Delta HF integralen evoluutio.. (tai siis kausihuolto tms..)
- tommi nylund
- Viestit: 1307
- Liittynyt: 11.08.2004 22:31
- Paikkakunta: Tammerforssss
Läppien teko ratkesi suorittamalla laserleikkaus 0.5mm työvaroille ja sitten tuurnan kanssa cnc-pyöröhiomalla valmiiksi. Enää tarvii vain tehdä ne. Tuplakaasareiden läpät ei käy kun en tiedä niiden pulttijakoa ja akseleiden koneistukseen tarvittava jigikin valmistui tänään...
Mutta, mutta....
Mädäntyneiden ja säälittävän matalien etuiskaritornien tilalle saatiin vihdoin paremmat.... Huomenna ehkä saa liimattua nämä kiinni kun juuri sai valmistettua viiskakkosesta levystä uudet jalat noille kun laikkaaja oli innostunut liikaa ja ohjeistani huolimatta leikannut ne liian lyhyiksi...
Ja korin takaosan ruostevaurioiden korjaamiseksi saapui tontille varsin käyttökelpoinen pariskunta tällaisia tuotteita:
Suurien kokonaisuuksien vaihtaminen on näyttävää! Ja näemmä tarvii Japaniin asti mennä jotta löytyy mädäntymättömiä Gralen peltiosia...
Näyttäisi siltä, jotta on tiedossa pitkiä talli-iltoja (ja -päiviä) lähitulevaisuudessa......
Mutta, mutta....
Mädäntyneiden ja säälittävän matalien etuiskaritornien tilalle saatiin vihdoin paremmat.... Huomenna ehkä saa liimattua nämä kiinni kun juuri sai valmistettua viiskakkosesta levystä uudet jalat noille kun laikkaaja oli innostunut liikaa ja ohjeistani huolimatta leikannut ne liian lyhyiksi...
Ja korin takaosan ruostevaurioiden korjaamiseksi saapui tontille varsin käyttökelpoinen pariskunta tällaisia tuotteita:
Suurien kokonaisuuksien vaihtaminen on näyttävää! Ja näemmä tarvii Japaniin asti mennä jotta löytyy mädäntymättömiä Gralen peltiosia...
Näyttäisi siltä, jotta on tiedossa pitkiä talli-iltoja (ja -päiviä) lähitulevaisuudessa......
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
- tommi nylund
- Viestit: 1307
- Liittynyt: 11.08.2004 22:31
- Paikkakunta: Tammerforssss
Oujea, näköjään sitä välillä saa jotain oikein valmiiksikin....vaikka välillä vaikealta tuntuukin. Pohjaväri auttaa kummasti jaksamaan eteenpäin.
Ja nyt siis asianmukaisilla iskaritorneilla varustettuna!
Tänään putos grillistä varovaisesti takaisin maan pinnalle jotta ens viikolla alkaa turvakehikkotalkoot sitten...
Ja nyt siis asianmukaisilla iskaritorneilla varustettuna!
Tänään putos grillistä varovaisesti takaisin maan pinnalle jotta ens viikolla alkaa turvakehikkotalkoot sitten...
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
- tommi nylund
- Viestit: 1307
- Liittynyt: 11.08.2004 22:31
- Paikkakunta: Tammerforssss
- tommi nylund
- Viestit: 1307
- Liittynyt: 11.08.2004 22:31
- Paikkakunta: Tammerforssss
Kaaria koitettu laitella hyttiin viimeaikoina... (mustavalkofilmi on rok!)
Etukaaren taivutuksia joutui pikkuisen availeen jotta sain myötäilemään koria mahdollisimman nätisti ja liittymään pääkaareen siten jotta takadiagonaalit tulee toiselle puolelle jämptisti tueksi. Kahdesta ensimmäisestä kuvasta voinee havaita kuinka oviaukon yläpuolella kulkeva putki laskee liikaa ja tulee näkyviin oviaukosta -> ei hyvä. No se toki korjaantui em. availulla....
Tarkkasilmäisimmät harrastajat varmaankin huomasivat, jotta oviaukon putkia on seuraavissa kuvissa vähän muuteltu siitä mitä ne noissa ylemmissä kuvissa oli. Ajatuksena oli tehdä autoon kulku / sieltä poistuminen edes hiukan helpommaksi.
Ja tämähän toki hoitui lyhentämällä a-pilarin ylimääräistä putkea jolloin sen yläpää myöskin liikkui aavistuksen enempi ulospäin, ja oviaukon äksää on madallettu noin 60mm siitä mitä kuvat käskee.
Nyt olis vaihe sellainen, jotta pääkaari on pudotettu helmakoteloihin ja tarttis hitsata katon puoleiset saumat ja sit sommitella b-pilarista taaksepäin kaikki putket paikalleen, samoin pääkaaren äksä jota modataan kanssa ihan pikkusen.
Nii joo ja prässityökalu on tekeillä noiden vahvistekolmioiden reikiä varten. Kun päätin että etukaaren ylänurkissa, ovi-äksissä ja a-pilareiden lisäputkissa pitää olla kolmiot jotta tulee mieleinen.
Varsin kivuttomasti nuo putket on tonne hyttiin paikalleen menneet. Jos ei olis tullut lähdettyä hifisteleen noita oviputkia niin homma olis aika simppeli ja paketissa. Pikkusen kun on putkien suulta pyyhkäissyt nauhakoneella niin istuvuus on ollut erittäin hyvä! Se mikä nyt vähän jännittää on pääkaaresta iskaritorneihin tulevat putket jotta kuinka ne saa onnistumaan, etenkin diagonaalit joille pitää kaivaa reiät eka kabiinista pyöräkoteloon ja sieltä iskaritornin juurelle ja sit ne tarttis pystyä vielä hitsaan paikalleenkin.....
Painekotelon puolikkaatkin tuli tontille kätevästi. 75mm läppäkoko olis tohon maksimi. Enää vaan jännittää jotta riittääkö konepellin patti pitään ton sisällä kun tavoitteena olis tehdä kanavan jatkoksi suora imusarja...
Semmosta tällä kertaa. Vissiin laitetaan nyt sit se D2:n alustasetti tilaukseen...en tiedä tuleeko tehtyä huono valinta, mutta saa nyt kuitenkin samassa setissä yläpäätkin niin pääsee laittaan pyöriäkin vihdoin oikeasti höhhölleen kun Bielsteiniltä tuli ricambi originali n.o.s. oikean mittaiset raidetangot + muut rojut hammastangon kunnostamiseen.
Etukaaren taivutuksia joutui pikkuisen availeen jotta sain myötäilemään koria mahdollisimman nätisti ja liittymään pääkaareen siten jotta takadiagonaalit tulee toiselle puolelle jämptisti tueksi. Kahdesta ensimmäisestä kuvasta voinee havaita kuinka oviaukon yläpuolella kulkeva putki laskee liikaa ja tulee näkyviin oviaukosta -> ei hyvä. No se toki korjaantui em. availulla....
Tarkkasilmäisimmät harrastajat varmaankin huomasivat, jotta oviaukon putkia on seuraavissa kuvissa vähän muuteltu siitä mitä ne noissa ylemmissä kuvissa oli. Ajatuksena oli tehdä autoon kulku / sieltä poistuminen edes hiukan helpommaksi.
Ja tämähän toki hoitui lyhentämällä a-pilarin ylimääräistä putkea jolloin sen yläpää myöskin liikkui aavistuksen enempi ulospäin, ja oviaukon äksää on madallettu noin 60mm siitä mitä kuvat käskee.
Nyt olis vaihe sellainen, jotta pääkaari on pudotettu helmakoteloihin ja tarttis hitsata katon puoleiset saumat ja sit sommitella b-pilarista taaksepäin kaikki putket paikalleen, samoin pääkaaren äksä jota modataan kanssa ihan pikkusen.
Nii joo ja prässityökalu on tekeillä noiden vahvistekolmioiden reikiä varten. Kun päätin että etukaaren ylänurkissa, ovi-äksissä ja a-pilareiden lisäputkissa pitää olla kolmiot jotta tulee mieleinen.
Varsin kivuttomasti nuo putket on tonne hyttiin paikalleen menneet. Jos ei olis tullut lähdettyä hifisteleen noita oviputkia niin homma olis aika simppeli ja paketissa. Pikkusen kun on putkien suulta pyyhkäissyt nauhakoneella niin istuvuus on ollut erittäin hyvä! Se mikä nyt vähän jännittää on pääkaaresta iskaritorneihin tulevat putket jotta kuinka ne saa onnistumaan, etenkin diagonaalit joille pitää kaivaa reiät eka kabiinista pyöräkoteloon ja sieltä iskaritornin juurelle ja sit ne tarttis pystyä vielä hitsaan paikalleenkin.....
Painekotelon puolikkaatkin tuli tontille kätevästi. 75mm läppäkoko olis tohon maksimi. Enää vaan jännittää jotta riittääkö konepellin patti pitään ton sisällä kun tavoitteena olis tehdä kanavan jatkoksi suora imusarja...
Semmosta tällä kertaa. Vissiin laitetaan nyt sit se D2:n alustasetti tilaukseen...en tiedä tuleeko tehtyä huono valinta, mutta saa nyt kuitenkin samassa setissä yläpäätkin niin pääsee laittaan pyöriäkin vihdoin oikeasti höhhölleen kun Bielsteiniltä tuli ricambi originali n.o.s. oikean mittaiset raidetangot + muut rojut hammastangon kunnostamiseen.
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Melkoinen rojekti vaan Tommilla.Ei näihin oikein osaa mitään kommentoidakkaan..Katselee vaan suu auki
Näkemisen arvoinen vehje,kunhan valmistuu.
Hattu nousee kyllä aika korkealle täällä!
Näkemisen arvoinen vehje,kunhan valmistuu.
Hattu nousee kyllä aika korkealle täällä!
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
- tommi nylund
- Viestit: 1307
- Liittynyt: 11.08.2004 22:31
- Paikkakunta: Tammerforssss
Kiitoksia toki kauniista sanoista.
Iskaritorneihin menevien putkien vienti, lähinnä se aladiagonaali, tuottaa jonkin verran nyt päänvaivaa kun tarttisi vähän siististikin tehdä. Nyt on plasmatettu kauheet reiät sitä varten eikä vielä tiedä kuinka ne nätisti tukkisi....kaippa sitten ajan kanssa ratkaisu tähänkin löytyy.
Kojelaudan sovitin puusahalla (abarth gruppo-a hengessä, tosin tuli vähän liian siisti) paikalleen. En kyllä tiedä kuinka sekin lopullisesti nätisti saadaan sitten tehtyä kun etukaari ei menekään niin syvälle sen sisään kuin olin kuvitellut, vaan putki kulkee suoraan tuuletusritilän keskeltä läpi.... Ja etukaaren väliputki menis tietysti mittariston läpi, joten senkin paikkaa joutuu pudottaan niin paljon että jää kojelaudan alareunan tasolle.
Wilwoodin pedalboksi ei tietenkään sopinut paikalleen, täytyy tilata uusi toisenkätinen ja uudet sylinterit joissa säiliöille letkulähdöt jotta saa konehuoneen puolelle.
Pikkasen nyt vastustais, mutta huomenna olis päivä uus!
Hammastankokin meni pöydälle paloiksi kun tarttee vaihtaa pidemmät raidetangot ja muutenkin huoltaa. Kun se alusta nyt vaan tulis niin vois sitten jopa ripustella auton rullaavaksi jos tahtoo vähän fiilistellä....
Iskaritorneihin menevien putkien vienti, lähinnä se aladiagonaali, tuottaa jonkin verran nyt päänvaivaa kun tarttisi vähän siististikin tehdä. Nyt on plasmatettu kauheet reiät sitä varten eikä vielä tiedä kuinka ne nätisti tukkisi....kaippa sitten ajan kanssa ratkaisu tähänkin löytyy.
Kojelaudan sovitin puusahalla (abarth gruppo-a hengessä, tosin tuli vähän liian siisti) paikalleen. En kyllä tiedä kuinka sekin lopullisesti nätisti saadaan sitten tehtyä kun etukaari ei menekään niin syvälle sen sisään kuin olin kuvitellut, vaan putki kulkee suoraan tuuletusritilän keskeltä läpi.... Ja etukaaren väliputki menis tietysti mittariston läpi, joten senkin paikkaa joutuu pudottaan niin paljon että jää kojelaudan alareunan tasolle.
Wilwoodin pedalboksi ei tietenkään sopinut paikalleen, täytyy tilata uusi toisenkätinen ja uudet sylinterit joissa säiliöille letkulähdöt jotta saa konehuoneen puolelle.
Pikkasen nyt vastustais, mutta huomenna olis päivä uus!
Hammastankokin meni pöydälle paloiksi kun tarttee vaihtaa pidemmät raidetangot ja muutenkin huoltaa. Kun se alusta nyt vaan tulis niin vois sitten jopa ripustella auton rullaavaksi jos tahtoo vähän fiilistellä....
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
- tommi nylund
- Viestit: 1307
- Liittynyt: 11.08.2004 22:31
- Paikkakunta: Tammerforssss
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Ja mikä lienee jatkossa voimansiirroon sulakkeena? Näyttävä projekti, se on ilo katsoa, kun tehdään huolella ja hartaudella... Melkein tekisi mieli virttä veisata tämän kunniaksi...vvieri kirjoitti:Ei vissiin, tuo lienee niitä jenkki-ebayssa myytäviä? Paljonko maksoi?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
- tommi nylund
- Viestit: 1307
- Liittynyt: 11.08.2004 22:31
- Paikkakunta: Tammerforssss
GT-K 500.
eBaysta juu tuli tuo Quarterpounder. 126euroo rahteineenhan tuo jopa maksoi. Sais sen varmaan vakiovauhtikseenkin sovitettua, korkeus on esim. aika hyvin hollilla vakioasetelmaan verrattuna.
Joskin tuo alkuperäinen vauhtipyörä on halkeillut suhteellisen pahasti ihan yksilevyisenkin sintterin kanssa, lisäksi koko levyn vastinpinta on ihan tummansininen. Siispä 34cromoa on tilauksessa uuden pyörän raaka-aineeksi.
Parillakin kaverilla noita on autoissaan (siitä se ajatus sitten lähti), ja niillä voi ajaa joko viittä tai täysiä. Joten ajatuksena on laittaa 2kpl jousittamatonta spesiaalimassalevyä ja koittaa saada edes jotenkin ajettava tuosta kytkimestä. Laskeskelin jotta pitäis 2x180mm levyillä vielä välittää 600-700Nm, vakiona n.1200Nm 3:lla 7.25" sintterilevyllä.
Voimansiirto hajonnee joko vaihteiston kuorista, keski- tai takatasauspyörästöistä. Planeettapyörästön kotelon voisi tehdä uusiksi niin olisi varmaan taas vähän parempi... Laatikon kuoria jouduttaneen jokatapauksessa vaihvistamaan jos jonkinlaisilla levynpaloilla.
eBaysta juu tuli tuo Quarterpounder. 126euroo rahteineenhan tuo jopa maksoi. Sais sen varmaan vakiovauhtikseenkin sovitettua, korkeus on esim. aika hyvin hollilla vakioasetelmaan verrattuna.
Joskin tuo alkuperäinen vauhtipyörä on halkeillut suhteellisen pahasti ihan yksilevyisenkin sintterin kanssa, lisäksi koko levyn vastinpinta on ihan tummansininen. Siispä 34cromoa on tilauksessa uuden pyörän raaka-aineeksi.
Parillakin kaverilla noita on autoissaan (siitä se ajatus sitten lähti), ja niillä voi ajaa joko viittä tai täysiä. Joten ajatuksena on laittaa 2kpl jousittamatonta spesiaalimassalevyä ja koittaa saada edes jotenkin ajettava tuosta kytkimestä. Laskeskelin jotta pitäis 2x180mm levyillä vielä välittää 600-700Nm, vakiona n.1200Nm 3:lla 7.25" sintterilevyllä.
Voimansiirto hajonnee joko vaihteiston kuorista, keski- tai takatasauspyörästöistä. Planeettapyörästön kotelon voisi tehdä uusiksi niin olisi varmaan taas vähän parempi... Laatikon kuoria jouduttaneen jokatapauksessa vaihvistamaan jos jonkinlaisilla levynpaloilla.
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
- Croma T.i.e
- Viestit: 319
- Liittynyt: 21.01.2003 17:21
- Paikkakunta: Keuruu
- Viesti:
No NYT kuulostaa hyvältä. Laitahan kuvia toteutuksesta, itseäni kiinnostaa kanssa tuo massalevyjen käyttö tuollaisen asetelman kanssa. On tosiaan kurja ajettava noilla sinttereillä.tommi nylund kirjoitti:Joten ajatuksena on laittaa 2kpl jousittamatonta spesiaalimassalevyä ja koittaa saada edes jotenkin ajettava tuosta kytkimestä. Laskeskelin jotta pitäis 2x180mm levyillä vielä välittää 600-700Nm, vakiona n.1200Nm 3:lla 7.25" sintterilevyllä.
Mistä meinaat massalevyt hankkia?
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
No meniskös tunne 1,4 tipon kytky olis just tollanen budjetti ratkaisu.Croma T.i.e kirjoitti:No NYT kuulostaa hyvältä. Laitahan kuvia toteutuksesta, itseäni kiinnostaa kanssa tuo massalevyjen käyttö tuollaisen asetelman kanssa. On tosiaan kurja ajettava noilla sinttereillä.tommi nylund kirjoitti:Joten ajatuksena on laittaa 2kpl jousittamatonta spesiaalimassalevyä ja koittaa saada edes jotenkin ajettava tuosta kytkimestä. Laskeskelin jotta pitäis 2x180mm levyillä vielä välittää 600-700Nm, vakiona n.1200Nm 3:lla 7.25" sintterilevyllä.
Mistä meinaat massalevyt hankkia?