Pieni (Y10) projekti
- eaton/holset power
- Viestit: 1470
- Liittynyt: 20.10.2006 21:42
- Paikkakunta: Ruovesi
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: 05.01.2003 23:12
Tuo on tehty ihan siitä omasta kellosta sisuskalut pyöräyttämällä. Kello pohjaa jo 0.5barilla, joten alunalkaenkin osasin odottaa ongelmia. Aikaisemmin se vain tuntui pelaavan paremmin, kun koneen säädöt oli mitä oli. Tuohonhan voisi kokeilla vaihtaa tiukemman jousen tai lisätä toisen, mutta ei ole sanottu, että toiseen kertaan avaamalla saisi enää tiiviiksi.
Liikevara siis loppuu tavallaan kesken, eli jos tuon säätää niin, että ahdot ei nouse yli halutun, niin kellon aikaisen pohjaamisen takia on ohjaussiivetkin sitten käännetty hyvissä ajoin ohittamaan turbiini, eli eipä ahdotkaan kovin iloisesti nouse. Bleedi korjaa muut ongelmat, mutta sitten tulee se tolkuton piikitys, minkä takia joutuu vaihdoissa kaasulla säätämään ahtoja, ettei rottalauma alkaisi konehuoneessa mellastamaan.
Rajapaineventtiilillä arvaisin tulevan "hajulukon" muotoisen tehokäyrän, eli venttiilin auetessa kello pamahtaisi pohjaan, ja ahdot tippuisi hetkellisesti. Bleedilläkin oli samaa ongelmaa, kuten tässäkin näkyy:
http://lampredi.ath.cx/Y10/Kone/Teholappu.png
Liikevara siis loppuu tavallaan kesken, eli jos tuon säätää niin, että ahdot ei nouse yli halutun, niin kellon aikaisen pohjaamisen takia on ohjaussiivetkin sitten käännetty hyvissä ajoin ohittamaan turbiini, eli eipä ahdotkaan kovin iloisesti nouse. Bleedi korjaa muut ongelmat, mutta sitten tulee se tolkuton piikitys, minkä takia joutuu vaihdoissa kaasulla säätämään ahtoja, ettei rottalauma alkaisi konehuoneessa mellastamaan.
Rajapaineventtiilillä arvaisin tulevan "hajulukon" muotoisen tehokäyrän, eli venttiilin auetessa kello pamahtaisi pohjaan, ja ahdot tippuisi hetkellisesti. Bleedilläkin oli samaa ongelmaa, kuten tässäkin näkyy:
http://lampredi.ath.cx/Y10/Kone/Teholappu.png
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Viimeinkin otin työn alle tuon Lumipallorallissa jäälohkareesta damagea ottaneen helman:
http://lampredi.ath.cx/Y10/Jatkohommat/270609/
Painuman taustapuolelle ei päässyt käsiksi, joten tein kuvien mukaisen viritelmän hitsaamalla painuman pohjaan pultin, ja vetämällä sen sillä ulos. Eihän se tietenkään tasaisesti oiennut, vaan vaadittiin useammasta kohdasta vetoa. Lisäoikomiset olisivat sitten vaatineet kaasupilliä, jota minulla ei ole, joten kitti sai korjata sen, minkä pelti heitti. Hapotetulle pellille siis lasikuitukitti, ja viimeiset suoristukset hienokitillä. Pinnalle Rostex Superia, kun ei parempaakaan sattunut olemaan (no on tuo tarkoitettu peltikatoille ja veneisiin, joten ehkä se on perus-R(u)oste(e)xia parempaa), sitten tietysti kiveniskumaalit ja pintamaali. Samalla korjasin pohjasta pari muutakin kohtaa, jossa oli maali poistunut pellin pinnalta.
Koneeseenkin sai viimein oikeat öljyt, eli Selenia Racing 10W-60:t. Täältä päin ei kunnollisia synteettisiä oikein saakaan, mineraaliöljyissä olisi enemmän valinnan varaa.
Viikko kuusen alla opetti sähköille oikean kulkureitin. Tai sitten pelottelu tehosi:
Prisman viimeinen matka.
Ja sama Croma CHT:lle.
http://lampredi.ath.cx/Y10/Jatkohommat/270609/
Painuman taustapuolelle ei päässyt käsiksi, joten tein kuvien mukaisen viritelmän hitsaamalla painuman pohjaan pultin, ja vetämällä sen sillä ulos. Eihän se tietenkään tasaisesti oiennut, vaan vaadittiin useammasta kohdasta vetoa. Lisäoikomiset olisivat sitten vaatineet kaasupilliä, jota minulla ei ole, joten kitti sai korjata sen, minkä pelti heitti. Hapotetulle pellille siis lasikuitukitti, ja viimeiset suoristukset hienokitillä. Pinnalle Rostex Superia, kun ei parempaakaan sattunut olemaan (no on tuo tarkoitettu peltikatoille ja veneisiin, joten ehkä se on perus-R(u)oste(e)xia parempaa), sitten tietysti kiveniskumaalit ja pintamaali. Samalla korjasin pohjasta pari muutakin kohtaa, jossa oli maali poistunut pellin pinnalta.
Koneeseenkin sai viimein oikeat öljyt, eli Selenia Racing 10W-60:t. Täältä päin ei kunnollisia synteettisiä oikein saakaan, mineraaliöljyissä olisi enemmän valinnan varaa.
Viikko kuusen alla opetti sähköille oikean kulkureitin. Tai sitten pelottelu tehosi:
Prisman viimeinen matka.
Ja sama Croma CHT:lle.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Edellisen jälkeen ei ole ajettu muuta, kuin siirretty pariin kertaan katokseen ja pois. Vaihdoin kaasariin isomman pääsuuttimen, ja käyntiin lähti vain kolmella pytyllä. Hetken kaasuttelun jälkeen tuli neljäskin mukaan, mutta käynti oli kumminkin huonoa. Putkesta tuli aluksi reiluhkosti vettä, ja isommille kierroksille pumpatessa tuli kaasua päästäessä valkoinen tuprautus. Puristusmittaus (kPa): 1200, 800, 1200, 1200. Se on Glaserin pahvilla kilometrit täynnä. Pitää nostella hattu pois, kunhan ehtii. Aiemminhan tuossa olinkin näkevinäni pientä poreilua paisuntasäiliössä, kun kaasutteli.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Hattu nostettu pois, ja eipä siellä mitään dramaattisempaa näkynyt. Hurjalta kuulostaneista rapinoista huolimatta ei mitään jälkiä männissä eikä kannessa. Muita kolmanneksen alempia paineita näyttäneessä kakkospytyssä mahdollisesti ollut pientä vuotoa liekkirenkaan ja kannen välistä vesitilaan tulpan kohdalla, mutta eipä tuota varmaksi voi sanoa. Ei ollut kuitenkaan Glazerin pahvi varsinaisesti karkaillut mihinkään, mitä nyt liekkirenkaat imupuolelta hauskasti rutussa, varmaan jäänyt tyhjää tilaa pahvin ja niiden väliin valmistusvaiheessa. Odotuksia paremmin tuo pahvi on hommastaan oikeastaan selvinnyt, kelvannee miedosti ahdettuun pataan ihan hyvin.
Pitää vielä pyöräyttää alakertaa sen verran, että näkee onko raamuja kakkospytyn seinämissä, muutenhan tuo kelvannee kasata, kunhan osat tulee. Payenin pahvia tilailin, kovasti olisivat Recordia tyrkyttäneet. Yllättäen samasta puljusta löytyi juuri yksi kappale VHT:n Copper gasket cement-sprayta, jota meinasin käyttää uutta pahvia asentaessa.
Pitää vielä pyöräyttää alakertaa sen verran, että näkee onko raamuja kakkospytyn seinämissä, muutenhan tuo kelvannee kasata, kunhan osat tulee. Payenin pahvia tilailin, kovasti olisivat Recordia tyrkyttäneet. Yllättäen samasta puljusta löytyi juuri yksi kappale VHT:n Copper gasket cement-sprayta, jota meinasin käyttää uutta pahvia asentaessa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Nythän tämä on taas liikenteessä, tosin tyhjäkäyntipiiri taas vaihteeksi tukossa, eli ryypyn kanssa saa kikkailla. Liekö tullut annosteltua tiivisteliimaa kaasarin tiivisteen hölväämiseksi vähän liian anteliaalla kädellä. Muutenkin tuntuu säädöille olevan tarvetta. Ainakin tuo ahtopaineiden ohjaus pitää saada toimimaan paremmin, nyt nousee ahdot taas ihan liian hitaasti.
http://lampredi.ath.cx/Y10/Jatkohommat/030809/
http://lampredi.ath.cx/Y10/Jatkohommat/070809/
http://lampredi.ath.cx/Y10/Jatkohommat/030809/
http://lampredi.ath.cx/Y10/Jatkohommat/070809/
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Kaasari putsattu, ja kyllähän se tyhjäkäynti sieltä palasi. Vaan jotain outoa on, kun ahdot ei enää meinaakaan karata, ja kulkuhaluja kyllä on, vaikkei ihan samaan malliin kuin aikoinaan (kun ei ne ahdotkaan karkaa...) Ei nakuta, vaikka ajoituslampun perusteella perusennakko olisi hurjahkot 18°. Eli taisipa mennä nokka hampaan verran aikaiselle? Paljonkos yhden hampaan heitto tekeekään asteina? Ihme kyllä, ahtoalueen ulkopuolella (pienillä kierroksilla) ei huomaa mitään eroa vanhaan, vetää ihan yhtä hyvin (no, niinkuin vakio 999 nyt vetää), kuin ennenkin...
Tuohonhan tuli Contitechin remmi, joka oli speksattu vain Opelin 1.3OHC:hen, eli ei ollut ajoitusmerkkejä. Tein omat merkit vanhan remmin mallin mukaan, mutta saattoihin siinä heittoa tulla kuitenkin, kun paikat oli ahtaat, merkit heikosti näkyvät ja asentajamestarilla kiire emännyksen viereen...
Tuohonhan tuli Contitechin remmi, joka oli speksattu vain Opelin 1.3OHC:hen, eli ei ollut ajoitusmerkkejä. Tein omat merkit vanhan remmin mallin mukaan, mutta saattoihin siinä heittoa tulla kuitenkin, kun paikat oli ahtaat, merkit heikosti näkyvät ja asentajamestarilla kiire emännyksen viereen...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
^Jako oli kuitenkin sitten kohdillaan, muista säädöistä homma oli kiinni. Ja niihin ei ole ehditty juuri koskemaan, mutta kulkeehan tuo noinkin...
Apparan reissu heitetty, ja hyvinhän nuo laitteet kesti. Mitä nyt tyhjäkäyntipiiri meni TAAS tukkoon. Mikä hemmetti sitä tukkii, aina sen jälkeen, kun on ajettu ahdoilla??? Bensalinjassa on kuitenkin jonkun ruisku-ooppelin suodatin, ja kaasari putsattu ties kuinka moneen kertaan paineilman kanssa. Hieman vaikuttaa myös siltä, että reissun jälkeen kytkin luistaisi aiempaa herkemmin. Isompaa sinne varmaan pitäisi sovitella... Muuten kestämistä kyllä avitti sekin, että ikinä ei ole noin vähän tullut ajettua, varmaan vain jotain toistakymmentä kierrosta.
Syynä moiseen pihtailuun oli se, että viimeistään puolentoista kierroksen jälkeen ei ykässä ollut enää etujarruja. Häipyivät oikein lahjakkaasti, ja meinasi tulla ko. syystä pari mutkaa vedettyä pitkäksi. Suosittelen noita ETF:n paloja kaikille, jotka haluavat jännitystä elämäänsä. Jarrut ei kuitenkaan käyneet mitenkään erityisen kuumina muuten, vaikka pahalle haisivatkin.
Hemmetin hauska tuolla oli kyllä päästellä, kun kaasun painamisella on jo jotain vaikutusta maisemien vaihtumiseenkin. Kolmosella sai vetää muuten läpi - välitykset osui hyvin vetoalueen kohdalle - mutta pääsuoralla tietysti tarvittiin jo nelostakin. Jos jarruihin olisi uskaltanut luottaa, niin varmaan viitosellekin olisi ollut jotain käyttöä, nyt nopeudet jäi 140:n tuntumaan. Lämpöjen kanssa ei mitään ongelmia, öljynlämmötkin jäi 100°C alle. Tietysti jos olisi useampia kierroksia ajellut, olisi nekin olleet korkeammalla.
Apparan reissu heitetty, ja hyvinhän nuo laitteet kesti. Mitä nyt tyhjäkäyntipiiri meni TAAS tukkoon. Mikä hemmetti sitä tukkii, aina sen jälkeen, kun on ajettu ahdoilla??? Bensalinjassa on kuitenkin jonkun ruisku-ooppelin suodatin, ja kaasari putsattu ties kuinka moneen kertaan paineilman kanssa. Hieman vaikuttaa myös siltä, että reissun jälkeen kytkin luistaisi aiempaa herkemmin. Isompaa sinne varmaan pitäisi sovitella... Muuten kestämistä kyllä avitti sekin, että ikinä ei ole noin vähän tullut ajettua, varmaan vain jotain toistakymmentä kierrosta.
Syynä moiseen pihtailuun oli se, että viimeistään puolentoista kierroksen jälkeen ei ykässä ollut enää etujarruja. Häipyivät oikein lahjakkaasti, ja meinasi tulla ko. syystä pari mutkaa vedettyä pitkäksi. Suosittelen noita ETF:n paloja kaikille, jotka haluavat jännitystä elämäänsä. Jarrut ei kuitenkaan käyneet mitenkään erityisen kuumina muuten, vaikka pahalle haisivatkin.
Hemmetin hauska tuolla oli kyllä päästellä, kun kaasun painamisella on jo jotain vaikutusta maisemien vaihtumiseenkin. Kolmosella sai vetää muuten läpi - välitykset osui hyvin vetoalueen kohdalle - mutta pääsuoralla tietysti tarvittiin jo nelostakin. Jos jarruihin olisi uskaltanut luottaa, niin varmaan viitosellekin olisi ollut jotain käyttöä, nyt nopeudet jäi 140:n tuntumaan. Lämpöjen kanssa ei mitään ongelmia, öljynlämmötkin jäi 100°C alle. Tietysti jos olisi useampia kierroksia ajellut, olisi nekin olleet korkeammalla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Takana iskareiden korvikkeina olleet Motonetin QH Lipit oli totaalisen loppu 11tkm:n jälkeen. Hirveää nyökytystä ja pompotusta koko ajan, joten jotain toimivaahan sinne oli saatava. Kun edessä kerran jo oli Bilsteinit, niin eihän sitä takanakaan huonompaan voinut tyytyä. Ovat nyt melkein saman nimiset, ja varmaan siis melkein yhtä hyvätkin:
Ovat mallia Volvo 240, 16,99€/kpl. Eivät olleet ihan bolt-on, kun Y10:n iskareiden pultit on Volvoa jytymmät (tuskin kukaan päinvastaista olisi ajatellutkaan), joten kiinnitys piti soveltaa. Ovat hiukan alkuperäisiä pidemmät, ja toisaalta myös sisäänjoustovara on hieman pienempi. Tietysti jos olisi ollut fiksu, olisi varmistanut että sisäänjoustovara riittää, ja että iskarit ei ota pohjatessakaan kiinni runkopalkkiin, mutta se nyt olisi ollut liian helppoa. Jos pohjaavat ennen pohjaanlyöntikumeja, niin pitää sitten viritellä niitä pidemmiksi.
Lopputulos oli odotettua parempi, nyt on peräkin jämäkkä, mutta ei liian jämäkkä - hyvin tuntuvat pelaavan yhteen ruåtsalaisjouset ja -iskarit.
Ovat mallia Volvo 240, 16,99€/kpl. Eivät olleet ihan bolt-on, kun Y10:n iskareiden pultit on Volvoa jytymmät (tuskin kukaan päinvastaista olisi ajatellutkaan), joten kiinnitys piti soveltaa. Ovat hiukan alkuperäisiä pidemmät, ja toisaalta myös sisäänjoustovara on hieman pienempi. Tietysti jos olisi ollut fiksu, olisi varmistanut että sisäänjoustovara riittää, ja että iskarit ei ota pohjatessakaan kiinni runkopalkkiin, mutta se nyt olisi ollut liian helppoa. Jos pohjaavat ennen pohjaanlyöntikumeja, niin pitää sitten viritellä niitä pidemmiksi.
Lopputulos oli odotettua parempi, nyt on peräkin jämäkkä, mutta ei liian jämäkkä - hyvin tuntuvat pelaavan yhteen ruåtsalaisjouset ja -iskarit.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Pitkästä aikaa. Olihan tämä välillä omenapuun alla pari kuukautta, kun oli muita kiireitä, mutta omin voimin se sieltä lähti (kun ensin huhki lapion kanssa jonkun aikaa - oli vähän lunta ehtinyt kertymään.) Pidempien seisomisten jälkeen tuntuu tarvitsevan reipasta ryypytystä (pumpataan kaasulla imusarjaan kunnon satsit ennen starttia), mutta lähtee kumminkin. Välijäähystä tuntui viime talvena olevan tuon kaasarin kanssa vain harmia, joten otin nyt sen pois. Ihan syystä orggis-turbossa on se välijäähyn ohittava termostaatti-läppä-systeemi. Pitää muutenkin miettiä ihan uusiksi se välijäähyn putkitus.
Tyhjäkäyntihän tuosta oli ollut kadoksissa Apparan käynnistä asti. No, nyt löytyi tyhjäkäyntipiirin ilmasuuttimesta jokin hartsimainen kökkö, mistä lie tullut moinen, ja liekö sama mömmö ollut aiemminkin tyhjäkäynnin katoamisen syynä?
Etu- ja takarenkaiden paikkaa vaihdoin lumpparia ajatellen, muuttui kyllä levottomaksi, kun on loppuun ajetut hakkapeliitta 10:t nyt takana. Lyhyt akseliväli ja p**kat renkaat, turvallinen yhdistelmä. Jospa viikolla ehtisi hankkimaan paremmat.
Oikeanpuoleisesta kyljestä on maalit lähdössä koko matkalta. Kuplii, ja pinta täynnä nuppineulanpään kokoista kuplaa. Voisi arvailla pinnalle menneen jotain ennen maalausta, mutta tuota on myös etulokarissa, jotka maalattiin irrallaan? Mikähän lie moista voisi aiheuttaa? Ei ole vielä tullut tutkittua, onko kupla lakassa, värissä, vai pohjamaalissa. Vasemmasta kyljestä en moista ilmiötä kuitenkaan löytänyt, joten ei vaikuttaisi pieleen menneiltä pohjatöiltäkään. Olisihan tuo saanut pitkäikäisempi olla.
Tyhjäkäyntihän tuosta oli ollut kadoksissa Apparan käynnistä asti. No, nyt löytyi tyhjäkäyntipiirin ilmasuuttimesta jokin hartsimainen kökkö, mistä lie tullut moinen, ja liekö sama mömmö ollut aiemminkin tyhjäkäynnin katoamisen syynä?
Etu- ja takarenkaiden paikkaa vaihdoin lumpparia ajatellen, muuttui kyllä levottomaksi, kun on loppuun ajetut hakkapeliitta 10:t nyt takana. Lyhyt akseliväli ja p**kat renkaat, turvallinen yhdistelmä. Jospa viikolla ehtisi hankkimaan paremmat.
Oikeanpuoleisesta kyljestä on maalit lähdössä koko matkalta. Kuplii, ja pinta täynnä nuppineulanpään kokoista kuplaa. Voisi arvailla pinnalle menneen jotain ennen maalausta, mutta tuota on myös etulokarissa, jotka maalattiin irrallaan? Mikähän lie moista voisi aiheuttaa? Ei ole vielä tullut tutkittua, onko kupla lakassa, värissä, vai pohjamaalissa. Vasemmasta kyljestä en moista ilmiötä kuitenkaan löytänyt, joten ei vaikuttaisi pieleen menneiltä pohjatöiltäkään. Olisihan tuo saanut pitkäikäisempi olla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Megaruuttaa kasailtu. Ja testattu, reguloimattomalla jännitelähteellä, joka taisi antaa sen verran piikkiä, että jännitettä vakavoiva zenerdiodi kärähti samantien oikosiin. Sen kun otti pois (ja vaihtoi jännitelähteen vähän helläkätisempään), niin vaikuttaisi toimivalta (ei ole prossua ja muita lutikoita vielä paikallaan) sen puolesta, että käyttöjännitteet on kohdallaan. Pitää vaan jostain kaivella tuollainen 22V:n zeneri.
Kaasuläpäksi on tulossa Prisma 1.6:n läppä, mutta onkohan vähän turhan iso tälle koneelle? Läpän halkaisija taitaa olla jotain 50mm, jos oikein muistan.
Kaasuläpäksi on tulossa Prisma 1.6:n läppä, mutta onkohan vähän turhan iso tälle koneelle? Läpän halkaisija taitaa olla jotain 50mm, jos oikein muistan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki