prisma integrale turbolla

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

prisma integrale turbolla

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Terve kaikille.

Etuvetoisilla fiateilla tullut liukkailla suditeltua reilu kymmenen talvea eli mitta tuli täyteen ja neliveto auto oli pakko saada.
Jaa otettu lääke vain auttaa joten ostin neliveto prisman.

Yhden talven tuolla ajelin ja jotain pientä vikaa löytyi:
Bensaa kuluu n. 15l. 100km.
Ei käynnisty kunnolla kylmänä.
Jarrut aivan loppu.
Viitos vaihde ei pysy päällä.
Kone syö litratolkulla öljyä.

Haperon korin ja kulahtaneen kytkimen huomasi tietysti jo ostovaiheessa.
Tosin kori on osoittautunut luultua huomattavasti paremmaksi, siis pohjastaan.

Viime talvena autolla ei pahemmin ajettu. Sain sen kyllä työnalle, kun talliin tuli vihdoin tilaa.

Nyt tähänmennessä saanut touhuttua:

Koneessa uudet laakerit, tiivisteet, männänrenkaat,
turbon männät(vanhat),
painoakselin öljykanavat tukittu.
Kanteen pitäisi vielä napsauttaa uudet ohjurinkumit.

Vaihteistosta vaihdoin viitosvaihteen ratakset ja kytkentäholkin.
"Kylkiäisinä" tuli pidempi viitonen.

Nyt vielä pitäisi moottori vaihteisto paketti nostaa paikoilleen.
Sitten käydä pienien pohjassa olevien reikien kimppuun.
Laittaa kansi paikoilleen.
Väsätä turbo, jäähdytin, cooleri, pakoputki, jarrut, ym. kohdilleen.
Eli onhan siinä vielä hyörimistä iltojen ratoksi.


EDIT
ikinä muista nuita täyttömääriä:
vaiht. 3,8l. SAE 80W api gl4 Tutela zc80/s
takaperä 1,1l. sae 80W/90 ep Tutela W90/m-da
Moot. 5,3l.
ohjteh. 0,61l dextron II

http://s194.photobucket.com/albums/z28/vaizane/
on muutama kuvatus.
Viimeksi muokannut väisänen, 19.07.2009 23:06. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

heps, kuullostaa mielenkiintoiselta.. Vähän kuulinkin tossa keväällä että olisit vääntämässä turbo theman myllyä Prisman nokalle..

Tuleeko Theman pakosarja+turbo, vai väsäätkö jonkun fiksun sarjan ja mikäs turbo? entä moottorin ohjaus? mikä ruisku?

nimím. nelikkoprisma ja tallissa turbo theman motti..
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Meltdown kirjoitti:väsäätkö jonkun fiksun sarjan
Taidan theman vakiourposatsi härvelillä laittaa :oops: .
Delttan ecua tuossa kokeillut mutta täytyy nyt katsoa.
Moottori on prisman oma 2l. ja mukit on turbo versiosta.

Ahtimena vinkuu pieni garretti ja tehot jää/jätän reilusti alle 200hv.

Tarkoitus tehdä näin alkuun mukava 4x4 käyttöauto.
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Deltalta pitäisi löytyä paperit 165hv Prisma Integrale Turbolle, tuli ainakin vastaan, kun kyselin dokumentteja omaa projektia (joka joko siirtyy tai peruuntuu, kun tuli tuo Y10 hankittua) varten. Leiman saaminen pitäis siis olla melko vaivatonta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Viesti Kirjoittaja väisänen »

luigi kirjoitti:Deltalta pitäisi löytyä paperit 165hv Prisma Integrale Turbolle, tuli ainakin vastaan,
:D Hyvä tietää.

Kävinkin tänään teltassa pyörimässä, antoivat numeroa mistä kysyä.
Ei vaan ehtinyt vielä soitella.
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

Kuis tämä projekti etenee?
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Hitaasti etenee.

Oli "pientä" tulipalon poikasta kotosalla, hivenen kiinnostus autoihin kadoksissa.

Pikkuhiljaa päivä ruvennut kuiteski paistamaan risukasaan ja alkaa elämä normalisoitua.

Eilen kaivaessani auton takaluukusta map-sensoria pukkasi jopa pientä rakentelu intoakin.

Tässä yhden kaverin kanssa käyty prismaa tänään ihmettelemässäkin.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Tänään ruuvailin kannen, jakopään ym. pientä kasaan.
Ei olisi oikeastaan paljoa enään että käymään voisi laittaa. Saisi uutta intoa pienen ajelun jälkeen ruosteidenkin heppailuun.
Se kirotun ylipaine map:ppi pittää vielä jostain saaha.

On se orginaali pakosatsi kyllä pölön näköinen. Noo, ajaa asiansa.
pikku puhkuri
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jos tännekin välillä jotain sössöttäis.
Tässä kun on pienet teho tavoitteet, meinasin etten vielä laita cooleria keulalle...
Tilaa meinasin kuitenkin tehdä pikkuisen valmiiksi.
Tuossa on jonkinlainen visio tuulettimen paikasta :shock: .
Täytyy tuota vielä hioa jotta saa ilman paremmin liikkeelle.

*
Viimeksi muokannut väisänen, 10.09.2007 08:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Tänään piti olla se suuri päivä jolloin isken koneen tulille.
Avaita näytän ja käymään lähtee meinasin... vaan jöö ei.

Pyörittää konetta kivasti, kipunaa tulee.
Kattelin sitten ajoituksia, merkit kohdalla, ykkönen saksaa, kipuna ykköseen... miksei paukuttanut vaikka sytty väärin...
Johtojärjestys uusiksi kannesta ja kokeilemaan.
Reiluhkon tusahduksen jäljiltä konehuone liekeissä,
paineilmalla puhalsin tulelta hengen pois ja totesin ettei tänään olutkaa se en stor dag :evil: .

Jos illalla kerkiäis vielä kurkkaamaan pikaisesti.
Talvellahan tuo kuitenkin oli hyytynyt pihalle eikä polttomoottorilla talliin mennyt.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Tulihan ne savut sieltä koneesta :D .
Turbo romun pakonokassa jakajan ura eri asennossa.
Olin ottanut tuon sylinterinkannen etellisestä 1,6 urpokoneesta kaikkinensa irti ja nakannut sen risman lohkon päälle.
Tarkoitus vielä vaihtaa nokat örkkiksiin.

Moottorin lämpöanturi oli myös irroitettava ennenkuin suostui käynnistymään.
Käydä paukuttaa vielä miten sattuu mutta eiköhän se siittä.
Viimeksi muokannut väisänen, 22.09.2007 18:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

hmmm... kuulostaa tutulta .. http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=16899
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Vaihdoin nokan ja ei vaikutusta käyntiin...
Sytytystulpat olivat ilmeisesti jo talvella hajonneet, noiden vaihdon jälkeen kun alkoi käydä paljon paremmin.

Kokeilin 1,5bar. mappia tuohon jonka eräs kokenut autoharrastaja minulle hommasi.
Tuntuu jotenkin ettei saa tarpeeksi polttoainetta tuolla 1,5mapilla.
Paikalla on 380:set suuttimet ja bensapainetta nostin neljään baariin ennen kuin joutokäynnistä tuli tasainen.

Tosin kaasuläpän asentotunnistimen asentoa en ole tarkistanut, en edes tiedä kuinka tarkistaa. :oops:

Saa nähdä milloin seuraavaksi ehtii rismaa ruuvaamaan, leipätyö odottaa :x
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuntuu jotenkin ettei saa tarpeeksi polttoainetta tuolla 1,5mapilla..
Ihan mahdollista, isompipaineinen MAP kun antaa vähemmän jännitettä samalla paineella kuin pieni. Molempien painealue nimittäin skaalautuu 0 ja 5V väliin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Viesti Kirjoittaja väisänen »

vvieri kirjoitti:Ihan mahdollista, isompipaineinen MAP kun antaa vähemmän jännitettä samalla paineella kuin pieni. Molempien painealue nimittäin skaalautuu 0 ja 5V väliin.
Tämän varaan tuota 1,5bar mapin kokeilua vähän laskeskelin.
Deltta gralessa tais olla 300:t suuttimet ja meinasin ettei noilla nelireikäsillä ainakaan pitäisi laihalle jäädä.

Tuon deltan ecun pitäisi olla "lastutettu" ainakaan numerot alukotelon ja lastun päällä ei täsmää.
Että ehkä sekin mahdollisesti vaikuttaa...

Noh, kuitenkin tänään ruuvasin vielä ecun seosruuvin ihan tappiin (vastapäivään) niin mielestäni laiha suhauttelun sain pois...

Vetäsin eilen tuolla pienet ek:t ja kivastihan se sepeli tuntuu neljästä pyörästä lentävän.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vastaa Viestiin