Sainpas aikaiseksi kääriä hihat tämänkin kamppeen kanssa. Johan se juhannuksesta saakka on tallissa maannut. No, onpa ainakin ehtinyt kuivua riittävästi ennen työn aloittamista.
Apukuskin puolen takakaaren kuppaisuus oli ulospäin nähtyä ja odotettua, eikä oikeastaan mitään yllättävää paljastunut senkään jälkeen, kun takapuskurin otti irti. Takahelmassa on pientä kukintoa, mutta ei kuitenkaan mitään vakavampaa
vielä ole paljastunut. Voihan sieltä massojen alta jotain vielä löytyä kun lähtee rapsimaan...
- Takakaari, oikea
- sIMG_6918.jpg (91.77 KiB) Katsottu 11290 kertaa
Aika kauan sai tämä ranetus piileskellä varapyörän kotelon pohjassa auton takaluukussa ennen löytymistään runsaan alustamassan alta! Mikä lie maalipurkin kansi piilotettu alustamassalla molemmin puolin jotain reikää peittämään. Näitä erilaisia patentteja oli autossa todella runsaasti edellisten omistajien jäljiltä, mutta luulin ne jo kaikki löytäneeni tähän mennessä.
Pitäisikin elvyttää vanha kunnon nettigalleria, jotta voisi kaikkea vastaantullutta oikein muistella.
- harakiripatentti
- sIMG_6906.jpg (135.95 KiB) Katsottu 11290 kertaa
Varsin ikävä yllätys oli että taka-apurunko on sitten viime näkemästä miltei mädännyt irti molemmilta puolilta. Pääseeköhän tuonne runkopalkin sisälle jostain suolasontaa - Ehdotuksia automallia tuntevilta? Massaus tuossa kohdin on ollut kohtuullisessa kunnossa, mutta eihän sitä tiedä, mitä sinnekin joskus historiassa on peitelty.
Joutuu siis pudottamaan takaa apurungon ja bensatankin alas. Ensin mainittua hommaa aloitin jo. Iskarin alapäiden pultit olivat rei'issään hyvin piukassa, kuten tavallista. Täytyy tällä kertaa koittaa laittaa kasatessa mukaan jotain korroosiota estävää linimenttiä. 131:n kanssa käytin jotain sitkeää, merikäyttöön tehtyä vaseliinia, mutta siitä nyt ei vielä oikein kokemuksia ole kertynyt. Ehkä kokeilen tässäkin.
Tallista löytyy sinkitty taka-apurunko, jonka taidan nostaa autoon tilalle, vaikka auton alkuperäinenkään apurunko ei vielä vaihtokunnossa ole. Samanlainen oli muuten ainakin vähän aikaa sitten tarjolla varaosatorilla, suosittelen.
Voihan tässä lisäksi lohduttautua sillä, että pääsee ruostesuojaamaan koria tankin yläpuoleltakin, ja tarkistamaan missä kunnossa tankkia kannattelevat pannat ovat, niin ei käy joskus niinkuin entisen työkaverin isän volkkarissa että putoaa tankki tielle ja auto pysähtyy jonkin matkan päähän.
- Taka-apurungon kiinnitykset
- sIMG_6902.jpg (187.62 KiB) Katsottu 11290 kertaa
Mutta joo, tästä olis tarkoitus aloittaa. Paljon on muutakin tehtävää iltaisin mutta toivotaan että ehtisi hoitaa tätäkin remonttia. Vähän säntillisemmin olisi ruostesuojauksia voinut viime vuosina hoitaa, täytyy taas kerran joutua toteamaan...