Delta HF integralen evoluutio.. (tai siis kausihuolto tms..)

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Re: Delta HF integralen evoluutio.. (tai siis kausihuolto tm

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Kuuskakkonen ainakin roottoripaketin pituudesta päätellen. Näitä on nelivitosiakin, samassa kuoressa. Mutta mun laskujen mukaan sen tuotto ei riitä alkuunkaan.

Eka yritys on tunkea se imusarjan ja jakovaihteiston väliin, mutta sitä vähän epäilen huonosti onnistuvaksi. Todellinen loppusijoituspaikka tulee olemaan kaiketi siinä lohkon edessä missä on koneen kiinnike ja öljynsuodatin vakiossa. Tässä vaihtoehdossa olis helpompi putkihässäkkä, mutta ekassa menis sitä painoa oikealle puolelle akselistoa kun etpuolella kuitenkin on jo painava turboahdin ja startti...ja sais vaihtoehtoisesti kevyen laturin tuohon etupuolelle. Kattoo ny sit kun päästään taas tonne keulaan hosuun laikkakoneen kanssa.

Kyllähän se korirakenne alkaa joo hahmottuun... Aivan uskomattomia nuo korit on kyllä mätäneen, ja välillä aivan käsittämättömistä paikoista. Noi pitäis palotella pisteistä irti kokonaan tohon lattialle jos kaikki ruosteen alutkin haluais pois, tai edes tutkittua onko sitä...
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Re: Delta HF integralen evoluutio.. (tai siis kausihuolto tm

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Tee samaan tyylin kuin Mauri vai mikä lie Italiassa, eli vedät kompuran akselista ulosoton laturille vaihteiston puolelle :) Lohkon takapuolelle siis.
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Re: Delta HF integralen evoluutio.. (tai siis kausihuolto tm

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Maurizion ratkaisu ei sinänsä tuota hyötyä kun siellä tulee todennäköisesti laatikko laturin tielle. Laturin vois ehkä saada vielä ahtimen ja vetarin väliin jos hyvä säkä käy, todennäköisesti ei. Lisäksi ongelmaksi muodostunee se, että ahtimen pyörän ympärille pitäis saada noin 200-210 astetta hihnakosketusta jotta hihna ei luista... Eli melkoinen apurullahelvetti luvassa. No joka tapauksessa vaatinee paljon apurullia ellei muuta a) vesipumpun pyörää sileäksi tai b) sähköistä vesipumppua. Toisaalta voisi käyttää ehkä tasapainoakseleiden hammashihnapyörää apulaitteiden hihnavetoon ja siten selvitä 90-100 asteen belt wrapilla..... Tällä hetkellä voi vain arvailla koska kone-laatikkopaketti on jiiritetty keulalle muita mittailuja varten eikä sinne takapuolelle mahdu mitään tekeen...
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Delta HF integralen evoluutio.. (tai siis kausihuolto tm

Viesti Kirjoittaja vvieri »

tommi nylund kirjoitti:Kuuskakkonen ainakin roottoripaketin pituudesta päätellen. Näitä on nelivitosiakin, samassa kuoressa. Mutta mun laskujen mukaan sen tuotto ei riitä alkuunkaan.
Jeps, ei se riitä kuin puolelle kilolle 2-litrasessa ja tuokin on teoreettinen maksimi eli paine on todennäköisesti alhaisempi riippuen mm. moottorin volumetrisesta hyötysuhteesta ja nokkien ajoituksesta.

Hammashihnakäyttö on ilmeisesti poissa vaihtoehdoista äänen vuoksi? Sellainen ei tarvitsisi niin tolkutonta kireyttä ja sektoria pidon varmistamiseksi.

Sähköinen vesipumppu on tietysti yksi vaihtoehto koska veden siirtäminenhän ei suurta tehoa tarvitse, ja nykypäivänä latureitakin saa tehoonsa nähden aika kompakteina paketteina...

Noin pienikokoinen vesipumppu oli kaverin turbo-600:ssa ja saman porukan isolohko-jenkissäkin samainen pumppu riitti pitämään lämmöt kurissa, kuulemma... Ilmeisesti asuntovaunun kuumavesipuolen pumppu alunperin. Tietysti tuohon saa valmiitakin ratkaisuita.
http://maranello.dy.fi:8080/galleria/tbo600/k10.jpg

Hyvän näköistä työtä, BTW. 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Re: Delta HF integralen evoluutio.. (tai siis kausihuolto tm

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Joo...M62 pitäis olla suht kartalla, mutta en tiedä (varmaksi) piisaako sekään tarpeeksi. M90 on hankala kun se on niin helvetisti isompi fyysisesti, plus että M62 on hieman parempi senkin osalta että roottorit ovat pitkät suhteessa halkaisijaan.

Luit hätäisesti.. :) Ajattelin ääneen hammashinnakäyttöä yhtenä vaihtoehtona. Mä veikkaan että ahdin vouvaa sen verta paljon ettei hammashihnakäytön ääni enää haittaa. :lol:

Nyt päänvaivaa aiheuttaa moottorin kiinnitys laatikkoon. Aiemmat kokeilut ja laskelmat lensivät romukoppaan, joskin uudet on tehty ja sen mukaiset kuvat osien valmistamisesta piirretty. Täytyy vain toivoa että vaihteiston pystyisi pitään suht vakiolla paikalla....
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Re: Delta HF integralen evoluutio.. (tai siis kausihuolto tm

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Suht hiljaista on ollut rakentelun osalta... Suunnittelu- ja tuotekehitysosasto sen sijaan on ollut kovasti kuormitettuna. Seuraavassa muutama kuva aiheesta...

Adapteri. Tosin tämä(kin) osoittautui vasta protoksi. Uusi lätkä on jo suunniteltuna ja se ei ulotu jakovaihteiston kiinnitykseen ja lisäksi sisältää lohkon päädyssä olevan vesitilan tukkimiseen tasaisen osan.

Kuva

Lohko, vaihteisto ja jakovaihteisto nipussa. Alan miehet huomaa heti kuinka radikaalisti lohkon ja jakovaihteiston sijoittelu on muuttunut. 8)

Kuva

Kuva

Moottoria käännetty pystyasennosta 28-astetta taaksepäin (imusarjan putkien kulma sama 28-astetta), laatikkoa 8-astetta vakiosta eteenpäin, jakovaihteistoa käännetty jakopäästä katsottuna vastapäivään ja koko pakettia pudotettu ihan aavistuksen alaspäin.

Kuva

Kuva

Kuva

Ny on tilaa, perkele. Ei tartte puskuria ja maskia alkaa raiskaan! 8) (ainakin kun ei oo apulaitteita, ahtimia tai jäähdyttimiä paikalla. :oops: :oops: )

Jaa juu ja turvakehikkoon veistelin joku aika sitten tuollaiset kotelorakenteet sitoon putket koriin... (puhelimen kameralla ei näköjään tarvii ottaa enää yhtään kuvaa... :roll: )

Kuva

Polo-sportin uudet kesäpyörät kävi jälleen pikaisesti myös Lancian pyöräkoteloissa... Nätit, mutta ei tämän auton tyyliset.

Kuva

Kuva
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Re: Delta HF integralen evoluutio.. (tai siis kausihuolto tm

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Mielenkiintoinen ratkaisu. Kovin ihmeellistä imusarjaa tuohon ei taida enää mahtua ? Öljypohja ja imujalka kokee myös pienen evoluution (tuleeko dry sump?). Aika rankasti oot kallistanut taaksepäin, eikö vähempi olisi riittänyt ? Näissä on tietysti niin monia rajottavia tekijöitä mitä ei kuvista näy. Ei tuo kallistus pakonokan kylpyyn mitenkään vaikuta ?

Kehikon kiinnitys on nyt sitä luokkaa mitä sen pitäisi aina olla, todella asialliselta vaikuttaa 8)

Vanteet on aika maukkaat, mutta ehkä turhan pyöreähköt linjat Deltaan...
Fiat Uno Turbo i.e -88
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Delta HF integralen evoluutio.. (tai siis kausihuolto tm

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Rälläkkää kun vähän näyttää tulipeltiin, niin eiköhän sinne imusarja mahdu. Ei tästä taida enää museoautoksi olla, joten kai tuon lämmityslaitteenkin voi jotenkin soveltaa (tai jättää pois). :D
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Delta HF integralen evoluutio.. (tai siis kausihuolto tm

