Lancia Dedra + Fiat 128 -75 "Sleeper"

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Karpo
Viestit: 344
Liittynyt: 30.11.2006 14:49
Paikkakunta: Parainen

Re: Lancia Dedra + Fiat 128 -75 "Sleeper"

Viesti Kirjoittaja Karpo »

Moottoriöljyt ja jäähdytinkin on nyt vaihdettu.

Mistäköhän tuollaiseen 2.0 vapariin saisi järkevän kytkimen? Motonetista saa perus tarvikeosan, mutta ainakin 1,6 kohdalla ne oli tosi löysiä jo vakiona. :roll:
Joku "sporttikytkin" olisi kiva, mutta niitä ei oikein tunnu löytyvän. Sohoon ja 2.0 turboon kyllä löytyisi, mutta ei 2.0 vapariin...
128 1.1 '75, Tipo 1.6DGT '88, Dedra 2.0ie '92, Sprint 1.5QV '86 + varaosa-autot
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Lancia Dedra + Fiat 128 -75 "Sleeper"

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Eikös se turbon kytkin sovi pooreiltaan. Että vaihtaa vauhtipyörän ni saa toimimaan. :roll:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Lancia Dedra + Fiat 128 -75 "Sleeper"

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ei nuo orgikset mielestäni kovin löysiä ole ja ellei mitään kovin rajuja virityksiä olla tekemässä niin taitaisi olla aika toimiva vaihtoehto. Valeoitahan nuo konsernin tuotteissa yleensä on olleet ja sellaisen taitaa saada vaikka Ricambilta...

Totta kai turbonkin kytkimen sinne saa sovitettua jos sitä väännönkestoa oikeesti tarvitaan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Karpo
Viestit: 344
Liittynyt: 30.11.2006 14:49
Paikkakunta: Parainen

Re: Lancia Dedra + Fiat 128 -75 "Sleeper"

Viesti Kirjoittaja Karpo »

En mä mitään sen kummempaa väännönkestoa siihen tarvitse, ärsytti vaan noiden sohojen vakiokytkimien "epämääräisyys" (ts. mummolähdöt kun kytkimestä ei saa mitään tuntumaa). :roll:
Mullahan oli 1.6:ssa Saffan Turbo-Unoon tarkoitettu sporttiasetelma vakiolevyllä ja mä ihastuin siihen ihan täysin. :)

Kyllä mä varmaan ihan vakion hommaan. Turbon kytkimessä on vähän liikaa hommaa kun alakerta pitäisi tasapainottaa vauhtipyörän vaihdon jälkeen.

Nyt on sitten vaihdettu pyörijä, tulpat sekä koiranluut molemmin puolin. Johan väheni kolinat. :D
Vetonivel on ilmeisesti hajoamassa, eli senkin vaihto on kohta edessä.
128 1.1 '75, Tipo 1.6DGT '88, Dedra 2.0ie '92, Sprint 1.5QV '86 + varaosa-autot
Avatar
Karpo
Viestit: 344
Liittynyt: 30.11.2006 14:49
Paikkakunta: Parainen

Re: Lancia Dedra + Fiat 128 -75 "Sleeper"

Viesti Kirjoittaja Karpo »

Kaikennäköistä pientä on tapahtunut Dedraan sitten viime kirjoittelujen.
Ratti vaihtui Nardin nahkaiseen, "uuden" vetoakselin varastin veljen varaosa-autosta, parkeiksi ja rekkarivaloiksi vaihtui ledit (jotkut vastukset pitäisi askarrella ettei check-panel herjaa).
Putkeen asennettiin laippaliitokset, klemmarit ei pidä ikinä...
Askartelin myös hienon tee-se-itse intaken -> auto kuulostaa tuuninkihondalta. :lol:
Vanteetkin sai testimielessä vähän uutta väriä pintaansa. :D

Jos sitä "lomalla" jaksaisi lopultakin vaihtaa sen kytkimen ja aloittaa hitsailuja. :roll:
128 1.1 '75, Tipo 1.6DGT '88, Dedra 2.0ie '92, Sprint 1.5QV '86 + varaosa-autot
Avatar
Karpo
Viestit: 344
Liittynyt: 30.11.2006 14:49
Paikkakunta: Parainen

Re: Lancia Dedra + Fiat 128 -75 "Sleeper"

Viesti Kirjoittaja Karpo »

Dodii, onko vuosi hyvä aika päivitysten välillä? :mrgreen:

Ylläripylläri, 128:lle ei ole tapahtunut yhtään mitään. Aika ei vaan yksinkertaisesti riitä juuri nyt. :(

Dedralle on sentään tapahtunut paljonkin, osin pakon sanelemana. Kytkimen vaihdoin lopultakin. Lootan irroituksen jälkeen totesin että eihä se kone ole enää juuri millään kiinni joten nostettiin sekin pois pesua ja tarkastusta varten. Onneksi tuli tarkastettua, koska kk-laakerit olivat aivan räjähdyspisteessä! Onneksi kaulat olivat ehjät ja Heikalta löytyi laakerit hyllystä, joten matka jatkuu. :)

Kaikennäköistä muutakin siistimistä on tehty pikku hiljaa. Suurin harmin aihe on mystinen "käyntihäiriö" joka on niin pieni että sitä on vaikea tutkia. Kone käy kyllä ihan ok, mutta se viimeinen laulu puuttuu ja bensaa kuluu liikaa. Mekaaninen ongelma se ei varmaankaan ole, koska se välillä kävi ihan hyvin tuon vian jälkeenkin. :roll:

Antureita ja liittimiä olen koittanut putsailla ja kiristellä. Sytkäkaapelit, pyörijä, virranjakajan kansi ja tulpat on uusittu, toista puolaakin olen kokeillut. Ilmanotto on varmasti kunnossa. Lambdan luulisi vaikuttavan enemmänkin, eikä vastaan ole koskaan tullut vain osittain rikkinäistä lambdaa. Kyllä ne on ollut joko kunnossa tai rikki. Hmm... :|
128 1.1 '75, Tipo 1.6DGT '88, Dedra 2.0ie '92, Sprint 1.5QV '86 + varaosa-autot
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Lancia Dedra + Fiat 128 -75 "Sleeper"

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Laita jännetemittari lambdan rinnalle ja seuraile ajossa seoksia mitenkä seilaa stoikiometrisellä alueella.
Ajele tasaisesti ja opettele et missä kohdin kaasupoljinta tiputtaa lambdakorjauksen pois pelistä (lambda antaa isoa jännitettä).
Vanha lambda antaa myös alhaisempaa jännitettä. Tai siis vanha lambda vaatii suuremman happieron antaakseen saman jännitteen mitä uusi. Eli seoksen on oltava rikkaammalla ja polttoainetta kuluu sillon enempi !

Olikos dedrassa weeberin truutta ?
Weeberin ruutta meinaan uittaa melkosen paljon pentsaa tuonne koneeseen täydellä kaasulla (kuten monet muutkin vanhusruiskut). Sopat napsuu jonnekin 11 pintaan. Typerää tuhlausta sanon minä.

Jos tykkää kikkailla niin täyskaasulle voi laihentaa seoksia bentsapaineilla. Bensanpainetta alas ja ecu:n säätöpotikasta rikkaammalle joutokäyntialuetta (ei tainnu olla kaikissa lambda ohjatuissa tuota säätöpotikkaa... :roll: ).
Avatar
Karpo
Viestit: 344
Liittynyt: 30.11.2006 14:49
Paikkakunta: Parainen

Re: Lancia Dedra + Fiat 128 -75 "Sleeper"

Viesti Kirjoittaja Karpo »

IAW:han siellä on. Meinasin muutenkin laittaa vanhan kapeakaistamittarin kiinni omalla lambdalla, kunhan saan pakosarjaväkertelyt valmiiksi.
Mikään ekoautohan tuo ei ole, eikä sen sellainen kuulu/tarvitsekaan olla mutta yli kympin keskikulutus on aika posketon. Kunnossa ollessaan menee kuitenkin 8,3-8.5 välille, kiltillä ajolla allekin. :roll:

Mittailen välillä 0-100 kiihdytyksiä kun persdyno väittää jonkun olevan pielessä. Nyt aika on yli sekunnin hitaampi kuin parhaimmillaan. Täytyy tutkia...
128 1.1 '75, Tipo 1.6DGT '88, Dedra 2.0ie '92, Sprint 1.5QV '86 + varaosa-autot
Avatar
Karpo
Viestit: 344
Liittynyt: 30.11.2006 14:49
Paikkakunta: Parainen

Re: Lancia Dedra + Fiat 128 -75 "Sleeper"

Viesti Kirjoittaja Karpo »

Mutta tosiaan lambdaohjauksenhan pitäisi tippua pois täydellä kaasulla, joten sen ei pitäisi vaikuttaa kulkupuoleen. Suutinvikaa tuskin on, koska kaikki tulpat näyttävät ihan samanlaisilta. Mystistä. :?
128 1.1 '75, Tipo 1.6DGT '88, Dedra 2.0ie '92, Sprint 1.5QV '86 + varaosa-autot
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Lancia Dedra + Fiat 128 -75 "Sleeper"

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Juu mutta ei se liikakaan bensa mitään hyödytä. Päin vastoin.
Viallisella anturilla lambdakorjaus on osakuormalla suurempi niin sillon täyskaasullekin ecu voi laskea "korjauskartan" "paksummalle".

Et kyllä se viallinen anturi voi tehdä kiusaa koko käyttöalueelle.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Lancia Dedra + Fiat 128 -75 "Sleeper"

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Onko tuo spi vai mpi ruutalla? Yleensä noissa spi truutissa on lambdakorjaus kokoajan päällä, kaasun aennosta huolimatta.
Avatar
Karpo
Viestit: 344
Liittynyt: 30.11.2006 14:49
Paikkakunta: Parainen

Re: Lancia Dedra + Fiat 128 -75 "Sleeper"

Viesti Kirjoittaja Karpo »

Monipisteruiskulla tuo on.
Vaihdoin lambdan ja meno tuntuu paljon "kevyemmältä". Kyllä se vanha vissiin sökönä oli. Ainakin se oli pikimusta, toisin kuin tuo käytetty joka siellä nyt on.

Vieläkään käynti ei ole ihan sitä mitä pitäisi, mutta koitetaan nyt ensin vaihtaa liialla bensalla mahdollisesti pilatut tulpat ja säätää kaasuläpän anturi oikein mittarin kanssa... :roll:
128 1.1 '75, Tipo 1.6DGT '88, Dedra 2.0ie '92, Sprint 1.5QV '86 + varaosa-autot
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Lancia Dedra + Fiat 128 -75 "Sleeper"

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ainakaan mulla kaasuläpän asento ei vaikuttanu kulutukseen marellin truutalla.
Perus kartta piirtyy map:illa.
Kaasuläpän saa säädettyä vissiinkin helpoiten moottorijarrutuksen perusteella.
Eli just kun kaasuläppä sulkeutuu pitää syötön katketa korkeammilla kiekoilla (olisko ollu jotakin 1900 rpm. syötönkatkaisulle rajana. :roll: ).
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Lancia Dedra + Fiat 128 -75 "Sleeper"

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Pistetään vasta-argumentti.. selkeä vaikutus ollut nimenomaan kaasuläppäanturin asennolla prisman kulutukseen. :mrgreen:
Säätö niin, ettei ihan ala pinta-kaasulla loivassa alamäessä nykimään. Olin vähän laiska mutta viime talveksi säädin vihdoin pienemmälle, ehkä pari milliä enintään. Joskus saattaa mäen taitteen jälkeen nykäistä mutta kulutus matka-ajossa tippu n. litran.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Lancia Dedra + Fiat 128 -75 "Sleeper"

Viesti Kirjoittaja väisänen »

:) Noni, hyvä. Mutta sämpy. Kymymys. Toimikos moottorijarrutus (syötönkatkaisu) kuten pitää vai mites ?

Juu mulla ei ollut mitään vaikutusta tuolla kaasuläppäpotikalla. Mut prismassa oli ecu johon vaihdettu joku "N" lastu.
Vemssin mitarilla tuli seoksia seurattua.

Ilmankos on tullut muitakin vasta argumentteja kun olen kommentoinu joskus että kaasupotikka ei juurikaan käyntiin vaikuta...
Vastaa Viestiin