fiat 127 1,3 sohc

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Re: fiat 127 1,3 sohc

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Kiitos linkistä! Täytyy katella josko jostai löytys ikkunat saranoineen ja salpoineen.

Ohjekirjan mukaan takaiskarin molemminpuolin iskarin alapään ja puslien väliin tulis jotku "säätölevyt". Kyllä mulla pari semmosta löytyki, mut ei ne sinne mahtunu ni jätin poies.

Kuva
Kuva

Lamputki tuli jostai Puolasta tms. Kroatiasta. Saas nähä meneekö lopulta hyllyn nurkkaan ja originaalit takas. Tiputin toisen alkuperäisen tosin lattialle ni saatto ratketa seki asia.

Kuva
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Re: fiat 127 1,3 sohc

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Tämmönen löytyi kuusen juurelta. Huilannut siellä puoli vuosikymmentä. Saapa nähä... Vetarin kumit kaikki paskoontunut, virranjakajan kansi ja pyörijä ottanut osumaa ja vaihteenvaihtajan vivut. Startti näky olevan sisältä iloisesti ruostunut, kuten myös kytkin + vauhtipyörä aika ärsyttävän näköisessä kunnossa. Tosin toimintaan tuskin paljon vaikuttaa. Jostain Lanciasta aikoinaan varastettu 1.3:n siis kyseessä. Vetarit onneksi oli tallessa, lyhennetty malli ainakin toinen.

Hihnat täytynee vaihtaa ja kaasari avata ja putsailla.. öljypohjasta maalit vaihtunut ruosteeseen, vois koittaa vähän siistiä.

Jos jollain löytyy sopivaan poiskantohintaan Keski-Suomesta tähän käypänen startti niin laittaa viestiä. Voisin noutaa ni ei tarvis alkaa rassaamaan tuota vanhaa.

Kuva

Muuten viimeinkin navat kaikki paikoillaan, takajarrut tehostajalle menevää putkea vaille kasassa, tankki paikallaan jne. Täytyy laittaa kumit tilaukseen niin saa kotteron taas pyörilleen.

Etujarrusatulat pitäisi vielä kasailla paikoilleen. Toinen jarrumäntä puuttuu.

Oikeat harrastukset ja työ haittaa tätä projektia, ni etenee aika verkkaisesti ;) No, yheksän vuotta sitten on ensimmäinen viesti tähän ketjuun tullut rustattua. Turha kai alkaa tässä vaiheessa kiirehtimään.
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Re: fiat 127 1,3 sohc

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Osaisikos joku suositella tälle moottorille kaasaria?

Kiinnostaisi joku mahdollisimman simppeli ja varmatoiminen värkki. Tuo nykyinen vaatis huolellisen kunnostuksen. Tässä on automaattiryyppy yms ylimäärästä. Joku tukki tossa vesilinjassa missä on ilmeisesti lämpötila-antureita vierekkäin ja muutenki jotenkin liikaa sähköä jne.. Tähän käypäisiä kaasareita varmaan on kuitenkin pitkä lista?
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Re: fiat 127 1,3 sohc

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Pitkästä aikaa fiati renkaillaan.

Kuva

Täytyy tuota 5 senttiä vielä saada alemmas, ja takarenkaita muutama sentti ulommas :)

Keula varmaan vähän tippuu ku saa koneen paikalleen. Täytyy sitten kattoa kuinka paljon iskaritorneja jatketaan.


Mistähän sais virranjakajan kannen kiinnitys klipsejä?
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Re: fiat 127 1,3 sohc

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Askartelin pienemmälle laturille kiinnikkeet. Vähän vaikea muistella puolen vuosikymmenen takaa, että missä sitä tilaa konehuoneessa on. Koitetaan tällä. Tein hahlot laturin molempiin kiinnityspisteisiin, niin saa kiristettyä hihnan niin että laturi pysyy mahdollisimman lähellä konetta.

Aikaisempaan laturiin otti vetari montuissa kiinni. Nyt auton madaltuessa ongelma todennäköisesti olisi pahentunut. Toivottavasti nyt mahtuu.

Kuva
Kuva

Sopiva hihna löytyi jostain bemarista. Tosin standardimittoja nuo taitaa olla, eli Etran luettelosta löytyy vaihtoehdot..

Vetarit on nyt 'huollettu' myös, eli pesu, uudet rasvat ja uudet kumit.

