Sivu 8/10

Re: fiat 127 1,3 sohc

Lähetetty: 29.11.2015 00:51
Kirjoittaja veijopekka
Enpä malttanut selvitellä ja odotella noita sinkitysjuttuja, niin tässä kävi nyt näin:

Kuva

Teräsharjalaikalla ajelin navat puhtaaksi niin hyvin kuin sain, sitten fosforihapolla käsittelin muutaman kerran, ja lopuksi sudin Tikkurilan Dualsolidia päälle :) Täytyy ajella kesäisin ja ainoastaan kuivalla asfaltilla niin jospa ne kestäisi.

Iskareille tein tuommoisen silmänlume kasvojenkohotuksen, harjailin enimmät ruosteet pois, rasvanpoisto ja mustasta paukkupullosta vähän väriä pintaan. Onpahan ainakin mukavanmpi asennella paikalleen. Ajattelin, että en nyt iskareita tässä vaiheessa uusi. Huomasin kuitenkin, että toisesta etuiskari pumppaa öljyä pihalle... Täytyy nyt vielä miettiä, josko sitä kuitenkin tilailisi uudet ainakin eteen.. Maksaa saksanmaalla 25 äyriä kappale, niin täytyy tarkkaan miettiä ;)

Innostuin nettiä selaillessa aamusella lueskelemaan sähkösinkityksestä kotikonstein. Juoksentelinkin ympäri kaupunkia sitte apteekeissä kyselemässä kaiken maailman klorideja. Eipä niitä kellän hyllyssä ollut ja muutenkin vähän nihkeetä oli noiden pommintekoaineiden myyminen tän näköiselle miehelle :D

Kyllä ne yhestä paikkaa lupaili, että voisi tilailla. Kunhan keksivät hintoja ja minimimääriä niin täytyy miettiä jos vielä koittas tuota johonkin pikkuosiin ihan mielenkiinnosta.

Re: fiat 127 1,3 sohc

Lähetetty: 29.11.2015 17:17
Kirjoittaja kappa12
Tuohon rallikippoon aikanaan tein saman käsittelyn, mutta mastonin hammerilla, ainakin vielä on pysynyt.

Re: fiat 127 1,3 sohc

Lähetetty: 29.11.2015 18:42
Kirjoittaja Sämpy
Uudet iskaritkin on tullut pensselöityä Hammerilla, kun niissä on useimmiten aika kelvoton ja vajaa maaliharso.

Re: fiat 127 1,3 sohc

Lähetetty: 29.11.2015 23:42
Kirjoittaja Luigi
Toimii.
http://gaterosplating.co.uk/Zinc-Plating-kit.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: fiat 127 1,3 sohc

Lähetetty: 30.11.2015 23:38
Kirjoittaja veijopekka
Kiitos linkkivinkistä :) täytyypä miettiä jos tilaisi huvikseen joskus. Ei taida nyt tähän projektiin keretä.. Apteekki anto niin kovat hinnat että sieltä en tilaa mitään.

Mites muute noi pulttiasiat, voinko hakee mistä vaan mitä vaan pultteja tonne alustaan? Minä en noista eri kovuuksista yms ymmärrä mitään :) ei jaksaa noita vanhoja laittaa..

Re: fiat 127 1,3 sohc

Lähetetty: 02.12.2015 17:59
Kirjoittaja AV
Yleensä ovat 8.8 kovuuksia ja jos tuntuu niin ostaa sitten vaikka 10,9 kovuuksia,ovat kyllä kalliimpia mutta kestävät kyllä.
merkattu pultin päähän avain osaan. Mutta eiköhän noilla 8.8 pärjää aikas pitkälle,jarrusatulan pultit ovat varmaankin nuita 10.9 kovuuksia.

Re: fiat 127 1,3 sohc

Lähetetty: 02.12.2015 20:47
Kirjoittaja veijopekka
Jees, kiitos näistä! :)

Asiasta toiseen, löytyy muuten Motonetistä tollainen sarja: http://www.motonet.fi/fi/tuote/609601/M ... kityssarja

Osaakos kukaan sanoa, käykö 126 Fiatin takajarrujen pohjalevy seiskaan? Jossain kohti oli puhetta että niissä jarruissa olisi samaa? Seiskan pohjia en ole löytänyt, mutta 126:en niitä näyttäsisi olevan tarjolla. http://www.ebay.co.uk/itm/Fiat-126-Back ... SwfcVUJwCk

Ja lisää kysymyksiä. Noissa mk 1 malleissa näyttää ainakin joissain olevan jonkinlainen kromilista ikkunoiden ympärillä. Onkos se jokin irtolista kumitiivisteen päällä vai mistä on kyse?

Re: fiat 127 1,3 sohc

Lähetetty: 24.12.2015 00:36
Kirjoittaja veijopekka
Uteliaisuuttani testailin sitruunahapp0a ja elektrolyysiä takajarrujen pohjiin.

Kuva

Astiassa siis sitruunahappoa ja ruosteiset osat kasassa. Vähän peltiä ja huonekaluputkea anodina ja virtalähteenä akkulaturi. Ja lohkolämmitin lämmittämässä liuosta. Alkuun kaikki toimi hienosti ja osat puhdistu aika hyvin jo muutamassa tunnissa.

Ahneuksissani jätin romut porisemaan vuorokaudeksi ja se nyt vähän jälkeenpäin kaduttaa :D Akkulaturi pimeni, lohkolämmitin kärähti, ja joku käänteispsykologia alko toimimaan tuossa reaktiossa. Eli ilmeisesti lohkolämmittimen vastuksesta tai jostain lähti ionit liikkeelle ja jymähti osien pintaan.

Ei siinä nyt muuten suurta vahinkoa tapahtunut, mutta takanapojen akselit on nyt aika villissä kunnossa..

Kuva
Kuva

No, oppia ikä kaikki.

Kuva

Re: fiat 127 1,3 sohc

Lähetetty: 05.01.2016 13:57
Kirjoittaja Luigi
Kidesooda on halvempi aine elektrolyysipuhdistukseen. Lohkolämppärin jos happoon upottaa, niin varmaan jää lyhytikäiseksi. :lol: Lämmitystähän elektrolyysissä ei tarvitakaan, ainoastaan happokylvyssä, jos ympäristö on turhan viileä tai halutaan nopeampaa reaktiota. Itse olen sähköllä putsaillut paksumpia ruosteita ja hapolla ottanut sitten pinnan puhtaaksi. Sähkön jäljiltä ruosteisiin kohtiin jää mustaa tököttiä, joka on kai magnetiittia.

Karkaistua tai lujuusterästä ei hapossa kannata uitella, kuin enintään hyvin lyhyesti. Syö karkaisun pois ja haurastuttaa osat.

Re: fiat 127 1,3 sohc

Lähetetty: 06.01.2016 11:47
Kirjoittaja veijopekka
Jep onneks kukaan ei kuollu :D

Ajattelin että reaktio kun reaktio niin kyllä se lämpö antaa potkua. Lohkolämppäri taisi kuolla siihen kun vettä oli haihtunu yllättävän paljon iso osa vastuksesta jäi pinnalle.

Alkuun kyllä kävi hyvä kuhina pöntössä, ja olisi tosiaan pitänyt lopettaa siinä muutaman tunnin jälkeen, kun kaikki oli vielä hienosti :)

Kuva

Satulat kävi ultraäänipesurissa, kyllähän ne vähän puhdistu, mutta täytyy nyt vielä katella josko noillekin joku happo (vannehappo?) löytyisi. Kasailin tosin eilen peliä katsellessa toiseen satulaan jo männän uusilla tiivisteillä paikalleen...

Kuva

Banjopultitkin löyty lopulta. Aika monesta paikkaa piti käydä kyselemässä. Björk Motorsportin hyllystä nämä :) Jaa miksikö vaihdoin uudet? Koska ne kiiltää :)

Muita pultteja kävin pulttikaupasta hakemassa myös. Ihan perustavaraa, paitsi satulan kiinnityspultit kovina.

Takanavat pitäisi vielä löytää. Ja ratkaista takapään madallus. Sitten pääsisi kasailemaan alustan kuntoon. Etupäähän ajattelin jatkaa iskaritolppia ja lyhentää iskaria, mutta sen aika on sitten kesällä.

Re: fiat 127 1,3 sohc

Lähetetty: 06.01.2016 15:50
Kirjoittaja Luigi
Alumiiniahan nuo satulat on? Oksaalihappo (vaikka apteekista) on oikea aine. Ei kannata jättää tuntikausiksi valvomatta, kun eri alumiiniseokset voi reagoida eri tavalla. Myös kaakeleiden saumauksen jälkeiseen loppupesuun tarkoitetuissa aineissa (esim. Kiillon kaakelipesu tai laattapesu, en muista kumpaako se oli) on oksaalihappoa. Kumpaakin systeemiä olen käytellyt menestyksellä.

Re: fiat 127 1,3 sohc

Lähetetty: 06.02.2016 15:41
Kirjoittaja veijopekka
Eipä ole paljon Italian ihme edistynyt viimeaikoina, kun paja on pysytelly pakkasen puolella. Jotain pientä näpräilyä kuitenkin.

Kuva


Purin osiksi takavalot, lämmityslaitteen yms muovihilkettä, ja ajattelin pistä pesukoneeseen. Kaikenlaisia pieniä sisustan osia, jotka on aikojen saatossa pinttynyt aika likaiseksi. Saa nähdä mitä sieltä tulee ulos :)

Onko kukaan purkanut ja laittanut onnistuneesti takas kattoverhoilua? Olen tässä vähän mietiskellyt jaksaako ryhtyä. Verhoilu on aika likainen ja sen lisäksi siihen on joskus jonkun korkokenkä tökännyt reiän. Toinen vaihtoehto on yrittää puhdistaa se paikallaan ja peittää reikä jollain asiaan kuuluvalla tarralla(?) tms.

Vvieri muistaakseni oli tehnyt sähkölasit tämmöiseen? Jos satut lukemaan tätä, niin kuinkas tuon toteutit? Löytyykö kuvia? Voisin kopioida suoraan, jos ei haittaa :)

Re: fiat 127 1,3 sohc

Lähetetty: 06.02.2016 17:24
Kirjoittaja wellu
Jos ajatuksena on koskaan ajaa tällä talvella, niin erittäin lämpimästi (hehe) suosittelen lämmityslaitteen muokkaamista.

Vanha kenno helevettiin, tilalle joko 45 Pandan (mahtuu letkut akun vierestä) tai letkulähtöjen kääntämisellä Volvo 240:in kenno, sekä hanan korvaaminen pallohanalla. Volvon/pandan kenno on noin nelinkertainen verrattuna seiskan orkkiskennoon, joten lämpöä riittää (-27,8°C ja T-paidassa autossa täys hiki). :D


Hyvä väri!

Re: fiat 127 1,3 sohc

Lähetetty: 07.02.2016 01:48
Kirjoittaja veijopekka
Kiitos vinkistä :) Kesäkäyttöön tuo periaatteessa on tulossa, mutta eihän sitä ikinä tiedä.. Hana tuntui olevan aika jumissa, eli se menee vaihtoon jokatapauksessa.

Väri näyttää ehkä kuvissa jotenkin vähän paremmalta kuin luonnossa.. tai ei tullut sellainen kun oli mielikuva etukäteen :) mutta alkaahan tuohon silmä tottua pikkuhiljaa. Nyt enemmän häiritsee appelsiinipinta kuin appelsiinin väri ;)

Re: fiat 127 1,3 sohc

Lähetetty: 07.02.2016 11:23
Kirjoittaja wellu
Joo kyllä kesäkäytössä orkkishana ja kenno riittääkin ihan hyvin. Talvikäyttöön kana hana ja tokana kenno vahtoon. Orkkishana on todella surkea virtaamaan.