Pieni (Y10) projekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Pieni (Y10) projekti

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuli tuossa hankittua -89 Y10Fire LX (102tkm) ja toinen -87 LX (136tkm) varaosiksi. Tarkoitus olisi tehdä jonkunlainen käyttöpeli talviajoon. Lisäksi suunnitelmissa olisi keventää laitetta liikuttavien 45:n hevosen työtaakkaa antamalla niille tarpeeksi monta uutta kaveria. Alustava suunnitelma 1.6tc:n tunkemisesta pellin alle koki odotettavissa olevan takaiskun tilaongelmien muodossa, autolla kun olisi tarkoitus pystyä kääntymään myös oikealle. Mutta tulevaa tekniikkaa ehtii kyllä hautomaan ihan rauhassa, kun kopassakin riittää työtä muutamaksi hetkeksi:
http://lampredi.ath.cx/Y10/290407/index.html
Mulle ei varmaan tarvitse kertoa Y10:n ruosteelle alttiita paikkoja, eiköhän ne tuossa tule kaikki hyvin esille. :lol:

Ensimmäinen omistaja tällä yksilöllä on ollut Autonovo Oy. Edellinen omistaja (kertoi aiemmin omistaneensa myös Y10 4WD:n) tiesi kertoa kuulleensa joltain Autonovon entiseltä asentajalta auton tuleen tilatuksi firman johtajan vaimolle, ja siksi lisävarustelistaakin on ruksittu ehkä tavallista avokätisemmin. Tiettävästi kuvissa näkyvä puurattikin on asennettu heti uutena. Väliomistajista ei ole tietoa, edellisen omistajan otetunnus vuodelta -98 on kuitenkin järjestysnumeroltaan 7. Edellisen omistajan aikaan on uusittu mm. kytkin ja helmapellit 5/99 km-lukemilla 90810. Jälkimmäisestä sen verran, että on siistin oloista työtä, mutta pahoin pelkään, että on tehty vain hyvältä näyttävä remontti, koskapa auton alta oli peltejä suojattu varsin säästeliäästi, kuten kuvista näkyy. Jos kotelosuojaus on jätetty tekemättä... No, ei ajatella sitä nyt. :roll: Pellit kuitenkin "soi" koputellessa mukavasti, joten ei ne ihan lahot ole. Tutkiessa autosta löytyi myös melko hiljattain rempatut jarrut, uudehko laturi ja tukossa oleva ilmanputsari. Kuskin penkin alcantra on ehjä, mutta pesun ja partahöylän tarpeessa. Moottoriöljyillä on ikää (merkattu vaihdetuksi 23.10.02/96560km, minkä jäljiltä ne saattaa edelleen olla, ainakin näyttävät siltä), vaihteisto-öljyjen osalta kysymys kuuluu, paljonko niitä on jäljellä - kuvissakin näkyy sisempään vetarinkumeen tehty jesseteippiviritys.

Leima autosta loppuu kuluvan kuukauden loputtua, ja se tietää kilpien lähtöä konttorille omistusveron takia (kiitti vaan v-sti AKElle.) Talveksi olisi tarkoitus käyttöpeli tehdä, mutta miksi talveksi, on eri juttu. ;) Näköjään tästä tulee romaani, joten jaetaanpa hieman...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

No niin, asiaan: Ensimmäinen ajolenkki (mulle ensimmäinen millään Y10:llä ikinä) alla olleilla Hakkapeliitta 10:llä oli maantien osalta hauskaa kuin hammaslääkärillä käynti, joten alle vaihtui tsekkiläiset kesäkumet, mikä ei säidenhaltijaltakaan jäänyt huomaamatta (se on lunta, niissä kuvissa.) Hakureissulla koneeseen lisättiin kolmisen litraa jäähdytysnestettä, koska lämppäri ei pelannut, joten nähtäväksi jää kansipahvin kunto. Varaosa-autosta aloin kartoittamaan peltien kuntoa potentiaalisena korjauspeltien luovuttajana. Oikea etulokari on hyväkuntoinen (tässä on sisälokaritkin), vasen saattaa mennä hioessa puhki. Takalokasuojia tutkiessa auto osoittautui kaadetuksi ja pakkeloiduksi, eli ne on käyttökelvottomat. :? Useampi milli kittiä kummallakin puolen. Sisusta on homeessa ja hiirenpaskassa, mutta jotain muoviosia otan talteen.

Automaattilämppärin nappulat tarviaa puhdistuksen, ja muutenkin laitteen toiminta vaikuttaa hieman epävarmalta. Kummankaan takaikkunan moottori ei inahdakaan. Kuskin puolen etulokarissa on säädettävä levitys (irti koko takareunastaan), ovien alareunat puhkeamassa ja molemmat takakaaret entiset. Takapyöräkoteloihin tarvitaan uutta peltiä anteliaalla kädellä, samoin tuulilasin alanurkkiin, ellen sitten vaihda koko alapeltiä varaosa-autosta. Liimalasihan tuossa taitaa olla? Etulokareiden irrotus aikanaan tulee jatkamaan listaa. Lattian reunat näyttää olevan huonossa hapessa (tai vähän liikaakin hapessa), voi olla että hiekkapuhallus riittää, tai voi olla riittämättäkin. Tässä vaiheessa siis koppa olisi tarkoitus kursia kasaan ja maalia sinne missä maalia tarvitaan.

Kuinka lie Y10:n lämmityslaitteen tehon kanssa? Nyt samalla voisi sinnekin pistää kunnon kennon.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

jahans löytyi hollolan lancian ostaja :wink: se nelikko on kaverilla tallessa :wink:
Jari Salmensuo
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

fiatman2 kirjoitti:jahans löytyi hollolan lancian ostaja :wink: se nelikko on kaverilla tallessa :wink:
Heh... Kaverisi kuulemma osaa väsytystaktiikan, kun haluaa jotakin. ;) Riittävän monta kertaa kun kysyi, niin sai nelikon. Mitä hollolan Lanciaan tulee, sitä on syönyt peltimato:
http://lampredi.ath.cx/Y10/300407/
Päivä meni molempien purkamisen ohella lähinnä sopivan takakaaren mallia etsiessä, mikä olikin uskomaton ongelma: Enpä olisi uskonut olevan näin vaikea löytää E-Kadettia, vaikka kiersin kaupungin slummialueet Joutenlahtea myöten! ;) Alustavasti vaikuttaisi, että Kadett E 3-ov farkun (joita ei osunut kohdille yhtään) takaari olisi suht saman mallinen, pitää vielä selvitellä. Mieluiten ottaisi koko takalokasuojan, tuosta kun taitaa bensakorkin ympärystäkin olla haperona, ja onhan noita kolhittukin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Luulin jo saaneeni korjattua tuon Lampredin hyytymisongelman, mutta ei näköjään vieläkään pelaa kunnolla... :evil: Eli tuo putoaa linjoilta välillä muutamaksi minuutiksi, mutta palaa myöhemmin takaisin, joten linkit kyllä toimivat aina jossain vaiheessa. Tuli purettua sisusta pois tieltä ja kartoitettua tekemisen tarvetta:
http://lampredi.ath.cx/Y10/020507/
Takapäätä on joskus näköjään hitsailtu enemmänkin, ja homma sinänsä tehty ihan siististi, mutta suojaus jätetty puolitiehen. Nuo takanurkkien reiät on "uudessa" pellissä. Toisesta helmakotelosta löytyi joku puupalikka, tuo vaahtomuovisieni taas lie jotain äänieristettä. Takalokarit olikin paremmassa kunnossa kuin aluksi näytti, todennäköisesti selviää korjauksesta Kadetin takakaaria käyttämällä. Klokkerholmin sivuilta otettujen kuvien perustella mallailin kaaria keskenään, mittasuhteet on likimain arvioitu kohdalleen: http://lampredi.ath.cx/Y10/vertailua3.jpg Muuten takapyöräkoteloihin meneekin ihan kohtalaisesti uutta peltiä. Myös ovet oli ennakoitua paremmassa kunnossa, ja aiemmin uusitut helmat näyttäisi olevan suojatut sisäpuolelta ja siis ehjät. Lattiapelti niiden vierestä menee kyllä suurelta osin uusiksi. Nyt tuon kanssa tulee jonkun verran taukoa muiden hommien takia, ja ensin pitää purkaa tuo varaosa-auto. Siitä otinkin jo tuulilasin irti (lähti muuten yllättävän helposti fillarin jarruvaijerilla sahaamalla), että pääsee irrottamaan lasin alapuolella olevan pellin tuohon mustaan (josta alanurkat on samassa kunnossa kuin Nipan 850:n takaikkunan kehys.)

Tuossa kun laite oli alustapesun takia kallellaan, niin vaihdelaatikko tyhjensi loputkin öljynsä maahan, josta ne sai lapioida talteen. Uutta kumea siis, että saa taas rasvaa laatikkoon... Kilpiä muuten ei sitten tullutkaan palautettua, kun perusteettomana optimistina uskon Aken väitteisiin veron katkeamisesta marraskuussa. ;) Ja eiköhän tuo siihen mennessä ole jo käyttökunnossa, ainakin vakiotekniikalla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

No niin, onhan tuo projekti tavallaan edennut tässä välilläkin, vaikka peltihommia tuli ensin harjoiteltua saksalaisen traktoritehtaan tuotteen kanssa. Varaosa-auto on kokolailla hyödynnetty, vaikka peltiosia siitä nyt ei saanut kuin etulokarit. Nämä linkit toimii yleensä, mutta välillä ei:
http://lampredi.ath.cx/Y10/140507/
http://lampredi.ath.cx/Y10/17052007132.jpg
http://lampredi.ath.cx/Y10/17052007133.jpg
http://lampredi.ath.cx/Y10/17052007134.jpg
http://lampredi.ath.cx/Y10/210507/
Kadettin kaartakin tuli mallailtua, nuo pokkaukset pitää saada tasoiteltua, muutenhan tuo käy varsin hyvin:
http://lampredi.ath.cx/Y10/mallailua1.jpg
http://lampredi.ath.cx/Y10/mallailua3.jpg

Ostaessa arvelin, että tekemistä saattaa tulla olemaan riittävästi, ja näyttäisi siltä, ettei ole tarpeen ainakaan sen suhteen pettyä: :lol:
http://personal.inet.fi/luonto/mts/Y10220507/
Näyttäis Y10 olevan italiamaineen veroinen, mitä peltien kestävyyteen tulee (kohtuuden nimissä muistettakoon ko. auton viettäneen ikänsä pk-seudun tuntumassa, ilman minkäänlaista jälkikäteen tehtyä ruostesuojausta.) Tuossahan on pellit pinnoitettu jollain massalla, joka joissain osissa on vieläpä suoraan pellin päällä ilman pohjamaalia. Etupyöräkotelon takana olevan sauman laikkasin niin pitkälle, kuin saumassa ruostetta piisasi. Helmapellithän tuohon on uusittu, ja jotenkuten suojattukin sisältä, mutta alasauma on jo sisältä tukevassa ruosteessa, joten poishan se sai lähteä. Ja lattiapellin reunat on ruosteessa huonon hitsauksen jälkeisen pintakäsittelyn takia, joten sama nekin on laikata pois... Taidan hitsata helmapellin ja lattiapellin välille suoran pellin, johon sitten helman sisäseinä hitsataan kiinni. Siis jos usko kestää, tuon massan alta kun löytyy joka puolelta ruostetta, ruostetta... Olis kunnon hiekkapuhalluslaitteille käyttöä. :?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tänään tuli tehtyä sitä vasenta nurkkaa, siinähän se päivä menikin, kun on tälleen tottumattomalle tuo pellin taivuttelu melko hidasta:
http://personal.inet.fi/luonto/mts/Y10230507/
Lattia ja etupyöräkotelon takana oleva palkki oli sen verran jo ruosteessa ja ohueksi menneet (ja lattiaa joskus korjattu ratsupaikalla), että laikkasin mokomat pois. Palkkia ehti jo rakennella uutta, lopullinen muoto tulee sitten, kun saa sen kulman paikalleen. Koskapa tässä taas tulee monta päivää, ettei pääse koskemaan koko laitteeseen, niin piti pistää maalit pintaan, ulkoilmassa kun on. Tuo sinkkimaali on siitä mukava, että se ei pahemmin tunnu haittaavan hitsaamistakaan, siis ei juuri enempää, kuin sinkityn pellin hitsaaminen. Tuo alakulma jää piiloon, joten ei kait olis ollu tarpeen hifistellä noin pitkälle sitä muotoa, mutta joku innostus vaan iski... :lol:

Kotelon sisäpeltejä hitsailin myös yhteen. Vähän olen pohtinut, jatkaisiko tuota kattoluukun viemäriletkua kotelon ulkopuolelle, katsoo nyt...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Pientä edistymistä, mitä nyt hidastanut migin oleminen muualla lainassa, työt ja muuan ratapäivä... Migin puuttuessa pystyi ainakin leikkelemään, joten toinenkin etunurkka auki:
http://lampredi.ath.cx/Y10/260507/
Ja migin palattua (ja suojakaasupullon palattua täytöstä) pääsi liimailemaan. Pirun hidasta vain korjauspeltien teko ja sovittelu (piti vielä tehdä tuohon helman päähän siitä unohtunut upotus etulokarille), toisaalta tarkkuus siinä työssä tuotti sen verran tulosta, ettei tuo helma tarvia enää muuta kuin kiveniskumaalin, pääsisi vain samaan vielä noiden takakaarienkin kanssa...
http://lampredi.ath.cx/Y10/04050607/
Ainakin pohjapeltien maalauksen teen Zinc182:lla, ulkopuolelle tulee sitten lisäksi kiveniskusuoja ja bitumimassa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

sehän näyttää hyvältä.. :D
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

mamu kirjoitti:sehän näyttää hyvältä.. :D
Kiitoksia, nyt se näyttää paremmalta. Kuskin jalat alkaa olemaan paremmassa suojassa, helmaa on laitettu takajalkatilaan asti. Tuo helman alasauma olis kyllä katsastuksen läpäissy, mutta muuta iloa siitä ei sitten olisikaan. Sen kun pystyi avaamaan käsin, eli hyvin vähän oli helmapelti kiinni lattiassa. Samantien putsasin helmapellin alapinnan karhunkielilaikalla ja fosforihapolla. Vielä etummaisen poikkipalkin jatkaminen helmaan, puuttuvat pari pikkupalasta kuskin jalkatilaan ja taemman poikkipalkin pään teko, niin pääsee aloittamaan saman homman toiselle puolelle. :P
http://lampredi.ath.cx/Y10/08090607/
Jostain on keksitty esittää mulle sellainen idea, että olisko kannattanu ettiä joku vähän tervepeltisempi tapaus? Kaikkea sitä voikin ihmismieleen pälkähtää. :shock:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kai siitä joskus auto tulee...
http://lampredi.ath.cx/Y10/10110607/
http://lampredi.ath.cx/Y10/170607/
http://lampredi.ath.cx/Y10/180607/
Väliaikaset kotelosuojat tulee laitettua paukkupullolla jo heti ensimmäisen tilaisuuden tullen, hitsattu pelti kun näkyy ottavan ruosteen kosteammalla ilmalla ihan uskomattoman nopeasti. Ja onhan noihin koteloihin sisälle ujuteltu maaliakin, minkä on pystynyt (sinkkispraytä kotelosuojapillillä.)
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Pieni (Y10) projekti

Viesti Kirjoittaja Luigi »

luigi kirjoitti:Mulle ei varmaan tarvitse kertoa Y10:n ruosteelle alttiita paikkoja, eiköhän ne tuossa tule kaikki hyvin esille. :lol:
Tänään alko jotenkin tuntumaan, että tuossa taitaa löytyä jo ihan uusiakin paikkoja... Pyöräytin ympäri ja kävin takaosaa kaivamaan. Takatukivarsien kiinnityskohtia osasikin jo pelätä, kun eivät ole ihan helpompia paikkoja korjata. Tuon palkin pehmeys oli yllätys, ja muutenkin tuon kittimassan alta löytyy jatkuvasti kaikenlaista kuin yllätysmunasta ikään. Eikä tuon taka-akselin jousikuppienkaan kunto liene ihan kirjojen mukainen. Toisella puolella tietysti samat hommat.
http://lampredi.ath.cx/Y10/200607/
Projekti alkaa olemaan vaiheessa, jossa erotetaan miehet pojista! :shock:

Tässä on jokunen päivä aikaa miettiä jatkoa, hakeako peltikaupasta pari neliötä lisää peltiä, vai paalatako koko paska. Jos homma jatkuu, niin tuon takapään rakenne muuttuu jonkun verran alkuperäisestä, alustavaa suunnitelmaa on jo, kuinka tuon sais laitettua sekä mahdollisimman helposti, että kestävästi. Olis edes kerran tehty ruostesuojauskäsittely...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

No tottakai se homma jatkuu. Eihän siinä muuta tarvia, kuin ottaa ruosteinen pelti pois ja pistää ehjää tilalle. Nostopiste taakse tehty 3mm lattaraudasta, ja tukivarren kiinnitystä alettu koteloimaan niinkuin se olis pitäny jo tehtaalla tehdä:
http://lampredi.ath.cx/Y10/260607/
Alkuperäinen systeemi on varmaan vaatinut pitkän ja kalliin suunnitteluprojektin, että siihen on saatu mahtumaan kaikki ne poterot ja tuplapellitykset ruostetta keräämään. :?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä täytyy hattua nostaa sinnikkäästä hitsailusta. Hyvä homma että jollain riittää sinnikkyyttä. Toivottavasti on jo voiton puolella. :D
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

No, ehkä puolivälissä ainakin... Ties mitä yllätyksiä tuo kontin pohja vielä pitää sisällään. Tuo pakoputken kannattimen ympäristökin näytti virheettömältä, kunnes meni kaivelemaan (syystä että se kannatin tuntui aika irtonaiselta.) Jarrupaineensäätimenkin joutuu irrottelemaan, mutta niin joutuis muutenkin, se kun on niin jumissa ettei vasarallakaan liiku. Apparin puolen takapalkki sentään oli selvästi paremmassa kunnossa, ei tarvia vaihtaa koko palkkia (ainakin) jousesta eteenpäin, kuten kuskin puolella. Kunhan saa apparin puolellekin nostopisteen ja helman ja lattian tehtyä, niin vuorossa on takajousien irrotus, että pääsee korjaamaan niiden ylä- ja alapäät. Nyt vaan suojakaasu pääs loppumaan, toivottavasti saavat pullon täytettyä perjantaihin mennessä, ettei mene kolmen päivän vapaat hukkaan. :? Vaikka saattais joku olla eri mieltäkin, kun ukkoa ei ole juuri kotona viime aikoina nähnyt. :wink:
http://lampredi.ath.cx/Y10/270607/
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin