Projektit: 126 X 3

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Projektit: 126 X 3

Viesti Kirjoittaja matti.v »

:D
käytiin just hakemassa emännän pikkuveljelle fiat 126:n. sai hakupalkalla enoltaan. :P
auto on seisonut ainakin 20v pressun alla, ollut mökkiautona paikassa johon se on jouduttu n 25 vuotta sitten kuljettaa järven yli 2:lla veneellä kun tietä ei ole ollut :shock: :lol:

auton kohtalo vielä täysin avoin, papereita ei ole joten sekin rajoittaa aika paljon.. :?
kunto ei äkkiseltään olis kovin pahakaan.. puutteina ainoastaan virran jakaja johtoineen,saa tarjota yv:nä jos löytyy.. :roll: etu jarrut oli jumissa, moskalla kolistaen sain ne pyörimään samalla kun talvirenkaat alle laitettiin.. yllättäen 3 allaolevaa rengasta oli tyhjentynyt tuon 20 vuoden aikana.. :lol:

sit niitä kysymyksiä: millon noita on valmistettu? ikä ei tiedossa.. katon huomenissa valmistenumeron jos sillä jotain kiinni sais..
moottorista faktaa, tilavuus,teho? vaihteita kait 4?

saako osia, esim jarruosat, sylinterit yms..

itteäkin kiinnostas tollanen sportti joskus laittaa,tiedossakin on täysin ajokuntoinen yksilö..siksikin vähän kyselen.. :wink:
Viimeksi muokannut matti.v, 20.03.2013 16:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

vaihteita on eteenpäin neljä. moottori on normaalisti ~600cc 2 pyttynen ilmajäähdytteinen. valmistettiin ainakin vuonna 1974 :lol: .

p.s nimimerkki karpy:lta saat varmasti osia ja tietoa sitäkin enemmän! se mies on oikea 2-pytty guru...
Viimeksi muokannut mamu, 29.04.2009 12:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

mamu kirjoitti:vaihteita on eteenpäin neljä. moottori on normaalisti ~600cc 2 pyttynen ilmajäähdytteinen. valmistettiin ainakin vuonna 1974 :lol: .

p.s nimimerkki karpy:lta saat varmasti osia ja tietoa sitäkin enemmän! se mies on oikea 2-pytty guru.
sen verran tossa goolella kattelin että noita on vissiin tehty muovipuskureillakin joskus.. tässä kuitenkin on cromiset. :?

karpy:lle taisin jo yv:n laittaakin.. :wink:
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

se on toi valmistusvuosien kirjo aikas laaja.. kai.. ku tossa yks fiudemies meinaa itellee moisesta käyttöautoo ja se mitä meinaa on vuosimallia 2001. ja se teho taitaa olla 20hv:n hujakois.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ota runkonumero talteen ja kysäise AKE:lta viimeinen rekisteriin merkitty omistaja. Voi siihen näin vielä paperit saadakin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

vvieri kirjoitti:Ota runkonumero talteen ja kysäise AKE:lta viimeinen rekisteriin merkitty omistaja. Voi siihen näin vielä paperit saadakin.
tota pitää kyllä kysästä.. :? tiedossa on nyt vaan paikkakunta mistä toi on aikanaan haettu..

sen verran tota eilen kattelin että moottori siinä pyöri.. jos tuo jakaja jostain löytyy niin kokeilis käymään.. :) lähtihän toi 63:n datsunkin käyntiin vaivaisen 26 vuoden seisonnan jälkeen.. :lol:
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Lyhyt 126 historiikki:
Tuli myyntiin 1972 Fiat 500:n jatkaja uusissa peltikuorissa. Kone 2-syl, ilmajäähdytteinen, männät tasatahtia ja kamala vastapaino kampiakselilla, 593 cc 23 hv, männät 73,5 mm, moottorilohkossa 126A.000, huippu 105 km/h. Jarrut 500:n, pulttijako iso, ei kartioita vanteissa, kromipuskurit, rek. neljälle.
Tuli Suomeen 1973 syksyllä, noin 160 autoa. Vuonna 1974 myytiin suurin määrä, n. 600-700 autoa, sitten hiipui ("Seat" 850 loppualennus ja 133 tuleminen, 126 hinta n. 10.000 mk ja 133 n. 12.000 mk!).
Vuonna 1976 (Suomeen 1977-78) 126 Personal 4 (600) muovipuskurit, jarrut 600-850 ja pulttijako 98 mm, hienompi sisustus, ns. neliskulmainen syl.kansi (vain D ja SF), vaihtovirtalaturi, lohko 126A1.000. Noin 140 autoa.
Vuonna 1977 (Suomessa 78-81), 126 Personal 4 650, isommat männät 77 mm, 652 cc, 24 hv, isompi vääntö alaisimmilla kierroksilla, tuli 78-81 yht. 42 autoa! Lohko 126A1.048
Tämän jälkeen suurin uutuus 126 BIS, jossa kone oli käännetty vaakatasoon ja tehty vesijäähdytteiseksi, yhä takana, iso takaovi ja tavaratilaa koneen päällä, jälkituontina pari, yksi Kouvolassa. Tehtiin myös Puolassa, aina 2000-2001 asti.
Oma autoni oli rekisteröity Suomeen helmikuussa 1974, valm.nro 126A-4067194. Eka numero 4 oli tehdas, Cassino, Rooman eteläpuolella.

126 terveisin Kari Pynnä
040-5314352
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

soittelin tänään ajoneuvohallintoon tosta fiatista. aika hukassa oli tiedot, ei ainakaan tietokoneelta mitään löytynyt.. :? mut selvittelyn alla on nyt löytyskö arkistosta, noin kuukausi kuulema voi tuhraantua.. mutta ei kuulema ole ongelma vaikka ei mitään tietoja löytyisikään, kun kerta ollut todistetusti 20v samalla omistajalla :!: :?

tässhän toi runkonumero on 126a-4051308. voisko siis olla vanhempi kuin toi karpyn auto?

tuolla nyt muutama kuvakin, kattokaa jos joku vaikka osais sanoa noista vuosimallia: http://s35.photobucket.com/albums/d179/ ... G_0449.jpg

jarruosia tohon tuntuu löytyvän ihmeen hyvinkin, :P motonetilläkin ihan kivasti tavaraa. ihan oudolta tuntui kun tohon daseen ei edes öljyputsaria tahtonut saada mistään :x

saakos tommoiseen jostain peltiosia,kurakaaria tjs?

ot:kyllähän tää projektiksi menee,ville voi siirtää.. :wink:
Viimeksi muokannut matti.v, 31.07.2007 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tietokoneelta ei noin vanhoja löytynytkään, mikrofilmeillä on. Ei niiden katsominen noin kauaa ennen maksanut, luulisi nyt saavan palveluakin tuon jokavuotisen kiskurimaksun katteeksi..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Ei tuo sinun alustanumero oli niin paljon vanhempi. Eka nelonen on tehdas, eli minun autoni oli järjestysnumero 67194, on sinun 51308 eli ero on luokkaa 16000. Autosi lienee silloin tehty 1973 eli se on niiden 134 Fiat 126:n joukossa, jotka rekisteröitiin vuonna 1973. Tosin se on voinut seistä kaupassakin vuosi-pari, jolloin rekisteröimisvuosi on joko 1974 tai jopa 1975. Mutta tehtaalla valmistusvuosi lienee 1973.

Motonetin listaa kannattaa lukea tarkkaa, osa osista sopii vain uudempaan 126 Personaliin (siellä vm 1976-), esim. kaikki jarruosat kuuluvat tähän ja etupyörän laakerit. Ja vaikka listalla olsi nimikkeet, ei tavaraa löydy enää, vuosiin! Vaikka 126 olsi rekisteröity Suomessa 1976-77, se voi olla vielä vanhaa mallia, paras ero on vanteiden iso pulttijako.

Sama tarkkuus on pidettävä mielessä maailmalta tavaraa ostettaessa, koska Suomen 126-kannasta suurin osa on vuosilta 1973-76, eli 126 1. painos.

Aika hyvin on auto säilynyt, ainakin osien perusteella. Siellä ei ole ollut auton rikkojia.

t. Kari
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

joo ei sitä oo särkemään kukaan päässyt kun tiekin paikalle on valmistunut vasta 10 vuotta sitten :!:
kuten jo taisin mainitakin niin toi fiatti oli silloin 25v sitten kuljetettu järven yli kahdella soutuveneellä tuolle maatilalle mistä se nyt haettiin.. :lol: ja aika korvessa tosiaan oli,ei sinne kukaan eksy.. :)
eniten tossa projektissa harmittaa toi katto, pojat ovat ottaneet kyytiä siellä ja tietäähän sen että lommoja on ja jännitykset hukassa.. :x

tänään kokeilin sähköjä tosta fiudesta, valot ja vinkkarit pelaa,muutama merkkivalo mittarissa ei toimin ja vilkut on mykkänä.. pitää tutustua niihin kun kerkee..
meinas mulla mennä sormi suuhun kun ei virtaavaimesta startannut.. starttia vilkaistessani sit keksin käyttöä sille vivulle mikä on imun vieressä.. :oops: vaijeri siitä kyl katkes.. ja startti piti käyttää levällään ennen kuin rupes solenoidi pelaamaan.. pakosarjan pultit kanteen näyttää korkanneen, laturin jalka alta poikki ja tankki vuotaa.. :roll: siinä jo jotain korjailuja ja osatarpeita.

mutta sen virran jakajan mä nyt tarviisin piakkoin.. tarjotkaa jolla moinen on ylimääräisenä.. :wink:

mikäs tarkoitus sillä vetovivulla siin jalkatilassa on? kaasuun näkyy vaikuttavan, 70 luvun cruise? :lol:

edit: mitä tommonen 126:n mahtaa painaa? mikä on suurin moottori mallisarjassa? olisko firen koneella millään mahdollista saada rekisteriin? :roll:
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
taas kysymyksiä ja vastauksia niihin.
Tuo vuosimalli 72-76 painaa 590 kiloa. Suurin kone, mikä on ollut 126:n korissa, on 126 BIS:n 704 cc 2-pyttyinen vesijäähdytteinen vaakatasoon käännetty kone. 26 hv/4500.
Minä hain ekana ja sain läpi muutoskatsastuksen 127:n 903 koneelle v. 1983, vaihteisto 600, levyjarrut eteen 850 ja rummut taakse 600/850, Minin jäähdytin edessä. Tehoa 45 hv 127:n tapaan. Sittemmin se laajeni 998 cc ja 69 hv, mutta kaasarina oli yhä pieni 850 Special kaksikurkkuinen. Autoon tuli n. 90 kiloa lisäpainoa lokasuojalevityksineen ja 13" vanteineen 175/50R13 renkaat.

Mutta kaikki kiva loppuu aikanaan. Näitä tehtiin n. 5 kpl, mutta säännökset muuttuivat ja uudet yrittäjät kompastuivat hylkäykseen (tehon nousu n. 100 % ilmeisessä epäsuhteessa auton alkuperäiseen). Kuulemana 600:n 28 DIN-hv ja 850 35 hv ovat menneet läpi myöhemminkin 1980-1990 taitteessa.

Pysy kaksipyttyisessä, painot pysyvät kohdallaan (tehopainolla auto kiihtyy eikä pelkällä teholla!). Helppo muuttaa 652 kuutioiseksi, siihen Panda 30 kansi (kahdella imuaukolla) ja sen 2-kurkkuinen kaasari, vähän kireämpi nokka ja kannesta puristuksia pois, niin pääset tehoihin 30-35 helposti ja auto on yhä liikennekelpoinen. Eikä katsastusmies sano mitään, jos et itse kerro?

Oman koneen puristus on n. 11:1, kireä nokka, Weber 40 DCOE, avara pakoputki, kevyt vauhtipyörä, arvioitu teho yli 40 hv. Ehkä käy ekaa kertaa tänä vuonna illalla, tai huomenna !!!!

Kaksipyttyisen ilo on myös näyttää sitä muille, mikä ihmetys tuo on!
Neli- ja lisää sylinteritä on kaikilla.

Kerro nimesi ja osoitteesi, niin saat 2 kuorellista aineistoa 126:sta. Korjaamokäsikirjaa ja varaosakirjaa ja testejä jne....
Sieltä tulee mm. sähkökaavio, niin voit palauttaa hävinneitä sähköjä.

t. Kari Pynnä
040-5314352
Avatar
bambino
GFF
Viestit: 405
Liittynyt: 22.08.2006 11:36
Paikkakunta: Suolahti

Viesti Kirjoittaja bambino »

Näin on se 2-pyttyinen on ihan ok peli. Itse ajelin yhden kesän vakiolla 600cc
23 heppaisella, jolla silläkin pärjäsi kun ei hättäilly (ei kaikkien tartte kulkea
"miljoonaa"). Autoni ei kuitenkaan ole museoautoksi tehty joten viritin sitä Karin mainitsemilla keinoilla siis, 652cc, Panda 30 kansi josta millin siivu pois,
kireämpi nokka, vauhtipyörästä kilo pois ja dellorto 32 dhlb vaakaimutupla.
Alustaan vaihdettu Personal mallin isommat jarrut, Volvo Amazon etuiskarit
takana. Vanteet 6 J 13 ja renkaina pyörii 175/50 R 13 Yokohamat, joiden kanssa oli vähän vääntöä katsastuksessa, meinaavat olla vähän tarkalla etupäässä, että pysyvät korin sisällä. Koneen kanssa ei ollut mitään sanomista. Ei vieläkään kulje miljoonaa, mutta on jo aika mukava ajella, varsinkin vääntö on ihan toista luokkaa. Pitkäkin matka sujuu ihan kivasti, pisin siivu tälle kesälle ollut Suolahti-Tammela n.300km.
Keskustelen aiheesta mielelläni lisääkin, eli voipi soitella
jos aihetta ilmenee. wink:
T: Pekka
050-5422566
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

bambino kirjoitti:Näin on se 2-pyttyinen on ihan ok peli. Itse ajelin yhden kesän vakiolla 600cc
23 heppaisella, jolla silläkin pärjäsi kun ei hättäilly (ei kaikkien tartte kulkea
"miljoonaa").
kiva kuulla muidenkin kokemuksia tälläisista autoista, ite en ikinä ole edes moisen kyydissä istunut. :lol:
ei tosiaan tarviikaan kulkea kauheesti, mutta sillä lähinnä kysyin että jos toi moottori on ihan seula niin päivittäs samalla vähän uudempaan.. :roll: olis tommonen 2000vm punton fire pohjainen ruiskukonekin varastossa valmiina.. mutta ei semmosta ainakaan lailliseksi saa.. :?

tämä autohan siis ei ole minun,vaan emännän pikkuveljen. ei tätä oo aikomus mihinkään mr kilpiin laittaa.. jos noi paperit löytyy niin EHKÄ kuitenkin kesäautoksi.. :wink: riippuu ihan korin kunnosta.

kaikki sähköt mä sain tossa jo pelaamaan, sulakerasian pohjassa oli muutama liitin särkynyt,eivät näköjään kestä kiristystä. vilkkuviikset käytin levällään ja puhdistin kunnolla, myös vilkkurele oli rikki.. nyt paikallaan kaverilta haettu 133:n rele jolla jo jotenkin pelaa.

jarruosia ja virranjakajaa tässä etitään parasta aikaa.. toi jakajan taitaa olla hankalampi löytää.. :?
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Avatar
bambino
GFF
Viestit: 405
Liittynyt: 22.08.2006 11:36
Paikkakunta: Suolahti

Viesti Kirjoittaja bambino »

Jakaja löytyy, tosin ilman pyörijää ja kantta.
Soittele jos sellaiselle vielä tarve. :roll:
T: Pekka
Vastaa Viestiin