Mietiskellyt tässä jaksaisiko maalata konehuoneen, ennenkun tipauttaa koneen paikalleen.. aika kauhean näköinen se on.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: fiat 127 1,3 sohc

Viesti Kirjoittaja vvieri »

veijopekka kirjoitti:Osaisikos joku suositella tälle moottorille kaasaria?
No virityskaasari olisi säätöosien saatavuuden kannalta helpoin. Kai sellaisen voisi vakio imusarjaankin askarrella, ellei tuplakaasareita imusarjoineen lähde metsästämään. Toki näistä olisi hyötyä vasta muutenkin viritetyssä moottorissa.

Esim. Regatan vastaavista moottoreista löytyy mekaanisella ryypyllä varustettuja kaasuttimia, jotka sitten sopisivat moottoriin miltei säätämättä. Imusarjaksi kannattaa ottaa sellainen, jossa on lämpöä eristämässä pakeliittilevy eikä sitä hapertuvaa ja vuotavaa kumiliitosta.

Kovin näyttää Unon (127-pohjaiselta) vaihdelaatikolta tuo. En tiennyt, että niitä on ollut sohon kaverina jossain Lancioissakin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Re: fiat 127 1,3 sohc

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Laitoinkin jo ostoilmoituksen, mutta kyselläänpä täälläkin.

Löytyisikö keltään toimivaa 1.3 sohc konetta nurkista? Kerkesin jo seiskaa käytelläkin mutta pakokaasut tuli syyläristä ja nesteet mukana. Kannen nostin pois enkä huomannut pahvissa mitään selkeää vikaa.

Pitäisi saada auto kesäksi liikenteeseen niin nyt olisi hakusassa ehjä (ja halpa) moottori. Ei tarvitse apulaitteita.

Toinen puuttuva tuote on leveä unon syyläri. Muovipäätyt ja korkki päätyssä.

Mieluusti Keski-Suomesta, mutta tarvittaessa noudan kauempaakin ja tarvittaessa myös puran irti.

Kiitos!
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Re: fiat 127 1,3 sohc

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Ja vvieri, laatikko on Unosta :)
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Re: fiat 127 1,3 sohc

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Tuli ongelma jarrujen kanssa. Kaikki jarruihin liityvä on pääsylinteristä levihin ja rumpuihin asti uutta, putket letkut, jarrupaineen säädin, sylinterit, palat, levyt jne.

Jarruja on nyt ilmattu runsaasti, mutta poljin vain sujahtaa pohjaan. Mistään ei kuitenkaan tunnu vuotavan nestettä. Eli missä se ilma on :shock:

Mitä jarrutehostimen sisällä on, voiko siellä olla vikaa? Tehostin on vanha unon tehostin.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: fiat 127 1,3 sohc

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Veikkaan että pääsylinterin sisällä on kumi rikki, oireet ainakin ovat sellaiset.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
127 1301 cc
Viestit: 213
Liittynyt: 02.05.2005 22:31
Paikkakunta: Järvenpää,Haarajoki

Re: fiat 127 1,3 sohc

Viesti Kirjoittaja 127 1301 cc »

Onnistu ilmaus kun laitoin koneen käyntiin . . .
126A-74,126A-74,127sport-79,127stella-83
Vespa 150 Sprint veloce -74
Hero-64 Heineman-75
GFF 1858
fiatpasi at gmail.com
-------------------------
Italiano molto caldo ferro
veijopekka
Viestit: 173
Liittynyt: 04.01.2007 00:20

Re: fiat 127 1,3 sohc

Viesti Kirjoittaja veijopekka »

Täytyypä koittaa! Ja perehtyä tarvittaessa pääsylinterin sielunelämään. Se tosin on myös uusi, mutta voihan se rikki silti olla..
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: fiat 127 1,3 sohc

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joskus, jos järjestelmä on päässyt "kuivaksi", auttaa kun ilmaa ruuvi auki punppaamalla.

Eli:
- Ruuvi auki
- Paina pohjaan
- Ruuvi kiinni
- Poljin ylös
- Ruuvi auki
- Paina pohjaan
- jne...

kaverin tuohon tarvii, mutta tuollai saa sitä nestettä liikkumaan reilummin ja mahdollinen ilma lähtee pois. Tosin jos esim. Biltemasta/motonetistä ostaa semmoisen "jarrujen ilmaus pullon", jossa on takaiskuventtiili letkussa (letku laitetaan ilmanippaan), onnistuu sillä vieläkin rivakammin nesteen liikuttelu.


Perinteisellä "pumppaa paine, avaa nippa jne" menetelmällä ei välttämättä tule ilmat esim. paineensäätimestä, jos on päässyt kuivaksi. Vissiin se paine rutistaa sen ilmakuplan jonnekkin koloseen piiloon, tai jotain...
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin