Projekti Fiat Abarth OT 2000 Berlina Mostra replika

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Bemak
Viestit: 106
Liittynyt: 06.10.2005 19:30
Paikkakunta: Lohja

Projekti Fiat Abarth OT 2000 Berlina Mostra replika

Viesti Kirjoittaja Bemak »

Laitetaan nyt oma projekti foorumilaisten nähtäville.

Projekti alkoi vuonna 2004 keväällä ja nyt alkaa rekisteröinti olemaan ajankohtainen.

Eli auto on alunperin Fiat 850 vuosimallia -73 joka on rakennettu vastaamaan Fiat Abarth OT 2000 Berlina Mostra autoa joita on valmistettu vain yksi kappale vuonna -64.

Malli
Projekti takaa
Projekti edestä

Auton pohja on hiekkapuhallettu ja maalattu. Massaa ei ole käytetty, koska ne on kovalla työllä saatu sieltä pois ja valkoista pohjaa on kiva katsella katsastusmiehenkin.

Pohja aluksi
Pohja maalattuna pohjaväriin

Minun autoni tekniikka tulee olemaan aivan jotain muuta mitä alunperin tuossa Abarthissa on ollut. Nyt autoon olen sovittanut Fiat 127:n 903 kuutioisen moottorin ja Fiat 600:sen vaihteiston. Syylari on siirretty eteen jäähdytyksen parantamiseksi ja jäähdytysputket kulkevat auton alla. Ilman kierto tavaratilassa on hoidettu leikkaamalla varapyöräkotelon takaseinä puoliksi pois ja etupeltiin keulamerkin verkkoa varten aukko. Tuulettimena toimii Datsun cherryn puhallin ja syylari on Volvo 343:sta. Polttoaineen syötöstä vastaa Facetin pumppu ja 8mm polttoainelinjat tuovat bensiinin kaasuttimelle.

Syylarin ilmankierto
Syylari ja polttoainetankki

Madallus on toteutettu kääntämällä edessä kaksi alinta lehteä toisinpäin ja takana katkaisemalla Kuussatasen takajousista puolitoista kierrosta pois.

Autoon on asennettu joka kulmaan levyjarrut. Eteen on asennettua Fiat 127:n jarrusatulat omavalmisteisilla sovitteilla sekä taakse FSO Polonez:n takalevyjarrut. Käsijarru toteutetaan kääntämällä alkuperäinen vivusto toisinpäin.

Auton kaikki levikkeet ovat omavalmisteiset, koska valmiita oikean mallisia ei mistään löytynyt.

ennen levikkeitä

Takalevikkeet ovat valmistettu hitsaamalla valmiiksi taivutettuja peltiliuskoja kylkeen piirretylle kaarelle sopivin välein. Tämän jälkeen liuskojen päälle on laminoitu lasikuitua seitsämän kerrosta. Suurin työ oli hioa levikkeet suoriksi. Kittiä joutui käyttämään melkoisesti.

Avarrettu pyörän aukko
Liuskat hitsattuna
Muotoa
Lasikuitua

Kuvista huomaa mitenkä paljon etukaaria on jouduttu muuttamaan.

Etukaaren uusi linja
Etukaari raakamuodossa

Maalaus on suoritettu kokonaan itse omassa kotitallissa.

Kori ennen maalausta
Maalattuna ilman raitoja
Maalattuna

Sisustan olen pyrkinyt pitämään melko alkuperäisen näköisenä. Turvakaaret sekä kuppipenkit ja nelipistevyöt ovat turvallisuuden vuoksi asennettu autoon. Niin ja tuovathan ne hieman kilpa-auton tuntumaa Fiattiin.

Penkit
Kojelauta
Takapenkin istuinosan sovittelua

Tällähetkellä auton jäähdytysjärjestelmä on vielä kesken ja takajarruputket satuloille puuttuvat sekä kaikki luukut ovat kiinnittämättä.

Tällähetkellä

Tulevaisuudessa olisi tarkoitus tehdä alkuperäisen näköinen keulamerkki sekä mittaristo. Tekniikka puolelle asennetaan vaihteistoksi Skoda 135 GLi:n vaihteisto ja moottoriksi tulee fiat unon 1300 turbolla. Taakse täytyisi hankkia astetta leveämmät vanteet kahdeksan tai yhdeksän tuumaa leveät Compomotivet jne. Taakse on suunnitteilla lasikuituinen luukku ja takapelti mihin tehdään Mostra mallinen pullistus. Ehkä valmistan spoilerimallisen luukun jonne saa välijäähdyttimen piiloon.

Projektia rakennetaan sen mukaan mitenkä prosenttikäytäntö antaa myöden. Tekniikan vaihto vie jo kakusta niin suuren palan ettei paljoa peltiosia vaihdella...

Toivottavasti nyt tänäkesänä pääsisi jo johonkin tapahtumaan tällä autolla.
Fiat 850 -70 Special
Fiat Abarth OT 2000 Berlina Mostra replika
Fiat 850 special -71
Fiat 126 GSX-R -75
Fiat 625 N2 -70
Fiat 600T -67
Fiat 850T
BMW 1502 -75
BMW 1502 -77 Turbo Zender
BMW 320i 2d -85
Skoda 130 Rapid -86
Lexus LS430 -04
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Mites toi rekisteröinti onnistuu 1300cc:ksi
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Tuohan näyttää upealta! Laitapa muutama kuva teettämistäsi jarruosista.
R_iku
Viestit: 310
Liittynyt: 26.08.2006 11:11
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja R_iku »

On muuten todella komea 850! :P Tuollaisen kun joskus itsekkin saisi. :wink:
Bmw E39 520 2.2 vm.-01, käyttis.
A, B ja E Opeleita.
+pari ruotsalaista ja yksi italiaano.
http://R_iku.kuvablogi.com
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

kyllä,kyllä!!! hatun noston arvoinen projekti 8)
Jari Salmensuo
Avatar
Bemak
Viestit: 106
Liittynyt: 06.10.2005 19:30
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Bemak »

Wesulius kirjoitti:Mites toi rekisteröinti onnistuu 1300cc:ksi
Yritän käyttää vertailumallina Fiat Abarth 1300/124 mallia. Ei ole täysin pois suljettua etteikö se olisi mahdollista.

Jos ei 1300 saa rekisteröityä niin sitten rakennetaan se moottori 1100 kuutioisesta lohkosta. :?
Fiat 850 -70 Special
Fiat Abarth OT 2000 Berlina Mostra replika
Fiat 850 special -71
Fiat 126 GSX-R -75
Fiat 625 N2 -70
Fiat 600T -67
Fiat 850T
BMW 1502 -75
BMW 1502 -77 Turbo Zender
BMW 320i 2d -85
Skoda 130 Rapid -86
Lexus LS430 -04
Avatar
Bemak
Viestit: 106
Liittynyt: 06.10.2005 19:30
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Bemak »

Mika kirjoitti:Tuohan näyttää upealta! Laitapa muutama kuva teettämistäsi jarruosista.
En nyt löytänyt kuvia jarrusovitteista, mutta laitetaan kuvia teetetyistä uusista laakeripesistä. Näillä saa Fiat 127:n vetonivelet ja navat sopimaan Fiat 850:sen takatukivarsiin alkuperäisiin pultinreikiin.

Tarvittavat osat
Uusi ja vanha laakeripesä
Sovittelua
Näistä kasataan yksi toimiva moottori
Fiat 850 -70 Special
Fiat Abarth OT 2000 Berlina Mostra replika
Fiat 850 special -71
Fiat 126 GSX-R -75
Fiat 625 N2 -70
Fiat 600T -67
Fiat 850T
BMW 1502 -75
BMW 1502 -77 Turbo Zender
BMW 320i 2d -85
Skoda 130 Rapid -86
Lexus LS430 -04
Avatar
Bemak
Viestit: 106
Liittynyt: 06.10.2005 19:30
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Bemak »

Löytyi kuva jossa näkyy etujarrusovitteet. Materiaalin paksuus on 8mm.

Etujarrusovitteet
Fiat 850 -70 Special
Fiat Abarth OT 2000 Berlina Mostra replika
Fiat 850 special -71
Fiat 126 GSX-R -75
Fiat 625 N2 -70
Fiat 600T -67
Fiat 850T
BMW 1502 -75
BMW 1502 -77 Turbo Zender
BMW 320i 2d -85
Skoda 130 Rapid -86
Lexus LS430 -04
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

mitäs toi OT ja 2000 tarkottaa tos mallinimes? ja tiedätkö yhtään onko se aito yksilö enää edes hengissä?? :?
kumppari
Viestit: 1761
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

mamu kirjoitti:mitäs toi OT ja 2000 tarkottaa tos mallinimes? ja tiedätkö yhtään onko se aito yksilö enää edes hengissä?? :?
OT= Omolgato Turismo. Ja tuo 2000 on tuon alkp. auton moottorin tilavuus.

Suomesta löytyy 1400 TC-koneinen katukilvillä varustettu kasipätkä, tietääkseni auton nykyinen omistaja vierailee foorumilla ajottain.

Ja tietysti onnea ja menestystä projektille, sitä tulee varmasti hieno kulkine :wink:.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

kiitoksia tiedosta.. 2000 on jo iso kone 850:seen. muutes minkävärinen se 1400 TC on?
kumppari
Viestit: 1761
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

mamu kirjoitti:kiitoksia tiedosta.. 2000 on jo iso kone 850:seen. muutes minkävärinen se 1400 TC on?
Kuva
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

joo.. niin arvelinkin.. täähän oli joksus nettiautos myynnis..

ja kiitti tiedosta..
Avatar
Bemak
Viestit: 106
Liittynyt: 06.10.2005 19:30
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Bemak »

mamu kirjoitti:tiedätkö yhtään onko se aito yksilö enää edes hengissä?? :?
Ei mitään tietoa. Siitä ei turhan paljoa ole edes valokuvia missään esillä. Itse olen nähnyt siitä kuusi eri kuvaa ja niiden perusteella olen ulkoisesti autoani rakentanut.

Eronahan tuohon OT 1600 malliin ulkoisesti on leveämmät takalevikkeet, vanteiden leveys ja pullistus takapellissä.
Fiat 850 -70 Special
Fiat Abarth OT 2000 Berlina Mostra replika
Fiat 850 special -71
Fiat 126 GSX-R -75
Fiat 625 N2 -70
Fiat 600T -67
Fiat 850T
BMW 1502 -75
BMW 1502 -77 Turbo Zender
BMW 320i 2d -85
Skoda 130 Rapid -86
Lexus LS430 -04
Avatar
mamu
Viestit: 1044
Liittynyt: 04.03.2007 13:58
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

ok. tuo toi sit johonki miittinkii näytille ku saat valmiiks.. ku on nääs melko EKSOOTTINEN JA HIENO!!!!!!! :D 8)
Vastaa Viestiin