Fiat 128 3P Turbo
Eipä ole omaa tallia mullakaan, mutta rakentelutilat ovat asialliset ja vuokra hyvinkin kohtuullinen.
Sen verran vielä tuohon edelliseen viestiini lisäten, että vaikka sanoinkin, että kaikki tehdään kunnolla niin mitään näyttelytasoista/-kuntoista autoa tuosta ei tule. Varmaan näkyykin... Esim. sisusta käsittää vain ja ainoastaan kojelaudan, penkit, vyöt ja tarvittavat alumiinit ovien ja kylkien sisäpuolelle - ei siis muita verhoiluja.
Ajatus on tehdä siitä mahdollisimman siisti katukäyttöä ajatellen, mutta ei liian "karkki" mahdollisen kilpailemisen ja siinä tulevien "kolhujen" vuoksi... Katotaan nyt sitten millainen karkki siitä loppuviimeksi tulee
Kori on kyllä kuosissaan samoin kuin maalipinta. Peltiseppä naputteli kaikki pienimmätkin kolhut ylös ettei maalarin tarvinnut käyttää "kovin montaa kiloa" pakkelia pohjatöitä tehdessään. Hyvä tuli!
Sen verran vielä tuohon edelliseen viestiini lisäten, että vaikka sanoinkin, että kaikki tehdään kunnolla niin mitään näyttelytasoista/-kuntoista autoa tuosta ei tule. Varmaan näkyykin... Esim. sisusta käsittää vain ja ainoastaan kojelaudan, penkit, vyöt ja tarvittavat alumiinit ovien ja kylkien sisäpuolelle - ei siis muita verhoiluja.
Ajatus on tehdä siitä mahdollisimman siisti katukäyttöä ajatellen, mutta ei liian "karkki" mahdollisen kilpailemisen ja siinä tulevien "kolhujen" vuoksi... Katotaan nyt sitten millainen karkki siitä loppuviimeksi tulee
Kori on kyllä kuosissaan samoin kuin maalipinta. Peltiseppä naputteli kaikki pienimmätkin kolhut ylös ettei maalarin tarvinnut käyttää "kovin montaa kiloa" pakkelia pohjatöitä tehdessään. Hyvä tuli!
Tallissa tapahtunutta...
Tässä muutama foto viime viikonlopulta.
Konehuoneeseen niputettu lohkon päälle kansi, imusarja, pakosarja sekä hyrrä downpipeineen:
http://kuvablogi.com/nayta/394723/
http://kuvablogi.com/nayta/394726/
http://kuvablogi.com/nayta/394727/
http://kuvablogi.com/nayta/394728/
http://kuvablogi.com/nayta/394732/
Seuraavaksi pitää ihmetellä apulaitteiden, sähköjen, yms. paikkoja ja reittejä.
Auto pudotettiin vaihteeksi pyörilleen, kun tuli siirtelytarvetta. Samalla todettiin lukon toiminta. Ei viitsi paljoa yksin työnnellä... Vähänkin, kun kääntää pyöriä niin alkaa pistämään hanttiin melkoisen säksätyksen kanssa
http://kuvablogi.com/nayta/394720/
http://kuvablogi.com/nayta/394721/
http://kuvablogi.com/nayta/394722/
http://kuvablogi.com/nayta/394724/
http://kuvablogi.com/nayta/394725/
http://kuvablogi.com/nayta/394729/
http://kuvablogi.com/nayta/394730/
http://kuvablogi.com/nayta/394731/
Perä on "hieman" korkealla, mutta eiköhän se siitä vielä putoa Takana on kolmelehtinen jousi sekä tukivarsien ja jousen kannattimien välissä 6cm "madalluspalat". Silti joustoja on vielä liiankin kanssa eli ei muuta kuin alas vaan.
Kattolinja on muuten 126cm korkeudessa - konepellin etureuna noin 70cm korkeudessa eli melkoisen matala härveli tulossa
Että tällästä tällä kertaa...
Tässä muutama foto viime viikonlopulta.
Konehuoneeseen niputettu lohkon päälle kansi, imusarja, pakosarja sekä hyrrä downpipeineen:
http://kuvablogi.com/nayta/394723/
http://kuvablogi.com/nayta/394726/
http://kuvablogi.com/nayta/394727/
http://kuvablogi.com/nayta/394728/
http://kuvablogi.com/nayta/394732/
Seuraavaksi pitää ihmetellä apulaitteiden, sähköjen, yms. paikkoja ja reittejä.
Auto pudotettiin vaihteeksi pyörilleen, kun tuli siirtelytarvetta. Samalla todettiin lukon toiminta. Ei viitsi paljoa yksin työnnellä... Vähänkin, kun kääntää pyöriä niin alkaa pistämään hanttiin melkoisen säksätyksen kanssa
http://kuvablogi.com/nayta/394720/
http://kuvablogi.com/nayta/394721/
http://kuvablogi.com/nayta/394722/
http://kuvablogi.com/nayta/394724/
http://kuvablogi.com/nayta/394725/
http://kuvablogi.com/nayta/394729/
http://kuvablogi.com/nayta/394730/
http://kuvablogi.com/nayta/394731/
Perä on "hieman" korkealla, mutta eiköhän se siitä vielä putoa Takana on kolmelehtinen jousi sekä tukivarsien ja jousen kannattimien välissä 6cm "madalluspalat". Silti joustoja on vielä liiankin kanssa eli ei muuta kuin alas vaan.
Kattolinja on muuten 126cm korkeudessa - konepellin etureuna noin 70cm korkeudessa eli melkoisen matala härveli tulossa
Että tällästä tällä kertaa...
Toi 3P:n lukko on niitä viime vuonna teetettyjä kitkalukkoja joista on täällä foorumillakin ollut juttua. Tuo mainittu säksätys johtuu varmastikkin siitä, ettei laatikossa ole vielä öljyjä.
Laatikko on mallia kootut teokset ja se on koottu useammasta eri laatikosta. Perustuu kuitenkin Ritmo 85:sen 5-v laatikkoon.
Laatikko on mallia kootut teokset ja se on koottu useammasta eri laatikosta. Perustuu kuitenkin Ritmo 85:sen 5-v laatikkoon.
Tuossahan se vastaus tulikin Keltsin toimesta Kiitokset siitä(kin)! Tosiaan unohdin mainita öljyjen puuttumisesta. Se vaikuttanee "hieman" tuohon lukon meteliin.
Tässä kuva lukosta:
http://kuvablogi.com/nayta/244842/
Tässä kuva lukosta:
http://kuvablogi.com/nayta/244842/
Oletkos mitannut paljonko on lamppujen alareunasta maahan matkaa?3P kirjoitti:Kattolinja on muuten 126cm korkeudessa - konepellin etureuna noin 70cm korkeudessa eli melkoisen matala härveli tulossa
Katsastuksessa sen tulisi olla 500mm ettei tule taurhaa uusintakäyntiä. Nimimerkki kokemusta on...
Mutta sullahan näyttääkin olevan korkeussäädettävät tolpat...
Fiat 850 -70 Special
Fiat Abarth OT 2000 Berlina Mostra replika
Fiat 850 special -71
Fiat 126 GSX-R -75
Fiat 625 N2 -70
Fiat 600T -67
Fiat 850T
BMW 1502 -75
BMW 1502 -77 Turbo Zender
BMW 320i 2d -85
Skoda 130 Rapid -86
Lexus LS430 -04
Fiat Abarth OT 2000 Berlina Mostra replika
Fiat 850 special -71
Fiat 126 GSX-R -75
Fiat 625 N2 -70
Fiat 600T -67
Fiat 850T
BMW 1502 -75
BMW 1502 -77 Turbo Zender
BMW 320i 2d -85
Skoda 130 Rapid -86
Lexus LS430 -04
Lamppujen korkeus ei aiheuttane ongelmia. Alustan korkeus voidaan hätätapauksessa säätää katsastukseen ylemmäs. Maavarasta (8cm) homma ei jää kiinni. Sitä on riittämiin (paljon) tälläkin setupilla...
Lamppujen alareuna on nyt kutakuinkin 50cm korkeudella maasta. Pitää tarkistaa. Etupää on itseasiassa jo nyt sopivalla korkeudella - takapäässä pudotettavaa melkoisesti.
Kuvista ei näe, kuinka matala auto oikeasti on. 3P:n kori on todella matala, vaikka kuvissa muodot hämäävätkin. Sehän on jo vakioalustalla ja - korkeudella "matala". Itsenikin yllätti tuo etureunan korkeus. Kattolinjan korkeus taasen oli tiedossa.
Pidetään mielessä tämä 50cm katsastuksen lähestyessä Kiitokset vinkistä!
Lamppujen alareuna on nyt kutakuinkin 50cm korkeudella maasta. Pitää tarkistaa. Etupää on itseasiassa jo nyt sopivalla korkeudella - takapäässä pudotettavaa melkoisesti.
Kuvista ei näe, kuinka matala auto oikeasti on. 3P:n kori on todella matala, vaikka kuvissa muodot hämäävätkin. Sehän on jo vakioalustalla ja - korkeudella "matala". Itsenikin yllätti tuo etureunan korkeus. Kattolinjan korkeus taasen oli tiedossa.
Pidetään mielessä tämä 50cm katsastuksen lähestyessä Kiitokset vinkistä!
Nostellaas tätäkin topicia...
Aikaa on kulunut johonkin ihan muuhun kuin auton rakenteluun syksyn ja talven aikana
Jotain pientä on kuitenkin tapahtunut. Kaikesta ei ole kuvia.
Sisustaverhoiluja on väsätty (huomaa väliaikaiset teippikiinnitykset):
http://kuvablogi.com/nayta/848575/
http://kuvablogi.com/nayta/848576/
http://kuvablogi.com/nayta/848577/
Konehuoneen layout meni uusiksi, kun alkujaan suunnittelemamme TDI Omegan välijäähy ei mahtunutkaan sille suunniteltuun paikkaan (paikkaan, jossa nyt on öljyjäähy). Piti siis hommata toinen ja samalla kaksi kertaa suurempi Jäähyn paikaksi tuli ainoa jäljellä oleva mahdollinen paikka eli syyläri etupuolelle.
Kennon mitat 460x160x50+päädyt. Aika hyvin täyttää keulan Ja kaiken lisäksi korkeus on juuri sopiva tuohon keulan aukkoon. Jäähy sijoitettiin hieman keskilinjasta kuskin puolelle paineputkien paremman linjauksen ja ilmanputsarin tieltä.
Kuvassa on vastaavan kokoinen kenno ilman päätyjä hienosti nippusiteillä kiinnitettynä Tässä siis vasta mallailua... Toisessa kuvassa uusi jäähy ja öljynkerääjäsäiliö.
http://kuvablogi.com/nayta/848579/
http://kuvablogi.com/nayta/848578/
Öljyjäähy sijoitettiin syylärin viereen samaan linjaan.
http://kuvablogi.com/nayta/848591/
http://kuvablogi.com/nayta/848592/
http://kuvablogi.com/nayta/848593/
Ilmanputsari sijoitettiin vänkkärin puolelle sisimmäisen ajovalon (pitkä) taakse. Maski muutettiin nelivaloisesta kaksivaloiseksi. Ilmanputsarilta ja ilmamäärämittarilta on noin 40cm matka hyrrälle eli aika hyvä etäisyys. Lisäksi hengittävyys on taattu avonaisen maskin takana.
http://kuvablogi.com/nayta/848594/
Näiden hommien lisäksi öljynkierron osat (letkut, liittimet, ryöstölaippa, ryöstölaippa termarilla, öljynsuodattimen jalka ja ö-suodatin) on asennettu. Öljynkerääjäsäiliölle on paikka tiedossa, mutta kiinnitysteline pitää vielä tehdä. Liittimet ja letkut ovat hydrauliikkakamaa eli liittimet on prässätty letkuihin - ei siis letkuklemmareita tai pantoja.
Sain pari tuntia sitten kuulla Keltsiltä ilouutisen... Alumiiniset ahtoputket tuli hitsarilta käsittämättömän nopeasti - päivässä! Kaikki kuvat on siis otettu ennen kuin ahtoputkia edes suunniteltiin. Hommat on siis edennyt kuvien ottamisen jälkeen.
Myös reaktiotankojen kumipuslat vaihdettiin polyuretaanisiin. Työkaveri teki/teetätti sorviin kunnollisen tereän, jolla PU:ta saatiin sorvattua. On muuten saakelin sitkeää kamaa - ja kallista!
Että tällästä. Ensi kerralla toivottavasti valmiimpia kuvia, jahka sellaisia joskus saadaan otettua tai edes projektia ylipäätään eteenpäin
Aikaa on kulunut johonkin ihan muuhun kuin auton rakenteluun syksyn ja talven aikana
Jotain pientä on kuitenkin tapahtunut. Kaikesta ei ole kuvia.
Sisustaverhoiluja on väsätty (huomaa väliaikaiset teippikiinnitykset):
http://kuvablogi.com/nayta/848575/
http://kuvablogi.com/nayta/848576/
http://kuvablogi.com/nayta/848577/
Konehuoneen layout meni uusiksi, kun alkujaan suunnittelemamme TDI Omegan välijäähy ei mahtunutkaan sille suunniteltuun paikkaan (paikkaan, jossa nyt on öljyjäähy). Piti siis hommata toinen ja samalla kaksi kertaa suurempi Jäähyn paikaksi tuli ainoa jäljellä oleva mahdollinen paikka eli syyläri etupuolelle.
Kennon mitat 460x160x50+päädyt. Aika hyvin täyttää keulan Ja kaiken lisäksi korkeus on juuri sopiva tuohon keulan aukkoon. Jäähy sijoitettiin hieman keskilinjasta kuskin puolelle paineputkien paremman linjauksen ja ilmanputsarin tieltä.
Kuvassa on vastaavan kokoinen kenno ilman päätyjä hienosti nippusiteillä kiinnitettynä Tässä siis vasta mallailua... Toisessa kuvassa uusi jäähy ja öljynkerääjäsäiliö.
http://kuvablogi.com/nayta/848579/
http://kuvablogi.com/nayta/848578/
Öljyjäähy sijoitettiin syylärin viereen samaan linjaan.
http://kuvablogi.com/nayta/848591/
http://kuvablogi.com/nayta/848592/
http://kuvablogi.com/nayta/848593/
Ilmanputsari sijoitettiin vänkkärin puolelle sisimmäisen ajovalon (pitkä) taakse. Maski muutettiin nelivaloisesta kaksivaloiseksi. Ilmanputsarilta ja ilmamäärämittarilta on noin 40cm matka hyrrälle eli aika hyvä etäisyys. Lisäksi hengittävyys on taattu avonaisen maskin takana.
http://kuvablogi.com/nayta/848594/
Näiden hommien lisäksi öljynkierron osat (letkut, liittimet, ryöstölaippa, ryöstölaippa termarilla, öljynsuodattimen jalka ja ö-suodatin) on asennettu. Öljynkerääjäsäiliölle on paikka tiedossa, mutta kiinnitysteline pitää vielä tehdä. Liittimet ja letkut ovat hydrauliikkakamaa eli liittimet on prässätty letkuihin - ei siis letkuklemmareita tai pantoja.
Sain pari tuntia sitten kuulla Keltsiltä ilouutisen... Alumiiniset ahtoputket tuli hitsarilta käsittämättömän nopeasti - päivässä! Kaikki kuvat on siis otettu ennen kuin ahtoputkia edes suunniteltiin. Hommat on siis edennyt kuvien ottamisen jälkeen.
Myös reaktiotankojen kumipuslat vaihdettiin polyuretaanisiin. Työkaveri teki/teetätti sorviin kunnollisen tereän, jolla PU:ta saatiin sorvattua. On muuten saakelin sitkeää kamaa - ja kallista!
Että tällästä. Ensi kerralla toivottavasti valmiimpia kuvia, jahka sellaisia joskus saadaan otettua tai edes projektia ylipäätään eteenpäin
Todella siistiä työtä, oikein ilo katsoa. Sisustusosatkin näyttävät koreilemattoman asianmukaisilta.
Syylärin kokoa mietin, tuolla voi huonolla tuurilla tulla lämpenemisongelmaa ainakin kuumimmilla ratapäivillä... itsellä oli ensimmäinen syyläri 132:sta peräisin ja se ei oikein tahtonut riittää. Kannattaa ainakin puuhata hyvät ohjainpellit jotka estävät kokonaan ilman pääsyn syylärin ohitse.
Syylärin kokoa mietin, tuolla voi huonolla tuurilla tulla lämpenemisongelmaa ainakin kuumimmilla ratapäivillä... itsellä oli ensimmäinen syyläri 132:sta peräisin ja se ei oikein tahtonut riittää. Kannattaa ainakin puuhata hyvät ohjainpellit jotka estävät kokonaan ilman pääsyn syylärin ohitse.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vähän jo odottelinkin tästä projektista päivittelyä... Asiallista jälkeä, ei voi muuta sanoa..
Fiat, petojen sukua - susi jo syntyessään.
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Tätä on kyllä mietitty, mutta koitetaan nyt ensin saada auto ajoon tuolla jäähdyttimellä. Mulla oli kasissa tuon tekniikan kanssa tuo sama vakio jäähdytin ja suurempia ongelmia ei ollut. 3P:ssä tosin jäähdyttimen eteen tulee osittain cooleri, joten melko varmaan ongelmia tulee radalla, ainankin lämpimillä keleillä. Seuraavaan EVO-versioon teetetään sitten kolmirivinen jäähdytinvvieri kirjoitti:Syylärin kokoa mietin, tuolla voi huonolla tuurilla tulla lämpenemisongelmaa ainakin kuumimmilla ratapäivillä... itsellä oli ensimmäinen syyläri 132:sta peräisin ja se ei oikein tahtonut riittää.
Muuten konehuoneesta tulee paljon järkevämpi, kuin mitä mulla kasissa oli. Aikalailla osien sijottelemiseen vaikuttaa se n.10cm, mitä 3P on sedania pidempi keulastaan. Ei pidä myöskään unohtaa, että tuollainen tekniikka on jo muutamaan kertaan kasin keulalle sovitettu ja ainahan asiat voidaan tehdä paremmin
GT:llä on vielä niin pitkä matkakin tulla katsomaan Voin vaikka soitella, kun seuraavan kerran mennään 3P:tä ihmettelemään...
Tuollainen Venton syyläri voisi olla passeli 128:aan kun se oli sitä 127:aankin. Asennetaan väärinpäin, ja yläosaan ilmaletkulle paikka.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -