Kyllähän se tuossa pihassa jäähtyy... Auto on Hyvinkäällä ainakin torstaihin asti, jonka jälkeen pienen lenkin kautta Bellaan ja sitten takas. Saahan sitä ihmetellä, jos törmätäänjeQQ kirjoitti:Upee peli. Jokos tämä liikkuu Hyvinkäällä? Tahi edes lähellä? Kiinnostaisi kovasti nähdä paikanpäällä..
Fiat 128 3P Turbo
Re: Projekti: Fiat 128 3P Turbo
Fiat 128 3P 1.6tbo, vm. 1978
Alfa Romeo 147 GTA, vm. 2003
MB ML300, vm. 2011
Alfa Romeo 147 GTA, vm. 2003
MB ML300, vm. 2011
Re: Projekti: Fiat 128 3P Turbo
No just tuli vastaan uudenmaankadulla. Livenä on tuo väri muuten vähän tummempi, ruton hieno.
Re: Projekti: Fiat 128 3P Turbo
Kävin kaverin kanssa mukillisella ja heitin samalla parit lenkit Millä kapistuksella olit liikenteessä?jeQQ kirjoitti:No just tuli vastaan uudenmaankadulla. Livenä on tuo väri muuten vähän tummempi, ruton hieno.
Fiat 128 3P 1.6tbo, vm. 1978
Alfa Romeo 147 GTA, vm. 2003
MB ML300, vm. 2011
Alfa Romeo 147 GTA, vm. 2003
MB ML300, vm. 2011
Re: Projekti: Fiat 128 3P Turbo
Valkosella Toyota Versolla(duuniauto), jussintorin kohdalla tulit vastaan
Re: Projekti: Fiat 128 3P Turbo
Hieman päivitystä tähänkin...
3P ollu talviunilla lokakuun alusta saakka. Mittariin tuli kesän (kesäkuun loppu - lokakuun alku) aikana noin 3000km. Tämä ilman suurempia ongelmia - auto oli joka päivä ajossa 8)
Talven aikana on ollut/on tarkoitus parannella alustaa ja moottorin kiinnitystä - ei sen kummempaa. Off-topikkiin, Ostin-ketjuun jo laitoinkin viestin kuvalinkkeineen (alla) uunituoreista takapään kynäjousitolpista by Rallysystems.
Kyseiset tolpat on rakennettu 128 iskarin lyhennetystä runkoputkesta, Bilsteinin Fiat 127:n kaasupatruunoista ja kynäjousien kierreholkeista.
http://kuvablogi.com/nayta/2908214/
http://kuvablogi.com/nayta/2908215/
http://kuvablogi.com/nayta/2908216/
http://kuvablogi.com/nayta/2908217/
Sitten ei kun sopivia jousia ihmettelemään...
Tolppien asennuksen yhteydessä yläkiinnitys tulee luonnollisesti rakentaa uusiksi. Samalla yläkiinnitystä siirretään ulospäin (pyörää kohti) camperin pienentämiseksi, joka reilun madalluksen yhteydessä kasvoi melkoisesti. Siinä onkin taas mitoiteltavaa ja mallailtavaa kerrakseen...
3P ollu talviunilla lokakuun alusta saakka. Mittariin tuli kesän (kesäkuun loppu - lokakuun alku) aikana noin 3000km. Tämä ilman suurempia ongelmia - auto oli joka päivä ajossa 8)
Talven aikana on ollut/on tarkoitus parannella alustaa ja moottorin kiinnitystä - ei sen kummempaa. Off-topikkiin, Ostin-ketjuun jo laitoinkin viestin kuvalinkkeineen (alla) uunituoreista takapään kynäjousitolpista by Rallysystems.
Kyseiset tolpat on rakennettu 128 iskarin lyhennetystä runkoputkesta, Bilsteinin Fiat 127:n kaasupatruunoista ja kynäjousien kierreholkeista.
http://kuvablogi.com/nayta/2908214/
http://kuvablogi.com/nayta/2908215/
http://kuvablogi.com/nayta/2908216/
http://kuvablogi.com/nayta/2908217/
Sitten ei kun sopivia jousia ihmettelemään...
Tolppien asennuksen yhteydessä yläkiinnitys tulee luonnollisesti rakentaa uusiksi. Samalla yläkiinnitystä siirretään ulospäin (pyörää kohti) camperin pienentämiseksi, joka reilun madalluksen yhteydessä kasvoi melkoisesti. Siinä onkin taas mitoiteltavaa ja mallailtavaa kerrakseen...
Fiat 128 3P 1.6tbo, vm. 1978
Alfa Romeo 147 GTA, vm. 2003
MB ML300, vm. 2011
Alfa Romeo 147 GTA, vm. 2003
MB ML300, vm. 2011
Re: Projekti: Fiat 128 3P Turbo
Eikös samalla kannattaisi tehdä camberille säätökin?
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Re: Projekti: Fiat 128 3P Turbo
Kannattais, kannattais... Katsotaan nyt mitä saadaan aikaiseksi ennen kuin hanget sulavatHeikkiJ kirjoitti:Eikös samalla kannattaisi tehdä camberille säätökin?
Fiat 128 3P 1.6tbo, vm. 1978
Alfa Romeo 147 GTA, vm. 2003
MB ML300, vm. 2011
Alfa Romeo 147 GTA, vm. 2003
MB ML300, vm. 2011
Re: Projekti: Fiat 128 3P Turbo
Päivitellääs tätäkin vähän, kun kerran alkaa lumet sulamaan... ehkä.
Elikkäs uusille tolpille piti rakentaa yläpään kiinnitys uusiksi. Alkuperäiset kiinnityspisteet ja niiden muoto ei sopinut kynäjousitolpille. Samalla yläpään kiinnitystä siirrettiin 10mm ulos ja 50mm ylös alkuperäisestä. 10mm on vähän, mutta riittävästi pienentämään takapyörien camperia, joka on peruja "suht reilusta" madalluksesta.
Homma alkoi adapterin teolla, jotta uusi yläpään keskipiste saatiin oikeaan paikkaan ja jolla saatiin piirrettyä tarvittava leikkaus. Adapteri näkyy tässä kuvassa, jossa jo reikäkin leikattuna:
http://kuvablogi.com/nayta/2975431/
Tässä taas lähes irroitettu alkuperäinen korvake:
http://kuvablogi.com/nayta/2975430/
Alkuperäiset kiinnityskorvakkeet hyödynnettiin myös uudessa ratkaisussa, koska tolppien patruunat on 127:n ja näin olle sopivat alkuperäisiin korvakkeisiin. Torneiksi hommattiin Marteliukselta 4" pakoputkiputkea (2mm seinämällä).
Tässä uusi rakenne suunnilleen lopullisessa korkeudessa:
http://kuvablogi.com/nayta/2975432/
Projektin yhteydessä piti pariin otteeseen häiritä tuttuja sorvareita, jotta kaikki osat saatiin asiallisesti mittoihinsa/muotoihinsa/paikkoihinsa ennen hitsausta. Lopputulos todella onnistunut! Alkuperäisiä yläpään korvakkeita saatiin kuin saatiinkin siirrettyä tarvittava 10mm ulos ja tornien kulmakin samaksi molemmilla puolilla
Tässä uusi torni/tornit viimeisestä kertaa irrallisena ennen hitsausta:
http://kuvablogi.com/nayta/2975434/
Tätä kirjoittettaessa uudet iskaritornit on hitsattu ympäriinsä ja niiden väliin on hitsattu poikittaistuki asinamukaisesta materiaalista (saumatonta putkea, kuten kaaretkin). Melkein siis maalausvaiheessa
Kohta tietää mitä tuli tehtyä Ei siitä ainakaan alkuperäistä huonompi tullut!!!
Elikkäs uusille tolpille piti rakentaa yläpään kiinnitys uusiksi. Alkuperäiset kiinnityspisteet ja niiden muoto ei sopinut kynäjousitolpille. Samalla yläpään kiinnitystä siirrettiin 10mm ulos ja 50mm ylös alkuperäisestä. 10mm on vähän, mutta riittävästi pienentämään takapyörien camperia, joka on peruja "suht reilusta" madalluksesta.
Homma alkoi adapterin teolla, jotta uusi yläpään keskipiste saatiin oikeaan paikkaan ja jolla saatiin piirrettyä tarvittava leikkaus. Adapteri näkyy tässä kuvassa, jossa jo reikäkin leikattuna:
http://kuvablogi.com/nayta/2975431/
Tässä taas lähes irroitettu alkuperäinen korvake:
http://kuvablogi.com/nayta/2975430/
Alkuperäiset kiinnityskorvakkeet hyödynnettiin myös uudessa ratkaisussa, koska tolppien patruunat on 127:n ja näin olle sopivat alkuperäisiin korvakkeisiin. Torneiksi hommattiin Marteliukselta 4" pakoputkiputkea (2mm seinämällä).
Tässä uusi rakenne suunnilleen lopullisessa korkeudessa:
http://kuvablogi.com/nayta/2975432/
Projektin yhteydessä piti pariin otteeseen häiritä tuttuja sorvareita, jotta kaikki osat saatiin asiallisesti mittoihinsa/muotoihinsa/paikkoihinsa ennen hitsausta. Lopputulos todella onnistunut! Alkuperäisiä yläpään korvakkeita saatiin kuin saatiinkin siirrettyä tarvittava 10mm ulos ja tornien kulmakin samaksi molemmilla puolilla
Tässä uusi torni/tornit viimeisestä kertaa irrallisena ennen hitsausta:
http://kuvablogi.com/nayta/2975434/
Tätä kirjoittettaessa uudet iskaritornit on hitsattu ympäriinsä ja niiden väliin on hitsattu poikittaistuki asinamukaisesta materiaalista (saumatonta putkea, kuten kaaretkin). Melkein siis maalausvaiheessa
Kohta tietää mitä tuli tehtyä Ei siitä ainakaan alkuperäistä huonompi tullut!!!
Fiat 128 3P 1.6tbo, vm. 1978
Alfa Romeo 147 GTA, vm. 2003
MB ML300, vm. 2011
Alfa Romeo 147 GTA, vm. 2003
MB ML300, vm. 2011
Re: Fiat 128 3P Turbo
Lisää aikaansaannoksia...
Tornit ja poikittaistuki paikoillaan. Kuvissa uudet osat hapotettuina fosforihapolla.
http://kuvablogi.com/nayta/2981570/
http://kuvablogi.com/nayta/2981571/
http://kuvablogi.com/nayta/2981572/
http://kuvablogi.com/nayta/2981573/
Seuraavaksi pohjamaalia niskaan + pintaväri. Sitä ennen kuitenkin ulosjoustonrajoittimien tornit iskarittolppien viereen Iskareissa nyt kyseisellä setupilla ulosjoustoa 50mm, mutta tornit tehdään, jos rata-ajossa ulosjoustoa halutaan rajoittaa vielä pienemmäksi.
Ennen ajokauden alkua myös downpipen kiinnitystä parannellaan sekä x määrä muuta hienosäätöä/säätöä
Tornit ja poikittaistuki paikoillaan. Kuvissa uudet osat hapotettuina fosforihapolla.
http://kuvablogi.com/nayta/2981570/
http://kuvablogi.com/nayta/2981571/
http://kuvablogi.com/nayta/2981572/
http://kuvablogi.com/nayta/2981573/
Seuraavaksi pohjamaalia niskaan + pintaväri. Sitä ennen kuitenkin ulosjoustonrajoittimien tornit iskarittolppien viereen Iskareissa nyt kyseisellä setupilla ulosjoustoa 50mm, mutta tornit tehdään, jos rata-ajossa ulosjoustoa halutaan rajoittaa vielä pienemmäksi.
Ennen ajokauden alkua myös downpipen kiinnitystä parannellaan sekä x määrä muuta hienosäätöä/säätöä
Fiat 128 3P 1.6tbo, vm. 1978
Alfa Romeo 147 GTA, vm. 2003
MB ML300, vm. 2011
Alfa Romeo 147 GTA, vm. 2003
MB ML300, vm. 2011
Re: Fiat 128 3P Turbo
Päivitystä...
http://kuvablogi.com/nayta/2990195/
http://kuvablogi.com/nayta/2990196/
http://kuvablogi.com/nayta/2990197/
http://kuvablogi.com/nayta/2990198/
Nyt auto on jo pyörillä. Lähti muuten ekalla käyntiin! 8)
http://kuvablogi.com/nayta/2990195/
http://kuvablogi.com/nayta/2990196/
http://kuvablogi.com/nayta/2990197/
http://kuvablogi.com/nayta/2990198/
Nyt auto on jo pyörillä. Lähti muuten ekalla käyntiin! 8)
Fiat 128 3P 1.6tbo, vm. 1978
Alfa Romeo 147 GTA, vm. 2003
MB ML300, vm. 2011
Alfa Romeo 147 GTA, vm. 2003
MB ML300, vm. 2011
Re: Fiat 128 3P Turbo
No niin, nyt on tämäkin ajokausi 3P:llä aloitettu. Viikonlopun aikana tuli mittariin lähes 600km ilman suurempia murheita, joten kyllä se tuntuu kestävän 8)
Talven aikana tehdyt muutokset on selvästi menneet oikeaan suuntaan ja auton käytös rupeaa pikkuhiljaa muistuttamaan sitä mitä on haettukkin. Eilinen "pieni" testilenkki pitkin mutkaisia asfaltti-teitä sai melkoisen kestohymyn naamalle, kevyt auto matalalla painopisteellä on vain jotain sellaista mihin ei enään joka päivä törmää Eipä tällä viime kesänä tullutkaan ajettua kovinkaan paljoa, mutta nyt tuo on mulla käytössä äitienpäivään saakka joten vihdoin on mahdollista nauttia ja analysioda mitä sitä oiken on saatu aikaiseksi...
Nyt rupeaa kokonaispaketti olemaan aika hyvin kasassa ja tästä eteenpäin pystytään keskittymään enemmän auton säätämiseen. Vielä on kuitenkin työsarkaa edessä, että päästään hätyyttelemään aikoinaan kasilla ajettuja Apparan kierrosaikoja...
Talven aikana tehdyt muutokset on selvästi menneet oikeaan suuntaan ja auton käytös rupeaa pikkuhiljaa muistuttamaan sitä mitä on haettukkin. Eilinen "pieni" testilenkki pitkin mutkaisia asfaltti-teitä sai melkoisen kestohymyn naamalle, kevyt auto matalalla painopisteellä on vain jotain sellaista mihin ei enään joka päivä törmää Eipä tällä viime kesänä tullutkaan ajettua kovinkaan paljoa, mutta nyt tuo on mulla käytössä äitienpäivään saakka joten vihdoin on mahdollista nauttia ja analysioda mitä sitä oiken on saatu aikaiseksi...
Nyt rupeaa kokonaispaketti olemaan aika hyvin kasassa ja tästä eteenpäin pystytään keskittymään enemmän auton säätämiseen. Vielä on kuitenkin työsarkaa edessä, että päästään hätyyttelemään aikoinaan kasilla ajettuja Apparan kierrosaikoja...
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Re: Fiat 128 3P Turbo
Komealta se kyllä livenäkin näytti. Tsemppiä poijille! 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Fiat 128 3P Turbo
Foorumin katkoksessa näyttää tästäkin jotain päivityksiä kadonneen, joten lyhyt kertaus lienee paikallaan...
GFF:n ratapäivillä tuo väliaikainen laatikko sylkäisi öljyt pihalle ja kesän ajot olivat sitten siinä. Kierrosaika taisi parantua parilla sekunnilla, mutta auton käytös ei ole vieläkään halutulla tasolla. Tähän on jo olemassa ideoita, mutta aikataulut eivät vielä ole sallineet niiden toteuttamista...
Talven aikana vanhan vaihdelaatikon lukko kävi korjattavana ja nyt tuo laatikko on jälleen autossa kiinni. Samalla vaihdettiin isommilla pyöränlaakereilla olevat etunavat ja vetonivelet. Asennusten jälkeen koitettiin lähteekö auto pitkän seisonnan jälkeen käymään ja lähtihän se!
Vaikka auto on liikennekäytössä ja vakuutukset juoksee, ei sillä ole ajettu metriäkään koko keväänä/alku kesällä Oli jälleen keulan "lukkopelti" vääntynyt (oikaisin ja korjasin sen edellis keväänä) ja nyt sille pitää tehdä jotain muuta. Tällä hetkellä tuo alkuperäinen palkki on tallin lattialla ja uuden vahvemman palkin hahmottelu on käynnissä. Toivottavasti saisin sen valmiiksi kokoontumisajoihin, niin voisi tulla tuolla pyörähtämään...
GFF:n ratapäivillä tuo väliaikainen laatikko sylkäisi öljyt pihalle ja kesän ajot olivat sitten siinä. Kierrosaika taisi parantua parilla sekunnilla, mutta auton käytös ei ole vieläkään halutulla tasolla. Tähän on jo olemassa ideoita, mutta aikataulut eivät vielä ole sallineet niiden toteuttamista...
Talven aikana vanhan vaihdelaatikon lukko kävi korjattavana ja nyt tuo laatikko on jälleen autossa kiinni. Samalla vaihdettiin isommilla pyöränlaakereilla olevat etunavat ja vetonivelet. Asennusten jälkeen koitettiin lähteekö auto pitkän seisonnan jälkeen käymään ja lähtihän se!
Vaikka auto on liikennekäytössä ja vakuutukset juoksee, ei sillä ole ajettu metriäkään koko keväänä/alku kesällä Oli jälleen keulan "lukkopelti" vääntynyt (oikaisin ja korjasin sen edellis keväänä) ja nyt sille pitää tehdä jotain muuta. Tällä hetkellä tuo alkuperäinen palkki on tallin lattialla ja uuden vahvemman palkin hahmottelu on käynnissä. Toivottavasti saisin sen valmiiksi kokoontumisajoihin, niin voisi tulla tuolla pyörähtämään...
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Re: Fiat 128 3P Turbo
Jahas, reilut pari tuhatta kilometriä tullut tänä kesänä mittariin ja perjantaina kävin katsastamassa auton. Mukana sillä on oltu mm. GFF kokoontumisajossa, Bella Italia ja CARF:n ratapäivillä Jurvassa sekä Alastarolla.
Alastarossa laskin jarrutuksen pitkäksi hiekalle -> hiekkaa jakohihnan väliin ja jako sekaisin Kaikki imuventtiilit meni vaihtoon ja samalla korjailtiin useampiakin kierteitä kannesta. Siinähän se kesäloma sitten menikin mukavasti...
Vielä olisi pari ratapäivää tänä kesänä edessä ennen auton laittamista "talviunille"
Alastarossa laskin jarrutuksen pitkäksi hiekalle -> hiekkaa jakohihnan väliin ja jako sekaisin Kaikki imuventtiilit meni vaihtoon ja samalla korjailtiin useampiakin kierteitä kannesta. Siinähän se kesäloma sitten menikin mukavasti...
Vielä olisi pari ratapäivää tänä kesänä edessä ennen auton laittamista "talviunille"
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"