Pieni (Y10) projekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

On megaruutta kasassa, koteloa ja em. zeneriä lukuunottamatta, seuraavin tuloksin:
Kuva
Kuva
Ihan kuollut se ei ole, koskapa virtojen kytkemisen jälkeen bensapumpun ohjaus (nasta 33) käynnistyy pariksi sekunniksi, kuten kuuluukin. Loopback-kytkentä pelaa ongelmitta, ja tuo tekstisotkukin on aina tasan sama, joten yhteysongelmista tai häiriöistä ei liene kyse. Olisiko ohjelmisto korruptoitunut jotenkin? Lieköhän tuohon voisi kokeilla uudelleen ohjelmointia, kun yhteys ilmeisesti kuitenkin pelaa...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Softapaketissa on .bat tiedosto jolla saa ajettua softat sarjaliikenteen kautta suoraan kontrollerille. Esim. 029y4.zip tuolta: http://maranello.dy.fi:8080/ms/

Sulla on ini-tiedostosskin näköjään vielä 029y3... muistelisin piirilläsi olleen 029y4 softa. No, se päivittyy tosiaan tuolla battitiedostolla..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuo ini-tiedosto tuli 029y4-firmiksen mukana. Jostain luin, että y4:n signature olisi yhteensopivuussyistä tuo y3. Sain vinkin kokeilla toisella pc:llä (jossa com-portti) tai sarja-adapterilla. Jotenkin kun saisi testattua tuon oman adapterin. Kyllä se ainakin Siemens M55:n kanssa aikoinaan pelasi - on siis alkujaan ollut sellaisen datakaapeli. Jostain pitäisi keksiä joku sarjaportin laite, jolla tuota voisi testata.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Samaa tulin minäkin ajatelleeksi vielä myöhemmin illalla, että mahdatkohan käyttää niitä helkkarin usb-adaptereita sarjaporttiliitännässä. Noiden kanssa on mullakin ollut isoja ongelmia, itse asiassa uudemmalla läppärillä en ole saanut toimimaan lainkaan. :roll: Vanhassa taas on perinteinen sarjaportti.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

No hemmetti - varastoista löytyy kyllä 486 pöytäkone, jossa on sarjaportti, mutta ei uudempaa. Näinköhän Megatune pyörähtäisi mokomassa... No saisi sillä ainakin portcheckin ajettua. Mutta tuskinpa viitsii esille kaivella mokomaa varten. :?

Onko jollain vinkata jotain USB-sarjaporttiadapteria, joka ainakin omalla kohdallaan olisi toiminut tämän megaruuttaversion kanssa?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
noose01
Viestit: 1386
Liittynyt: 18.03.2005 15:05
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja noose01 »

luigi kirjoitti:Onko jollain vinkata jotain USB-sarjaporttiadapteria, joka ainakin omalla kohdallaan olisi toiminut tämän megaruuttaversion kanssa?
Tai sitten hankit tuollaisen niin pääset helpommalla:
http://www.huuto.net/kohteet/ibm-thinkp ... /129759256
http://www.huuto.net/kohteet/ibm-thinkp ... /128797489
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Vielä helpommalla (pienempikokoista romua nurkissa, ja yksi ylläpidettävä rakkine vähemmän) pääsee tällä:
http://www.halvathinnat.fi/magento/expr ... s-232.html
Pitää nyt ensin käydä kotipaikalla testaamassa, siellä on IBM T40-läppäri, jossa muistaakseni on sarjaportti.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kaverilla on samanlainen adapteri kuin mulla ja sitä ollaan hänen läppärinsä kanssa kyllä paljonkin menestyksekkäästi käytetty. ( http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=6934 ) Samanlainen ei vaan vielä ainakaan toimi mun koneessa. Kuulin jälkikäteen, että jotkin usb-laitteet vaativat että ajuria asennettaessa ei itse laite ole kytkettynä koneeseen. Muuten ovat vain asentuvinaan kunnolla. Täytynee kokeilla vielä uudelleen.

Aikalailla samaan FTDI:n valmistamaan piiriinhän nuo adapterit taitaa kaikki perustua.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Megaruuttahomma ei ole nyt juuri edennyt, kun on muuta ollut työn alla. Sen verran kuitenkin, että testailin koneessa, jossa oli "aito" COM-portti, ja siinä tuo ei suostunut minkäänlaiseen yhteistyöhön. Edes loopback-testi ei toiminut prossun kannalta. Voi olla, että oli kaapelistakin kiinni, tuossa testissä kun oli kaapelina vanhasta hiirestä napattu naru... Sillä narulla tämä USB-sovitinkin pelasi huonommin, tosin loopback toimi kuitenkin. Joko sarjaliikennesiru on viallinen, tai sitten se on vain tarkka yhteensopivuudesta. Jatketaan testauksia, kunhan ehditään.

