fiat 127 1,3 sohc

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, varmaankin jännite romahtaa kun kulutuskojeet laittaa päälle, jos noin lyhyen ajon jälkeen on akku tyhjänä. Ja onhan tuo virran syömistaipumuskin helppo tarkistaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Hetken kerkesin jo hymyillä kun laturi lataa ja fiiatti kulkee vaan en kauaa :P

Ihmettelin liikennevaloissa että mikä on, kun liikkelle lähtiessä auto nykii niin kuin ois moottori irti.. mietiskelin siinä että liekkö revennyt jostain koneen korvakkeesta kumi vai onko jääny kaasarin pultit löysälle vai mikä...

Noo vika paheni ja pitihän se pysähtyä kattomaan konepellin alle. Kaasari oli _revenny_ irti imusarjasta! Se musta kumi/muovi/mikälie joka on imusarjan päällä ja johon tulee kaasari kiinni, on keskeltä revenny ja kaasari keinuu siinä melkei irrallaan. Että viasta toiseen viiatilla. Täytyy ehtiä rautalankaa tai nippusiteitä ni jospa pääsis viikonloppuna pajalle asti :roll:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jaa että noissakin on tuollaisia kirottuja kumimokkuloita, luulin että vaan sakemanneissa niiden pierupurkkikaasarien kavereina? Esim. Regatan 1.3:ssa olisi perinteisesti kaasari kiinni imusarjassa neljällä pinnapultilla ja pakeliittilevyllä eristettynä. Kannattaa vaihtaa kaasari+imusarja tuollaiseen, mikäli mahdollista.

Kuvablogin kuvista päätellen kaasariin pultattu ilmafiltterihässäkkä painaa melkoisesti, onhan moottori nyt tuettu kunnon reaktiotangolla? En heti löytänyt tietoa asiasta. Saattaa muuten heiluessaan repiä tuollaisen kumihässäkän irti. Lisäksi tuon voi tietysti tukea vielä vaikka venttiilikopan pultteihin ellei niin ole tehty jo...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Noo.. ei se suodatin nyt niin hirveästi paina :roll: mutta se sen on varmaan pikkuhiljaa murtanut.. Eipä sitä osannut tuommoista odottaa :shock:

Ei ole vielä sopivaa reaktiotankoa kävellyt vastaan :oops: suunnitteilla se kyllä on..
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, painoa ei varmaan ole paljoa mutta nuo kumimokkulat on aika heikkoja. Sen vuoksi pidän parempana ratkaisuna tuota vanhempaa mallia, jossa kaasari tulee suoraan pinnapulteilla imusarjaan kiinni. Pitkäaikainen tärinä tekee kummia, varsinkin pakoputkistoissa noita ilmiöitä näkee kun lujan oloisetkin kiinnitykset vaan murtuu irti...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Nyt tuntuis pyörivän kone paremmine kuin koskaan. Korvattiin tuo kumi pellillä :wink: Arvelempa että tuossa on ollut imuvuotoja jo pitemmän aikaa ja ehkäpä aikasemmatkin käyntihäiriöt johtu tuosta. Pakko lähteä testailemaan... että saa taas pettyä :lol:

Tuli muuten motonetiltä nuo vakaajatangon kumit. Runkoon tulevat näyttäis samanlaisilta, mutta tukivarteen tulevat on ihan erilaiset. Matalemmat ja leveämmät.. saapa nähä sopiiko paikalleen mitenkään...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Saattaa olla että nyt lämpöä johtuu imusarjasta kaasariin joten kuumana käynnistyminen saattaa vaatia vähän sahaamista. No, tuohonhan voi tehdä eristemateriaalista jonkun sortin eristeenkin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
127 1301 cc
Viestit: 213
Liittynyt: 02.05.2005 22:31
Paikkakunta: Järvenpää,Haarajoki

Viesti Kirjoittaja 127 1301 cc »

Kannatan eristemateriaalin käyttöä.
Yhden kesän ajelin ilman,en enää toista.
Kuumuus keittää kaasarin kuivaksi ja käynnistykset on hankalia.
Sähkönen bensapumppu auttaa toki asiaa.
126A-74,126A-74,127sport-79,127stella-83
Vespa 150 Sprint veloce -74
Hero-64 Heineman-75
GFF 1858
fiatpasi at gmail.com
-------------------------
Italiano molto caldo ferro
Avatar
sport-power
Viestit: 1411
Liittynyt: 06.05.2004 19:28
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sport-power »

Kyl toi pakeliitti ihan oivallinen eriste on....Mistäs sitä muuten saa nykysin ostaa....mä olen sitä aina töistä vaan lainannu :D Omassa sportissa tuli kans viime kesänä tollasii käsittämättömii käynti onkelmii ja syy oli sama eli kaasari irti..tai siis löysällä.....sit ku kiristettiin ni soi hyvin kunnes nyt taas kun imusajan suunnitteluu ja mitoitust varten otettiin kaasari pois niin huomattin et oli taas luvattoman löysällä....täl hetkel ollu ihan perus aluslevyillä ja normaali muttereilla...ja tästä eteenpäin nailon muttereilla ja jousiprikoilla....jos rupeis pysyy..
JTP
Viestit: 309
Liittynyt: 02.10.2003 11:20

Viesti Kirjoittaja JTP »

veijopekka kirjoitti:
Tuli muuten motonetiltä nuo vakaajatangon kumit. Runkoon tulevat näyttäis samanlaisilta, mutta tukivarteen tulevat on ihan erilaiset. Matalemmat ja leveämmät.. saapa nähä sopiiko paikalleen mitenkään...
Nuo on tosiaan uutena aika erimoisen näköiset, mutta annas olla kun ovat muutaman vuoden puristuksissa... eli varmaan ihan oikeaa kamaa.
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Päivitetäänpäs vähän projektin tilannetta.

Talven ajossa ollut seiska on nyt telakalla. Sisusta ja lasit on irti, hitsattavaa ei ole löytynyt kuin vähän takapyörän koteloista. Pelleistä vähäiset pintakupat puhalleltu lähes pois, kukkia oli lähinnä kaarissa sekä muutamia pilkkuja ovissa ja kyljissä. Etuhelma pelti kukkii hieman kauttaaltaan. Kohta alkais sitten kittailu. Samalla peittelen listojen reiät. Harmi kun aikaa on vain päivä tai pari viikossa.

Sisustaa olisi tarkoitus piristää valkoisilla tekonahkaverhoiluilla (sikäli kun auton tuleva väri on punainen... ) Eteen tulee dx corollan penkit :shock: sattu löytymään nurkista hyväkuntoiset. Kuskin penkki on vaihdettu jo aikaisemmin ja kyllä se ainakin alkuperäisen voittaa :wink: Penkki on alkuperäistä noin 10 senttiä alempana.

Konehuoneessa odottelee kesää innokkaana 1,3 sohc joka kaipaisi kylkeensä uutta laturia. Harkinnassa on joku toyotan pikkulaturi tilan puutteen takia.

Mustien puskurien tilalle vaihdettavat kromiset puskurit odottavat pajan nurkassa.

Vanteiksi olisi tarkoitus levittää alkuperäisistä seiskan vanteista julmat 13 tuumaset. Keulaa kokeillaan madaltaa nissanin jousilla, jotka näyttäis sopivilta. Perääkin pitäisi madaltaa tietysti, en tiedä vain vielä miten..

Pikkuhiljaa.. kunhan sais hiivatin ennen syksyä liikenteeseen 8)
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Eipä saatu Fiatia liikenteeseen syksyksi eikä vielä seuraavaksikaan
8) Forumin hitain projekti.

Nyt kuitenkin pitkästä aikaa jotain näytettävää:

Kuva

Kuva

Kuva

Eli luukut ruiskuttelin hiontaväriin viikonloppuna.

Kone hörähti mukavasti käyntiin virtaa saatuaan ja auto siirtyi pajalle. Nostettiin vielä kerran moottori pois konehuoneen siistimistä varten. Pitäisi raapia varmuuden vuoksi helmoista massat pois ja sitten kyljistä tehdä kittihommat valmiiksi.

Kaveri kyseli autoa hääautoksi kesäkuulle. Että siitä yritettävä repiä motivaatiota :)
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Alaittelin tuota helmojen/pohjan tarkastelua:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kertokaapa tyhmälle, mikä olisi nyt se oikea aine/aineet joilla saan nuita piiloon jääviä juttuja eristettyä ruosteesta? Eli bensatankki, helmat alapuolelta jne, jotka olen nyt ajanut puhtaalle pellille. Jokin pensseli maali olisi kätevä? Sitten kiveniskumassa? Tarkoitus olisi vetää helmoihin tuo ohut massa pintamaalin alle samalla tavalla kuin ennenkin, eli n. 10 cm kaista ns. näkyvästä helmasta. Kävisikö siihenkin mahdollisesti tuo jokin kätevä pensselimaali alle, sitten päällemaalattava massa ja sitten pintamaali?

Itsellä kun ei oikein ole käsitystä nuista maalihommista ja harmittaisi vähän jos mätänee parin vuoden päästä auto käsiin...

http://kuvablogi.com/blog/9119/1/
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Hyväpeltisen oloinen projekti, ainakin noiden kuvien perusteella. Pintaruosteet tapetaan hiomisen/puhaltamisen jälkeen vaikkapa fosforihapolla tai jollakin siihen perustuvalla markettimömmöllä. Muutaman tunnin vaikutettuaan (tässä pitää sitten olla lämpöä, ehkä +15°C tai enemmän) pyyhitään pois (ellei purkin ohjeissa muuta sanota) ja laitetaan pohjamaali. Ennen kiveniskumassaa kannattaa laittaa myös pintamaali, koska oman kokemuksen mukaan nuo massat ei ole ollenkaan tiiviitä, vaan saattavat päästää kosteuden läpi tunnetuin seurauksin. Pelkästään massan päällä oleva maali auttaa niin pitkään, kun se on ehjää, ja pitkäänhän se ei ole paikoissa, joissa massaa tarvitaan...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
joel127
Viestit: 504
Liittynyt: 15.06.2009 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joel127 »

Tuohon massa hommaan lisäten.
Työkaveri tekee omiin autoihin yleensä alustamassa/kotelosuoja seoksen. Kotelosuoja aine kun ei kovetu, niin massakin pysyy elastisena koko ajan. Sitä en tiedä Pistääkö se sen seoksen alle/päälle mitään(veikkaan että pohjamaali massan alle, kun automaalari on).

Tuota ajattelin koittaa omaan(tulevaan)koslaan.
Fiat 127L 0.9 -81 Rojekti autona
peugeot 205xr 1.4i -90 EX käyttöauto
Suzuki SA310/swift 1.0, 3syl -86 harjoitus kappale
Mazda 323F 1.8GT -91 Nykyinen käyttis
Vastaa Viestiin