Turbo-Cromun ehostusta

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

Asiaa 8-) Tää on just tätä harrastamista parhaimmillaan :!:
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Eipä ole käynytkään mielessä, että noinkin voisi tehdä, hyvä tietää vastaisen varalle!

Tosin, jos niitä neljänkympin laakereita käyttää, niin oman sorvin hankinta onkin parasta, sillä niitä saa vaihdella aika usein. Themaan meni alle Powerdrive aikanaan. Alkoi huutamaan jossain 3tkm:n jälkeen. Ajoa ei ole tullut varmaan 4tkm:iä, mutta enää ei uskaltaisi ajaa kymmentäkään kilometriä, kun pitää jo sellaista ääntä, että kohta sieltä irtoaa jotain. Taisin vielä maksaa mokomasta jotain 60-80€, kun vaihtoehtona olisi ollut tuollainen 250€:n SKF. No, forumin kautta sain orggislaakerin edullisesti...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tuntihintaan tuli pikkanen lasku :mrgreen:
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=905

Mutta tuosta laakerin laadusta ihan samaa mieltä Luigin kanssa että laatuun kannattaa panostaa, vaikka kiinalaisten laakerien käyttämisellä onkin kansaa työllistävä vaikutus... :P Samoin jos amiksessa teettää ei hommalla pidä olla kiire...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuo neljänkympin laakeri oli muuten kanssa SKF, mutta stefa vaikutti kuitenkin sellaiselta lapselliselta, joten saapa nähdä miten kauan tuo tuolla menee ja missä vaiheessa menee vesi sisälle. Aika näyttää.

Mutta hyvä tietää, että noita saa halvemmallakin vaikka jäähän tuohon silti hinnaneroa. Mä koitin ensiksi penkoa Heikan nettikaupasta Croma- ja Thema- osastoilta, mutten puusilmänä tietenkään löytänyt, kun en älynnyt tuota 164:sta tsekata... Voipi olla että noin on käynyt muillekin, joten kannattais linkata se laakeri tuonne Croma- ja Thema-osastoillekin...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja VTO »

Merkistä riippumatta taitavat suurimmat laakerifabriikit löytyä PRC:sta. Joillakin laatu sattuu sitten parempaa kuin toisilla. Mielestäni ei voi luottaa, että ns laatumerkit SKF, Timken jne olisivat itsestään selvästi samaa tasoa kuin pari vuosikymmentä sitten on totuttu. Omassa Themassa vajaa 490 tkm taulussa ja vielä mennään alkuperäisillä pyöränlaakereilla ilman kuulosuojaimia....
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Eipä sinne vesi niin kovin helpolla välttis mee jos on ne suojat laakerin takana paikalla, sekä jarrukilvet kanssa. Ne suojat niitä on monesti vaan hävinneet pois. Mähän sulle joskus niistä laitoin kuvat... Olikos noissa stefaa ollenkaan, ettei olleet vaan normisti roiskevesi/pölysuojatut?

Jep, Kiinassa osa merkkilaakereistakin tehdään. Toki tulee vaan mieleen että mihinä paketteihin ne niitä laaduntarkkailusta hylätyt joutuvat :lol: . Mutta mä oon ainakin niin laiska tekemään remppaa että en jaksa muuta laittaa kuin merkkiosaa, jos vaikka kestäis paremmin kuin joku no-name. Ja esmes QH:n laakeripaketista löytyi aikoinaan SKF:t sisältä... Mutta nuokin on sellasia että kun paketin avaa niin sitten tietää mitä sieltä sisältä löytyy. Nykyään myös noissa pitää olla hyvin kartalla että ketä on ostanut mitäkin, kas kun isot toimijat osataa laadukkaina pidettyjä pikkupajoja. Voi olla laatua, tai sitten sekin on kaupan myötä kadonnut.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

Kyllä Croma vaan tuntuukin Autolta 8-)
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Nyt on kuin ajaisi uudella autolla kun vaihdoin huutavan etupyöränlaakerin uuteen. Ei olisi ollut niin *ttumainen homma, jos olis ollut prässi. Taitaa mennä moinen tai sellaiseen tarvittava tunkki hankintalistalle.