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Varsin vakava projekti! Mutta lämmityslaite taitaa olla katsastusvaruste (vai huurteenpoistolaitteestako siinä asetuksessa puhutaan?)
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Re: Delta HF integralen evoluutio.. (tai siis kausihuolto tm

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

UnoProjekti kirjoitti:Mielenkiintoinen ratkaisu. Kovin ihmeellistä imusarjaa tuohon ei taida enää mahtua ?
Mielenkiintoinen...ehkä. Ainakin ennen toteuttamaton. :? Mulle ensimmäinen ajatus kun katson vakio-gralen konehuonetta mikä tulee mieleen on se, että kuka hitto moottorin tuohon asentoon on laittanut. :wink:

Juuei tuohon tilaan saa kun painekotelon, mutta onneksi tuli ostettua millisiä rälläkän laikkoja repullinen (kuten Vodekin totesi :) ) niin eiköhän sinne sit laskelmien pituisilla putkilla varustettu imusarja rupea mahtumaan. :) Katselin, että ehkä jopa VIS-sarjan voisi saada mahtuun jos haluaa oikein kunnolla spedeillä...en tiedä vain tuleeko sillä käppyrällä enää voimaa sit. 8)
UnoProjekti kirjoitti:Öljypohja ja imujalka kokee myös pienen evoluution (tuleeko dry sump?).
Melko varmasti, sillä moottorin asento on muuttunut 48 astetta vakiosta... Kuivasumppua yritän vielä toistaiseksi välttää a) säiliön (painava ja suuri) sijoitusvaikeuksien ja b) pumpun sijoitus- ja käyttövaikeuksien vuoksi.
UnoProjekti kirjoitti:Aika rankasti oot kallistanut taaksepäin, eikö vähempi olisi riittänyt ? Näissä on tietysti niin monia rajottavia tekijöitä mitä ei kuvista näy. Ei tuo kallistus pakonokan kylpyyn mitenkään vaikuta ?
Yksi suht vakava rajoittava tekijä on se, että lohkon takimmainen, alempi kiinnityskorva menee jakolaatikon akselilinjalle jos kääntää asteenkin vielä tuosta lohkoa kytkinkoppaan nähden pystympään. Nytkin on jo sekä lohkon korvaa että jakolaatikon kuorta vingutettu että sopii edes noin. Paketti oli keulalla ensiksi noin 40 asteen kulmassa kun käänsi vakioista laatikon kiinnikkeistä kaiken säädön taakse mitä niissä oli. Kaikki näytti helvetin hyvältä, mutta hylkäsin tuon sillä että imusarja sojottaisi 12 astetta alaviistoon joka on erittäin vaikea tilanne sitten siellä repsikan jalkatilassa. Plus että en halua muuttaa tulipeltiä yhtään sen enempää kuin on vain pakko, sillä pelkään korin jäykkyyden ja suorassa pysymisen kärsivän liikaa muutoksista...

Ihan aluksi mietin tekeväni 8v-kannella jotta saisi pakosarjan tuonne tulipellin puolelle, se olis ollut vielä tulipeltiä muokkaamatta ollutkin mahdollista...mutta sitten ahtimen sijoitus ja muut seikat heitti sen idean romukoppaan ja 7000euroo Abarthin kannesta oli mun mielestä vähän liikaa kun jos se ei oikeasti ole lähellekään yhtä hyvä aihio kuin tämä sarjatuotantokansi mitä jostain luin.

Onhan 405 T16 (esim) Peugeotissakin XU10J4TE -moottori ymmärretty laittaa jo vakiona 30 asteen kulmaan takakenoon niin täytyyhän gralessakin sit olla. ;) Guy Croftin kansihehkutukset lukeneena varmaan olis pitäny alkaa tuota pataa sovittaan Lancian keulalle... 8)

Mun käsittääkseni pakonokka ui ihan samanlaisessa kylvyssä kuin imunokka vakiona kunhan paluukanavat vain tukkii...niin olen ymmärtänyt.
luigi kirjoitti:Varsin vakava projekti! Mutta lämmityslaite taitaa olla katsastusvaruste (vai huurteenpoistolaitteestako siinä asetuksessa puhutaan?
En tätä kyllä perinteiseksi hitsataan paska kasaan ja leimalle -projektiksi ole itselleni tarkoittanutkaan. :? :) Muitakin pikkumuutoksia lienee vielä luvassa kunhan päästään lähinnä tuonne kallistuksenvakaaja- ja ohjaus-osastolle... Tai no, hammastankoa tekis mieli nostaa ylöspäin asfalttialustaa ajatellen ja etuvakaajan sijaintia haluaisin muuttaa joko tulipeltiin tai moottorin etupuolelle erinnäisistä syistä. Ei kyllä ihan museoautoa tästä tehdä. :roll:

Joo, luotettava huurteenpoisto on taattava. Mutta tuolla autolla ajetaan myös talvella, eli lämmityslaite tulee ja eikä todellakaan alkuperäinen...kun en ajatellut siellä palella enää siihen malliin mitä vakiopöntöstä tulee. :lol:
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Delta HF integralen evoluutio.. (tai siis kausihuolto tm

Viesti Kirjoittaja mikah »

Tuossa siihen kansi. http://www.racecarsdirect.com/listing/3 ... ngine.html
Joskus jostain luin että olisi ihan tuosta Fiat Lancia 16v kannesta muokattu väärän kätiseksi. Kai se kuitenkin ihan oma valunsa on.
Se on vinokoneen lohkossa kuten näkyy. Joskus oli tuollainen pelkkä kansikin kaupan, eikä se montaa tonnia maksanut.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Avatar
karkin
Viestit: 956
Liittynyt: 29.01.2003 19:35
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Delta HF integralen evoluutio.. (tai siis kausihuolto tm

Viesti Kirjoittaja karkin »

+30km/h
Kysy ihan mitä vaan,niin vastaan ihan mitä vaan
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Re: Delta HF integralen evoluutio.. (tai siis kausihuolto tm

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Hmm, tuo Alfan moottori olikin mulle uus tuttavuus.... Tää on jostain touring -vehkeestä? DTM-autothan oli kutosella... Kansi kuitenkin tosiaan lienee oma valunsa, mm nokka'kotelot' on eri malliset mun silmään. Jakopäässä lienee hammaspyörät nokkien välillä? Tuolta kyllä varmaan ahdettuna raikaisi ihan kivasti?! Kilolla 640hv@10.000rpm? :roll:

Fiat/Lancia 16v tuotantokannesta pakokanavia vissiin joutu aika vahvasti hitsaileen jotta saa kaivettua tarpeeksi hyvät imut niistä, jotenkin silleen tais olla?

Mutta mun autoon sopii ahdin kyllä paremmin koneen etupuolelle jos ajattelee ahtoputkihässäkkää ja muuta, joten sillä mennään nyt. :)
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Re:

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Todella hienoa jälkeä ja hienosti dokumentoitu projekti!

Onko korigrilli vielä tallissa tai muistaisitko muuten pari mittaa? Kuinka korkealla grillin pyörähdysakseli on maasta mitattuna? 120cm? Entäs kuinka paljon akselin alapuolella tuo puskureiden kiinnityspisteisiin tuleva kiinnike on? 30cm? Ei tarttisi turhaan arpoa sopivia mittoja.
tommi nylund kirjoitti: Kuva
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Re: Delta HF integralen evoluutio.. (tai siis kausihuolto tm

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Täytyy käydä tallilla mittailemassa... Tuo mun grilli on säädettävä tuolta osin mistä mittoja halusit. Nyt asetus on vähän sellainen että joutuu väkisin kampeamaan autoa ympäri kun ei ole ihan tasapainossa, eli käytännössä tuosta puskurikiinnike-pyörähdysakselivälistä voisi ottaa ehkä puolet mittaa pois niin voisi olla hyvä. Pyörähdysakselia täytyy sitten luonnollisesti nostaa saman verran että mahtuu pyörähtään ympäri. Nyt oli muistaakseni sellainen säätö että katto mahtuu just ja just ympäri...ihan sillä tarkoituksella ettei auto oikeinpäin ollessaan olisi kamalan korkealla.

Mutta, palataan asialle kun ehtii mittaileen...ehkä vkl.
1988 Lancia Delta HF integrale
2004 Subaru Impreza WRX STi PSE
Vastaa Viestiin