Delta HF integralen evoluutio.. (tai siis kausihuolto tms..)

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Läppien teko ratkesi suorittamalla laserleikkaus 0.5mm työvaroille ja sitten tuurnan kanssa cnc-pyöröhiomalla valmiiksi. Enää tarvii vain tehdä ne. :) Tuplakaasareiden läpät ei käy kun en tiedä niiden pulttijakoa ja akseleiden koneistukseen tarvittava jigikin valmistui tänään...

Mutta, mutta....

Mädäntyneiden ja säälittävän matalien etuiskaritornien tilalle saatiin vihdoin paremmat.... :) Huomenna ehkä saa liimattua nämä kiinni kun juuri sai valmistettua viiskakkosesta levystä uudet jalat noille kun laikkaaja oli innostunut liikaa ja ohjeistani huolimatta leikannut ne liian lyhyiksi...

Kuva

Ja korin takaosan ruostevaurioiden korjaamiseksi saapui tontille varsin käyttökelpoinen pariskunta tällaisia tuotteita:

Kuva

Suurien kokonaisuuksien vaihtaminen on näyttävää! :cool: Ja näemmä tarvii Japaniin asti mennä jotta löytyy mädäntymättömiä Gralen peltiosia... :roll:

Näyttäisi siltä, jotta on tiedossa pitkiä talli-iltoja (ja -päiviä) lähitulevaisuudessa......
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Oujea, näköjään sitä välillä saa jotain oikein valmiiksikin....vaikka välillä vaikealta tuntuukin. Pohjaväri auttaa kummasti jaksamaan eteenpäin. :)

Ja nyt siis asianmukaisilla iskaritorneilla varustettuna! :cool:

Kuva

Tänään putos grillistä varovaisesti takaisin maan pinnalle jotta ens viikolla alkaa turvakehikkotalkoot sitten...
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Siistiä työtä. Vain mustavalkoinen muistitikku tuli tallille mukaan? 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

kehveli vieköön kun lähes aina on kamerassa vaan mustavalkofilmiä. :?
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Kaaria koitettu laitella hyttiin viimeaikoina... (mustavalkofilmi on rok!)

Etukaaren taivutuksia joutui pikkuisen availeen jotta sain myötäilemään koria mahdollisimman nätisti ja liittymään pääkaareen siten jotta takadiagonaalit tulee toiselle puolelle jämptisti tueksi. Kahdesta ensimmäisestä kuvasta voinee havaita kuinka oviaukon yläpuolella kulkeva putki laskee liikaa ja tulee näkyviin oviaukosta -> ei hyvä. No se toki korjaantui em. availulla....

Kuva

Kuva

Tarkkasilmäisimmät harrastajat varmaankin huomasivat, jotta oviaukon putkia on seuraavissa kuvissa vähän muuteltu siitä mitä ne noissa ylemmissä kuvissa oli. Ajatuksena oli tehdä autoon kulku / sieltä poistuminen edes hiukan helpommaksi.

Ja tämähän toki hoitui lyhentämällä a-pilarin ylimääräistä putkea jolloin sen yläpää myöskin liikkui aavistuksen enempi ulospäin, ja oviaukon äksää on madallettu noin 60mm siitä mitä kuvat käskee.

Kuva

Kuva

Nyt olis vaihe sellainen, jotta pääkaari on pudotettu helmakoteloihin ja tarttis hitsata katon puoleiset saumat ja sit sommitella b-pilarista taaksepäin kaikki putket paikalleen, samoin pääkaaren äksä jota modataan kanssa ihan pikkusen.

Nii joo ja prässityökalu on tekeillä noiden vahvistekolmioiden reikiä varten. Kun päätin että etukaaren ylänurkissa, ovi-äksissä ja a-pilareiden lisäputkissa pitää olla kolmiot jotta tulee mieleinen.

Varsin kivuttomasti nuo putket on tonne hyttiin paikalleen menneet. Jos ei olis tullut lähdettyä hifisteleen noita oviputkia niin homma olis aika simppeli ja paketissa. Pikkusen kun on putkien suulta pyyhkäissyt nauhakoneella niin istuvuus on ollut erittäin hyvä! Se mikä nyt vähän jännittää on pääkaaresta iskaritorneihin tulevat putket jotta kuinka ne saa onnistumaan, etenkin diagonaalit joille pitää kaivaa reiät eka kabiinista pyöräkoteloon ja sieltä iskaritornin juurelle ja sit ne tarttis pystyä vielä hitsaan paikalleenkin.....

Painekotelon puolikkaatkin tuli tontille kätevästi. 75mm läppäkoko olis tohon maksimi. Enää vaan jännittää jotta riittääkö konepellin patti pitään ton sisällä kun tavoitteena olis tehdä kanavan jatkoksi suora imusarja...

Kuva

Kuva

Semmosta tällä kertaa. Vissiin laitetaan nyt sit se D2:n alustasetti tilaukseen...en tiedä tuleeko tehtyä huono valinta, mutta saa nyt kuitenkin samassa setissä yläpäätkin niin pääsee laittaan pyöriäkin vihdoin oikeasti höhhölleen kun Bielsteiniltä tuli ricambi originali n.o.s. oikean mittaiset raidetangot + muut rojut hammastangon kunnostamiseen.
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
Arzi
Viestit: 207
Liittynyt: 25.10.2007 16:02
Paikkakunta: Tamperkele

Viesti Kirjoittaja Arzi »

jumanskekka!! Nyt rupee näyttään hyvältä! 8)
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Melkoinen rojekti vaan Tommilla.Ei näihin oikein osaa mitään kommentoidakkaan..Katselee vaan suu auki :shock:
Näkemisen arvoinen vehje,kunhan valmistuu. :D
Hattu nousee kyllä aika korkealle täällä!
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Kiitoksia toki kauniista sanoista. :cool:

Iskaritorneihin menevien putkien vienti, lähinnä se aladiagonaali, tuottaa jonkin verran nyt päänvaivaa kun tarttisi vähän siististikin tehdä. Nyt on plasmatettu kauheet reiät sitä varten eikä vielä tiedä kuinka ne nätisti tukkisi....kaippa sitten ajan kanssa ratkaisu tähänkin löytyy.

Kojelaudan sovitin puusahalla (abarth gruppo-a hengessä, tosin tuli vähän liian siisti) paikalleen. En kyllä tiedä kuinka sekin lopullisesti nätisti saadaan sitten tehtyä kun etukaari ei menekään niin syvälle sen sisään kuin olin kuvitellut, vaan putki kulkee suoraan tuuletusritilän keskeltä läpi.... Ja etukaaren väliputki menis tietysti mittariston läpi, joten senkin paikkaa joutuu pudottaan niin paljon että jää kojelaudan alareunan tasolle. :(

Wilwoodin pedalboksi ei tietenkään sopinut paikalleen, täytyy tilata uusi toisenkätinen ja uudet sylinterit joissa säiliöille letkulähdöt jotta saa konehuoneen puolelle. :?

Pikkasen nyt vastustais, mutta huomenna olis päivä uus!

Hammastankokin meni pöydälle paloiksi kun tarttee vaihtaa pidemmät raidetangot ja muutenkin huoltaa. Kun se alusta nyt vaan tulis niin vois sitten jopa ripustella auton rullaavaksi jos tahtoo vähän fiilistellä....
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Laitetaan muutama kuva kun tuli hankittua vauhtiosia vaihteeksi....korityön motivoimiseksi.

Kuva
Kuva
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Mikä neticsi ? Kykä ei ilmeisesti sovi vakio vakiovauhtikseen ?
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ei vissiin, tuo lienee niitä jenkki-ebayssa myytäviä? Paljonko maksoi?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

vvieri kirjoitti:Ei vissiin, tuo lienee niitä jenkki-ebayssa myytäviä? Paljonko maksoi?
Ja mikä lienee jatkossa voimansiirroon sulakkeena? ;) Näyttävä projekti, se on ilo katsoa, kun tehdään huolella ja hartaudella... Melkein tekisi mieli virttä veisata tämän kunniaksi...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

GT-K 500.

eBaysta juu tuli tuo Quarterpounder. 126euroo rahteineenhan tuo jopa maksoi. Sais sen varmaan vakiovauhtikseenkin sovitettua, korkeus on esim. aika hyvin hollilla vakioasetelmaan verrattuna.

Joskin tuo alkuperäinen vauhtipyörä on halkeillut suhteellisen pahasti ihan yksilevyisenkin sintterin kanssa, lisäksi koko levyn vastinpinta on ihan tummansininen. Siispä 34cromoa on tilauksessa uuden pyörän raaka-aineeksi.

Parillakin kaverilla noita on autoissaan (siitä se ajatus sitten lähti), ja niillä voi ajaa joko viittä tai täysiä. Joten ajatuksena on laittaa 2kpl jousittamatonta spesiaalimassalevyä ja koittaa saada edes jotenkin ajettava tuosta kytkimestä. Laskeskelin jotta pitäis 2x180mm levyillä vielä välittää 600-700Nm, vakiona n.1200Nm 3:lla 7.25" sintterilevyllä.

Voimansiirto hajonnee joko vaihteiston kuorista, keski- tai takatasauspyörästöistä. Planeettapyörästön kotelon voisi tehdä uusiksi niin olisi varmaan taas vähän parempi... Laatikon kuoria jouduttaneen jokatapauksessa vaihvistamaan jos jonkinlaisilla levynpaloilla.
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

tommi nylund kirjoitti:Joten ajatuksena on laittaa 2kpl jousittamatonta spesiaalimassalevyä ja koittaa saada edes jotenkin ajettava tuosta kytkimestä. Laskeskelin jotta pitäis 2x180mm levyillä vielä välittää 600-700Nm, vakiona n.1200Nm 3:lla 7.25" sintterilevyllä.
No NYT kuulostaa hyvältä. Laitahan kuvia toteutuksesta, itseäni kiinnostaa kanssa tuo massalevyjen käyttö tuollaisen asetelman kanssa. On tosiaan kurja ajettava noilla sinttereillä.

Mistä meinaat massalevyt hankkia?
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Croma T.i.e kirjoitti:
tommi nylund kirjoitti:Joten ajatuksena on laittaa 2kpl jousittamatonta spesiaalimassalevyä ja koittaa saada edes jotenkin ajettava tuosta kytkimestä. Laskeskelin jotta pitäis 2x180mm levyillä vielä välittää 600-700Nm, vakiona n.1200Nm 3:lla 7.25" sintterilevyllä.
No NYT kuulostaa hyvältä. Laitahan kuvia toteutuksesta, itseäni kiinnostaa kanssa tuo massalevyjen käyttö tuollaisen asetelman kanssa. On tosiaan kurja ajettava noilla sinttereillä.

Mistä meinaat massalevyt hankkia?
No meniskös tunne 1,4 tipon kytky olis just tollanen budjetti ratkaisu.
Vastaa Viestiin