Fiat 128 3P Turbo
Fiat 128 3P Turbo
Nyt alkaa olla julkaisukelpoista materiaalia 3P projektista!
Viime sunnuntaina auto haettiin maalarilta ja jälki on ainankin omasta mielestäni erinomaista! Kuvia löytyy Kuvablogista 3P-nimimerkin alta ja sieltä Väri pinnassa-kansiosta. Tässä linkki yhteen kuvaan, loput kuvat löytänette itse:
http://kuvablogi.com/nayta/242274/
Kuten sanottu maalautettiin auto pohjatöineen ammattilaisella. Samalla peltiseppä oikoi pienimmätkin klommot ylös, jottei kittiä menisi kilotolkulla - meni silti Autoon on vedetty pohjamaali, kaksi kerrosta hiontaväriä, epoksi, parikerrosta väriä ja lakkaa. Koko auto maalattiin siten, että maaliin lisättiin elastisuutta, jotta maalipinta kestäisi pienen elämisen varsinkin levikkeiden saumoista. Väri on auton alkuperäinen eli Fiatin värikartan 308F Verde Marino. Älkää kysykö mitä maksoi. Aika paljon...
Nyt homma jatkuu kotelosuojauksella ja massauksella. Sitten jossain vaiheessa päästään varsinaiseen niputtamiseen. Tahtoo vain aika olla melko kortilla, mutta yritetään, josko elokuussa tai syyskuussa saisi savut ulos - täysi arvaus Meinaa olla hiukan muutakin tekemistä - samoin Keltsillä, joka on oikea käteni (ja pääni)
Saa kommentoida ja kysellä mikäli jokin asia kiinnostaa tai vaivaa...
Kirjoittelen lisää projektin edistymisestä tuonnempana, kun päästään HOMMIIN!
M
Viime sunnuntaina auto haettiin maalarilta ja jälki on ainankin omasta mielestäni erinomaista! Kuvia löytyy Kuvablogista 3P-nimimerkin alta ja sieltä Väri pinnassa-kansiosta. Tässä linkki yhteen kuvaan, loput kuvat löytänette itse:
http://kuvablogi.com/nayta/242274/
Kuten sanottu maalautettiin auto pohjatöineen ammattilaisella. Samalla peltiseppä oikoi pienimmätkin klommot ylös, jottei kittiä menisi kilotolkulla - meni silti Autoon on vedetty pohjamaali, kaksi kerrosta hiontaväriä, epoksi, parikerrosta väriä ja lakkaa. Koko auto maalattiin siten, että maaliin lisättiin elastisuutta, jotta maalipinta kestäisi pienen elämisen varsinkin levikkeiden saumoista. Väri on auton alkuperäinen eli Fiatin värikartan 308F Verde Marino. Älkää kysykö mitä maksoi. Aika paljon...
Nyt homma jatkuu kotelosuojauksella ja massauksella. Sitten jossain vaiheessa päästään varsinaiseen niputtamiseen. Tahtoo vain aika olla melko kortilla, mutta yritetään, josko elokuussa tai syyskuussa saisi savut ulos - täysi arvaus Meinaa olla hiukan muutakin tekemistä - samoin Keltsillä, joka on oikea käteni (ja pääni)
Saa kommentoida ja kysellä mikäli jokin asia kiinnostaa tai vaivaa...
Kirjoittelen lisää projektin edistymisestä tuonnempana, kun päästään HOMMIIN!
M
Viimeksi muokannut 3P, 23.03.2011 18:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Arvasin, että joku irvileuka keksii tunkin yhdestä kuvasta
Olisi vissiin pitänyt laittaa ensimmäiseen viestiini "Kuka löytää ekaksi tunkin"-kilpailu
Puolustukseksi on sanottava, että takaa puuttuu lehtijousi, kuten tarkkaavaisimmat varmasti huomasivat. Pakkohan sitä korkoa oli jotenkin mallattava, jotta "traktorista" saa edes jonkinlaisen real-life kuvan. Tukivarren ja runkopalkin välissä nyt noin 4-5cm liikevaraa (sama kuin Keltsillä aikoinaan kasissa). Oliko tässä tarpeeksi selityksen makua? 8)
Palatkaamme madallusasiaan tuonnempana...
Olisi vissiin pitänyt laittaa ensimmäiseen viestiini "Kuka löytää ekaksi tunkin"-kilpailu
Puolustukseksi on sanottava, että takaa puuttuu lehtijousi, kuten tarkkaavaisimmat varmasti huomasivat. Pakkohan sitä korkoa oli jotenkin mallattava, jotta "traktorista" saa edes jonkinlaisen real-life kuvan. Tukivarren ja runkopalkin välissä nyt noin 4-5cm liikevaraa (sama kuin Keltsillä aikoinaan kasissa). Oliko tässä tarpeeksi selityksen makua? 8)
Palatkaamme madallusasiaan tuonnempana...
Tallissa tapahtunutta...
Maalarin jälkeen ennen niputuksen aloittamista autoon ruiskutettiin 4l Finikorin kotelosuoja-ainetta ja 4l alustamassaa, joten tarvittava ruosteenestokäsittely on suoritettu.
Ensimmäisenä autoon asennettiin takaripustus, johtosarja, takajohtosarja, takavalot ja tankki. Samassa yhteydessä bensalinjat vaihdettiin tankkivarusteesta koneelle asti isommiksi niin ei sitten heti ensimmäisessä EVO-mallista tarvitse ihmetellä bensan riittämättömyyttä ainankaan linjastojen osalta. Pari kuvaa näistä:
http://kuvablogi.com/nayta/352429/
http://kuvablogi.com/nayta/352430/
Kun takapää oli nipussa jarruputkia ja bensapumpuilta lähteviä bensaputkia lukuun ottamatta, jatkettiin hommaa asentamalla tuulilasin pyyhkijän moottori ja vivusto (vipu) yhdelle sulalle Uno-tyyliin. Pientä hienosäätöä tarvittiin, jotta vivusto saatiin pelittämään, mutta kai se toimii? Samalla asennettiin myös raidetanko ja jarrutehostin. Nämä oli helppo asentaa ennen koneen kiinnittämistä, koska työskentely onnistyi kätevästi konehuoneesta käsin.
http://kuvablogi.com/nayta/352436/
http://kuvablogi.com/nayta/352437/
Sitten siirryttiinkin "raskaamman raudan" asennushommiin eli koneen ja vaihdelaatikon nostoon/kiinnittämiseen. Samalla asennettiin myös korkeus/jäykkyyssäädettävät iskarit (modatut punaiset Konit) kynäjousilla sekä turbo-Unon jäähdytetyt levyt + satulat. Kyllä noiden pitäisi aluksi riittää...
http://kuvablogi.com/nayta/352421/
http://kuvablogi.com/nayta/352422/
http://kuvablogi.com/nayta/352423/
http://kuvablogi.com/nayta/352424/
http://kuvablogi.com/nayta/352425/
http://kuvablogi.com/nayta/352426/
http://kuvablogi.com/nayta/352427/
http://kuvablogi.com/nayta/352428/
Kuten kuvista näkyy niin hommaa riittää ja syksykin on jo tulossa Toivottavasti saadaan savut tämän kesän aikana.
Juttua ja kuvia lisäillään, kun on tallissa taas tapahtuu...
Maalarin jälkeen ennen niputuksen aloittamista autoon ruiskutettiin 4l Finikorin kotelosuoja-ainetta ja 4l alustamassaa, joten tarvittava ruosteenestokäsittely on suoritettu.
Ensimmäisenä autoon asennettiin takaripustus, johtosarja, takajohtosarja, takavalot ja tankki. Samassa yhteydessä bensalinjat vaihdettiin tankkivarusteesta koneelle asti isommiksi niin ei sitten heti ensimmäisessä EVO-mallista tarvitse ihmetellä bensan riittämättömyyttä ainankaan linjastojen osalta. Pari kuvaa näistä:
http://kuvablogi.com/nayta/352429/
http://kuvablogi.com/nayta/352430/
Kun takapää oli nipussa jarruputkia ja bensapumpuilta lähteviä bensaputkia lukuun ottamatta, jatkettiin hommaa asentamalla tuulilasin pyyhkijän moottori ja vivusto (vipu) yhdelle sulalle Uno-tyyliin. Pientä hienosäätöä tarvittiin, jotta vivusto saatiin pelittämään, mutta kai se toimii? Samalla asennettiin myös raidetanko ja jarrutehostin. Nämä oli helppo asentaa ennen koneen kiinnittämistä, koska työskentely onnistyi kätevästi konehuoneesta käsin.
http://kuvablogi.com/nayta/352436/
http://kuvablogi.com/nayta/352437/
Sitten siirryttiinkin "raskaamman raudan" asennushommiin eli koneen ja vaihdelaatikon nostoon/kiinnittämiseen. Samalla asennettiin myös korkeus/jäykkyyssäädettävät iskarit (modatut punaiset Konit) kynäjousilla sekä turbo-Unon jäähdytetyt levyt + satulat. Kyllä noiden pitäisi aluksi riittää...
http://kuvablogi.com/nayta/352421/
http://kuvablogi.com/nayta/352422/
http://kuvablogi.com/nayta/352423/
http://kuvablogi.com/nayta/352424/
http://kuvablogi.com/nayta/352425/
http://kuvablogi.com/nayta/352426/
http://kuvablogi.com/nayta/352427/
http://kuvablogi.com/nayta/352428/
Kuten kuvista näkyy niin hommaa riittää ja syksykin on jo tulossa Toivottavasti saadaan savut tämän kesän aikana.
Juttua ja kuvia lisäillään, kun on tallissa taas tapahtuu...
Race-henkinen siviili/harrasteauto hyvinkin.
Auto on tosin rakennettu teknisesti, turvavarusteet mukaan lukien Roadsport-rataluokan edellyttämällä tavalla ja varmaan tulevaisuudessa autolla tullaan kilpailemaankin kyseisessä sarjassa (Roadsport A-luokassa). AKK:n sääntökirja on tullut jonkin verran tutuksi. Mutta ensin auto on katukäytössä eli mitään järisyttävän suuria teknisiä muutoksia ei ole tehty (esim. alustarakenteen ja tulipellin muutoksia), jotta autosta saadaan tieliikennekelpoinen.
Autolle on haettu viime vuonna (vai 2005) AKK:n katsastuskortti. Kortti on haettu siksi, että nykysääntöjen mukaan turvakaarissa pitää katossa olla lisätuki/tuet. Meillä oli siinä vaiheessa jo kaaret ylhääällä eikä oikein viitsinyt tehdä reikiä kattoon kaarien hitsaamista varten... Nyt, kun kortti on haettu ajoissa niin lisätukia ei tarvitse asentaa. Lisätuet tarvitaan, jos kortti on haettu/myönnetty 2007 tai myöhemmin.
Toki autossa on myös kaikki tieliikennekatsastuksen edellyttämät varusteet.
Auto on tosin rakennettu teknisesti, turvavarusteet mukaan lukien Roadsport-rataluokan edellyttämällä tavalla ja varmaan tulevaisuudessa autolla tullaan kilpailemaankin kyseisessä sarjassa (Roadsport A-luokassa). AKK:n sääntökirja on tullut jonkin verran tutuksi. Mutta ensin auto on katukäytössä eli mitään järisyttävän suuria teknisiä muutoksia ei ole tehty (esim. alustarakenteen ja tulipellin muutoksia), jotta autosta saadaan tieliikennekelpoinen.
Autolle on haettu viime vuonna (vai 2005) AKK:n katsastuskortti. Kortti on haettu siksi, että nykysääntöjen mukaan turvakaarissa pitää katossa olla lisätuki/tuet. Meillä oli siinä vaiheessa jo kaaret ylhääällä eikä oikein viitsinyt tehdä reikiä kattoon kaarien hitsaamista varten... Nyt, kun kortti on haettu ajoissa niin lisätukia ei tarvitse asentaa. Lisätuet tarvitaan, jos kortti on haettu/myönnetty 2007 tai myöhemmin.
Toki autossa on myös kaikki tieliikennekatsastuksen edellyttämät varusteet.
No, koska itsekkin on tullut jotain "pientä" tämänkin projektin eteen tehtyä, niin pitänee kommentoida kuinka homma lähti totaalisesti lapasesta...
Alussa tarkoituksena oli vain tähdä pari paikkaa ja maalata auto uudestaa, mutta lokarinkaaria puhtaaksi hioessa pakkelin alta paljastui reilusti rusottavat kaaret. Olisihan ne vielä voinut korjata ja ehkäpä käyttää sedanin vastaavia korjauspaloina, mutta sitten tuli idea luokituslevikkeiden asentamisesta -> tämän jälkeen päädyttiin tekemään turvakaaret -> Ja pitihän tuollaiseen "kilpuriin" saada vähän voimaa sekä ajettavuutta...
Eli näin suuri projekti ei todellakaan ollut suunnitelmissa, ei edes villeimmissä päiväunissa, mutta kerrankos nämä projektit tuppaa paisumaan...
Tämä on vain todella lyhyt referaatti projektin todellisesta kulusta.
Alussa tarkoituksena oli vain tähdä pari paikkaa ja maalata auto uudestaa, mutta lokarinkaaria puhtaaksi hioessa pakkelin alta paljastui reilusti rusottavat kaaret. Olisihan ne vielä voinut korjata ja ehkäpä käyttää sedanin vastaavia korjauspaloina, mutta sitten tuli idea luokituslevikkeiden asentamisesta -> tämän jälkeen päädyttiin tekemään turvakaaret -> Ja pitihän tuollaiseen "kilpuriin" saada vähän voimaa sekä ajettavuutta...
Eli näin suuri projekti ei todellakaan ollut suunnitelmissa, ei edes villeimmissä päiväunissa, mutta kerrankos nämä projektit tuppaa paisumaan...
Tämä on vain todella lyhyt referaatti projektin todellisesta kulusta.
