laippaa johon tulee se öljyn paluuletku....kun on tossa sportissa kerran erilainen ja noita sportin laippoja ei kahta löydy....onneks aika helpohko osa tehä itekkin..
Tarpeet:1.5" vesijohtoputki, 1/2"putki, lattarauta 5x60mm

Siitä sit kuppiterällä, kulmahiomakoneella a puikkokkoneella muitoillaan tarvittava osa... :lol: Lisään tässä just kuvaa tonne blokiin kyseisestä osasta....ikaankuin kesken eräisenä... :lol:
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

nyt olaan taas oltu lootan kimpussa ja kuten tuolla tekniikka puolella kyselinkin niin hommassa edetään...perän kasaus siis jo tehty ja nyt tarttis se säätöhomma ratketa että saa sit homma kuntoon...muuten näyttäs että ite lootan kasaus on melko selkee homma..osia tutkin ja huomasin etä siinä sportin lootassa on paremmassa kunnoss rattaat ja synkronointi hilppeet... Mutta toivotaan että ens viikollaa saadaan nippuun koko hoito niin sit on sekin pois vaiboista...kaiki O-renkaat ym luonnollisesti uusitaan...laakereiltaan loota on kyllä niin kunnossa etten ajatelu vaihtaa vaikka ei se mikään investointi olekkaan...
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mafia »

kannattaa sitten kokeilla ennen laatikon lopullista asennusta että kaikki vaihteet varmasti menevät silmään. Itse en ollut kiinnittänyt tarpeeksi huomiota niiden lukituskuulien paikoilleen menemiseen niin onnistuin saamaan lootan kasaan ja paikoilleen niin että testiajolle lähtiessä eikä sen jälkeenkään ykkösvaihde mennyt silmään. Piti sitten ottaa loota irti ja kasata uudestaan. Kuula oli ilmeisesti kasausvaiheessa päässyt tipahtamaan tankojen välisestä kolostaan tangolle tarkoitetun kolon pohjalle.. Muuten loota kyllä pyöri ja toimi normaalisti ja ajamaan pystyi mutta tuo kuula tangon pohjalla esti tankoa liikkumasta pohjaan eli ykkösvaihteelle... Mukavia juttuja huomata jälkikäteen.
http://www.fiat127.net
Vastaa Viestiin