Muuten kampe on pelannut varsin moitteettomasti, viime viikonlopun Tampereen reissulla kulutus meikäläisenkin kaasujalalla n. 7,3 l/100km.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Nokkahihna tuli vaihdettua nyt kun kampe on 382466 km ajettuna. Laitetaan tänne ylös siltä varalta että tarra konehuoneessa kulahtaa. 8-) Uudet ölpät ja orggis-filtteri vaihdettiin viikko sitten. Näyttäisi siltä, että noin 20 tkm tulee nykyään ajettua vuodessa.

Ei näkynyt hihnassa mitään erikoista kulumisen merkkejä, vaikka lehdessä suitsutetaan että täällä Vaasan seudullakin olisi käytetty sitä samaa nokkahihnoja syövää paska-asfalttia kuin Oulun seudulla. :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Laturin hiilet olivat päässeet kovin lyhyiksi joten vaihtelin ne viikonlopun aikana. Vähän laiskasti tuo silti lataa (n. 13V) joten vois katsella toista jännitteensäädintä tai laturia vielä ennen talvea, vaikka sähkö onkin riittänyt ihan hyvin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja wellu »

Onkos Villellä kuvia missään nykyisin tästä(kin) kamppeesta?
Maranello ilmoittaa "ei löydy". :|
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo, serveri on ollut pois käytöstä nyt useammankin vuoden. Suunnitelmissa on ollut tuoda se kokonaan erilaisella raudalla takaisin linjoille mutta eipä ole ollut siihenkään aikaa... :cry:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tämä kampe on ollut ajossa oikeastaan ilman mitään sen isompia ongelmia. No, akku piti vaihtaa kun pyöritti pakkasilla laiskasti eikä jaksanut lähteä ilman lämmitystä häävisestäkään pakkasesta käyntiin. Kotona ja töissä tosin on tolppapaikat. Vaihdoin samalla tulpat ja tulpanjohdotkin. En ole sittemmin kokeillut kun ne pakkasetkin katosi samalla.

Turhan paljon kakkua se käynnistyksessä saa kuitenkin edelleen (bensapumpun vaihdon jäljiltä) mutta sopivasti kaasua painelemalla käynnistyy melkein heti.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Leimasetä löysi turhan korkeat HC-päästöt, juuri nyt kun en tällä kertaa käynytkään missään päästöjä tarkastuttamassa etukäteen. Koskaan en jatkossa enää jätä tarkastuttamatta - näiden vanhojen raatojen kanssa. :roll: No, paljoa muuta kotiläksyä ei sentään kertynyt.

Parkit ja pitkät valot aiemmin jossain vaiheessa herkesivät toimimasta, vika löytyi jälleen virtalukon pohjasta. No, niitähän tämä auto syö. Ehkä itse lukko on kulunut, ja syö siksi noita pohjia. No, apurele ensi alkuun raskaimmin kuormitettujen kontaktien tilalla hoitaa homman jatkossa mallikkaammin. Samalla katosi se 'ominaisuus', että pitää antaa hieman kierroksia jotta lähtee laturi lataamaan. Näitä on perin ikävä debugata, kun pohjoismaihin viedyissä malleissa oon se lisärelekotkaus, jolla tehdään ajovaloautomatiikka - ei löydy perusskemoista. Muillekin vinkkinä, että lisärele sijaitsee apukuskin jalkatilassa.

Kämmäsin aikoinaan öljynjäähdyttimen asennuksessa ja nyt on n. 150€ hintaiseen Mocalin 19-riviseen öljynjäähdytinkennoon kulahtanut vuoto. Vituttaa. Pitää vissiin kokeilla sitä techno-weldiä + koeponnistusta, ennenkuin tekee päätöstä heittää kennon romulavalle. Tuon tilalle jo vaihdoin varastoista toisen, hieman pienemmän kennon, jotta ajo jatkuu. Tuo kenno oli mulla itse asiassa 127:ssa joskus.

Auto on nyt hyvin lähellä 400tkm-synttäreitään.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja VTO »

vvieri kirjoitti: Auto on nyt hyvin lähellä 400tkm-synttäreitään.

Sisäänajovaiheen jälkeen voikin sitten alkaa kuormittamaan moottoria rankemmin. Ohjekirjan mukaan...
Vastaa Viestiin