Turbo-Cromun ehostusta

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, näin aattelin tehdä. Tuohon joutuis duunaamaan muuten koko kaaren uusiksi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Oli mennyt varaosakaaren reuna liian rapsakaksi vaikka se auton pala on ollut katoksessa. :( Jos jollain on Croman hyväkuntoinen apukuskin puolen lokasuojan kaari, niin voisin olla kiinnostunut. Joka tapauksessa tuo nyt saa jäädä katsastuksen jälkiselle ajalle.

Ai niin, kuvia galleriaan päivitelty: http://villevieri.com/Maranello/galleria/Cromatbo/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tänään käväisin leimalla tuon kamppeen kanssa. Onhan tällä vähän juhlavampi ohitella kuin 60:sella Puntolla. :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

Hyvä jotta irtos uus ote
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ei tämän osalta paljoa muuta päivitettävää, kuin että vaihtelin 360tkm-synttärin kunniaksi Cromaan uudet Selenia Racingit.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Piti päivittää Cromua uudella bensapumpulla. Orggis tuli tiensä päähän. Liekö asiaan aikanaan ollut osuutta virheellisellä asennuksella, jonka bongasin, kun aioin putsata pumpun imusihtiä. Imusihti oli jo puhdistettu, mutta pumppu jätetty niin ylös että se hörppi kupistaan enää vain pinnalta, kuin mummo aamukaffilla.

Nyt sinne on sujautettuna joskus johonkin muinaiseen projektiin hankkimani Turbo-Saabin pumppu. Tuo Walbro-merkkinen on huomattavasti pienempi fyysisiltä mitoiltaan, joten aika paljon korkkitiivistettä sai käyttää toppauksena. Bensaa se tuntuu syöttävän terhakkaasti, kun silminnähden suorituskyky parani ahdoilla, eikä seosmittarikaan enää seilaa sinne tänne vaan pysyy rehellisesti hieman paksun puolella. :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joku pyöränlaakereista ääntää. Missään ei ole kuitenkaan klappia eikä vikaa saa paikallistettua pukkien päälle nostettuna muutenkaan.

Täytyy ruveta katselemaan kampetta läpi muutenkin koska katsastus taas lähestyy. Nivelistä, pyöränlaakereista ja ohjauspuolesta ei käsin rytkyttämällä välyyksiä löytynyt, mutta voihan niitä silti katsastuksessa paljastua. En usko, että autoa tarvitsee tällä kertaa hitsata mutta pitää tietysti vielä tarkistaa. Tallissa onkin Mirkku pukissa, joten hitsailu olisi tarvittaessa suoritettava autokatoksessa, mikä näin kesällä ei ole tietysti kovin suuri ongelma.

Tuosta edellämainitusta bensapumpunvaihdosta vielä lisähuomautuksena sellainen huomio, että starttiin tuli heti pitempi vieteri. Ilmeisesti ruiskun jonkinlaisena ominaisuutena on kastella tulpat josta johtuukin usein tuo pitkän starttausajan ilmiö jota on täällä Croma/Thema-linjalla joskus ihmeteltykin. Ei tuo ongelma kuitenkaan kovin paha tässä yksilössä ole, mutta kaasua pitää polkaista startatessa. Tulpat vois ennen päästömittausta vaihtaa.

Mittarissa on nyt noin 374 tkm.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

vvieri kirjoitti:J
Mittarissa on nyt noin 374 tkm.
Sain juur Tipoon 375tkm mittariin, hyviä laitteita 8-)
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Leima tuli taas, ei pahempia huomauttamisia. Kävin Seinäjoella matkalla Provinssiin ja auto täynnä rojua. :-D

Todella seula pakoputki piti sitä ennen harsia kasaan, muuta en tehnyt paitsi ne kauan rengas-onlinestä odotetut kumit nyt alla. Päästöt parantuneet viime vuodesta ollen nyt tosi hyvät. Tais viimeksi käydä laihalla...

Pitänee pian tehdä uudet pakoröörit.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja -HH- »

vvieri kirjoitti: Pitänee pian tehdä uudet pakoröörit.
Tuplaputket vai kun pakorööri on monikossa? :mrgreen:

Onnea leimasta!
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kiitokset. :) Siinä on triplaröörit, kun on etummainen, keskimmäinen ja takimmainen putki. :mrgreen:

Vaihtelin eilen vielä takapyöränlaakerin, kun piti vähän ääntä. Ei ollut se sama puoli jonka vaihdoin vuosia sitten vaan näköjään vähän kauemmin paikallaan ollut. Ostelin joskus aikoinaan täältä varastoon molempien puolien takapyöränlaakerit...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja -HH- »

:mrgreen:
Jaa tollanen logiikka - jos putken kasaa siis irto-osista voi se olla siis tusinaputkikin. Ootko muuten aatellut vaihtaa alaa mainosmieheksi markkinointiosastolle? :twisted:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

-HH- kirjoitti::mrgreen:
Jaa tollanen logiikka - jos putken kasaa siis irto-osista voi se olla siis tusinaputkikin. Ootko muuten aatellut vaihtaa alaa mainosmieheksi markkinointiosastolle? :twisted:
:mrgreen: mutta joo hyvä jotta leima irtos ;)
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, ja kiitokset, kelpaa nyt ajella taas duuniin ja takaisin. Toisen puolen etupyörän laakeri pitää vielä ääntä joten se pitänee vaihdella jossain välissä... kesäisin on kuitenkin niin paljon muutakin tekemistä ja tuli hitsailtua Mirkkuakin taas pitkästä aikaa eilen ehtoolla kun juhannusmökiltä palailin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Eipä se hyvin vähän käytetty laakeri ollutkaan hiljainen (tai, no toinen niistä oli), joten meni takapään osalta jumppa uusiksi.

Ohessa pieni selostus siitä, miten reilun neljänkympin hintaisen takapyöränlaakerin saa muutettua noin 250 euron arvoiseksi (hintavertailu suoritettu Motönetin hinnoin). Jälkimmäistähän käytetään näissä ABS-jarrullisissa kamppeissa...

Irrotetaan ensin jostain vanhasta laakerinrohjosta ABS-kehä tuttuun tapaan vetämällä tuhti hitsauspalko laakerikoolin sisään ja antamalla sitten jäähtyä. Sitten hieman kevyttä naputtelua. Vähän samaan tapaan kun vanhoja laakereita irrotetaan pesistään.

Kuva

Puhdistetaan tämä kultaakin kalliimpi kehä hiomalla/hapottamalla ja suodaan sille uusi maalipinta, jotta se kestäisi isältä pojalle saakka jatkossakin.

Kuva

Tällä välin (pestessä ja maalin kuivuessa) otetaan se tavallinen takapyöränlaakeri käsittelyyn ja sorvaillaan se sopivaksi kehää varten. Ellei sorvia löydy oman tallin varustuksesta, niin hintaero laakereilla on sen verran iso että kannattanee jo teettääkin sorvaustyö esim. jollain amiksella.

Kuva

Näin hyvin se istuu, ja toimenpiteellä tuli juuri tienanneeksi verovapaat 200 euroa, ja ihan laillisesti. Tuntipalkaksi tuli ihan kohtuullinen ja oluttakin sopi juoda työaikana. :)

Kuva

Kuva
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin