Projekti Fiat Abarth OT 2000 Berlina Mostra replika

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Bemak
Viestit: 106
Liittynyt: 06.10.2005 19:30
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Bemak »

mamu kirjoitti:mikä ton mittariston virallinen malli on? vai onko ihan "itsemietitty"?
Niin jos tarkoitat, että missä niitä on ollut niin ainakin:

Fiat Abarth OT 1600 Berlina (näissä on ollut myös toista malliakin)
Fiat Abarth OT 2000 Berlina Mostra
ja joissakin Simca Abarth:ssa ja varmaan muutamissa muissakin.
Jossakin ns. urheilumalleissakin olen nähnyt vastaavia.
Fiat 850 -70 Special
Fiat Abarth OT 2000 Berlina Mostra replika
Fiat 850 special -71
Fiat 126 GSX-R -75
Fiat 625 N2 -70
Fiat 600T -67
Fiat 850T
BMW 1502 -75
BMW 1502 -77 Turbo Zender
BMW 320i 2d -85
Skoda 130 Rapid -86
Lexus LS430 -04
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

joo just tätä meinasin.. ihailtavaa jälkeä.. koko autossa 8)
Avatar
Bemak
Viestit: 106
Liittynyt: 06.10.2005 19:30
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Bemak »

Nyt on tähä projektiin tullut hommattua uudet vanteet. Takavanteetkaan eivät näytä enää autossa ollessaan kapeilta. Taakse tuli 8,5" ja eteen 6,5". Rekaat tulevat sitten joskus myöhemmin.

vanteet 1
vanteet 2
Fiat 850 -70 Special
Fiat Abarth OT 2000 Berlina Mostra replika
Fiat 850 special -71
Fiat 126 GSX-R -75
Fiat 625 N2 -70
Fiat 600T -67
Fiat 850T
BMW 1502 -75
BMW 1502 -77 Turbo Zender
BMW 320i 2d -85
Skoda 130 Rapid -86
Lexus LS430 -04
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

todella upeat!

tää pätkä pitäs kyl joskus nähä livenä.. :shock:
Spede
Viestit: 396
Liittynyt: 01.05.2007 12:28
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Spede »

Juma! kuin hienon näköiset vanteet! Minkäs merkkiset nuo ovat?
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

mamu kirjoitti:todella upeat!

tää pätkä pitäs kyl joskus nähä livenä.. :shock:
Näyttää hienommalta kuin kuvissa... ;)
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
127 MK1
Viestit: 519
Liittynyt: 21.02.2006 14:59
Paikkakunta: Itäinen suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 127 MK1 »

hienot on vanteet :D onko nuo 13"? mistä hankit noihin kumit?, kun luettelot ei kovin leveitä tunne 13-14" koossa
Autot:
-Volvo Amazon
Avatar
Bemak
Viestit: 106
Liittynyt: 06.10.2005 19:30
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Bemak »

Vanteet on 13" halkasijaltaan ja merkki on Compomotive ja malli CX. Ostin noi vanteet täältä: www.erikoisvanne.fi. Toimitusaika on vaan melkoisen pitkä, jos sellaiset joutuu tilaamaan.

Renkaiksi olen valinnut Avonin "liimarenkaat", jotka ovat katukäyttöön hyväksytyt. Eteen tulee 7" leveät ja taakse 8" leveät renkaat. Näitä renkaita myy suomessa ainakin sellainen yritys kuin Timo Virtanen Oy.
Fiat 850 -70 Special
Fiat Abarth OT 2000 Berlina Mostra replika
Fiat 850 special -71
Fiat 126 GSX-R -75
Fiat 625 N2 -70
Fiat 600T -67
Fiat 850T
BMW 1502 -75
BMW 1502 -77 Turbo Zender
BMW 320i 2d -85
Skoda 130 Rapid -86
Lexus LS430 -04
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

127 MK1 kirjoitti:kun luettelot ei kovin leveitä tunne 13-14" koossa
Noita semi-race (Kumho, Avon, Yokohama) renkaita saa kolmetoistasina myös oikeesti leveinä mutta neljätoistanen onkin hankalampi. 195/45 taitaa neljätoistasena olla se helppo matala ja "levee" rengas.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Mantariini
Viestit: 12
Liittynyt: 14.09.2005 20:55
Paikkakunta: Viitasaari

Viesti Kirjoittaja Mantariini »

Hello. Millaset paperit tarvii siihen katsastukseen ja mistähän niitä ois mahdollista saada? Eli ne joissa erot selviää.Lähinnä ton 1300/124 mallin erot? Olisin todella kiitollinen tiedoista :roll: Sähköpostii voi laittaa jos ei tänne halua raapustaa Jontte74(at)hotmail.com
Avatar
Bemak
Viestit: 106
Liittynyt: 06.10.2005 19:30
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Bemak »

Päivitetään taas tätä projektikertomusta hieman.

Joku on jo saattanut ihmetellä miksi tätä autoa ei ole pariin vuoteen näkynyt missään tapahtumassa. Syy siihen on hieman pitkäksi venähtänyt tekniikanvaihtoprojekti.

Fiat 127 moottori ei tuottanut mielestäni riittävästi räväkkyyttä autooni joten päätin tehdä siihen jotain pientä parannusta tekniikkapuolelle. Toisin sanoen ”raiskasin” hienon projektin :D

Nyt uudeksi moottoriksi on tullut fiatin sohc 1300cc turbolla. Moottoriin olen tehnyt seuraavia muutoksi:

Alakerta on uudelleen laakeroitu, mutta muuten alkuperäinen. Sylinterinkannen virtausta on parannettu sekä palotilojen kokoa kasvatettu. Kansipahvina toimii 0,5mm kuparilevy. Nokka-akseli on hitsattu ja hiottu 280 asteiseksi ja nostoa löytyy 11,7mm. Ahtimeksi olen valinnut Garrett GT2560R:n ja pakosarjan olen itse valmistanut. Välijäähdytin on sijoitettu takaluukun päälle. Tämän tulen koteloimaan lasikuidusta valmistuvalla Abarth-tyylisellä takaluukulla. Polttoainesuuttimet ovat ainakin nyt aluksi käytetyt Boschin 214cc suuttimet. Moottorinohjauksena toimii Tatech 6 Pro.

Vaihteistoksi olen valinnut Skoda 135 Gli:n vaihdelaatikon. Olen hommannut 135 GLi:n laatikon, koska siinä on tiheämpi perävälitys kuin tavallisessa 130 skodassa. Vetoakselit ovat osittain skodan akselia ja fiat 127:n akselia. Sisempänä nivelenä toimii skodan alkuperäinen nivel ja ulommassa päässä on fiat 127:n vetonivel. Fiatin omat takanavat ovat nyt korvattu 127:n navoilla ja pyöränlaakereilla. Moottori ja vaihteisto on liitetty toisiinsa alumiinisen sovitelaipan avulla. Vauhtipyörä on skodasta. Kampiakselin päähän olen joutunut asentamaan silmälaakerin, sekä kytkinakseliin laakeriholkin silmälaakeria varten. Vaihteenvalitsin on skodan oma.

Tekniikan uusinta on vaatinut koriin pieniä muokkauksia, mutta kuvat kertokoot enemmän:

moottori
vaihteisto
vaihteisto puhdistettuna
vetonivel
vanteen sovittelua
moottori paikoillaan
takalauta
välijäähdytin
kokonaisuus


Seuraavaksi täytyisi aloittaa polttoainesuuttimien asennus sekä jakotukin valmistus. Tämän jälkeen moottorinohjauksen asennus jne…

Ostamani uudet renkaatkaan eivät istu eteen ilman lokasuojan kaaren muokkausta, joten niille täytyy myös tehdä jotakin tulevaisuudessa.

Projekti on sen verran vielä kesken, ettei sillä ainakaan tänä kesänä enää pääse ajamaan. Tarkoitus olisi tehdä se nyt kerralla valmiiksi.
Fiat 850 -70 Special
Fiat Abarth OT 2000 Berlina Mostra replika
Fiat 850 special -71
Fiat 126 GSX-R -75
Fiat 625 N2 -70
Fiat 600T -67
Fiat 850T
BMW 1502 -75
BMW 1502 -77 Turbo Zender
BMW 320i 2d -85
Skoda 130 Rapid -86
Lexus LS430 -04
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

miehekästä meininkiä 8) toivottavasti pääsee joskus näkemään livenä :wink:
Jari Salmensuo
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Asiallista. Onko sohokone vapariin 1.3:een pohjautuva vai Turbo-Unon alakerralla?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Bemak
Viestit: 106
Liittynyt: 06.10.2005 19:30
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Bemak »

Turbo-Unon moottori se on...

Tässä taas muutama kuva lisää:

Pakosarja
Pakoputki
Ahtopaineputkia
Klemmareita
Dump-venttiili
Bensapumppu ja paineensäädin
Moottorinohjaus
Vetoaselit
Öljynjäähdytin
Hattuhylly

Tuli ostettua hieman turhan jykevät klemmarit, mutta nämä kestävät ainakin kiristystä. Moottorinohjausta varten tarvitsee ostaa vielä muutama anturi lisää sekä sytytyksen osat siihen. Öljynjäähdyttimen sijoitus ei nyt ole paras mahdollinen, mutta toivottavasti siinä edes vähän ilma kiertäisi.

Suurin osa tekemistäni muutoksista vaatii vielä hieman viimeistelyä sekä ehkä pientä muokkausta hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi :D

Kun kaikki tavarat ovat konehuoneessa paikoillaan siellä on melko ahdasta...
Fiat 850 -70 Special
Fiat Abarth OT 2000 Berlina Mostra replika
Fiat 850 special -71
Fiat 126 GSX-R -75
Fiat 625 N2 -70
Fiat 600T -67
Fiat 850T
BMW 1502 -75
BMW 1502 -77 Turbo Zender
BMW 320i 2d -85
Skoda 130 Rapid -86
Lexus LS430 -04
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Nuo tuon malliset klemmarit on se ainoa oikea vaihtoehto. Eipä tarvitse tuskailla irti pomppivien ahtoputkien kanssa. Kokemusta on...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin