Päivitetään taas tätä projektikertomusta hieman.
Joku on jo saattanut ihmetellä miksi tätä autoa ei ole pariin vuoteen näkynyt missään tapahtumassa. Syy siihen on hieman pitkäksi venähtänyt tekniikanvaihtoprojekti.
Fiat 127 moottori ei tuottanut mielestäni riittävästi räväkkyyttä autooni joten päätin tehdä siihen jotain pientä parannusta tekniikkapuolelle. Toisin sanoen ”raiskasin” hienon projektin
Nyt uudeksi moottoriksi on tullut fiatin sohc 1300cc turbolla. Moottoriin olen tehnyt seuraavia muutoksi:
Alakerta on uudelleen laakeroitu, mutta muuten alkuperäinen. Sylinterinkannen virtausta on parannettu sekä palotilojen kokoa kasvatettu. Kansipahvina toimii 0,5mm kuparilevy. Nokka-akseli on hitsattu ja hiottu 280 asteiseksi ja nostoa löytyy 11,7mm. Ahtimeksi olen valinnut Garrett GT2560R:n ja pakosarjan olen itse valmistanut. Välijäähdytin on sijoitettu takaluukun päälle. Tämän tulen koteloimaan lasikuidusta valmistuvalla Abarth-tyylisellä takaluukulla. Polttoainesuuttimet ovat ainakin nyt aluksi käytetyt Boschin 214cc suuttimet. Moottorinohjauksena toimii Tatech 6 Pro.
Vaihteistoksi olen valinnut Skoda 135 Gli:n vaihdelaatikon. Olen hommannut 135 GLi:n laatikon, koska siinä on tiheämpi perävälitys kuin tavallisessa 130 skodassa. Vetoakselit ovat osittain skodan akselia ja fiat 127:n akselia. Sisempänä nivelenä toimii skodan alkuperäinen nivel ja ulommassa päässä on fiat 127:n vetonivel. Fiatin omat takanavat ovat nyt korvattu 127:n navoilla ja pyöränlaakereilla. Moottori ja vaihteisto on liitetty toisiinsa alumiinisen sovitelaipan avulla. Vauhtipyörä on skodasta. Kampiakselin päähän olen joutunut asentamaan silmälaakerin, sekä kytkinakseliin laakeriholkin silmälaakeria varten. Vaihteenvalitsin on skodan oma.
Tekniikan uusinta on vaatinut koriin pieniä muokkauksia, mutta kuvat kertokoot enemmän:
moottori
vaihteisto
vaihteisto puhdistettuna
vetonivel
vanteen sovittelua
moottori paikoillaan
takalauta
välijäähdytin
kokonaisuus
Seuraavaksi täytyisi aloittaa polttoainesuuttimien asennus sekä jakotukin valmistus. Tämän jälkeen moottorinohjauksen asennus jne…
Ostamani uudet renkaatkaan eivät istu eteen ilman lokasuojan kaaren muokkausta, joten niille täytyy myös tehdä jotakin tulevaisuudessa.
Projekti on sen verran vielä kesken, ettei sillä ainakaan tänä kesänä enää pääse ajamaan. Tarkoitus olisi tehdä se nyt kerralla valmiiksi.