Turbo-Cromun ehostusta

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Re: Turbo-Cromun ehostusta

ViestiKirjoittaja -HH- » 24.06.2014 12:04

vvieri kirjoitti:Kämmäsin aikoinaan öljynjäähdyttimen asennuksessa ja nyt on n. 150€ hintaiseen Mocalin 19-riviseen öljynjäähdytinkennoon kulahtanut vuoto. Vituttaa. Pitää vissiin kokeilla sitä techno-weldiä + koeponnistusta, ennenkuin tekee päätöstä heittää kennon romulavalle.

Selvä takuutapaus - jos korjaaja alkaa narista ettei toimita uutta kennoa tilalle tai vaikuttaa v*ttuuntuneelta kannattaa vaihtaa korjaajaa :mrgreen: . Mulla kävi hyvin käyttökinnerin lämppärin kanssa - väärin kasattu mutta remppamies korjas mukisematta takuuseen :lol: .

Eiköhän tollanen kohtuu vakio turbo-Croma tuu toimeen oikeen hyvin sen 13-rivisekin kanssa. Mikäs siitä kennosta nyt korkkas? Olikos jotenkin pännissä vai hankasiko jonnekin? Kyllä kaks kertaa miettisin ennen kuin alkaisin leikkimään korjatun kennon kanssa ellei oo tehty oikeesti hyvin - tai eihän siitä isoa vahinkoa tuu jos öljyt täydessä laulussa levittää pitkin tietä... :roll:
- Ei taidot vaan selitykset -
Avatar
-HH-
GFF
 
Viestit: 8593
Liittynyt: 20.12.2002 13:44
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Turbo-Cromun ehostusta

ViestiKirjoittaja vvieri » 25.06.2014 07:39

Kiitokset mielenkiintoisesta kannanotosta. Siihen oli hankautunut pieni vuoto josta alkoi tihkumaan öljyä ulos. Ei mitään massiivista vuotoa mutta reviirinmerkkaustaipumus kasvoi entisestään.

Ai niin, nyt kun tilkitsemishommiin rupesin niin tuli vaihdettua virranjakajan runko myös, kun jakaja tiputteli öljyä. Samoin öljytikun juurikumi samasta syystä. Pitäisi hakea varmaan hyllyyn jakajan akselin stefoja vastaisuuden varalle... joskus mulla noita on ollutkin. Nuo tuppaavat enempi ajettuina kuivettumaan ja lähtemään karkuteille pesistään. Pitää vielä tähyillä muitakin vuotoja, ettei arvokkaat Selenia Racingit leviä ympäristöön...
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19178
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

Re: Turbo-Cromun ehostusta

ViestiKirjoittaja vvieri » 18.10.2014 21:15

Croma täytti 400tkm. Synttärilahjaksi hän sai akkujännitteen mittarin (kuvassa se alempi). Tämä versio mittaa suoraan akunnavoista, eikä mitään kojelaudan sisällä olevaa välijännitettä. Mittari kuitenkin ottaa herätteen virtalukolta, eli ei loimota silloin, kun virta ei ole päällä. Jos joku nyt kiinnostui kapineesta, niin näitä joutaa kyllä...

Nohevimmat ehkä huomaavat kuvasta, että seuraava uusimiskohde onkin lataussäädin. Ostin jo hirveän hintaisen, aidon lämpötilakompensoidun Boschilaisen... Viime talvi tuli ajeltua tietoisena siitä ettei akussa ole kaikki kotona...
Liitteet
voltmet.jpg
voltmet.jpg (77.04 KiB) Katsottu 8785 kertaa
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19178
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

Re: Turbo-Cromun ehostusta

ViestiKirjoittaja -HH- » 18.10.2014 23:25

Ihanan kasaria, vielä kun olis vihreet numerot! :P
- Ei taidot vaan selitykset -
Avatar
-HH-
GFF
 
Viestit: 8593
Liittynyt: 20.12.2002 13:44
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Turbo-Cromun ehostusta

ViestiKirjoittaja vvieri » 19.10.2014 00:43

Punainen led on ledeistä kaikkein vanhin keksintö, mutta voisin toki etsiä josko löytyis vihreätä versiota.. :)
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19178
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

Re: Turbo-Cromun ehostusta

ViestiKirjoittaja vvieri » 20.10.2014 21:59

Noniin, säädin tuli eilen vaihdettua ja nyt lukema on 14,1V. Starttikin vie ihan erilailla. :mrgreen:
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19178
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

