-HH- kirjoitti: Mittaa ihmeessä niistä nyt avautumiskäyrät niin päästään jeesustelemaan
Taijan olla vähän etuajassa
No aukaseehan tollanen jo venan paljon rajummin.
Ei ne maksiminostot ja asteet yksin keppiä tee "rajuksi".
Avaa, mutta taitaa vaan lähinnä sillä olla merkitystä miten iso pinta-ala jää sen avautumiskäyrän alapuolelle... Eli ei tosiaan markkinointimiesten nostot ja asteet - eikä pelkkä ulkonäkö
Ja sen lisäksi pitäisi vielä venttiilin kiihtyvyyskin olla hanskassa eli profiili siihen oikea. Tosta mä en tiiä mitään, mutta eikös jossaan jutuissa HAP-racingin mies asiaa sivunnut.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Joo nimenomaan noista nousu käyristä puhun.... eli siis asteet/nosto tyyliin.... eli jos huippunostosta vaikka lähtee alaspäin kääntelee niin pysyy venttiilin liike samana kuin edellisessäkin nokassa.... sikäli tuntuu järjen vastaselta kun nokka on tyystin eri mallinen mutta heittokello ja astelevy kertoo karua kieltään profiilista... Täytynee oikeen soittaa nokan tekijälle kun hän oli sitä mielt' mettä nokassa ois kovempi profiili eli suht samoilla asteilla ym nokka avaa venttiilin nopemmin....ja on sikäli täytön suhteen parempi..
Noi kiihtyvyydet tais liittyy liian rankkaan profiiliin sen suhteen että nokka alkaa kulua jos liike niin äkänen ttei vena ehdi lähtee liikkeelle kunnola....ja vastaavasti jos menee kiinni liian hätäseen niin liian löysillä jousilla ei pysy vena perässä.... näistä kait oli sillon juttua jossain kohtaa.. Nyt täytyy vaan tutkia ja sit vast hutkia..
Helpointa noiden vertailu lienee kun mittaa nostot muutaman asteen välein ja takoo ekseliin. Sillä saa sitten piirrettyä nostokäyrän suoraan kahdesta nokasta samaan kuvaan...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
joo toi on totta....oon tehny mittauksen nyt 5 asteen tarkkuudella ja uskoisin sen riittävän...tarttis vaan keritä naputtelee ne käyrä muooon....toki tosta luku listastakin saa ihan selvyyttä kun veratilee...
Nyt on tää prokkis melkosen lähellä maalia jos niin vois sanoo. eli koneen vaihdon jälkeen oli mekkost tuskaa ku tyhjä kä'ynti katos tai pikemminkin oli raskasta ja tosi sekavaa ja oikeen mitään tolkkua vikaa ei mistään löytyny....ja vaikka siin ohessa tuli toki parannusta tiiveyteen kaikella tapaa ja kaasarit tuli kunnolla äpi kans käytyy jne jne....vika löytyi loppuviimein vena välyksistä....ne kun oli koneistuksen jälkeen sit päättäny viel hiotuu ja asettuu melko lailla...välykset heitti 0.25-0.5mm ja se toki sit sotkee imuja jo melko lailla ja siks olikin pirullinen homma ku vikaa haettiin imuvuodoista ja ties mistä.... nyt kone kuitenkin käy tyhjää ihan kivasti vaikka seokset ym toki viel hakusessa... täl viikol pelti paikalle ni sit pääsee varovaisen lenkin ottaa ja selvittelee et mllon ehtis penkkii konetta repimään ja säätämään tarkemmin