Sivu 4/6

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Lähetetty: 16.07.2013 15:46
Kirjoittaja sedicivalvole1
Asiaa 8-) Tää on just tätä harrastamista parhaimmillaan :!:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Lähetetty: 16.07.2013 22:14
Kirjoittaja Luigi
Eipä ole käynytkään mielessä, että noinkin voisi tehdä, hyvä tietää vastaisen varalle!

Tosin, jos niitä neljänkympin laakereita käyttää, niin oman sorvin hankinta onkin parasta, sillä niitä saa vaihdella aika usein. Themaan meni alle Powerdrive aikanaan. Alkoi huutamaan jossain 3tkm:n jälkeen. Ajoa ei ole tullut varmaan 4tkm:iä, mutta enää ei uskaltaisi ajaa kymmentäkään kilometriä, kun pitää jo sellaista ääntä, että kohta sieltä irtoaa jotain. Taisin vielä maksaa mokomasta jotain 60-80€, kun vaihtoehtona olisi ollut tuollainen 250€:n SKF. No, forumin kautta sain orggislaakerin edullisesti...

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Lähetetty: 16.07.2013 22:54
Kirjoittaja -HH-
Tuntihintaan tuli pikkanen lasku :mrgreen:
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=905

Mutta tuosta laakerin laadusta ihan samaa mieltä Luigin kanssa että laatuun kannattaa panostaa, vaikka kiinalaisten laakerien käyttämisellä onkin kansaa työllistävä vaikutus... :P Samoin jos amiksessa teettää ei hommalla pidä olla kiire...

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Lähetetty: 17.07.2013 09:36
Kirjoittaja vvieri
Tuo neljänkympin laakeri oli muuten kanssa SKF, mutta stefa vaikutti kuitenkin sellaiselta lapselliselta, joten saapa nähdä miten kauan tuo tuolla menee ja missä vaiheessa menee vesi sisälle. Aika näyttää.

Mutta hyvä tietää, että noita saa halvemmallakin vaikka jäähän tuohon silti hinnaneroa. Mä koitin ensiksi penkoa Heikan nettikaupasta Croma- ja Thema- osastoilta, mutten puusilmänä tietenkään löytänyt, kun en älynnyt tuota 164:sta tsekata... Voipi olla että noin on käynyt muillekin, joten kannattais linkata se laakeri tuonne Croma- ja Thema-osastoillekin...

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Lähetetty: 17.07.2013 10:22
Kirjoittaja VTO
Merkistä riippumatta taitavat suurimmat laakerifabriikit löytyä PRC:sta. Joillakin laatu sattuu sitten parempaa kuin toisilla. Mielestäni ei voi luottaa, että ns laatumerkit SKF, Timken jne olisivat itsestään selvästi samaa tasoa kuin pari vuosikymmentä sitten on totuttu. Omassa Themassa vajaa 490 tkm taulussa ja vielä mennään alkuperäisillä pyöränlaakereilla ilman kuulosuojaimia....

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Lähetetty: 17.07.2013 11:33
Kirjoittaja -HH-
Eipä sinne vesi niin kovin helpolla välttis mee jos on ne suojat laakerin takana paikalla, sekä jarrukilvet kanssa. Ne suojat niitä on monesti vaan hävinneet pois. Mähän sulle joskus niistä laitoin kuvat... Olikos noissa stefaa ollenkaan, ettei olleet vaan normisti roiskevesi/pölysuojatut?

Jep, Kiinassa osa merkkilaakereistakin tehdään. Toki tulee vaan mieleen että mihinä paketteihin ne niitä laaduntarkkailusta hylätyt joutuvat :lol: . Mutta mä oon ainakin niin laiska tekemään remppaa että en jaksa muuta laittaa kuin merkkiosaa, jos vaikka kestäis paremmin kuin joku no-name. Ja esmes QH:n laakeripaketista löytyi aikoinaan SKF:t sisältä... Mutta nuokin on sellasia että kun paketin avaa niin sitten tietää mitä sieltä sisältä löytyy. Nykyään myös noissa pitää olla hyvin kartalla että ketä on ostanut mitäkin, kas kun isot toimijat osataa laadukkaina pidettyjä pikkupajoja. Voi olla laatua, tai sitten sekin on kaupan myötä kadonnut.

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Lähetetty: 18.07.2013 23:36
Kirjoittaja sedicivalvole1
Kyllä Croma vaan tuntuukin Autolta 8-)

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Lähetetty: 17.09.2013 08:19
Kirjoittaja vvieri
Nyt on kuin ajaisi uudella autolla kun vaihdoin huutavan etupyöränlaakerin uuteen. Ei olisi ollut niin *ttumainen homma, jos olis ollut prässi. Taitaa mennä moinen tai sellaiseen tarvittava tunkki hankintalistalle.

Muuten kampe on pelannut varsin moitteettomasti, viime viikonlopun Tampereen reissulla kulutus meikäläisenkin kaasujalalla n. 7,3 l/100km.

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Lähetetty: 02.11.2013 16:49
Kirjoittaja vvieri
Nokkahihna tuli vaihdettua nyt kun kampe on 382466 km ajettuna. Laitetaan tänne ylös siltä varalta että tarra konehuoneessa kulahtaa. 8-) Uudet ölpät ja orggis-filtteri vaihdettiin viikko sitten. Näyttäisi siltä, että noin 20 tkm tulee nykyään ajettua vuodessa.

Ei näkynyt hihnassa mitään erikoista kulumisen merkkejä, vaikka lehdessä suitsutetaan että täällä Vaasan seudullakin olisi käytetty sitä samaa nokkahihnoja syövää paska-asfalttia kuin Oulun seudulla. :roll:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Lähetetty: 11.11.2013 06:52
Kirjoittaja vvieri
Laturin hiilet olivat päässeet kovin lyhyiksi joten vaihtelin ne viikonlopun aikana. Vähän laiskasti tuo silti lataa (n. 13V) joten vois katsella toista jännitteensäädintä tai laturia vielä ennen talvea, vaikka sähkö onkin riittänyt ihan hyvin.

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Lähetetty: 12.11.2013 00:46
Kirjoittaja wellu
Onkos Villellä kuvia missään nykyisin tästä(kin) kamppeesta?
Maranello ilmoittaa "ei löydy". :|

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Lähetetty: 12.11.2013 08:25
Kirjoittaja vvieri
Joo, serveri on ollut pois käytöstä nyt useammankin vuoden. Suunnitelmissa on ollut tuoda se kokonaan erilaisella raudalla takaisin linjoille mutta eipä ole ollut siihenkään aikaa... :cry:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Lähetetty: 14.02.2014 15:09
Kirjoittaja vvieri
Tämä kampe on ollut ajossa oikeastaan ilman mitään sen isompia ongelmia. No, akku piti vaihtaa kun pyöritti pakkasilla laiskasti eikä jaksanut lähteä ilman lämmitystä häävisestäkään pakkasesta käyntiin. Kotona ja töissä tosin on tolppapaikat. Vaihdoin samalla tulpat ja tulpanjohdotkin. En ole sittemmin kokeillut kun ne pakkasetkin katosi samalla.

Turhan paljon kakkua se käynnistyksessä saa kuitenkin edelleen (bensapumpun vaihdon jäljiltä) mutta sopivasti kaasua painelemalla käynnistyy melkein heti.

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Lähetetty: 19.06.2014 10:05
Kirjoittaja vvieri
Leimasetä löysi turhan korkeat HC-päästöt, juuri nyt kun en tällä kertaa käynytkään missään päästöjä tarkastuttamassa etukäteen. Koskaan en jatkossa enää jätä tarkastuttamatta - näiden vanhojen raatojen kanssa. :roll: No, paljoa muuta kotiläksyä ei sentään kertynyt.

Parkit ja pitkät valot aiemmin jossain vaiheessa herkesivät toimimasta, vika löytyi jälleen virtalukon pohjasta. No, niitähän tämä auto syö. Ehkä itse lukko on kulunut, ja syö siksi noita pohjia. No, apurele ensi alkuun raskaimmin kuormitettujen kontaktien tilalla hoitaa homman jatkossa mallikkaammin. Samalla katosi se 'ominaisuus', että pitää antaa hieman kierroksia jotta lähtee laturi lataamaan. Näitä on perin ikävä debugata, kun pohjoismaihin viedyissä malleissa oon se lisärelekotkaus, jolla tehdään ajovaloautomatiikka - ei löydy perusskemoista. Muillekin vinkkinä, että lisärele sijaitsee apukuskin jalkatilassa.

Kämmäsin aikoinaan öljynjäähdyttimen asennuksessa ja nyt on n. 150€ hintaiseen Mocalin 19-riviseen öljynjäähdytinkennoon kulahtanut vuoto. Vituttaa. Pitää vissiin kokeilla sitä techno-weldiä + koeponnistusta, ennenkuin tekee päätöstä heittää kennon romulavalle. Tuon tilalle jo vaihdoin varastoista toisen, hieman pienemmän kennon, jotta ajo jatkuu. Tuo kenno oli mulla itse asiassa 127:ssa joskus.

Auto on nyt hyvin lähellä 400tkm-synttäreitään.

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Lähetetty: 22.06.2014 10:42
Kirjoittaja VTO
vvieri kirjoitti: Auto on nyt hyvin lähellä 400tkm-synttäreitään.

Sisäänajovaiheen jälkeen voikin sitten alkaa kuormittamaan moottoria rankemmin. Ohjekirjan mukaan...