Ehdin jo toivoa, ettei kaasariin tarvitsisi koskea kuin poistamismielessä, mutta toisin kävi. Lumpparissakin ilmennyt röpellys vain paheni, ja kun bensankulutuskin alkoi olla luokkaa 14l/100km, ja loppuviimeksi kotipihan lumeen juuttuneena nokka hieman alaspäin kone kieltäytyi kokonaan ottamasta kierroksia 1000rpm enempää alkoi käydä selväksi, että kaasarihan se tulvii. Tuostakin pääsi liikkeelle vasta nykäisemällä bensapumpun piuhan irti, ja odottamalla, että pinta kaasarissa laski. Varastoista toinen kaasarin kansi esille, bensanpinnan säätö, ja johan alkoi kone pelaamaan taas terveemmän oloisesti. En jaksanut alkaa tutkimaan, oliko neulaventtiili sökö vai mitä, kunhan nyt pelaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ei kaapelissa pitäisi olla muuta vaatimusta kuin että 3 piuhaa (pinnit 5, 2 ja 3) menee perille saakka. Mitään kättelysignaalejahan tuo ei käytä. Kannattaa kokeilla läppärin sarjaporttia vielä jollain toisella laitteella.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ei ole megaruuttaa ehtinyt nyt yhtään tekemään. On tullut hankittua 1.2-Bravon läppäkotelo, i.e-Unskin imusarja ja ykään uusi leima, jonka sai huomautuksitta. Joskohan tämä projektivaihe lähtisi paremmin tulille loppukesästä, kun on saatu muutto tehtyä, talli remontoitua ja vaimon (kesä)autoon katto vaihdettua.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Pieni (Y10) projekti

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Eipä ole mitään tapahtunut tälle, mitä nyt ehti seisomaan reilut 7kk, mistä kostona ilmeisesti hajotti jarrupääsylinterin tiivisteet, kun nesteet katoaa seistessä hiljalleen, ja on tuo polkimen tuntumakin vähän outo. Uusi sylkkä on jo odottelemassa, sitten ei olekaan mitään muuta alkuperäistä jarruissa, kuin takarummut. Leima loppuu 2.5, eli onhan tässä vielä aikaa. Välijäähdytintä mallailin takaisin paikalleen "alkuperäis"asennusta paremmalla tavalla, mutta eihän tuo turbo-Unon jäähy passaa sitten mitenkään, eli se on oikeastaan katseltava uutta cooleria.
http://kuvablogi.com/nayta/2974296/

En viitsinyt enää laitella cooleria entiselle paikalleen puskurin taakse, kun ei sitä saa sielläkään hyvään asentoon, joten laitoin tuohon. Onpahan jonkunlainen "ikiliikkuja", kun cooleri lämmittää imuilman ahtoilmasta otetulla lämmöllä, ja sitä lämpöä sitten kierrätellään tuossa... :P Kunhan nyt saa leimattua, niin olisi sen jälkeen taas mahdollisuus rauhassa rakennella. Jarrupaloiksi meinasin noita Race.fi:n mainostamia paloja, tuskin ne ainakaan nykyisiä huonommat ovat.

Onnistuisikohan välijäähyn päätyjen teko Technoweldin ja kaasutohon kanssa? Voi mennä hieman turaamiseksi, mutta tuo Unon välijäähdytin olisi ihan kelvollinen mittojensa puolesta kunhan toinen lähtö olisi eri suuntaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Pieni (Y10) projekti

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Pitkästä aikaa taas jotain tapahtunut, tuleeko sitten ikinä valmista...
http://kuvablogi.com/nayta/3117905/
Tuolla keulallahan on tilaa vaikka kuinka, kunhan kaiken turhan ottaa pois. :mrgreen: Jäähdytintä siirretään taaksepäin minkä mahtuu ja muotoillaan etupalkkia hieman, niin pitäisi tuon Motonetin coolerin mahtua kutakuinkin auton alkuperäisten ulkomittojen sisäpuolelle.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Pieni (Y10) projekti

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Noni.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Pieni (Y10) projekti

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Nii-i. Ei mennyt hukkaan tuon väkertäminen. On kuin olisi koneeseen isompaakin muutosta tehty, sen verran parempaan muuttui käytös.
http://kuvablogi.com/nayta/3130603/
Coolerin kun spreijaa mattamustalla, niin piiloutuu ihan hyvin tuonne nokalle:
http://kuvablogi.com/nayta/3140554/
Kilpi on kiinnitetty saksalaiseen kilpikehykseen, joka istui tuolle paikalle, kuin tehty (no niinhän se onkin.) Siinä sen taas näki, ettei mitään kannata heittää pois... Koeajot tehtiin ilman etupuskuria, vielä on testailematta, mitä puskurin asennus vaikuttaa jäähdytystehoon käytännössä. Ilmanottokin siirtyi aivan eri paikkaan (pesurin säiliön paikalle), joten vararengas jää ainakin toistaiseksi pois matkasta, ja sen virkaa hoitaa paikkauspullo. Pesurin säiliö pitää jostain kehitellä. Mahtuu varmaan ihan hyvin tuonne , missä puskurissa on aukko. Varastossa on ehjäkin puskuri, joka otetaan jossain vaiheessa käyttöön, jolloin tuo entisen välijäähyn vaatima reikä katoaa, ja samalla tiivistelen välijäähyn ilmanotonkin niin, ettei puskurin läpi tulevalla ilmalla ole muuta vaihtoehtoa, kuin mennä kennon läpi.

Nyt saa taas ykä olla jonkun aikaa ajossa, kun seuraava projekti on remmin vaihto 20v:hen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin