Delta HF integralen evoluutio.. (tai siis kausihuolto tms..)

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Siis siinä kohtaahan vasta puhutaan race-henkisestä autosta kun sinne on lähes mahdotonta kulkea :twisted:
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Custom Cages Englannista valmisti putkisarjan. Rahteineen ja brittialveineen silloisella kurssilla tuli hintaa noin 1100€ sarjalle.

Pääkaari ja etukaari on 45mm putkea hiukan vajaa 3mm seinällä. Loput on sitten karvan alle 2mm seinämällä ja putkien halkaisijat vaihtelee noin 38-45mm. Ja kyllä tuohon hintaan jo on saumatonta putkea, muutakin kuin vesijohtoputkea. Olisin halunnut 40x2 putkesta (kuten gr.a), mutta olisi pitänyt toimittaa kori malliksi.... :roll:

Alkuperäinen idea oli jättää pois nuo ylimääräiset oviaukon diagonaalit ja tehdä gruppo-a oviputket, mutta saa nähdä nyt sitten.....kai ne sinne kaikki kuitenkin laitetaan. Kuljetaan sit miten kuljetaan...hankala se on kuitenkin. :)
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ehkä yllättävänkin edullinen noin monimutkaiseksi kehikoksi. No, pysyy kroppakin kunnossa kun jumppaa itseään kuppipenkkiin ja pois. Tuohon itsensä sisään ja ulos huitaisuunkin kehittyy kyllä tekniikka ajan myötä. :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

A-pilarinseutu tuli valmistettua viimeisiä viilailuja vaille valmiiksi vahvistuspalojen osalta...

Kuva

Sitten vähän vaihtelua jatkuvaan hitsaamiseen sun muuhun turhuuteen tuli tuotekehiteltyä jakopäätä hiukan....

Kuva

Kuva

Löytyi 3 hammasta vakiota pidempi 30mm levee hihna. Vaatii luonnollisesti eriprofiiliset, leveemmät hihnapyörät....mutta tuskin se ongelmaksi muodostuu? Alkuperäinen kiristinkin riitti melkein....elikkä ehkä 10mm halkaisijaltaan suurempi holkki lämpösovitteella päälle ja se on hyvä? Pari ohjainrullaa on mielessä lisätä tuohon vielä myös.
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ei toi 16v:n profiililla oo...?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
a.r.p.p.e
Viestit: 604
Liittynyt: 14.10.2003 02:24
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja a.r.p.p.e »

jos tuon jättäisi noin niin pystyykö tuo hihna teoriassa tekemään pitkällä sivulla niin paljon heiluntaa että yltäisi kiristimen kohdalta hampaat vastakkain ?
"Punkaharjulla syö pintajigi"
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

a.r.p.p.e kirjoitti:jos tuon jättäisi noin niin pystyykö tuo hihna teoriassa tekemään pitkällä sivulla niin paljon heiluntaa että yltäisi kiristimen kohdalta hampaat vastakkain ?
Ei koska silloin hihna olisi liian löysällä.
Itsekin joskun lisä rullia funtsin , mutta turhaa ,, aivan turhaaa,,,, toimii hienosti ja hyvin ilmankin.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

-HH- kirjoitti:Ei toi 16v:n profiililla oo...?
Siinä tapauksessa se dieselin remmi ei ole kovin kaukana?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Tämä ei mielestäni ole 16v:n profiili. En muista ulkoa profiilistandardeja, mutta tämä on pyöreäpohjainen/-kärkinen ja 16v:ssä lienee ilmeisesti tasapohjainen, mutta suht suurella ärrällä pyöristetty hammas?

Ducaton remmit on myös tällä pyöreällä profiililla, eli eivät sovi suoraan. Hampaita on 141, 144 ja 145 tuossa 25.4mm leveessä hihnassa... Tuo hampaan lyhyempi dieselin hihna käy pituutensa puolesta melko varmasti paikalleen, täytyisi vain olla oikeaprofiiliset hammashihnapyörät.

Sopisikohan Ducaton alapyörä muuten tc-kampeen? Tosin, ei varmaankaan riitä 30mm leveelle hihnalle siltikään...

Mä ajoin noin 20tkm vakiohihnalla joka pitkältä sivulta pääsi lepattaan, tuloksen joskus postasin tännekin....eli kaikki hampaat lähteneet murtuun. Sanoo muut mitä sanoo, mutta mun moottoriin lisäohjaimet tulee aivan varmasti. Voi olla että tuo hihna oli liian löysällä tai kireällä, en tiedä varmaksi kun ei ole mitään luotettavaa mittavälinettä käytössä kireyden selvittämiseen, mutta lisäohjaimet tulee joka tapauksessa. Ja hihnan hammaspuolet täytyy eristää toisistaan tuon kiristimen kohdalla.

Pyöriin täytynee tehdä myös ehkä 4-5mm lisää offsettia leveyden kasvattamisen lisäksi....
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Löysyys ainakin rasittaa hampaita, ja on tavallinen syy hammaskatoon.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä nuo varsin pyöreät on, nuo16v:n hihnan hampaat. Mulla olisi noita 16v:n nokkapyöriä ylimääräisinä, voisi sovitella vaikka Lumpparin yhteydessä tuohon hihnaan. Nuohan auton remmit on tuumajaolla yleensä, kun taas teollisuusremmeissä on usein millijako.

Ducaton leveämpää kampuran hihnapyörää on juuri noissa remmikonversioissa käytetty. Tuosta onkin ollut täällä aikaisemmin juttua.

Taitaa Heikan valmis 16v:n sarjakin passata myös 8v:hen sillä 8v:ssähän on nokat kauempana toisiaan mutta 16v:ssä taasen nokat korkeammalla? Eli remmi on aikas saman mittainen.

Niin ja ensimmäiset 16v:t oli kanttiprofiilihihnalla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Iskaritornien takaa yllättäen löytyi mätää....

Kuva

Tästä suivaantuneena täytyi tehdä välillä jotain muuta:

Kuva

Kuva

Kuva

En tiiä olisko Lanciaankin tehtävä 10mm pienemmillä kurkuilla vastaavat pikkujaolle...? Tehtaan autossakin oli... :roll: :cool:

Iskaritorneihin toki on jo erittäin hyvä ratkaisu olemassa....siitä myöhemmin lisää kun ehtii tallille työstään. :)
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Nättiä. Saakos tuollaisia ostaa ja mihin hintaan? 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

En osaa vielä sanoa, mitä sarjatuotantokappale voisi maksaa. Riippuu, jotta kuinka monta kiinnostunutta voisi rungoille löytyä.

Läppien valmistustapa on ollut suurin murhe, tai lähinnä tekemisen tehokkuus / yksinkertaisuus. Mutta ilmeisesti suht järkevästi ne pystyisi tekemään pyöröhiomalla laserleikatusta aihiosta...

Veikkaan, jotta asettuu akseleiden, läppien ja neulalaakereiden kanssa jonnekin 200-250€ / kpl tuntumaan jotta kannattaisi vapaa-aikaa sarjatyöhön uhrata. (ja muodon pinnanlaatua täytyy myös uhrata koska viimeistely vie aivan liian kauan jos tuollaista pintaa haluaa)

Minkä kokoiset tarvisit? Ilmeisesti IDF:n 90mm pikkujaolla kuitenkin? (IDA on 120mm kurkkuvälillä) Akselit on Jenveyn kopiot 8mm halkaisijalla ja päissä 6mm korkeudella tasot. Läpät kiinni 8 asteen kulmassa, eli 82 astetta on liikettä kiinni->auki.
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tulisko halvemmaksi sitten käyttää valmiita tuplakaasarien läppiä?
Niin, pikkujaolla kun tais normi sivuimutkin olla sillä... 45mm:t sivuimut voisi ehkä olla. Mutta riippuu tosiaan lopullisesta hinnastakin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin