Turbo-Cromun ehostusta

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Taas on puljattu niin maan *rkeleesti ja käytetty talviloma ja liukumia. Toivotaan että saa pian leiman papereihin eikä lisää 'yllätyksiä' enää paljastu.

Kuvia: http://villevieri.com/Maranello/galleria/Cromatbo/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kampe on leimattu Wappuaattona. Auton siistiminen kuitenkin jatkuu, on tuossa vielä laittamista monessa paikassa. :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuossa yksi päivä katselin CHT:n raatoa. Siinähän on koppa jo galvanoitu, niin ei ollut tietoakaan takaoven tiivistepellin yllätysmunasta. Sen sijaan takatukivarrethan siitä olisi jo kohta olleet irtoamassa (kotelot rutikuivat, vaikka autossa lappu teetetystä täydellisestä ruostesuojauksesta), ja helmoissakin oli sanomista. Jälkimmäinen kyllä ihan mekaanisen kulumisen takia, eli hiekka oli hakannut suoja-aineet ja sinkitykset pois. Ei tuo Croman(kaan) sinkitys mikään kaiken kattava taikasana siis ole, mutta selvästi paremmin kyllä vastustaa lahovikaa, kuin aiemmat mallit.

Kuinkas nuo etukelkkojen sopivuudet menikään? Jossain vaiheessahan moottorin kumityynyissä oli muutoksia, joten tuliko ne kelkkoihinkin? Theman etukelkka on aika hirveässä kunnossa (kiitos massauksen, siellä alla on ruostepeikolla hyvä olla), ja pitäisi vaihtaa jossain vaiheessa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Se on mielestäni koneen taaempi kiinnitys joka on erilainen uudemmassa - vaihto on tainnut tapahtua vuoden -90 paikkeella. Eli se koneen kumityyny pitää vaihtaa jos kelkka on eri sarjaa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Pari kokovartalokuvaa lisätty katsastuksen jälkeen, kuten myös kuvia lambdamittarin asennuksista.

Auto on pelannut todella kivasti, kuskin puolen vetarin naputusta lukuunottamatta. Täytynee koittaa vaihtaa se. Samalla pitäisi korjata ilmeisesti väärin asennetut etutolppien kääntölaakerit ja vaihtaa lommoton etulokari ja ruosteeton takaluukku, sekä tehdä tankin päällikannen tiivisteille jotain.

Bensaa tuntuu menevän sadalla jotain 9 litraa, ja kaasupoljinta kyllä on käytetty. Kilometrejä on kertynyt nyt vähän toista tuhatta.

Hollolassa tulevana viikonloppuna ehkä tuo kampe esitellään kerholaisille. :lol: Riippuu vähän, miten on kuskattavia rojuja.

Mukavaa huomata muitakin vastaavia projekteja. Yksi lisäys projektilistaan Turun suunnalta voisi kanssa olla tervetullut... :roll:

EDIT: kuollut linkki päivitetty
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
mika128
Viestit: 45
Liittynyt: 21.01.2005 13:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja mika128 »

Mistä tuo lambdamittari on peräisin ? Tahtoo samanlaisen !
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Oma kehitysversio. Noita on muutamia tehty kavereille. Viimeksi erääseen Dusteriin. Ota yhteyttä jos kiinnostaa. Tuossa on epälineaarinen jänniteasteikko joten mittari on tarkempi tehon kannalta optimiseosalueella, kuin perinteiset LM**** ledipatsaspiirillä tehdyt versiot (perus-FMI:t ja niiden näköispainokset). 127:ssa tuollainen on ollut vuodesta 2001.

Kohtuu painavalla kaasujalalla, reippaalla marssivauhdilla ja paluumatkan suurehkolla kuormalla Hollolan reissussa meni keskimäärin noin 7,5 litraa sadalla, sen jälkeen kun ilmamäärämittaria oli säädetty pari naksua laihemmalle. :wink:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
TrooPerkele
GFF
Viestit: 1245
Liittynyt: 09.08.2005 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja TrooPerkele »

vvieri kirjoitti: Kohtuu painavalla kaasujalalla, reippaalla marssivauhdilla ja paluumatkan suurehkolla kuormalla Hollolan reissussa meni keskimäärin noin 7,5 litraa sadalla, sen jälkeen kun ilmamäärämittaria oli säädetty pari naksua laihemmalle. :wink:
Y10 veti semmoset 7,7 litraa/100km...
GFF 1738
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

No, mun kaasariturbo nauttii sellaiset 13 litraa sadalla... :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
mika128
Viestit: 45
Liittynyt: 21.01.2005 13:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja mika128 »

128 Sport Coupe Turbo Unon koneella oli säädettävänä & tehomittauksessa penkissä viime kesänä. Bensanpaine säädettiin 4 bariin ja ilmamäärämittaria säädettiin niin ettei seokset mene laihalle missään tilanteessa. Sitten ajokaudella mittailin kulutusta ja se pyöri maantiellä noin 8,9 l/100 km paikkeilla. Talviseisontaan laittaessani katsoin tulpat ja ne oli aivan mustat eli kone käy liian rikkaalla. Nyt sitten pienensin bensanpaineet 3,3 bariin. Lahden Classic Car Shown viikonloppulomareissulla kilometrejä tuli n. 900 km ja kulutus oli 8,4 l/100 km. Silloin oli tosi helle ja ilmastointi oli päällä suunnilleen 3/4 ajasta. Kun ilmastointi ei ole ollut päällä niin kulutus on ollut 7,7 tosin olen vasta kerran päässyt mittaamaan maantiellä tämän. Nyt on tulpat ollu normaaliväriset. Epäilen myös että termostaatti ei toimi ihan kunnolla. Lämpömittari on Sport Coupen oma mutta anturi on Turbo Unon, niissä on eroja ohmeissa. Termostaattikotelosta mitatun anturan ohmit on 285 käyntilämpöisenä, ohjekirjan mukaan arvo on 100...300 ohmia eli toleransissa ollaan. Viimetalvena hitsasin jo pakoputkeen nysän lambda-anturalle joten kyllä tommonen lambdamittari pitää saada, otan tarkemmin yhteyttä tässä kohta.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuo 10-ledinen malli onkin helpompi asennettava, kuin tekemäni 20-ledinen. Kun tuo kerran on epälineaarinen, niin saattaisi olla jopa kiinnostusta täälläkin, tuollaisenhan väsää vaikka tyhjään mittarikoteloon... Tämä nykyinen on vielä ilman koteloa, ja meinasin etten asennakaan kiinteästi. Varsinkin kun rakennusvaiheessa sattui mitoitusmoka, ja asteikko menee vähän oudosti, kun tila loppui kesken. :lol:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tulpat oli reissun jälkeen varsin vaaleat joten enempää ei enää viitsi lähteä laihentelemaan. Jääköön tuohon kahteen naksuun. Kolmeakin kokeiltiin mutta silloin kävi kyllä jo liian ohuella kuormituksessakin.

Croma palkittiin aluvanteilla ja paremmilla renkailla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kymmenisen tuhatta kilometriä tähän saakka hyvin palvellut Croma pääsi syyshuoltoon. Sen yhteydessä vaihdettiin pakosarjan vuotava tiiviste (kunnollinen paikalla olleen vaparimallin tilalle) ja tietysti öljyt ja filtteri.

Etupyörien kääntymisen yhteydessä kuuluvaan epämääräiseen mekkalaan osoittaui syyllisiksi etutolppien yläpäiden pehmenneet jousikupit, jotka estivät kääntölaakereita pyörimästä. Hitsailin kuntoon, pitää katsella jostain vielä paremmat tuonne myöhemmin.

Takaluukku vaihtuu ruosteettomaan - tuohon nykyiseen on leivottu pakkelia kauheat kakut ja näin saatu luukku ruostumaan. Onneksi saman väristä, melkein ruosteetonta luukkua ei ollut vaikeaa löytää. Tuleepa samalla luukkuun takaisin ne tekstitkin, joiden puuttuminen on pistänyt ärsyttämään.

Lisäksi voisi ruiskutella kotelonsuoja-aineita vähän sinne tänne ennenkuin alkavat kylvää suolapaskaa taas tielle, vaihdella ovipahvit ryhdikkäämpiin ja virtalukonpohja uuteen.

Kuvia tulossa galleriaan ehkä tässä alkuviikosta...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kappas. Enpä heti muistanutkaan, että tästäkin kamppeesta on projektitopikki täällä. No, päivitetäänpä sitten...

Kaivelin siis Croman esille autokatoksesta, se jäi leimaamatta pari vuotta sitten ja on sittemmin seissyt siellä. Ruiskukoneissa on kyllä se hieno puoli, että auto starttaa samalla tavalla, olipa se sitten seissyt päivän tai parikin vuotta, kunhan bensa tankissa on jokseenkin palavaa ja akussa virtaa. :lol:

Ensimmäinen huomio: jarrut jumissa. Jumimisen syyksi onneksi paljastuivat vain takajarrupalat, joista oli pinta lähtenyt irti. Auto saikin taakse sekä uudet levyt että palat. Muutin myös käsijarrumekanismin toimimaan toisin päin, niin sain vaijerin kiinni satulaan alemmaksi. Nyt siis vaijerin kuori vetää vipua ja sisus on satulassa kiinni. Kehnokuntoinen vaijeri tietenkin uusittiin.

Suolasumussa ajelu näkyy etenkin pannuhuoneessa. Uskomatonta, miten hapettuneelta ja kuppaantuneelta kaikki näyttää... Moottori ei tosiaan ulospäin näytä siltä että se voisi toimia moitteettomasti, vaikka se niin tekeekin.

Siirsin auton talliin, nostin sen ylös ja ryömin alle ruuvarin kanssa etsimään mätäpaikkoja. Edellisellä kierroksella ihan hyviltä vaikuttaneet kohdat olivatkin mukavasti pehmenneet ja annoin rälläkän laulaa reilulla kädellä. Ulkoisesti ihan siistin näköiset paikkaukset osoittautuivat kuitenkin ratsupaikoiksi, ja näiden tilalle tein tavan mukaisesti sinkitystä pellistä kaljalaatikoista leikeltyä pahvia mallineina käyttäen uudet, niin ettei päällekkäisiä peltejä tule. Kynnyskin kestää nostaa tunkilla mistä vain, kunhan viitsii sen pystysuoran jäykistepellinkin hitsata sieltä kotelon sisältä paikalleen. Tuskin nuo kohdat heti ainakaan happanee.

Kuskin puolella takalokasuojan yläosassa oli aika petollinen, huomaamaton reikä lokasuojan yläpuolella. Tuolta se kirottu suolamömmö pääsee valumaan lokasuojan peltien välissä kynnyskoteloon tekemään tuhojaan. Tuo kyseinen reikä tuli avattua ja paikattua, samoin kynnys sai uutta peltiä. Lokarin kaari korjattiin.

Viime kerralla paikkaamatta jääneen apukuskin takalokarin kaaren vaihdan nyt kokonaan.

Taka-apurunko näytti taas kukkivan, joten koitin hioa siitä mahdollisimman hyvin ruosteet pois, ja käsittelin sinkkimaalilla ja miranolilla. Aika näyttää sitten, mikä tuon tulevaisuus on.

Ai niin, koitan kerätä kuvia ja päivittää tuota gallerian puoltakin.

Hiljaiselo tämän kamppeen kohdalla on taas toistaiseksi siis päättynyt. Muutenkin viime aikoina kovin hiljaisena ollut autotalli on saanut taas tervettä hitsauskäryn hajua. :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Re: Turbo-Cromun ehostusta

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

Meinaakko valkosen korjauspalan laittaa oikealle taakse?
Vastaa Viestiin