Niin joo. Keltsi onkin tehnyt vain jotain ihan "pientä" Ilman Keltsin panosta ei autoa varmaan edes olisi enää. Äijä on vääntänyt "nälkäpalkalla" hommia olan takaa omien projektien ohella! Kiitos ja kumarrus!
Alun pikkuprojekti on siis paisunut kuin pullataikina. Syksyllä 2004 auto purettiin osiin ja nyt ollaan tässä vaiheessa. Josko tänä vuonna ja ehkä tämän ajokaden aikana (ennen lokakuuta) saadaan savut eli kokolailla kolmen vuoden proggis. Aikataulua ovat tietysti pidentäneet Keltsin omat projektit ja allekirjoittaneet muut harrastukset/matkustelut. Eiköhän tästä vielä valmista tule...
Projektin kulminaatiopisteenä voi pitää Keltsin mainitsemia lokarinkaaria. Silloin alkoi mopo keulimaan kunnolla ja lähti lopulta käsistä Koko paketti meni täysin uusiksi ja tässä vaiheessa oltiin jo duunattu vajaa puoli vuotta auton kimpussa. Tämän jälkeen kuvaan tulivat mukaan levikkeet, korkeapainevesipesu, turbo-tekniikka, tasauspyörästön lukko, kupit, 6-piste vyöt, uudelleen maalaus pohjatöineen, yms. sekä se, että auto rakennettaisiin teknisesti ja turvallisuusmääräykset täyttäen Roadsport-luokan edellyttämällä tavalla.
Voi kai sanoa, että projekti ollaan touteutettu hyvällä maulla (makuasioista ei sovi kiistellä) ja seuraavaa kaavaa mukailemalla: "Kun kerran tehdään jotain niin tehdään se kunnolla". Toinen sanonta, joka tallilla on kuulunut monesti on: "Hyvä siitä tulee, kun sen maalaa". Tämän voi tosin ymmärtää oikomisena tai säästämisenä, mutta tosiasiassa se tarkoittaa, että kaikki vanhat käytössä olleet osat puhdistetaan ja pintakäsitellään uudelleen. Joitain osia on tietysti korvattu uusilla.
Tämäkin oli todella lyhyt referaatti Toivotaan, että auto saatisiin liikenteeseen ennen talven tuloa. Kolme vuotta sitä on kohta odoteltu...
Alun pikkuprojekti on siis paisunut kuin pullataikina. Syksyllä 2004 auto purettiin osiin ja nyt ollaan tässä vaiheessa. Josko tänä vuonna ja ehkä tämän ajokaden aikana (ennen lokakuuta) saadaan savut eli kokolailla kolmen vuoden proggis. Aikataulua ovat tietysti pidentäneet Keltsin omat projektit ja allekirjoittaneet muut harrastukset/matkustelut. Eiköhän tästä vielä valmista tule...
Projektin kulminaatiopisteenä voi pitää Keltsin mainitsemia lokarinkaaria. Silloin alkoi mopo keulimaan kunnolla ja lähti lopulta käsistä Koko paketti meni täysin uusiksi ja tässä vaiheessa oltiin jo duunattu vajaa puoli vuotta auton kimpussa. Tämän jälkeen kuvaan tulivat mukaan levikkeet, korkeapainevesipesu, turbo-tekniikka, tasauspyörästön lukko, kupit, 6-piste vyöt, uudelleen maalaus pohjatöineen, yms. sekä se, että auto rakennettaisiin teknisesti ja turvallisuusmääräykset täyttäen Roadsport-luokan edellyttämällä tavalla.
Voi kai sanoa, että projekti ollaan touteutettu hyvällä maulla (makuasioista ei sovi kiistellä) ja seuraavaa kaavaa mukailemalla: "Kun kerran tehdään jotain niin tehdään se kunnolla". Toinen sanonta, joka tallilla on kuulunut monesti on: "Hyvä siitä tulee, kun sen maalaa". Tämän voi tosin ymmärtää oikomisena tai säästämisenä, mutta tosiasiassa se tarkoittaa, että kaikki vanhat käytössä olleet osat puhdistetaan ja pintakäsitellään uudelleen. Joitain osia on tietysti korvattu uusilla.
Tämäkin oli todella lyhyt referaatti Toivotaan, että auto saatisiin liikenteeseen ennen talven tuloa. Kolme vuotta sitä on kohta odoteltu...
Eipä nämä projektit tapaa koskaan paisua.... Omat fiatit ollu levällään jo pari vuotta (oman tallin ouute rajoittanut pahasti)...3P kirjoitti:Alun pikkuprojekti on siis paisunut kuin pullataikina.
Toivotaan, että auto saatisiin liikenteeseen ennen talven tuloa. Kolme vuotta sitä on kohta odoteltu...
Siisti ja asiallisen näköinen peli...
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.