Re: Turbo-Cromun ehostusta

ViestiKirjoittaja sampsulisami » 20.10.2014 22:40

Hehkulamput ja väri tulpat nii hyvä tulee :mrgreen:

Oliko pahasti hiilet kulunut?
Bravo t-jet
sampsulisami
 
Viestit: 1707
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Turbo-Cromun ehostusta

ViestiKirjoittaja vvieri » 21.10.2014 09:25

Ei oikeastaan. Vaihdoin hiilet tuohon vanhaan säätimeen jo jokin aika sitten. Säädin oli vaan jotenkin nuutunut ajan kanssa ja alkanut tarjoamaan laturille magnetointia laiskasti. Alkuperäinen Possilainen sekin oli.
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19178
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

Re: Turbo-Cromun ehostusta

ViestiKirjoittaja sampsulisami » 22.11.2014 23:57

Kuvia autosta?
Bravo t-jet
sampsulisami
 
Viestit: 1707
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Turbo-Cromun ehostusta

ViestiKirjoittaja vvieri » 24.11.2014 11:00

Tarkoitus olisi kyllä elvyttää muinoin Maranello-serverillä sijainnut kuvagalleria...
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19178
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

Re: Turbo-Cromun ehostusta

ViestiKirjoittaja vvieri » 01.03.2015 20:18

Nyt n. 406 tkm mittarissa. Auto sai taas uudet öljyt ja filtterin. Niin, ja se 6 vuotta hyllyssä maannut radio tuli viimein asennettua...

Vierailtiin Cromalla muutaman lomapäivän aikana Levillä, takaisin tultiin Kolarin kautta. Matkaa kertyi yhteensä 1586 kilometriä ja kulutukseksi ilmeni n. 7,5l sadalla.

Oviin on ilmestynyt kukintoja, joten alkaisi olla taas aika vilkaista koppaa vähän tarkemmin, vaikka sitten kesän aikana.
Liitteet
IMG_1533s.jpg
Croma Levitunturin huipulla
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19178
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

Re: Turbo-Cromun ehostusta

ViestiKirjoittaja vvieri » 01.07.2015 10:01

Croman siirsin liikennekäytöstä poistoon kun leima vanheni, en sitten laiskuuttani jaksanut käydä leimalla kun 131 on ajossa.

Tarkoitus olis myöhemmin kesäloman aikana katsoa vähän läpi. Jokavuotinen ongelma on ainakin pakokaasupäästöjen kanssa tuskailu ja juuttuneet käsijarrun vaijerit. :roll: Sinällään muuten autossa ei ole mitään isompaa vikaa.
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19178
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

Re: Turbo-Cromun ehostusta

ViestiKirjoittaja vvieri » 19.10.2015 15:38

Sainpas aikaiseksi kääriä hihat tämänkin kamppeen kanssa. Johan se juhannuksesta saakka on tallissa maannut. No, onpa ainakin ehtinyt kuivua riittävästi ennen työn aloittamista. :roll:

Apukuskin puolen takakaaren kuppaisuus oli ulospäin nähtyä ja odotettua, eikä oikeastaan mitään yllättävää paljastunut senkään jälkeen, kun takapuskurin otti irti. Takahelmassa on pientä kukintoa, mutta ei kuitenkaan mitään vakavampaa vielä ole paljastunut. Voihan sieltä massojen alta jotain vielä löytyä kun lähtee rapsimaan...

sIMG_6918.jpg
Takakaari, oikea
sIMG_6918.jpg (91.77 KiB) Katsottu 6377 kertaa


Aika kauan sai tämä ranetus piileskellä varapyörän kotelon pohjassa auton takaluukussa ennen löytymistään runsaan alustamassan alta! Mikä lie maalipurkin kansi piilotettu alustamassalla molemmin puolin jotain reikää peittämään. Näitä erilaisia patentteja oli autossa todella runsaasti edellisten omistajien jäljiltä, mutta luulin ne jo kaikki löytäneeni tähän mennessä. :lol:
Pitäisikin elvyttää vanha kunnon nettigalleria, jotta voisi kaikkea vastaantullutta oikein muistella.

sIMG_6906.jpg
harakiripatentti
sIMG_6906.jpg (135.95 KiB) Katsottu 6377 kertaa


Varsin ikävä yllätys oli että taka-apurunko on sitten viime näkemästä miltei mädännyt irti molemmilta puolilta. Pääseeköhän tuonne runkopalkin sisälle jostain suolasontaa - Ehdotuksia automallia tuntevilta? Massaus tuossa kohdin on ollut kohtuullisessa kunnossa, mutta eihän sitä tiedä, mitä sinnekin joskus historiassa on peitelty.

Joutuu siis pudottamaan takaa apurungon ja bensatankin alas. Ensin mainittua hommaa aloitin jo. Iskarin alapäiden pultit olivat rei'issään hyvin piukassa, kuten tavallista. Täytyy tällä kertaa koittaa laittaa kasatessa mukaan jotain korroosiota estävää linimenttiä. 131:n kanssa käytin jotain sitkeää, merikäyttöön tehtyä vaseliinia, mutta siitä nyt ei vielä oikein kokemuksia ole kertynyt. Ehkä kokeilen tässäkin.

Tallista löytyy sinkitty taka-apurunko, jonka taidan nostaa autoon tilalle, vaikka auton alkuperäinenkään apurunko ei vielä vaihtokunnossa ole. Samanlainen oli muuten ainakin vähän aikaa sitten tarjolla varaosatorilla, suosittelen. ;)

Voihan tässä lisäksi lohduttautua sillä, että pääsee ruostesuojaamaan koria tankin yläpuoleltakin, ja tarkistamaan missä kunnossa tankkia kannattelevat pannat ovat, niin ei käy joskus niinkuin entisen työkaverin isän volkkarissa että putoaa tankki tielle ja auto pysähtyy jonkin matkan päähän. :mrgreen:

sIMG_6902.jpg
Taka-apurungon kiinnitykset
sIMG_6902.jpg (187.62 KiB) Katsottu 6377 kertaa


Mutta joo, tästä olis tarkoitus aloittaa. Paljon on muutakin tehtävää iltaisin mutta toivotaan että ehtisi hoitaa tätäkin remonttia. Vähän säntillisemmin olisi ruostesuojauksia voinut viime vuosina hoitaa, täytyy taas kerran joutua toteamaan...
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19178
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

Re: Turbo-Cromun ehostusta

ViestiKirjoittaja vvieri » 21.10.2015 15:16

Noniin, se olis sitten taka-apurunko pudotettuna alas. Aika mädänneet paikat on kiinnityspisteiden lähellä molemmilla puolilla. Pitää vielä tankki pudottaa alas ennenkuin voi alkaa korjailemaan...

sIMG_7001.jpg
Taka-apurungon kiinnityspiste
sIMG_7001.jpg (157.03 KiB) Katsottu 6252 kertaa


sIMG_6999.jpg
Apurunko
sIMG_6999.jpg (59.52 KiB) Katsottu 6252 kertaa


Sitten toinen ongelma - nämä luokattoman surkeat tarvikekumiosat. Tai no eihän nämä mistään kumista kaiketi ole edes valmistettuja.
Ei ole kovin vanha käsijarrun vaijeri ja jo on suojakumit aivan tohjona. Luojan kiitos vaijeri itsessään on vielä kunnossa.

sIMG_6998.jpg
Suoja"kumin" riekaleet
sIMG_6998.jpg (69.26 KiB) Katsottu 6252 kertaa


Olisiko ehdotuksia, mistä löytäisi kunnolliset haitarikumit noiden surkimusten tilalle? Voisin jopa maksaakin niistä. Ettei tarvitsisi alkaa koteloimaan aivan koko vipstaakin ympäristöä suolapaskalta suojiin. Tai ostaa uutta vaijeria, jonka suojat ovat aivan yhtä heikko esitys.
Orggis-vaijerissa varmaan olisi kunnolliset kumet, jos sellaisia jostain vielä saisi...
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19178
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

Re: Turbo-Cromun ehostusta

ViestiKirjoittaja Luigi » 21.10.2015 16:07

Nuo takapalkin kiinnityspisteet taitavat lahota pikemminkin ulkoa sisään päin, kuin päinvastoin. Kannattaa aina joskus vähän öljytä noita kohtia.

Theman käsijarruvaijerin kumet on tainneet olla riekaleina jo lähemmäs kymmenen vuotta. Muistaakseni jossain vaiheessa pyörittelin vähän jesaria sinne päihin. Muutenhan vaijeri tuli öljyttyä ennen asennusta. Ei ole vielä sen kummempia toimenpiteitä vaatinut.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7725
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä

cron