fiat 127 1,3 sohc

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Kiitos luigille.

Toivottavasti tuo kelpaa konttorilla ..

Jokohan sitä pääsisi viikonloppuna kokeilumielessä virta-avainta kääntämään... 8)
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Jep jep.. nyt se ruusuilla tanssiminen loppu :D laturi jonka _piti_ mahtua paikalleen ei mahdukkaan ( koneen asento vähän muuttunut sen jälkeen kun sitä paikalleen mallattiin ), vaan ottaa raidetankoon kiinni.

Koneen siirtäminen on liian iso homma joten pienempää laturia etsimään. Ideoita sopivasta? Tyhmä kysymys: onko laturin pyörimissuunnalla väliä?

Eihän se monesta sentistä ole kiinni mutta ei vaan mahdu... Pitihän se joku ongelma jossain vaiheessa tulla vastaan :P

Semmoinen ajatus kävi mielessä, että josko tekisi alkuperäisen akkutelineen kohdalle tilaa, eli teline pois ja tulipeltiin kuoppaa. Hihnapyörät vain jäisivät ikävästi samalle linjalle.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Vaihtovirtalaturin toimintaperiaatteen puolesta se voi hyvin pyöriä väärinpäinkin, jäähdytyspropelli usein vain on aika tehoton silloin. Uudemmissa autoissa on aika snadin kokoisia latureita...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

veijopekka kirjoitti: Koneen siirtäminen on liian iso homma joten pienempää laturia etsimään. Ideoita sopivasta? Tyhmä kysymys: onko laturin pyörimissuunnalla väliä?
tuolla ainakin on jotain noista latureista jutusteltu: http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=102 ... %E4+laturi
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Muistelisin monissa japseissa olevan pienikokoisia latureita. Kannattanee vilkuilla jotain Microja ja Daihatsuja?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Jalkaa värkättiin jonkin vanhan fordin 45:lle laturille.. jäi kesken homma vielä mutta tuntuis mahtuvan. Toivottavasti toimii :P Pitää vaan etsiä sopivan mittainen hihna jostain... Vaihdevivut saatiin valmiiksi.
127 MK1
Viestit: 519
Liittynyt: 21.02.2006 14:59
Paikkakunta: Itäinen suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 127 MK1 »

Jep jep.. nyt se ruusuilla tanssiminen loppu laturi jonka _piti_ mahtua paikalleen ei mahdukkaan ( koneen asento vähän muuttunut sen jälkeen kun sitä paikalleen mallattiin ), vaan ottaa raidetankoon kiinni.
Oli itellä sama ongelma 1,3l:n kanssa, sovelsin kiinni 903cc:n 35Ah laturin.
Nuiden paperien mukaan takajousituksessa on ilmeisesti pieniä eroja? Liekö puuttuvat katsastuksessa noihin?
Ei minulla kysellyt mitään takajousesta, jos kyselee, laita Ritmon takajousi, on painavemmasta autosta joten pitäisi kelvata, muutenkin se on suorempi eli madaltaa mukavasti.
Vetoakseleita mittailtiin ja ensiviikon loppuna jos paikallinen metallipaja kerkeää vääntää voidaan kokeilla kävikö hyvä vai huono tuuri. Se mittaaminen kun ei niin yksinkertaista ole
Meinasitko poorituttaa vanhat akselit sopivanmittaisiksi? Omaan teetin uudet poorit, mutta jonkinajan päästä napsuivat revitellessä poikki juuresta. Itse jatketut on ehkä vahvemmat? ellei sitten teetä kokonaan uusia esim karpiolalla.

Katsastuksessa todennäköisesti kyselevät koneen painoa, siitä olisi hyvä ollä jotain dokumenttia, mutta sitä ei oikein kirjoista löydy. Muutoskatsastuksessa tuntuivat olevan tehoa enemmän kiinostuneita juuri koneen painosta. En painoa millään kuitenkaan pystynyt todistamaan, mutta onneksi leima tuli.
Autot:
-Volvo Amazon
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Ei minulla kysellyt mitään takajousesta, jos kyselee, laita Ritmon takajousi, on painavemmasta autosta joten pitäisi kelvata, muutenkin se on suorempi eli madaltaa mukavasti.
Hyvä tietää. Tosin varmaan kokeillaan ihan vakiolla, mutta kyllähän se madallus.... Minkä ikäisestä ritmosta? Käykö 'helposti' paikalleen?

Nuo vetoakselit ovat siis unon akselit. Pidempää lyhennettiin sentti ja lyhempää 6 cm :shock: Ei ole kovin pitkää enää se :P
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Itse aikoinaan tein laajankin soittelukierroksen akselien poorittamista kysellessäni, ja vastauksina oli yleensä 'ei tuu kestämään' tai 'työkalut menee pilalle, nuo on usein karkaistuja akseleita'. Luovuin sitten ideasta ja jatkoin akselin paksulla teräsholkilla. Tuo on ainoa keino jatkaa akselia joka kestää.

Tuollahan se jorina aiheesta olikin:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=15078&start=5

Isomman auton jousta joutuu kaventamaan jotta se sopii. Jousi jäykkenee entisestään silloin. Liian jäykkää takapäätä ei kannata tehdä, ettei takapäästä katoa pito.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Jepjep.. toistaiseksi pysyy vakio jousi paikallaan.

Lauantaina saatiin taas hiukkasen projektia eteenpäin. Nyt syyläri jollain lailla paikallaan ja sähköt vedelty.. Sen verran ainakin oikeaan suuntaan että startti pyörähtää ja kipinäkin tulee.

Toiselle puolelle vaihtui unon jarrulevy (samanlainen siis mutta lähes uusi) ja vetoakselikin sopi paikalleen. Kuskin puolen jarrulevyä irti nuijiessa levisi pyöränlaakeri käsiin joten ensiviikolla lisää varaosia ostelemaan :P bensaletkua pitää myös käydä bilteemasta hakemassa ja ehtiä jostain laturin hihna pituudella 750mm. Saa nähdä miten käy kun laturin kiristävä liike ei ole kovin suuri. Hihnan 'kehällä' noin sentin luokkaa. Voipi olla ettei kiristy tarpeeksi? Hihna ainakin pitäisi sattua juuri oikean mittainen. Tuo 750 mm on mitattu ilman kiristystä narulla hihnapyörien 'uran' pohjasta.

Yksi tyhmä kysymys taas: Onko normaalia että, vaikka virrat ovat pois päältä lyö akunkenkä kipinää paikalleen laitettaessa? Vai vuotaako joku paikka... :shock:

( Ei tämä autoharrastus muuten välttämättä niin kallista ole - tähän 'projektiin' on kulunut massia reilusti alle 500 €, auto mukaan lukien ;) )
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Onko tuolla autossa radio kiinni? Se vois aiheuttaa tuollaisen kipinöinti-ilmiön kun laitteessa olevat kondensaattorit latautuvat akunkenkä kiinnitettäessä. Ellei, niin kannattaa alkaa etsimään virtamittarilla syytä...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Radio on kyllä kiinni. Pitääpä kokeilla viikonloppuna ilman radiota. Tosiaan tuntu että kipinöinti väheni/hävisi kun muutaman kerran oli kengät olleet paikallaan. Vinkistä kiitos :wink:

Muistelen kyllä saman ilmiön huomanneeni ennen koneen vaihtoakin, mutta eipä akku koskaan itsestään tyhjentynyt.
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Kipinöinti tosiaan hävisi kun radion otti irti. Harmi että nyt on hävinnyt kipinöinti myös tulpilta :shock: Viime viikonloppuna kipinä vielä tuli, mutta nyt kun bensalinjatkin on tehty ja kone valmiina savuille ni kipinä on karannut.. Kummallista sillä sähköihin ei ole sen jälkeen koskettu.

No huomenna mittari kouraan ja pajalle. Harmi kun ei ole oikein ymmärrystä nuista... :cry:
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Saatiinhan se kone viimein käyntiin :) Syynä kipinän katoamiseen oli virranjakajan sisältä poikki hapettunut johto.
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Hmm.. vähän alkoi jo kone vetämään paremmin, kun siirrettiin jakohihna oikealle kohdalle. Oli jossain vaiheessa hypännyt pykälän nokkapyörällä :oops:

Mitään ei (kai) kuitenkaan hajonnut.

Äänetkin pieneni kolmasosaan, vaan kyllä se ihan hyvin pyöri vaikka oli hihna väärällä paikalla. Tais vaan karata tehot pakoputkeen.

Elipäs projekti alkaa olla semmosessa vaiheessa että tänään tehtiin viimeiset puuttuvat kötöstykset, eli pakoputki ja ilmansuodatin. Ilmansuodatin on vapaavirtaussuodatin mallia sport :lol: ja asennettu lancian ilmansuodatin 'kotelon'/putken päähän.

Vaihdekepin liike on turhan pitkä, meinaa topata kyynerpää takapenkkiin ja toisessa suunnassa nyrkki koetauluun. Eikä oikein silti mene vaihteet päälle. Eli sen kimppuun huomenna, ja nyt pääsee oikeasti sitä sytytystä säätämään kun on hihna paikallaan.. Ellei se sitten ole vieläkin pykälän sivussa :roll:
Vastaa Viestiin